ad

Geregisseerd door: Olivia Wilde

Met onder meer: Kaitlyn Dever, Beanie Feldstein en Jessica Williams

Releasedatum: 24 mei 2019

Over Booksmart

"Getting straight A's. Giving zero F's."

Twee academische supersterren en beste vriendinnen staan aan de vooravond van hun diploma-uitreiking. Op dat moment beseffen ze dat ze minder hard hadden moeten werken en meer tijd hadden moeten nemen om plezier te maken. Vastbesloten om niet achter te blijven bij hun leeftijdsgenoten, proberen de meiden vier jaar plezier in één nacht te proppen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Principal Jordan Brown

Annabelle "Triple A"

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Wie stiekem op een evenaring van Superbad hoopt, komt van een koude kermis thuis. Booksmart is het gros van de film geforceerd grappig, soms tegen het ongemakkelijke aan. Wanneer de meiden echter bij het laatste examenfeestje arriveren en er wat meer ruimte voor melodrama is, komt dat de komedie vreemd genoeg juist ten goede. Er had voor mijn gevoel dus meer in gezeten.

avatar van iPim

iPim

Volledig tegen de verwachting in een eigentijdse en grappige high school film gezien. En wat een geweldige soundtrack! Ik had nooit verwacht Death Grips in een film als deze te horen. Run The Jewels, DJ Shadow, Anderson .Paak, Perfume Genius, Sampa The Great, Lizzo, Lykke Li, LCD Soundsystem, SBTRKT... wat een soundtrack! In 2019 heb ik nog niet zo'n toffe film gezien.

Macmanus schreef:

Benieuwd wat Wilde nog meer kan. Zou fijn zijn als zij wat tegenwicht kan brengen aan de Fey/Poehler groep die erbarmelijke komedies met elke denkbaar cliche uitpoepen.

Hmz. Ik zat het 'elk denkbare cliche'-lijstje anders behoorlijk af te vinken hier.

Macmanus

Hmz het voelde frisser aan, het thema is wellicht al een cliche op-zich;. Highschool movie. Toch vond ik het leuker dat iedereen wat relaxer was naar elkaar toe. De twee dames stressen wel maar uiteindelijk zitten ze allemaal in hetzelfde bootje op weg naar het volgende hoofdstuk. Toegegeven je bingo kaart kan redelijk vol zijn geraakt, toch vond ik de timing, delivery oprecht en frisser overkomen. Denk dat ik het daarom minder cliché vond if that makes sense.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Let's focus on getting through the rest of the day without anything horrible happening."

Over dit regiedebuut van Olivia Wilde heb ik al veel goede dingen gelezen, maar het resultaat is teleurstellend te noemen.

De vergelijking met 'Superbad' is uiteraard snel gemaakt. In deze vrouwelijke variant proberen twee streberige vriendinnen ook flink te feesten om hun schooljaar goed af te sluiten. Qua opzet eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar het is pijnlijk dat de uitwerking eveneens achterblijft.

Het leeuwendeel van 'Booksmart' komt op mij erg geforceerd over; een hoop hysterie en geschreeuw om de leegheid te verbloemen. Dat wordt nog eens benadrukt door de - weliswaar fijne - overheersende soundtrack die te pas en te onpas de kop opsteekt. Als kijker zie je in een moordend tempo werkelijk van alles voorbij komen, maar er is zowat niets van significante waarde om bij stil te staan.

Met Kaitlyn Dever en Beanie Feldstein heb je op zich twee prima actrices in huis, wat eveneens geldt voor de rest van de cast. Des te jammer dat ze niet voorzien worden van degelijk schrijfwerk, waardoor de platte humor nauwelijks effect heeft. Wilde weet sporadisch wel te verrassen met een aantal visuele momenten die enorm prikkelend werken.

Al met al een matige comedy waar bijzonder weinig te lachen valt. Desondanks ben ik wel benieuwd naar het volgende project van Wilde, want de potentie is zeker zichtbaar.

2,0 Sterren.

avatar van gotti

gotti

Nimmer worden high school films zo goed als John Hughes ze in de 80’s maakte. Maar Booksmart komt een heel eind. Ontroerend en rete-grappig.

avatar van Waku

Waku

gotti schreef:

Je hebt mij interesse zeker gewekt nu....Had hem willen overslaan maar door deze recensie ga ik hem toch mee pakken

avatar van Waku

Waku

Helaas viel deze komedie mij toch vreselijk tegen ondanks de toch wel positive reacties. Behalve heel veel gevloek en vooral erg drukke dialogen komt de film mij erg rommelig en chaotisch over. Luidruchtige komedie die mij nergens wist te boeien 2*

scorsese

Redelijke film waarin twee meiden die alleen maar aan school denken totdat ze een avond besluiten te gaan feesten. Er valt zeker wel wat te lachen, maar het komt soms wat geforceerd over. Ditzelfde geldt voor de personages. Beanie Feldstein (duidelijk het zusje van Johan Hill) en Kaitlyn Dever doen het leuk samen in dit overigens aardig regiedebuut van actrice Olivia Wilde.

avatar van schumacher

schumacher

Middelmatig filmpje, hier en daar wat leuks maar meer ook niet.

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Gooi ‘Can't Hardly Wait’, ’The Edge of Seventeen’, ‘Harold & Kumar Go to White Castle’ en ’Superbad’ in een blender, voeg er een stel politiek correcte personages aan toe (die je vervolgens vol zelfrelativering voor schut zet), en je hebt ‘Booksmart’.

Om maar te zeggen: de scenaristen kennen hun klassiekers, maar maken tegelijk een film die de tijdgeest anno 2019 weerspiegelt. Ik heb me in ieder geval prima geamuseerd. Het tempo ligt hoog, de twee hoofdrolspelers hebben een aanstekelijke chemie en de grappen zijn erg gevat. Het blijft uiteraard een Amerikaanse prent en dan weet je dat er naar het einde toe ook enkele emo-momentjes zullen volgen, maar daar wordt gelukkig spaarzaam mee omgesprongen. Op het einde van de rit vond ik de balans komedie-drama prima.

Ook op visueel vlak is Booksmart best een belevenis. Ieder shot oogt heel erg levendig en de film bevat enkele coole gimmicks en effecten. De stijl gaat echter nergens ten koste van de inhoud. Olivia Wilde heeft oogt voor het totaalplaatje en maakt zo een veelbelovend regiedebuut. En hopelijk krijgt deze film toch wat meer aandacht. 4*

avatar van Jeilloc

Jeilloc

De vrouwelijke versie van Superbad. Soms iet wat langdradig, maar met 2 geweldige hoofdrollen en een aangename bijrol van de altijd grappige Jason Sudeikis is deze film zeer vermakelijk.

avatar van Jeilloc

Jeilloc

iPim schreef:

Zeer fijne soundtrack inderdaad! Ook een pluspunt!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Wegens de redelijke kritieken in de media deze high school movie in mijn achterhoofd gehouden. Nu achteraf gezien vrij ontgoocheld met de getemperde verwachtingen. Ik zie niets nieuws of verfrissends. De idee leek nochtans veelbelovend.

De humor vond ik niet steeds geslaagd, eerder voorspelbaar en flauw. Dit gecombineerd met gevloek, gekrijs en getier levert geen leuke combi op. Zeer druk ook bij momenten wat dan weer een overkill oplevert. De twee hoofdrolspeelsters deden het behoorlijk, zowaar één van de weinig lichtpuntjes.

Erg matig.

Het is geen totale kopie van Superbad (maar dan vanuit vrouwelijke oogpunt), maar het is wel duidelijk dat Wilde op datzelfde publiek mikt. Waar die film echter wat ruwer en gemener is, steekt Wilde er wat meer hart en drama in. En als dit soort film nu écht iets kunnen missen als kiespijn, is het wel meer drama.

Heeft er ook wel mee te maken dat ik de hoofdrolspeelsters niet al te geweldig vond. Nogal mutsige personages die de kern van het plot ook niet echt eer aandoen. Ze zijn misschien niet nerdy genoeg, terwijl de andere personages net wat braafjes zijn. Het loopt ook allemaal erg makkelijk en op het einde is iedereen goeie vriendjes. Ik vind deze films leuker als ze wat scherper zijn.

Qua regie valt er wel iets meer te beleven dan bij de doorsnee comedy, maar ook daar maakt Wilde niet genoeg indruk om écht mee op te vallen. Zo is het een wat kneuterige film geworden, terwijl je aan alles merkt dat de film dat nét niet probeert te zijn. Uiteraard werd dit kritisch goed ontvangen, en Wilde toont wel enig potentieel als regisseur, maar goed was dit niet.

Macmanus

Hoewel het niet heel veel uit haalt om de discussiëren met iemand die duidelijk iets anders wou zien. Heb ik wel het idee dat het fundament van de film juist is dat ze in het laatste jaar zitten van high school. Waardoor het einde toch wel logischer is dan een soort "we blijven bitchen met hippe scherpe dialogen" op elkaar tot het bittere eind. Waar je in klas 1 en 2 nog een beetje je facade hoog wilt houden is dat in je laatste week van school wel klaar. Iedereen gaat weer verder, dus het makkelijke sfeertje is juist een beetje wat deze film onderscheid van Superbad dus vraag mij dan ook af of ze echt mikt op dat publiek.

Onderhond

Facades werken toch zowel voor "stoer zijn" als "vriendelijk blijven"? Hoe alle clubjes plots gezellig met elkaar gaan doen heeft toch weinig met de realiteit te maken, eerder met een boodschap die deze film wil uitdragen.

Macmanus

Weet niet of vriendelijke blijven een facade is en of deze film echt een boodschap wil uitdragen dat we lief moeten zijn voor elkaar. Ik denk juist de John Hughes cliches, Nerd, Jokes etc, wat ontstijgt. In Superbad omarmen ze die cliches veel meer. Deze film strookte wat meer met hoe ik mijn laatste jaar ervaarde, je bent wat chiller geworden. Je gaat net als iedereen door naar het volgende hoofdstuk. Natuurlijk heeft het wel wat van dat schreeuwerige wat US komedies vaker hebben. Maar in de details vond ik het makkelijkere sfeertje juist wel leuk. Anywho, duidelijk dat je iets anders wou hoor zien hoor. Dat mag natuurlijk. Het is ook een liefelijke film en geen schurende Todd Solondz films ofzo. Maar ik voelde de vibe wel. Gemiddelde Shinkai film heeft toch ook veel mutsige personages

Onderhond

Gemiddelde Shinkai film is oneindig keer gestileerder en is ook meer drama dan comedy.

Verder heb ik in m'n review ook al aangegeven dat de Superbad vergelijking niet helemaal opgaat, qua scores staan ze trouwens even hoog. Deze vond ik wat grappiger zelfs, maar met die pivot naar drama in Amerikaanse comedies heb ik gewoon niet zoveel. En op zich heb ik niet eens zo'n structureel probleem met de aanpak van Wilde, maar dan moet ze er wel voor zorgen dat de twee hoofdpersonages symapthiek/interessant genoeg zijn om de film dragen. Is dat niet het geval dat irriteert het drama gewoon iets teveel, het komt ook niet echt aan dan.

En ik weet niet of mijn laatste jaar echt chiller was. Enerzijds afscheid nemen van mensen met wie je toch 6 jaar van je leven hebt doorgebracht, anderzijds afscheid nemen van een hoop eikels waarvan je blij was dat je ze nooit meer hoefde te zien. Ik kan me niet herinneren dat ik naar hen plots veel milder was op het eind, integendeel. Het nodige fatsoen dat er was omdat je uiteindelijk toch meerdere jaren met elkaar opgescheept zat kon eindelijk losgelaten worden.

Macmanus

Ik heb iets minder lang op de middelbare school gezeten Maar dat is inderdaad ook per persoon verschillend, ik hoefde geen afscheid te nemen van mijn vrienden.

Toch weet ik niet of je niet een totaal andere film had gewild. Want als dit ruwer/gemener was geworden dan Superbad dat had ik juist zo een onechte film gehad, waar de makers graag willen laten zien dat vrouwen ook keihard kunnen zijn enzo. Vind het wel aardig dat je als maker bij jezelf blijft.

avatar van Psycho-M

Psycho-M

Niet zo grappig als ik had gehoopt.

Personages konden mij niet echt grijpen, de beide hoofdrolspeelsters konden mij niet overtuigen.

Op het moment dat het eindelijk interessant wordt het laatste feestjewordt er te veel drama in gegoten en blijven er nog enkele geforceerde scenes over.

Er worden hierboven al vergelijkingen gemaakt met superbad. Die zie ik ook wel, maar superbad deed dat scherper en werkten de over the top scenes en karakters veel beter.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Leuk filmpje met een beter tweede deel dan een eerste deel. Zoveel gelijkenissen met Superbad had deze nu ook weer niet. Het drama-element in de film werkte voor mij trouwens goed, en tilde de film naar een hoger niveau, want qua komedie was het in het eerste deel met momenten een beetje flauwtjes met als absoluut dieptepunt de poppenscène. Met momenten leek het de overstap te maken naar een stonercomedy, maar het is een stonercomedy die nooit een stonercomedy werd, en gelukkig. Sommige personages in de film zijn behoorlijk vervelend, maar de twee hoofdpersonages spelen erg goed, en de film kent een mooi einde. Zeker het bekijken waard, maar misschien door de critici wel licht overschat.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een coming-to-age verhaal van twee tieners op het einde van het schooljaar die jaren elkaar perfect aanvullen. Maar dan komt er een splitsing in de levensweg en komen de verschillen boven. Een verhaal dat wat lijkt te kabbelen en nergens zeer grote indruk maakt. Maar de toon is wel consequent en de dialogen zijn best wel grappig. Als debuut kan het alvast tellen en hoop ik van Olivia Wilde nog wat meer te zien. De beste film van 2019 is het absoluut niet, maar heb me zeker goed geamuseerd.

avatar van NieuwHier

NieuwHier

Wel komisch maar geen aanrader. De sociale diversiteit voelde nogal geforceerd aan. Soms is de film nogal awkward

avatar van K. V.

K. V.

Deze komedie eens bekeken en het was wel een tof filmpje. Nog een redelijk bekende cast die goed op dreef was. Het verhaal was leuk en verveelde niet. Verder toch een aantal keren moeten lachen.

Geen topkomedie, maar heb me er zeker ook niet mee verveeld. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van mjk87

mjk87

Ik keek wel uit naar deze film, maar die was nogal tegenvallend. Wat de film kraakt is dat deze vooral heel leuk wil zijn, met vlotgebekte hoofdpersonen en leuke gebeurtenissen. Maar het voelt enorm gemaakt en weet daardoor niet te vermaken. Ik heb ook werkelijk geen één keer moeten lachen. Het is dat beide dames het echt wel goed doen (zij zijn zoveel beter dan het materiaal dat ze krijgen) dat de film nog wel is uit te zitten. En de muziek en af en toe het camerawerk zijn prima. Maar volgende keer een beter, origineler en oprechter script zou wonderen doen.

avatar van zegmaarmaarten

zegmaarmaarten

Wie echt wil lachen, kan deze film beter overslaan.

Deze film kun je beter zien als een luchtige, drama, feelgood film met hier en daar wat semi grappige momenten. Ik heb desondanks een enkele keer gelachen.

Wat de film dan toch 3,5 sterren waard maakt is het goede acteerwerk van de twee hoofdrolspeelsters en het laatste deel van de film, het feest, het zwembad en de scene tot slot bij het vliegveld. Het maakt deze film toch de moeite waard.

avatar van jaxteller

jaxteller

loved it

avatar van remorz

remorz

Onderhond schreef:

Ik quote gemakshalve OH omdat ik de vergelijking met Superbad (die ik veel teruglees hier) wel terecht vind, maar onterecht ook heel veel negatieve geluiden zie inleiden. Het "vanuit vrouwelijk oogpunt"-gedeelte ontkracht voor mij sterk je verdere redenering, want - en vergeef me de stereotypering - juist dat perspectief legt een empathischer filter over gansch de film en de standaard high-schooltaferelen. De dynamiek tussen Amy en Molly (maar vanuit Wilde's perspectief ook tussen overige personages) stoelt inderdaad minder op venijn (en meer op hart); voor mij kiest het juist daar duidelijk voor eigen richting. Niet puur Superbad-met-jongens-verruild-voor-meisjes, maar Superbad áls meisjes). Het mikt daarmee júist op ander publiek.

En als het geen scherpte en creativiteit op andere plekken zou vinden, had ik het als een mislukt experiment beschouwd, maar oh wat vond ik dit een sneltrein van vondsten, ad rem humor en treffende typetjes. En wat een verademing om te ervaren dat humor wel grofheid kan opzoeken, maar er qua effect niet afhankelijk van hoeft te zijn. Scherpte die niet noodzakelijkerwijs een slachtoffer hoeft te hebben, te zeer leunt op gevloek of perse ten koste van iemand moet gaan om grappig te zijn.

De drama-elementen worden echt wel wat onhandig ingefietst: het verhitte moment tussen de dames kwam redelijk uit de lucht vallen. Hoe hun personages tot dan toe geschetst zijn verleent weliswaar geloofwaardigheid aan hun verwijten, als kijker word je er een beetje plots mee opgezadeld. Ik vergeef het de film graag, gek genoeg misschien wel juist - wederom - door het vrouwelijke perspectief. Welke man - en nogmaals: vergeef me de genderhokjes - is nog nooit compleet overvallen door een plotse emotionele uitbarsting van zijn vriendin?

Booksmart schetst een voor mij geloofwaardige belevingswereld van meisjes die (en hier zit het contrast met Superbad) hun chemie vinden vanuit genegenheid en (ogenschijnlijke) gelijkgestemdheid maar tegelijk hun afkeuring en afgunst meer geneigd zijn te onderdrukken - wat leidt tot drama. Leeftijd, setting en doel (avontuurdrift) mogen dan overeenkomen met Superbad; de verschuiving van perspectief levert telkens een net andere invulling op (van gebeurtenissen, toon, dialoog, moraal). Wilde bewandelt dat pad vanaf de initiële afslag juist erg goed voor mijn gevoel.

Goed, niet alles wordt even sterk uitgewerkt. Een traumatiserende ontmaagding die vrij makkelijk geparkeerd wordt, een kwetsende roddel op het toilet wordt zonder blikken of blozen het hoofd geboden, een lerares die invoegt op een schoolfeest en vrijwel alles vanaf de gevangenis neemt een haast magisch-realistisch loopje met de werkelijkheid. Het hele plot wordt gekenmerkt door een losse-polsgehalte waar je bezwaar tegen zou kunnen maken: voor mij stond het de filmfun allerminst in de weg. Zelfs de artsy randomness van de animatiescene werd ermee overeind gehouden. Grootste minpunt voor mij was de ostentatief ingezette soundtrack, die iets te graag wilde maar zelfs daar zijn (qua individuele nummers) goede keuzes gemaakt.

Ja, dit is Superbad voor meisjes. Maar beschouw het meer als een overeenkomend startpunt en niet als blauwprint. Wilde is een vrouw, legt haar focus op twee vrouwen en voert weliswaar een vergelijkbare reis van random shit, gevatte humor en rare high-schooltypes ten tonele, maar biedt ook een inkijkje in de verschillen die daaruit voortvloeien. Herkenbaar genre, maar toch niche. En als je het niet teveel probeert in te passen in wat je al kent, bewonderenswaardig verfrissend en aanstekelijk. Maar bovenal gewoon retegrappig. 4*

remorz schreef:

Nog even voor alle duidelijkheid, maar ik vind beide films falen qua humor Heb ze ook beiden dezelfde score gegeven.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Links en rechts goede recensies gelezen,dus ik dacht laat ik eens kijken.

Het is best een leuke film, maar zeker geen superbad of hangover. Booksmart laat ook maar weer zien dat vrouwen een ander soort humor hebben. Waar bridesmaids de hangover wilde nadoen, zo wil booksmart superbad nadoen. Ietwat geforceerd zoeken naar komische momenten. Af en toe leuk, regelmatig ook niet. Al met al een leuke wegkijker