Sweetheart (2019)

Horror / Thriller

geregisseerd door J.D. Dillard
met Kiersey Clemons, Emory Cohen en Hanna Mangan Lawrence

De jonge Jenn spoelt aan op een tropisch eilandje waar ze niet lang daarna ontdekt dat ze niet alleen is. Nu komt het erop aan niet enkel te kunnen overleven met onder meer het vinden van voedsel. Gevaar dreigt voornamelijk in het donker wanneer Jenn elke nacht af te rekenen krijgt met een kwaadaardige kracht.

avatar van tattoobob
Trailer ziet er wel oke uit....ik ben benieuwd.

Erg fijn.

JD Dillard had al een leuk filmpje achter z'n naam staan, maar da's geen garantie voor een carriere. Die tweede film moet er nog altijd komen én moet bevestigen. Wel, dat doet Dillard best goed met deze film. Weer eentje die met bekende elementen toch een nieuwe draai aan een genre weet te geven.

Het concept is weinig origineel. Een meisje spoelt aan op een verlaten eiland en moet zien te overleven. Al snel blijkt dat ze niet alleen is. Het begin steunt dan ook vooral op de spanning van het onbekende. Dat het uiteindelijk een creature flick blijkt te zijn was een leuke meevaller, maar de creature reveal is echt wel één van de betere die ik al gezien heb. Compleet onverwacht en compleet freaky.

Wat daarna volgt is goed. De CG is soms wat teleurstellend (beetje vreemd ook want Blumhouse moet daar toch echt wel wat meer budget/getalenteerdere mensen voor hebben), maar de spanning is zeker aanwezig en het verloop kent genoeg coole horrormomentjes. De film duurt ook niet te lang, dus de kans dat het begint te slepen is ook erg klein.

Enige vraag waar ik op het einde nog mee zat was of het wezen echt zo gevaarlijk was. Het leek op een bepaald moment eerder geïnteresseerd in het hoofdpersonage, niet zozeer een bedreiging. Daar wordt niet echt een antwoord op gegeven, dus het zal maar een indruk zijn, maar ik vond het toch opvallend.

Doet er verder niet zo heel veel toe, Sweetheart is een fijn filmpje met voldoende originaliteit in de details. Op naar Dillard's volgende.

avatar van O.M.M.H.
Te Amerikaans...
Te voorspelbaar...
Te geacteerd...
Gewoon Te saai...
voor ons is het allemaal waar je een T kan plaatsen
Deze film haalt het zeker niet met Life Of Pi of Cast Away....

O.M.M.H. schreef:
Deze film haalt het zeker niet met Life Of Pi of Cast Away....

Films waar je een K kan plaatsen. Sowieso qua genre absoluut geen vergelijk natuurlijk.

avatar van O.M.M.H.
Onderhond schreef:

Kwa genre misschien niet vergelijkbaar. De trailer sprak ons iig aan en vonden het wel een beetje arthouse style. het decor is geweldig het gevoel van overleven op een eiland met het gevoel dat er iets niet klopt op het eiland. maar helaas pakte deze film ons niet vanaf het begin al. Ieder zijn smaak onderhond

avatar van John Milton
Zeker wel ok. Kiersey Clemons doet het prima. Maar die Emory Cohen die haar vriend speelt, is niet best

Tzt Clemons' Hearts Beat Loud ook maar eens aanzwengelen.

avatar van Collins
Een film die het doet met twee hoofdpersonages. De ene is Jenn. Zij is slachtoffer van een bootongeluk op zee en is aangespoeld op een onbewoond eiland. Het andere is het kwaad dat haar bedreigt. Er doen meer personages mee, maar zij spelen een ondergeschikte rol. Ze hebben korte speeltijd, zijn niet interessant en dienen eigenlijk alleen om Jenn van iets meer achtergrond te voorzien.
Leuke actrice is dat trouwens, die Kiersey Clemons. Ik kende haar van Dope (2015) waarin ze me ook al positief opviel. Van haar rol in Flatliners (2017) kan ik me amper nog iets herinneren, maar die film was dan ook een gedrocht.
Op het onbewoonde eiland breng je een behoorlijke tijd solo met Kiersey door. Hele stukken film die (bijna) zonder tekst passeren met Kiersey bewegend in beeld die haar best doet om te overleven. Kiersey die een slaapplaats inricht, een vuurtje stookt, een visje vangt en op onderzoek uitgaat. Bij Kiersey is het goed toeven. Met een wilskrachtige voorkomen en een ontevreden gelaatsuitdrukking roept zij een avontuurlijk en zelfs een lichtelijk romantisch gevoel op als zij zo bezig is om haar benarde situatie minder benard te maken.
De camera zit dicht op haar huid en vangt heel beklemmend haar zintuigelijke perceptie. De kijker ziet wat Kiersey ziet. De kijker weet wat Kiersey weet. Bijna onmerkbaar worden in dat deel van de film heel sneaky al wat sliertjes onrust en beroering ingebracht. Die sliertjes zitten ‘m in kleine gebeurtenisjes en ontdekkinkjes. Onduidelijk is, wat nu precies die unheimische sensatie veroorzaakt. Het is meer een gevoel dan een wetenschap. Fijne suspense suddert voorzichtig. Sterk gedaan.
Maar dan. Als Kiersey ’s nachts wordt opgeschrikt door woest geritsel van bladeren en klikkende en grommende geluiden waarneemt, is de idylle definitief voorbij. Eventjes een hard gelag. De ommekeer in de film duwt alle romantische momenten met Kiersey genadeloos van het scherm. De spijt ebt snel weg als de ommekeer de onderdrukte sliertjes onrust omzet in grote klodders dreiging. De film is opeens razend spannend.
Een snelle voortgang zorgt voor heerlijk vermaak. Kiersey meets the monster. Een spannend avontuur ontspint zich. Het is een fijn steekspel tussen de beide personages. Het is dan ook verdomde vervelend als er plots andere personages opduiken, die het prettige tempo uit de film halen en de sfeer van suspense om zeep helpen. Erg jammer dat je als kijker je aandacht moet verplaatsen naar een aantal vermoeiende, nietszeggende en drammerige karakters, waarvan de optredens vooral lijken te dienen als tijdvulling. Mislukt drama en een volkomen onnodige onderbreking van de spannende confrontaties.
Prima monster. Het monster ziet er net als Kiersey goed uit, maar dan in een andere context natuurlijk. Uitgerust als een modernere, snellere en robuustere versie van the Creature from the Black Lagoon, brengt het monster enkele fijne schrikmomenten teweeg. Het monster is een waardige opponent.
Het plezier van het kijken begint bij het personage Jenn. De camera brengt veel tijd met haar door. Ik vond dat erg prettig. Als je niet met haar kunt sympathiseren, is de film misschien geen aantrekkelijk vermaak. Wel kun je dan altijd nog het monster gaan aanmoedigen, de film stop zetten of er gewoon maar helemaal niet aan beginnen.

avatar van umbra
Vind deze in hetzelfde scheutje n bedje ziek zitten als Prey (2019). Zulke films zijn voor mij gewoon te saai, en als er dan nog slechte acteerprestaties bijkomen, in dit geval van Cohen, tja dan is zo'n film al snel een none ding. Eind is evenzeer zwak.

avatar van Noodless
Matig monsterfilmpje met mooie beelden overdag en te donkere beelden in de nacht wanneer het wezen te voorschijn komt uit de zee. Soms te donker, maar het wordt weergegeven zoals het hoofdpersonage het ook ziet. Uiteindelijk zie je het wezen heel duidelijk op het einde. Wat de film wel geen goed doet zijn de andere nevenpersonages qua invulling, acteerwerk en vooral echt spannend wil de film niet worden.
5/10

avatar van Rickyman
Net niet helaas, dacht ook een Netflixfilmpje te zien..
Verhaal is wel onderhoudend genoeg, maar uiteindelijk net iets te tam en te gemakkelijk.

avatar van macrobody
Tja. Wat moet je hier nou van vinden. Ik zag zo gauw ook geen melding van de animal protection dat 'no animals were hurt during the making of this film'.

avatar van macrobody
macrobody schreef:

Oh ja, Let ook even op de slechtste borstcrawl die ik in jaren heb gezien!

2/3 van de film was onheilspellend en wist de aandacht goed vast te houden het laatste deel van de film was weer een beetje teleurstellend. Ondanks dit gegeven een ruime 5 dus 2.5* O ja die borstcrawl was echt hilarisch hahahahahah

avatar van IH88
Sweetheart

Aardig. Dit soort films over een persoon die strandt op een onbewoond eiland, en moet zien te overleven, kan ik meestal wel waarderen. En Sweetheart gooit er dan ook nog een horrorsausje overheen. Clemons is sterk als Jenn, en de schitterende locatie helpt natuurlijk ook wel bij het creëren van een sfeervol geheel.

Het eerste gedeelte is het sterkst, met Jenn die erachter komt dat er iedere nacht een monster uit het water komt op zoek naar “voedsel”. In het tweede gedeelte, wanneer er nieuwe personages worden geïntroduceerd, vliegt de film een beetje uit de bocht. Sweetheart is toch op zijn sterkst als de focus ligt op Jenn en het acteren van Clemons.

avatar van Corcicus
Fijn filmpje waarin een sportieve meid het opneemt tegen een soort van zeemeerman/centaur die goed kan zwemmen op een onbewoond eiland. Goeie setting en voldoende actie om de aandacht erbij te houden. Al kan dat laatste ook aan de kont van Kiersey Clemons liggen, die een hoofdrol op zichzelf wegkaapt. Het beest zag er ook niet bijster lelijk uit, plezant dat het practical effects waren in elk geval.

Matige film over een jonge vrouw die aanspoelt op een onbewoond eiland. Niet direct een standaard overlevingsverhaal, aangezien er al snel wat horror-elementen worden geïntroduceerd. Ondanks de korte lengte ontkom de film er niet aan soms wat eentonig te zijn. Toch blijf je je afvragen waar het allemaal naartoe gaat. En in dat kader is het einde dan ook een teleurstelling. Anders zouden het 3.0 sterren zijn geweest.

avatar van schenkowiets
Dit leek meer een kruising tussen Bear Grylls en The ninja turtles

avatar van leatherhead
Aardig filmpje. Wel een wat ''gewoner'' genrewerkje in vergelijking met Dillard's vorige film, die toch wat origineler en frisser aanvoelde op veel gebieden. Gelukkig mag de uitvoering best tellen.

Begint als een redelijk standaard survivalfilmpje zonder al teveel context. Aardige opbouw, maar leuk wordt het pas wanneer het monster ten tonele verschijnt. Zag er ook best goed uit, niet het meest originele creature design, maar het wordt zo in beeld gebracht dat er toch wel dreiging vanuit gaat.

Klein dipje rond het middenstuk waarin de twee andere overlevende in beeld komen. Acteerwerk van die vent was niet om aan te zien, die scene in de boom had een hoog parodie gehalte, leek me niet echt de bedoeling. Maar verder geen verkeerd tussendoortje. 3*

avatar van james_cameron
Spannend klein filmpje, over een jonge vrouw (Kiersey Clemons), die na schipbreuk te hebben geleden aanspoelt op een tropisch eiland. Al snel ontdekt ze dat ze niet alleen is. De opbouw is sterker dan de uiteindelijke climax, met name omdat de make up- en visuele effecten uiteindelijk wat tegenvallen, maar de film heeft zeker zijn momenten. De leuke rol van Clemons, het vakkundige camerawerk en een handjevol creepy momenten houden de spanning er goed in. Fijne electronische score ook.

avatar van mrkos
Jenn vertelt de andere 2 overlevende over het monster dat uit zee komt s' nachts en opzoek gaat naar voedsel. Wat doet Mia diezelfde nacht? Langs het water lopen alsof er niks aan de hand is. Al geloof je Jenn niet, kijk gewoon uit met wat je doet en zoek het gevaar niet op. Ergenisje voor mij. Jenn had ook wel wat overtuigender kunnen zijn om ze over te halen om diezelfde dag nog te vertekken met de ''boot'' De film shines als ze alleen op het eiland is en ben het met leatherhead eens, die vent zijn acteerwerk was niet om aan te zien. Ik vond hem wel spannend genoeg voor een voldoende. Dus van mij krijgt deze film 3 sterren.