Dope (2015)

Komedie / Drama

geregisseerd door Rick Famuyiwa
met Shameik Moore, Tony Revolori en Zoë Kravitz

Malcolm is een nerd wonend in de The Bottoms, een ruwe buurt gelegen in Inglewood, Los Angeles. Tussen de drugsdealers en bende oorlogen probeert Malcolm vooral zijn examens te halen en z'n collegeaanvragen te voldoen, met een droom om ooit naar Harvard te gaan. Wanneer de kans zich voordoet om naar een hip underground feest te gaan, leidt dit tot een groot avontuur voor Malcolm en zijn vriendin, waarin hij eindelijk 'dope' kan zijn.

avatar van Rodger
nee. .. dit was hem net niet..
ik had al wat gelezen hier, dus mijn verwachtingen waren wat hoog.
Viel dus best wel tegen.
2.5 .. vooral om de muziek.. die was wel prima.

Wel weer heerlijk om KORN - Freak On A Leash te horen in deze film.

avatar van Jeilloc
Prima filmpje. Moore acteert hier echt geweldig in. Verder heeft Kiersey Clemons een aangename rol. Ook leuk dat één van m'n favoriete rappers in deze film een rol speelt.

Leuke, frisse film.

Het begin voelde niet al te origineel aan, met een terugharken naar "betere" tijden, een stel nerds en een highschool setting. Dat oer-Amerikaanse spreekt me doorgaans niet zo aan, gelukkig weet Famuyiwa er iets leuks van te maken.

Komt ook omdat de personages toch net iets minder "obvious" zijn. Het zijn nog wel redelijk grote clichés, maar in ieder geval niet de clichés die doorgaans in dit soort films naar voren geschoven worden.

Het helpt ook wel dat de film er verder fris uitziet. Veel zonnige locaties, warm en zomers sfeertje en een zekere luchtigheid die daar perfect bij past. Het onderwerp mag dan iets duisterder zijn dan normaal het geval in dit soort films (zorgt meteen ook voor wat leuk contrast), de luchtigheid blijft makkelijk overeind.

Verwachtingen lagen niet al te hoog bij deze film, maar ik werd positief verrast. Een erg tof tussendoortje.

avatar van horizons
Nerds, hiphop en wat punk verpakt in een klein misdaad verhaaltje. De frisse aanpak doet de film goed en zelfs het iets te moralistisch gebrachte einde (hoewel niet onwaar) doet de film geen schade.

avatar van mrklm
Malcolm [Shameik Moore], Jib [Tony Revolori] en Diggy [Kiersey Clemons], drie nerderige tieners uit Inglewood, de beruchte stad ten zuidwesten van Los Angeles, raken per ongeluk betrokken bij de drugshandel in hun buurt wanneer drugshandelaar Dom [rapper A$ap Rocky] tijdens een feest zijn handel in Malcolms rugzak verstopt op het moment dat een rivaliserende bende de feestvreugde op brute wijze verstoort. Na Doms arrestatie moet Malcolm zowel de politie als Doms rivalen te slim af zijn en proberen van de drugs af te komen voordat hij zelf in de bajes belandt. Met zijn beide vrienden en Will Sherwood [een hilarische Blake Anderson], een handelaar in soft-drugs, verzint hij een briljant plan waarmee hij hoopt alle problemen op te kunnen lossen.
Scenarist/regisseur Rick Famuyiwa gebruikt de clichés van de ghetto-gangsterfilm om een eigenzinnige, energieke, grappige en bijzondere film neer te zetten. De obsessie van de drie helden in deze film met 90s hiphop uit zich in hun taal, hun kleding, een aangename oldskool-soundtrack en een aantal hilarische dialogen over de 90s-cultuur. Een bijzonder vermakelijke film, maar Famuyiwa wil meer doen dan zijn kijkers aan het leggen brengen en dat doe hij in een finale die intelligent is vanwege zijn constructie, maar ook vanwege de manier waarop hij zijn boodschap over institutioneel racisme kracht bij zit. Een genot om naar te kijken!

avatar van PapaBeartje
Laat ik beginnen met de soundtrack van de film, wat was die steengoed! De film ben ik persoonlijk wat minder euforisch over, ondanks dat de film fris aanvoelde, kon het verhaal mij weinig bekoren. Het voelde allemaal gewoon net iets te gemaakt aan. Zo volhardend als ik dan weer ben, bleef ik de film uitkijken helaas. Nergens werd het dan voor mij ook niet meer spectaculair.