Gräns (2018)

Zweden / Denemarken
Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Ali Abbasi
met Eva Melander, Eero Milonoff en Viktor Åkerblom

Douaneofficier Tina staat bekend om haar buitengewone reukvermogen. Het is bijna alsof ze het schuldgevoel van iemand kan opsnuiven als die iets verbergt. Maar wanneer Vore, een verdacht uitziende man, langs haar heen loopt, worden haar vaardigheden voor het eerst uitgedaagd. Tina merkt dat Vore iets verbergt dat ze niet kan identificeren. Naarmate Tina een speciale band met Vore ontwikkelt en zijn ware identiteit ontdekt, realiseert ze zich ook de waarheid over zichzelf. Tina hoort, net als Vore, niet op deze wereld. Haar hele bestaan is één grote leugen geweest en nu moet ze kiezen: de leugen blijven leven of de angstaanjagende onthullingen omarmen.

avatar van HK Senator
Drulko Vlaschjan schreef:
Alles wat ik te zeggen heb (en meer) is al door De filosoof gezegd, maar omdat ik mij ooit voornam om bij elke film die ik zie een bericht te plaatsen, wil ik graag kwijt dat ik nog nooit zo ontroerd ben geweest bij de aanblik van een groeiende erectie.
Dat was het moment dat ik het liefst even de andere kant op had gekeken

avatar van de grunt
HK Senator schreef:
Een bovennatuurlijk sprookje in een realistische setting. Inderdaad, net als Let the right one in.

Alleen is die laatste keer beter!

avatar van stefan dias
Film die langzaam op gang komt, denk je eerst, maar eigenlijk nooit vaart begint te krijgen. Als je voortdurend twijfelt welke kant je op wil, kom je natuurlijk niet zo vlot vooruit. Wat oppervlakkige psychologische bespiegelingen (' de mens is een parasiet') en nog wat moralistische twijfels tussen goed en kwaad kunnen de film niet boven wat goede ideeën en goede bedoelingen uittillen.

avatar van parcivalis
Waanzinnige film, in werkelijk alle opzichten.