Gräns (2018)

Zweden / Denemarken
Fantasy / Romantiek

geregisseerd door Ali Abbasi
met Eva Melander, Eero Milonoff en Viktor Åkerblom

Douaneofficier Tina staat bekend om haar buitengewone reukvermogen. Het is bijna alsof ze het schuldgevoel van iemand kan opsnuiven als die iets verbergt. Maar wanneer Vore, een verdacht uitziende man, langs haar heen loopt, worden haar vaardigheden voor het eerst uitgedaagd. Tina merkt dat Vore iets verbergt dat ze niet kan identificeren. Naarmate Tina een speciale band met Vore ontwikkelt en zijn ware identiteit ontdekt, realiseert ze zich ook de waarheid over zichzelf. Tina hoort, net als Vore, niet op deze wereld. Haar hele bestaan is één grote leugen geweest en nu moet ze kiezen: de leugen blijven leven of de angstaanjagende onthullingen omarmen.

avatar van HK Senator
Drulko Vlaschjan schreef:
Alles wat ik te zeggen heb (en meer) is al door De filosoof gezegd, maar omdat ik mij ooit voornam om bij elke film die ik zie een bericht te plaatsen, wil ik graag kwijt dat ik nog nooit zo ontroerd ben geweest bij de aanblik van een groeiende erectie.
Dat was het moment dat ik het liefst even de andere kant op had gekeken

avatar van de grunt
HK Senator schreef:
Een bovennatuurlijk sprookje in een realistische setting. Inderdaad, net als Let the right one in.

Alleen is die laatste keer beter!

avatar van stefan dias
Film die langzaam op gang komt, denk je eerst, maar eigenlijk nooit vaart begint te krijgen. Als je voortdurend twijfelt welke kant je op wil, kom je natuurlijk niet zo vlot vooruit. Wat oppervlakkige psychologische bespiegelingen (' de mens is een parasiet') en nog wat moralistische twijfels tussen goed en kwaad kunnen de film niet boven wat goede ideeën en goede bedoelingen uittillen.

avatar van parcivalis
Waanzinnige film, in werkelijk alle opzichten.

avatar van mjk87
Rare film, en ik heb hier sowieso niks mee. De film begint nog wel aardig en is redelijk geacteerd, maar gaat een pad op waar ik niets mee kan. Dat wereldje wilde niet leven voor mij, en de personages beginnen allemaal vreemde dingen te doen. En dan is het een lange vervelende rit, onsmakelijk ook. Dan mag de make-up wel goed zijn, dan nog is het niet lekker naar van die gele tanden te kijken of mensen die smerig aan het eten zijn. Ik zie hier ook geen metafoor in voor buitenbeentjes of desnoods minderheden, daarvoor zit dit te ver af van de werkelijkheid om iets uit de werkelijkheid hierin weerspiegeld te zien. 1,0*.

Indrukwekkend. Weinig horror maar wel persoonlijk drama. Goed gespeeld. Aangrijpend. Eva Meander is blonde knappe vrouw de opmaak naar Tina is klasse. Boeiende film.

avatar van knusse stoel
Vermoedelijk moet men niet op actie gaan zitten te wachten bij dit soort van films. Film bouwt namelijk mooi en rustig op, je hebt een goede inkijk bij de hoofdpersonen en het verhaal is eerst nog in nevelen gehuld maar komt er langzaam uit gekropen. Sommige mensen zullen niets met deze film hebben, anderen, ook wij, vinden dit soort verhalen prachtig. Goed geacteerd, mooie decors en setting.
Waardering is een 8!

avatar van james_cameron
Originele, surrealistische film die verschillende genres combineert tot iets heel bijzonders. Geweldige rol ook van hoofdrolspeelster Eva Melander, hier vrijwel onherkenbaar onder een laag fenomenaal lelijke makeup. Door de maffe gebeurtenissen te situeren in een alledaags decor blijft de film geloofwaardig en op de rails, al is het soms op het randje. Je moet er een beetje in meegaan, dan is de film zeer de moeite waard.

avatar van Thomas83
De synopsis klonk al erg intrigerend, maar dat de film zo leuk zou zijn had ik ook weer niet gedacht. Het is eigenlijk nog het beste als je helemaal blanco de film in gaat en je kan laten verrassen. Ik zat al gelijk in de film omdat Tina mijn sympathie direct won. Het is leuk om met haar te ontdekken wie of wat ze nou precies is. Het wordt allemaal behoorlijk vreemd ook, met de meest bizarre seksscène die ik ooit heb gezien, en nog een stuk meer duister dan ik had kunnen denken.

Vond het op een gegeven moment wel overduidelijk dat Vore op een of andere manier bij dat pedofielennetwerk betrokken was, maar ik van begin tot eind genoten. Perfect tempo ook, en een onderliggende boodschap die stof tot nadenken geeft over de gemarginaliseerden in onze maatschappij. Ik hou er ook altijd wel echt van als een film een element van sciencefiction of fantasie toevoegt en voor de rest gewoon "normaal" is. 4.0*.

avatar van Noodless
Speciaal filmpje die intrigerend blijft tot het einde. Knap acteerwerk, mooie locaties, verzorgde opbouw en een fantasierijk plot dat toch een realistische benadering krijgt als je meegaat in de fantasie. Naar het einde toe laat de film voor mij hier en daar een steekje vallen, bv de confrontatie op de boot is magertjes en het slot in Finland wist me niet te overtuigen. Toch een leuke film die eens iets anders brengt. 7,5/10

avatar van Filmkriebel
Scandi-licious!

Super! Goede bizarre film met een lichte fantasy-insteek die het gevoel van een eigentijds sprookje teweeg brengt. De titel Gräns verwijst niet zozeer naar Tina's job als grenscontroleur, dan wel naar de grens tussen het menselijke en het dierlijke dat heel de film door verkend wordt. Je hebt mensen, je hebt dieren en je hebt iets dat daartussen ligt. Dat is dan Tina, en de vreemde figuur Vore die op haar weg komt. Het perfecte midden tussen mens en dier wordt met veel overtuiging geacteerd trouwens.
Het ligt allemaal op de grens van het weerzinwekkende en ik moet zeggen dat sommige scènes vrij "disturbing" waren. Ja, onder andere de pijnlijke copulatie maar ook dat hele misdaadverhaaltje rond de pedofilie met baby's . Is de mens niet het grootste beest onder haar laagje beschaving? Wellicht niet ieders ding maar ik vond 'm prima! De anders best sexy milf Eva Melander is on-her-ken-baar

Ademloos gekeken aar deze prachtige film, met een fantastische rol van een onherkenbare, en bijna afzichtelijke, Eva Melander. Ik ging moeiteloos mee met de toch wel bizarre elementen, die ik nou niet direct fantasy zou willen noemen. Sterk spel van alle betrokkenen. Het minste sprak mij het deel van dat pedofielen netwerk aan en de betrokkenheid van Vore, uit een soort wraak op de mensheid. Vond ik niet zo geloofwaardig en daarom half puntje minder dan een dikke vijf.

avatar van AniSter
Heel apart, nooit eerder zoiets gezien. Met verbazing naar zitten kijken.

avatar van joolstein
In deze film zien we Tina, een vrouw met een bijzonder onaantrekkelijk uiterlijk, die van een afstand schaamte en angst ruikt. Die buitengewone gave maakt haar tot een gewaardeerd collega bij de grenswacht van een internationale veerlijn. Het is de start van een bizarre, romantische drama-film rond een Scandinavische mythe, die tevens nog wat conventies leent uit de genrefilm.

Gräns (grens) is gebaseerd op een kort verhaal van de schrijver John Ajvide Lindqvist. Deze schrijver is ook bekend van het prachtige 'Let the Right One In'. Zo overweldigend als die film vond ik deze niet. Dit komt vooral omdat de Iraans-Deense regisseur Ali Abbasi (Shelley) het gebeuren nogal afstandelijk filmt/toont. En dat terwijl je door het onalledaagse uiterlijk je toch al meer moeite heb als kijker om een emotionele binding te krijgen. Wel spelen Eva Melander (Tina) en Eero Milonoff (Vore) erg goed en zijn op vakkundige wijze onherkenbaar gemaakt met een dikke laag make-up. Tegenover dat gebrek aan emotionele herkenbaarheid staat wel een leuk plot.

Helaas zit het bedoeld of onbedoelde metafoor een betere film in de weg. Het zijn dan ook juist de buitenissigheden en paar scènes die je eerder in een (horror)genrefilm zal verwachten die van deze drama c.q. Arthouse-film iets anders dan andere maakte. Zoals bv. de minst opwindende seksscène, aller tijden!

avatar van Ebenezer Scrooge
Smerige film. Niet echt raadzaam om tijdens de film iets te nuttigen, zoals ik deed. Lelijke mensen met vieze gele tanden en vieze zwarte nagels die wormen eten en met elkaar naar bed gaan, dat dunne potloodpikkie ook, bah bah… Leek af en toe wel of ik naar die twee zotten uit The League of Gentlemen zat te kijken haha, qua lelijkheid dan..
Had met die Tina ook helemaal niet te doen, wat volgens mij wel de bedoeling is, zo'n autoritaire douanebeambte en ook dat enge gesnuffel steeds. Wat de film nu precies wil zeggen of overbrengen is me niet geheel duidelijk, een hoop gebakken lucht als je 't mij vraagt. Had ook geen zin om daarover na te denken verder.

avatar van Brabants
Border is een heerlijk mysterieus verhaaltje wat zeer zorgvuldig tot in de detail wordt gepresenteerd. Het heeft me geboeid vanaf het begin tot het einde. Niet alledaags maar daarom nu juist zo fascinerend. Acteerwerk is echt knap. Je moet het maar kunnen om zo een setting visueel te maken.

avatar van eRCee
mjk87 schreef:

Tuurlijk wel. Vore past goed bij de radicale verliezer zoals die geassocieerd is met vooral het rechts-extremisme de afgelopen 15 jaar. Tina is het buitenbeentje dat zich heeft geschikt in de maatschappelijke minachting maar nooit echt zichzelf kan zijn. De titel gaat niet alleen over het douane-werk maar ook over de scheidslijnen in de maatschappij, en of je je daarin schikt of dat je zelf morele grenzen over gaat.

Daarnaast werkt Gräns voor mij ook zonder deze betekenislaag gewoon als originele en gedurfde film op zich.