It: Chapter Two (2019)

Alternatieve titel: It 2

Horror / Thriller

geregisseerd door Andy Muschietti
met Jessica Chastain, James McAvoy en Bill Hader

27 jaar na de aanvaringen met Pennywise is de 'Loser Club' volwassen. Als ze dan uiteindelijk een telefoontje ontvangen van Mike Hanlon, die ze vertelt dat het moorden opnieuw begonnen is, keren de leden van de club terug naar Derry om het voor een laatste keer op te nemen tegen Pennywise, de moordlustige clown.

• Vanaf 5 september in de bioscoop

avatar van BlueJudaskiss
Een ontzettend dom spijkers-op-laag-water-zoekend commentaar van clubsport - zeker omdat het écht een één-op-één is van het boek, maar dat even daargelaten.

Vreselijk saaie film waarbij mijn relatief hoge score van 2,5* voortkomt uit de prima dynamiek tussen alle castleden onderling. De chemie is er, ik vond zowel de kinderen als volwassenen ontzettend overtuigend. Helemaal verbluffend is dat Jay Ryan precies dezelfde gezichtstekening / mimiek heeft als zijn jongere versie, al dan niet 27 jaar ouder en flink vermagerd. Tot zover alles goed.

Maar waar ik ondertussen een beetje melig van begin te worden is de trend van lange monsters met lange benen die met een flink aantal frames te veel op de camera af komen gerend - Slender Man, Annabelle, Scary Stories - ik zie totaal niet de aantrekkingskracht. Pennywise heb je op een gegeven moment ook wel gezien, het mysterie was er bij mij al heel snel af. Waar in het boek nog een constante dreiging zat (mede dankzij die doodenge, mysterieuze openingsscène rond het homo-koppel) is het in deze films allemaal ontzettend luchtig, het heeft geen mysterie.

En ik ben erg benieuwd wat nog de bijdrage is van Skarsgård: ik had ontzettend vaak het idee dat ik naar slechts een computeranimatie zat te kijken - ik mis het ouderwetse handwerk van zelfs de toch niet zo hele denderende oorspronkelijke mini-serie. Ik had me nog dankzij de trailer zitten verheugen op de kermis (een moderne versie van Tobe Hoopers' The Funhouse wellicht), maar die was in een vloek en een zucht ook weer voorbij.

Die finale waar geen eind aan kwam (er is een einde, en nog een einde, en nog een einde, en nog een einde... Vind je het gek dat die film 3 uur duurt?!), ik vond het vreselijk langdradig en vooral erg lelijk. Rot op met je CGI en ga terug naar Jurassic Park-stijl die CGI en praktische effecten zo schitterend combineerde.

Leuke verrassing was de cameo van Peter Bogdanovich, en de constante sneren over het einde van het boek. Als de film half zo eng was geweest als dat de film grappig was, maar jammer genoeg was dat niet het geval. Oh ja, en dit bericht heeft ook geen goede einde.

avatar van pierre18
Begrijp een aantal dingen niet. Waarom moet deze zo vreselijk lang zijn en waarom lijkt het einde zo veel op deel 1. Sommige scènes had je er zo uit kunnen laten, ze voegden echt niets toe maar zorgden er wel voor dat je geregeld je aandacht er maar moeilijk bij kon houden.
Maar enkele positieve punten: de overgang van jong naar oud en terug is heel sterk en is goed en zorgvuldig ingezet. De scene in het glazen huis is leuk en sterk. En enkele grappen zijn goed geslaagd en zorgden er voor dat er van enige ontspanning sprake was.
Toch vervalt de film daarna weer veel te veel in herhalingen (vergelijk met deel 1) met de gebruikelijke jumpscares. Tja, die kennen we nu wel en dat maakt de film tot een matig product.

avatar van Graaf Machine
Afgelopen donderdag vond ik het echt een vreselijke zit. Vandaag nog eens gezien, omdat ik het gewoon niet kon geloven dat het zo niks was. Bovendien kon ik mijn gezelschap niet echt teleurstellen.

De tweede keer zien deed me wel iets meer, raar genoeg. Misschien omdat ik me niet meer hoefde te concentreren op het verhaal, of misschien omdat mijn verwachtingen omlaag geschroefd waren.
Maar afgelopen avond vond ik de film niet alleen amusanter, maar ook spannender, dan de eerste keer.
Vooral dat laatste verbaast me, want wanneer is een horror de tweede keer nou spannender dan de eerste keer?
Nou, nu dus.

Ik schaal de film op van een onvoldoende naar een voldoende. Wel heel laag in mijn voldoende schaal, maar hij zit er toch maar mooi in.

Je vergeet Brandon Crane! Die in de mini series de jonge Ben vertolkte

RudeDog Wat speelde hij?

avatar van Zandadder
RudeDog Wat speelde hij?

Sorry dat ik voor mijn beurt praat, maar hij speelde de man die de vergadering leidde en van Ben te horen kreeg dat het ontwerp van het gebouw te claustrofobisch was.

Ik vond dit een heel vermakelijke film, niet diepgaan, maar leuk acteerwerk goed in beeld gebracht en hier en daar toch wel een schrikmomentje. iets dat ik niet vaak meemaak bij een horror. Enige dat ik waardeloos vond was het einde. Deze film is wel typisch Stephen King, die gewoon alle genres doorelkaar mixt in een genrecocktail.

avatar van Zandadder
RikkieD schreef:
Enige dat ik waardeloos vond was het einde.

Absoluut. Er wordt veel geklaagd over het einde van de miniserie met de spin, dit vond ik nog minder, echt een anticlimax. Ook het melodramatische daarna had in 5 minuten klaar kunnen zijn.

avatar van Shadowed
Plezier.

Deze film was de titel waar ik dit jaar het meest op heb lopen wachten. Het eerste deel vond ik destijds ook al zo leuk, en soms nog best spannend. Dit deel was uiteindelijk niet zo eng als de eerste, maar ik heb hier wel weer veel plezier mee gehad.

Skarsgård vind ik wederom een heerlijk personage om tegenaan te kijken. Hij gaat er volledig voor en gaat dan ook volledig op in zijn rol. Alhoewel hij zowat in elke scene hier CGI toegepast krijgt, weet hij in elke scene nog steeds te overtuigen en is een genot om weer te zien.

In vergelijking met de volwassenen uit het origineel is het acteerwerk hier een flink pak beter. Desondanks kunnen maar weinig van de acteurs zich in hun rollen bewijzen. Ze zijn niet slecht, maar voegen voor de rest ook niet veel impact toe in het verhaal.

Qua horror is het wel genieten. Helaas is het eerste deel wel enger. Waar die ook echt spanning en dreiging had soms, is het hier veel lawaai en CGI. Enkele gemene schrikeffecten doen nog enigzins hun werk, maar voor de rest is het bij lange na niet zo eng als de eerste.

Wel is het een leuke zit. Het verveelt absoluut nergens. Het tempo ligt best hoog en de hoeveelheid creativiteit en fantasie die in de film zit is gewoon erg leuk. Ook mag Muschietti hier en daar een paar trucjes uit de kast halen die de film ook nog wat speelser maken.

De film duurt lang en de speelduur lijkt mensen wel af te schrikken, maar ik was zo door de film heen. De film kent wat humor, wat fantasie en genoeg monstertjes om het vermakelijk te houden. Soms mag het dan ook nog even spectaculair worden.

Leuke zit, heb me geen minuut verveelt. Het had alleen wel allemaal een stukje spannender gemogen. Nu is het vooral een plezierfilm geworden waar veel in gebeurd, en Skarsgård is echt heerlijk, maar ergens is het toch wel een beetje een gemiste kans.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal off topic berichten verwijderd. Graag nu weer over de film.

avatar van KritischVentje
Heel erg vermaakt met deze film! Laatste keer dat ik zovaak door jumpscares ben verrast was volgens mij in Drag Me to Hell (2009) - MovieMeter.nl.

Echte (plot)spanning was ver te zoeken... maar de jumpscares vond ik wel héél erg sterk in dit deel. Een enkele vond ik zelfs geniaal bevonden (Pennywise die wacht om het meisje op te eten aan het begin, de ballon onder het bed en het stuk waar we allemaal een donkere gang in kijken en al hard stampend horen dat Pennywise eraan komt... wanneer is alleen maar de vraag. Geweldig!).

De humor was ook lekker. Paar keer goed om de nervositeit van de mensen moeten lachen.
Niks gemerkt van de 3 uur zit door het hoge tempo van de film.
Ik snap dat er mensen zijn die het einde niet kunnen waarderen, maar het heeft mij niet heel erg gestoord.

Aanradertje

avatar van m1chel
In 1990 werd Stephen King’s It vertaald naar een televisieserie. Deze bleek zeer succesvol, wat vooral ook te danken was aan de briljante rol van Tim Curry als de moordzuchtige ‘Pennywise the Dancing Clown’. Toch was de serie op sommige vlakken flink gedateerd geraakt. Voor de liefhebbers was het dan ook goed nieuws dat in 2017 het eerste deel van een vers tweeluik in de bioscoop verscheen. Leuke bijkomstigheid is dat deze eerste film exact 27 jaar na het verschijnen van de miniserie werd uitgebracht, dezelfde tijd die tussen het verslaan en terugkeren van Pennywise zit. De makers kozen bij deze remake overigens voor een andere benadering dan de makers van de miniserie destijds. Zo ligt de focus bij It Chapter One eigenlijk enkel op de eerste ontmoeting van de de Losers Club met Pennywise, waar dit in de serie afgewisseld werd met de volwassen jaren. Maar de film bleek succesvol, en Skarsgård werd omarmd als de nieuwe Pennywise, en dat schroefde de verwachtingen voor de tweede film nog wat verder op. Het was even twee jaar wachten, maar eindelijk is het dan zover.

Andy Muschietti neemt opnieuw de regie op zich en dat komt de stijl en continuïteit van het tweeluik flink ten goede. Hierdoor kan Chapter One en Chapter Two dus eigenlijk gewoon als één lange film zien. Het is overigens maar de vraag wie de films zo zal zien, want de speelduur is flink slikken; waar de complete mini-serie drie uur beslaat, duurt dit tweede bedrijf bijna net zo lang. Des te opvallender is het dat Muschietti na het bekendmaken van de speelduur direct aangaf dat er sowieso nog een extended cut van de film gaat komen. Of het daadwerkelijk zover gaat komen is nog maar de vraag, want dit zei Muschietti ook na de eerste film en tot op heden hebben we daar niets meer van vernomen. Wat opvalt aan deze Chapter Two is dat de cast een flinke upgrade heeft gekregen, niet alleen in kwaliteit, maar ook in kwantiteit. Zo zijn er naast de terugkerende personages uit de eerste film voor ieder personages ook volwassen versies gecast. Het zorgt ervoor dat we grote namen als Jessica Chastain en James McAvoy terugzien in deze film.

De film opent direct sterk met de terugkeer van Pennywise en het zal de kenners positief stemmen dat men zeer trouw blijft aan het boek. Als Mike Hanlon de rest van de Losers Club terughaalt naar Derry om het gevecht opnieuw aan te gaan met It met de nodige bravoure op cinematografisch vlak. Zo zien we een prachtige overgang van een sterrenhemel naar een puzzelstuk. Wat ook opvalt is dat makers goed hebben gekeken naar de mini-serie. Zo is de scène in het Chinese restaurant bijna een op een overgenomen, iets wat waarschijnlijk ook de beste keuze is geweest. In het vervolg van de film zien we Pennywise in vele gedaantes, waarbij niet alle gedaantes altijd even goed uit de verf weten te komen. Dit was eerder al een punt van kritiek bij de eerste film en ondanks dat de computereffecten hier over het algemeen genomen een stuk beter zijn dan in de eerste film houdt het allemaal niet over. Het is er mede voor verantwoordelijk dat het gevecht tegen Pennywise op zich erg goed is verfilmd, maar juist een cruciale scène nog slechter uitgewerkt is dan in de mini-serie. Bijzonder spijtig, zeker als de makers na deze finale nog wat te lang doorpruttelen met een gezwijmel en liefde naar elkaar toe.

It Chapter Two raakt direct vanaf de eerste minuut de juiste toont, maar lost de verwachtingen niet helemaal in. De film opent sterk als Pennywise na 27 jaar weer voor dood en verderf zorgt in Derry en het is fijn om te zien dat de film zeer getrouw is gebleven aan het boek. Toch missen er wel een aantal stukken missen, waarbij het te hopen is dat deze nog eens te zien zullen zijn in een extended version. Het is jammer dat er teveel tijd wordt uitgetrokken voor de nasleep, die zeker een kwartier korter had gekund. De film is ondanks zijn gebreken echter een zichtbare vooruitgang op de mini-serie, heeft een sterke cast, goeie schrikmomenten en leuke ‘easter eggs’ die door de hele film heen verstopt zitten. Kers op de taart wat dat betreft is de cameo van ‘The King of Horror’ himself. Verder is deze remake van It, zeker nu je het tweeluik een beetje bekijkt als een geheel, gewoon erg goed uitgewerkt en geslaagd te noemen.

avatar van Jan met de pet
Vond de film te lang duren........begint goed daarna soms langdradig.....laatste gedeelte ok.....3,5

avatar van mauzst
Mooi gemaakt en prettig geacteerd maar inderdaad een veel te lange zit. Het vergaren van de tokens vond ik ontzettend goed, het eindgevecht ging nergens over. Je merkte in de bioscoop ook dat mensen er het laatste half uur klaar mee waren (telefoontjes lichtte her en der op, gedraai op de stoelen etc.) en ik geef ze geen ongelijk. Was met 120 minuten en zonder eindgevecht geslaagder geweest.

Kan er pas over iets meer dan 2 weken heen.
Hoop dat ie dan gewoon nog overdag draait.
Savonds red ik niet vanwege reistijd.
Kan niet naar de lokale bioscoop, 1 x per dag om 2130.

avatar van BlueJudaskiss
Oké, goed dat je het even meldt. We houden er rekening mee!

avatar van DiDa
Voor mij onder de maat. Waar is de subtiliteit gebleven? Alles moet bombastisch en vol met jumpscares. Waar is het mysterie en de akelige sfeer? En waarom moet de kijker het spannend en eng vinden als de karakters zelf op de meest rare momenten grappen maken? De verschillende gedaantes die Pennywise liet zien kwamen rechtstreeks uit de computer (en waren niet altijd even goed) en daarom was het ook veel minder eng. Het einde dendert ook maar door.

Heel veel scenes zouden ook in een willekeurige volgorde kunnen worden gezet. It 2 voelt dan ook als een verzameling van korte films / scenes zonder dat het een samenhangend geheel is.

Nee, ik baal ervan dat hij zo tegenviel en vind het een gemiste kans.

Gemengde gevoelens bij deze film.

Na positief verrast te zijn over It Chapter One heb ik erg uitgekeken na dit tweede en laatste deel uit de serie.

27 jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel zijn de losers allen hun eigen weg gegaan, waarbij de meesten een leven opgebouwd hebben buiten Derry. Dit veranderd wanneer Mike hen belt om te vertellen dat ze een belofte in moeten gaan lossen en terug moeten keren naar Derry om daar voor een tweede maal Pennywise te verslaan.

In een vogelvlucht krijgen we te zijn waar de personages 27 jaar later beland zijn, voordat ze allemaal naar Derry moeten komen. Voor een film die bijna 3 uur duurt vond ik het vreemd dat over dit gedeelte zo snel heen gegaan wordt. Zo had ik graag meer willen zien van de thuissituatie van bijvoorbeeld Beverly. Ook had er veel meer gedaan kunnen worden met Bill die steeds maar treurige (en volgens velen slechte) eindes schrijft aan zijn boeken in plaats van een "goed" happy end.
Maar goed, omdat dit segment allemaal zo snel gaat verwacht je dat je in een sneltreinvaart gaat belanden wanneer het verhaal zich in Derry oppakt. Als er immers voor de inleiding zo weinig tijd was zal dit wel nodig zijn geweest om de belangrijkere dingen in Derry screentime te geven.
Dit blijkt niet waar te zijn.

Na de hereniging in Derry gaat het tempo van de film drastisch naar beneden. Het hele idee van de tweede actede talismannen zoeken vond ik erg simpel en erg vaag. Hoe weet ieder persoon precies waar hij of zij moet gaan zoeken en hoe wist de groep collectief waar de talisman van Stanley zou liggen?

Wat opvalt is dat deze film bijzonder grappig is. Dat is op zich niet persé slecht, maar wordt wel apart wanneer deze horrorfilm niet spannend of eng is maar wel grappig.
Deel 1 vond ik al niet super spannend; sterker nog in mijn recensie betoogde ik dat je dit meer als coming of age verhaal moest zien met een horror-jasje eromheen. In dit deel echter, is het hele spanningselement eruit gehaald waardoor de film nu puur op het verhaal moet leunen. Blijkt dat verhaal tamelijk langdradig en uitgerekt te zijn, krijg je een veel minder eerste deel.

Over de derde acte wil ik niet te ver uitweiden. De 1990 versie had ook al een apart einde en dat vind ik hier weer. Het is niet spannend en veel achtergrond informatie over de oorsprong van Pennywise wordt vaag gehouden, maar het is op zich wel redelijk vermakelijk.

Al met al kan ik zeggen dat ik teleurgesteld in deze film ben en dat deel 1 duidelijk de betere film is.
Is dit dan meteen een slechte film? Nee, dat niet. Ik heb me niet verveeld in de bioscoop en de humor, van vooral Richie, is erg leuk en goed. Alleen als horrorfilm heeft deze film wel redelijk gefaald.
Vandaar dat ik gemengde gevoelens heb. Aan de ene kant heb ik me niet verveeld en juich ik het toe dat er ook nog andere films gemaakt worden voor het grote publiek, dat geen superhelden- of kinderfilms zijn. Aan de andere kant is de film te lang, totaal niet spannend en blijf je met een hoop vragen achter.
Misschien als ik hem over een tijdje nog eens kijk dat het anders is, maar voor nu is het wel een voldoende maar ook niet meer dan dat.

P.S. klein spoiler irritatietje: Ik weet niet of meer mensen dit hadden en of dit ook in het boek voorkomt, maar de toevoeging van Henry Bowers met zijn zombie maat uit deel 1 die nu zijn chauffeur is sloeg echt helemaal nergens op. Op geen enkel moment zorgt hij voor spanning of doet hij iets belangrijks.

En ten tweede: lag het aan mij of was iedere jumpscare in deze film hetzelfde. Close-up van een personage die voor zich uit kijkt, camera draait en je ziet wat zij zien, camera komt terug naar close-up en nu staat er iets of iemand achter het personage.

Na het best sterke eerste deel, keek ik enorm uit naar deel 2. Gisteren was het dan eindelijk zover...... en wat een tegenvaller was het. Zoals velen voor mij al aanhaalden, de film duurt veel, maar dan ook véél te lang. Hierdoor raakte ik op het eind dan ook echt mijn totale interesse kwijt. Zo erg zelfs dat ik met mijn vriendin zat te overleggen wat we zouden gaan eten als de film eindelijk klaar zou zijn. Aan de appende en Facebook checkende mensen om ons heen, waren wij niet de enige die er wel klaar mee waren zo'n 45 minuten voor het einde.

De film volgt het boek redelijk, in ieder geval beter dan de miniserie, dat is wel een klein pluspunt. Maar ook hier slaat men de plank mis, door essentiele details gewoon keihard te negeren. Bowers die Mike neersteekt die vervolgens niet aanwezig is bij het verslaan van Pennywise, om maar een voorbeeld te noemen. De schildpad, de volgel die Pennywise veelal al verschijning verkiest, het beste stuk uit het boek in de watertoren, compleet genegeerd. Of die maffe afscheidsbrief aan het eind van Stan, waar sloeg dat in godsnaam op zeg ??? De volwassen losers zijn wat uiterlijk betreft echt fenomenaal gecast. Dat maakt het switchen tussen de jonge en oude losers een heel sterk element in de film. Het jammere is dat vele flashbacks maar een beperkte toegevoegde waarde hebben en overbodig aanvoelen. Verder hebben de volwassen losers amper onderlinge chemie, of uberhaupt chemie. Waardoor het je dus geen reet uitmaakt wat er met ze gebeurt.

Dan de effecten. De CGI is toch wel echt slecht hoor. Dat was in de eerste film ook al een minpunt, maar in dit deel gewoon zwaar storend. En dan het einde, veel debieler wordt het gewoon niet. In de miniserie was het einde echt tenenkrommend slecht, en hier wordt het gewoon overtroffen !!!! Hoe ze dit ooit hebben kunnen verzinnen is mij een raadsel. En het emotionele gewauwel na het verslaan van Pennywise, dat hadden ze prima achterwegen kunnen laten. Zeker gezien de speelduur die al ondragelijk lang is. Het enige wat me kon bekoren was Pennywise zelf. Deze wordt toch redelijk briljant neergezet door Skarsgard. Verder maar heel snel vergeten dit gedrocht.

Nog zwakker dan het eerste deel. Zelfs mcavoy was zeer ondermaats. Uit de cinema gestapt, was zo slecht dat ik hey einde biet meer wou zien. En dan ben ik nog een horrorfan ook ...

avatar van John Milton
Ik heb mijn verwachtingen ook aangepast na de besprekingen door liefhebbers wiens smaak ik goed ken. Kennelijk is het toch een beetje een deceptie (en ik had It (2017) al op een mager zeventje).

Jammer. Maar ik wil hem alsnog in de bios zien, als zijn het wat drukke weken.

avatar van Curriculum
Vandaag naar de bioscoop geweest en man man wat een parel van een film. Ik heb heerlijk genoten van deze film. Geen moment verveeld met zijn 2 uur en 49 minuten. Geweldige effecten, goede dosis humor en Pennywise was weer creepy en goed geacteerd.

Ook de hommage naar The Thing vond ik leuk bedacht.

Werkelijk 1 van de allerslechtste films die ik ooit gezien heb . Het verhaal en de personages waren niet eens zo slecht maar de film was gewoon bagger bijna 3 uur onzin waar je naar zit te kijken

avatar van GrobbekuikenXL
Behalve hele leuke gedeeltes ook veel onzin, 20 minuten korter was beter geweest. Echt te lang dus, weinig spanning, veel melodrama, eerste deel was stukken beter. Het einde is wel beter dan in het boek. En volgens mij zag ik Stephen King in twee cameos.

BlueJudaskiss schreef:
Oké, goed dat je het even meldt. We houden er rekening mee!

En dank je weer voor de sneer.
Ben het zat, ga een mail sturen om mij maar te bannen voor het leven.
Ik hoor hier kennelijk niet thuis.
Alles, maar dan ook letterlijk alles is verkeerd.
Dank voor het VERNAGGELEN van mijn plezier.

bart007bond schreef:

En dank je weer voor de sneer.
Ben het zat, ga een mail sturen om mij maar te bannen voor het leven.
Ik hoor hier kennelijk niet thuis.
Alles, maar dan ook letterlijk alles is verkeerd.
Dank voor het VERNAGGELEN van mijn plezier.

Maar wat verwacht je dan dat mensen hiermee moeten? Die sneer was inderdaad niet helemaal aardig, maar je kan je toch zelf ook wel voorstellen dat men heel weinig kan met dit soort berichten?

avatar van Graaf Machine
BlueJudaskiss schreef:

Als je er niets mee kunt, hoef je er toch ook niet op te reageren, of anders via een pm.

Goed punt.

avatar van John Milton
Ach ja.

Met mijn berichten kan schijnbaar ook niemand iets, is me verteld. Maar het heeft me er niet van weerhouden ze met een glimlach te posten

Af en toe krijg je een sneer Bart, kop op. It's the internet.

John Milton schreef:
Ach ja.

Af en toe krijg je een sneer Bart, kop op. It's the internet.

En aan de andere kant: het is een plagerijtje op een film-ouwehoersite - wel de leukste film-ouwehoersite - , daar kan je toch wel een klein beetje tegen?