Cold Pursuit (2019)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Hans Petter Moland
met Liam Neeson, Tom Bateman en Emmy Rossum

Nels is een stille huisvader en een hardwerkende sneeuwploegbestuurder. Hij is van levensbelang voor een badplaats in de Rocky Mountains, omdat hij degene is die de winterwegen overzichtelijk houdt. Hij en zijn vrouw wonen in een comfortabele hut waar geen toeristen komen. De stad heeft hem zojuist de prijs voor de burger van het jaar toegekend. Maar Nels moet zijn rustige bergleven verlaten als zijn zoon wordt vermoord door een machtige drugsbaron. Nu hij niets meer te verliezen heeft, zint hij op wraak.

• vanaf donderdag 4 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van murtcelP
Hartstikke leuke film, ik heb me goed vermaakt! Ik wist eigenlijk niet goed waar ik heen ging. Okay, een wraakfilm met Laim Neeson, vaak wel leuk, maar dit verraste mij extra positief.
Vreemd dat ze dit Actie/drama noemen, want het is een zwarte komedie. Ik vond het een beetje een Breaking Bad sfeertje, lekker overdreven met veel extravagante personages. ***1/2

avatar van mjk87
De film zit vol goede ideeën: mooie landschappen, dromerige beelden in zo'n nachtclub, geinig tussenstukjes van skiërs in lichte slowmotion, die kruisjes bij de doden en sowieso het hele sfeertje in dat stadje. Alleen, dat alles tezamen past niet. De humor, hoewel goed bedoeld, slaat vaak de plank volledig mis tussen het serieuze drama en de hardere actie. De humor is daarvoor misschien juist net niet ver genoeg doorgevoerd. Nu is de film van beide niets en die beide zijden bijten elkaar ook. Verder de schurk van dienst die maar loopt te schmieren en niet echt kan overtuigen. Net als Neeson zelf die ook niet alles lijkt te geven in deze film. Vooral de relatie met zijn vrouw komt er wel heel bekaaid van af. Al met al een film die vel kan zijn, maar toch en wat mak beestje is. 2,5*.

avatar van Vidi well
Wie van alles wat wilt, krijgt uiteindelijk van alles niets.

Dat is wat ik keer op keer dacht tijdens deze film. De regisseur lijkt diverse genres te willen combineren, maar uiteindelijk wordt het van alles net niks.
Na de dramatiche en goede opening had ik namelijk het idee een wraakthriller te gaan kijken. Helemaal prima. Maar al snel sloeg de vertwijfeling toe: de tergend langzame opkomst van het bed in het mortuarium zag ik als teken van de ongemakkelijke sfeer, terwijl er ook iets van humor in door scheen. Was deze scene stiekem grappig bedoeld? Of niet? Ik kan het niet zeggen.
En dat had ik keer op keer. Neeson die al die lijken keer op keer in de waterval gooit, was dat nu grappig of niet? Telkens weer die overlijdensberichten tussendoor... grappig of niet? Sommige grappen kwamen best wel aan, maar de meeste voelden nogal geforceerd en sloegen de plank voor mij mis.

Daarnaast loopt de film nogal over van overbodige randfiguren. Neeson’s vrouw vertrekt al snel bij hem, en voegt in haar rol niets toe. Oke, het gezin is verscheurd na het overlijden van de zoon, maar dat thema wordt verder niet uitgewerkt. Gemiste kans dus, dan kun je het beter weglaten. Neeson had zonder die rol van zijn vrouw ook op moordpad kunnen gaan.
Het zoontje van de gangster is ook zo’n overbodige rol, net als zijn moeder. Ook in de latere ontvoering is zijn rol namelijk niet van belang voor het grote verhaal. De gangsters waren ook wel naar Neeson toe gekomen vanwege de moorden en de drugsroof. En dan dat gedoe over een zoon-voor-een-zoon. Ook een mooi thema, maar het voelde geforceerd en werd niet echt uitgewerkt.
Ook wel heel toevallig trouwens dat Neeson, de eenvoudige voorbeeldburger, betrokken raakt in de drugswereld, en toevallig een broer heeft die ex-gangster is. Waarom zijn hun levens zo uit elkaar gelopen?
En die homofiele bodyguards, waarom zat die scene erin? Om de masculiniteit van de gangsterwereld op de hak te nemen? Om de gangsters meer mens te maken? En waarom dan slechts één scene? Zoveel vragen, zo weinig antwoorden.

En dat is jammer. Want in de kern had hier volgens mij een heel aardige wraakfilm in gezeten. Duister sfeertje, mooie setting. Maar de film lijkt maar geen keus te willen maken tussen wraakfilm, actie, drama en humor. En daardoor voelt het voor mij als niets van dit alles. Een ster voor Neeson, die toch wel een coole badass speelt, en een ster voor de landschappen, want die zien er prachtig uit.

avatar van Beun de Haas BV
Cold Pursuit doet als zwarte komedie aan Fargo denken, maar het is het uiteindelijk allemaal net niet. Net niet snedig genoeg om in een scheur te liggen. En net niet meedogenloos genoeg om wraak bitterzoet te doen smaken. Verwacht dus geen sneeuwstorm aan actie/humor: dan kom je er wel doorheen.

avatar van CallMeWeezyBaby
Vond het niet zo'n bijzondere film, na de trailer gezien te hebben had ik er erg veel zin. Ook omdat Liam Neeson er in speelt, maar was voor mij echt een flinke tegenvaller.

avatar van Phil Leotardo
De trailer schepte best wel wat verwachtingen die bij mij gedeeltelijk zijn waargemaakt. Ik vond het wel erg leuk dat William Forsythe de broer (Brock) speelde van Nels Coxman en dan hoe zijn Thaise vrouw met hem omging...

Geen moment mij verveeld en Tom Bateman speelde erg goed, erg irritant karakter die Trevor 'Viking' Calcote...

Ik geef de film 2,5 ster, vooruit 3 sterren vanwege William Forsythe

avatar van WMiltenburg
Eerlijk gezegd een beetje matig. Het was leuk dat een goede dosis zwarte humor in zat en juist die humor fleurde het slechte verhaal een beetje op. Persoonlijk had ik graag gezien dat er wat meer drama in naar voren zou komen.

avatar van JoeCabot
Liam Neeson heeft niets meer te verliezen en zint op wraak… Deel 35.

Ik verklap wellicht niets als ik zeg dat een aantal mensen in deze film heel wat tanden zullen kwijtraken. Nee, veel verrassingen heeft Cold Pursuit niet in petto, maar ik heb me wel prima vermaakt. Het gebrek aan spanning wordt overigens deels gecompenseerd door een stevige dosis zwartgallige humor.

De makers nemen rustig de tijd om het publiek kennis te laten maken met de personages… En om ze daarna zonder genade naar de slachtbank te leiden. De tijd tussen de (talrijke) bloedbaden wordt opgevuld met fraaie sfeerbeelden van berglandschappen. Het oogt allemaal mooi en spectaculair, maar nu ook weer niet in die mate dat het de magere plot volledig kan verhullen.

Laat we het erop houden Cold Pursuit een vakkundig gemaakte revanche flick is die je met plezier uitzit. 3,5*

Matig en ongeloofwaardig, begon sterk maar zakte steeds meer af. Langdradig en bloederig met een slecht plot.

avatar van GGG
GGG
Heerlijke popcornfilm met zwarte humor en een vette knipoog. Totaal niet passende muziek en daarom hadden wij een glimlach op ons gezicht na het kijken...

avatar van max cady
"You need a reservation ..."

Hier en daar bijzonder geestig maar voor de rest wil het niet echt vlotten. Doet aan verschillende films denken waar ook waarschijnlijk de inspiratie gevonden is. Daar maak je dus niet dan ook een goeie film automatisch mee. Fargo deed t zoals hierboven genoemd ook wel aan denken maar dat heeft vast ook met het landschap te maken. Mooie beelden, dat wel!

avatar van Norman Mailer
Werkelijk onbegrijpelijk dat iemand op het bespottelijke idee kwam om, uitgerekend, met die Liam Neeson een remake in elkaar te foefelen van het, mijns inziens, meesterlijke Kraftidioten. Deze laat ik fijntjes lopen.

avatar van mobistar
Een beetje Taken (verhaal), een grote hoeveelheid Fargo (decor, personages) en een snuifje Pulp Fiction ( dialogen) , de ingrediënten voor deze film. Liam Neeson speelt eigenlijk alleen in het begin van de film de hoofdrol, naarmate de film op gang komt begint iedereen zowat de hoofdrol te spelen en dat doen de meeste acteurs uitstekend.
Aardig gevoel voor humor ook die scenarist.
Heb me uitstekend vermaakt.

avatar van Nosje
Aardig maar zoals zo vaak kan deze niet tippen aan het origineel Kraftidioten.

Een remake van de droge actie-comedy Kraftidioten. (Noorwegen / Zweden)
Kraftidioten (2014) - MovieMeter.nl
Waarom die Amerikanen overal een remake van maken... Meestal zijn ze slechter dan het origineel.

avatar van Master Blaster
Het is wel "oke" allemaal

avatar van boemboem27
gewoon weer een goed actie/wraakfilm van Liam Neeson.
ik houd wel die wraakfilmpjes van hem.
zoals de gehele "taken" serie.
gewoon kijken... verstand op nul en genieten.
aanrader.

avatar van mixmaster
Niet zo goed en hard als de ''Taken'' films maar wel een vermakelijke film.
Ik heb er wel van genoten.

Prima filmpje. Net wat anders dan het gros van de Neeson's wraakfilms. Maar het "anders willen zijn" pakt niet altijd goed uit. Vooral de humoristisch bedoelde situaties slaan geregeld de plank mis. De laatste actie scene viel me eigenlijk flink tegen. En hier en daar lijkt de film niet te weten welke sfeer hij nou eigenlijk uit wil dragen.
Maar verder is het een prima actie/misdaad film. Leuk verhaal. Acteurs doen het naar behoren. Er gebeurt genoeg om te blijven boeien en het tempo is passend. Daarnaast zitten er best een paar leuke vondsten in. Gewoon een degelijke 6 wat mij betreft.
Omdat het bijna altijd lastig blijkt de sfeer van een anderstalige film te kopiëren ga ik wellicht het origineel ook maar eens een keer opzetten. Ik verwacht dat de humor daarin beter uit de verf komt.

Zwakke remake van de heerlijke Noorse film Kraftidioten. Stellan Skarsgard speelt de rol meesterlijk, wat van Neeson niet kan gezegd worden. Ook de rol van de Viking word pover vertolkt door Tom Bateman, echt een zwakke prestatie. Nee ik had beter het origineel nog eens bekeken, wie dat nog niet gedaan heeft, absoluut doen, betere humor, beter acteren, gewoon veel betere film.....

avatar van zoutzak
Slechte remake, zoals verwacht onnodig.

avatar van Brabants
Cold Pursuit is een heerlijke genrefilm die zichzelf met de benodigde humor vooral niet te serieus neemt. De personages worden leuk uitgewerkt en de nodige actie is prima aanwezig. Heb me wel vermaakt met deze film. Vond hem zelfs nog wat smaakvoller dan Kraftidioten.

het origineel Kraftidioten is veel beter

+ zoals user zoutzak hierboven zegt

Best lang naar uitgekeken, maar wat viel deze tegen zeg.
Het lijkt wel of de scenes in bijvoorbeeld een auto steeds meer terug gaan naar de jaren 70 zo slecht. Ik heb het hier over de achtergrond van als men dus bijvoorbeeld in een auto zit. Het sturen, bewegingen op de achtergrond icm de snelheid en/of bochten, opvallend slecht imho.
Daarnaast kon de uitvoering van de film me ook niet bekoren, de actie was ok, maar de humor was het net niet, de 'kruisjes' vond ik eigenlijk een soort van kinderachtig ipv grappig en het acteerwerk was van sommigen ook niet echt top.
Al met al, jammer Liam, je was een held, maar het gaat bergafwaards

Kraftidioten wil ik overigens nog wel een keer zien !

avatar van Walter S.
dwid schreef:
Kraftidioten wil ik overigens nog wel een keer zien !

Zelfde regisseur, vrijwel dezelfde film, dus als deze tegenviel zal Kraftidioten ook wel tegenvallen.

Walter S. schreef:

. Sorry. Maar met Liam is die slecht ,heel erg slecht,,,,,heb de Zweedse. Was top.....

avatar van Walter S.
janedoe1933 schreef:

Noorse toch?

Het origineel is origineler ( ), maar vond ze verder weinig voor elkaar onder doen. De één top en de ander heel erg slecht, voor films die zo op elkaar lijken vind ik dat een bijzondere mening.

avatar van filmkul
Vrijwel exacte kopie van Kraftidioten. Snap de toegevoegde waarde niet van dit soort films. Remake prima, maar probeer dan wel enigszins af te wijken. Dit is echt te makkelijk, gewoon dezelfde film in een andere taal. Zou verboden moeten worden. Kwalitatief verder een prima film. Zie mijn recensie bij het origineel. Voor deze wel 2 punten minder voor het moeiteloos kopiëren. 2.0

avatar van Pastaman
Zelden zo'n slechte b film gezien
Te erg voor woorden
Zeer slecht script en regisseur.

Je moet jezelf even de tijd gunnen om te wennen aan dit merkwaardige gevalletje van een actiefilm, maar doe je dat dan valt het allemaal best mee. Het eerste kwart denk je van doen te hebben met de zoveelste wraakfilm van de heer Neeson, maar gaandeweg ontwikkelt zich Cold Pursuit tot een subtiel humoristische actiefilm volgestopt met licht excentrieke personages en bijna sarcastische grappen. Een nooit meer te vergeten kijkervaring wordt het nergens, maar het tweede gedeelte heb ik met een continue smile op mijn gezicht mogen aanschouwen. Alleen een inschattingsfout om Neeson de hoofdrol te gunnen. Een acteur met meer expressie bij al dat leed wat hem overkomt ware beter geweest en bovendien werkt de foutieve herkenning door hem in den beginne niet in het voordeel van de film. Schijnt een remake te zijn van een Europese productie die ik nooit heb gezien, maar ongetwijfeld beter zal zijn omdat de Amerikanen het unieke karakter van films uit ons werelddeel nooit één op één kunnen doen herleven. En laten we daar dan maar trots op zijn.