Cold Pursuit (2019)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Hans Petter Moland
met Liam Neeson, Tom Bateman en Emmy Rossum

Nels is een stille huisvader en een hardwerkende sneeuwploegbestuurder. Hij is van levensbelang voor een badplaats in de Rocky Mountains, omdat hij degene is die de winterwegen overzichtelijk houdt. Hij en zijn vrouw wonen in een comfortabele hut waar geen toeristen komen. De stad heeft hem zojuist de prijs voor de burger van het jaar toegekend. Maar Nels moet zijn rustige bergleven verlaten als zijn zoon wordt vermoord door een machtige drugsbaron. Nu hij niets meer te verliezen heeft, zint hij op wraak.

• vanaf donderdag 4 juli te koop op dvd en blu-ray

Remake van Kraftidioten (2014)

Vanaf 21 februari 2019 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van Kondoro0614
Haha, nice!

avatar van Zwolle84
Zei Neeson vorig jaar niet dat hij niet meer in dit soort films zou meespelen omdat hij te oud wordt?

avatar van Flitskikker
Nieuwe Liam Neeson
Wraakfilm
Van StudioCanal
Van de regisseur van Flaskepost fra P
Gedistribueerd door The Searchers dus goede ondertiteling

Nu al zin hierin.

avatar van YouDrunkGoHome
“At its harrowing, smirking center is a more-nuanced bloodbath [than the original] in the spirit of the Coen Brothers or Martin McDonagh.”

Dit word dus een bezoekje aan de bioscoop.

avatar van DreamTech
Op zich geen slechte film, beetje slap allemaal, met de juiste mensen achter de film had de film beter kunnen wezen maar ja toch lekker wraak filmpie !!

avatar van vindorent
Vermakelijke film, maar het had zoveel beter kunnen zijn. Ik had bij vlagen het gevoel dat ik naar een mislukte kopie van een Coen Brothers-film aan het kijken was; het werkte allemaal nét niet.

avatar van Flipman
't Is niet vanwege de sneeuw da'k hier niet warm van word maar omdat ik een Engelstalige remake - zeker na zo'n krot tijdsbestek - volledig overbodig vind. 't Origineel kan ik erg waarderen en naar ik begrepen heb legt deze nieuwe bewerking weinig nieuws op tafel.
Zwolle84 schreef:
Ook dat, ja. Ik meen zelfs dat ie dat al langer dan een jaar geleden aangaf. Misschien had ie al getekend voor enkele van de vehikels die nu om de zoveel tijd uitkomen voordat ie die uitspraken deed? Wellicht was dat zelfs de reden, al die actiefilms die ie al op stapel had staan.

Ik zie nu af en toe zo'n poster met een 'pakkende' titel en zijn hoofd erop en denk: 'Alweer of nog steeds?'

avatar van Graaf Machine
Best leuke film. Ik dacht een serieuze wraakfilm met Liam Neeson te zien. Een rol waarin Neeson zich altijd wel raad weet. Nou, Neeson deed het weer prima, en zijn rol was ook wel serieus, maar alles er omheen was natuurlijk gewoon comedy. Goed gedaan ook. Harde actie die toch een komische noot heeft. Deed me aan Coen & Coen denken. Ga niet met hen vergelijken, dit is op zichzelf gewoon een geslaagde actiecomedy.

avatar van mrklm
Hans Petter Moland regisseerde deze remake van zijn eigen film Kraftidioten 2014, een film die Moland zelfs een nominatie voor een Gouden Beer opleverde. Deze komische bedoelde wraakthriller nodigt echter bepaald niet uit om dat origineel eens te aanschouwen, ook al is Liam Neeson op papier een uitstekende vervanger voor Stellan Skarsgård. Van een verhaal is geen sprake, er is slechts een excuus voor een serie bloederige executies die volgens een vast patroon verlopen waardoor Cold Pursuit keer op keer in de herhaling valt. Elke episode eindigt met een humoristisch bedoelde tussentitel. De hevig schmierende Tom Bateman is één van de vele redenen om deze film links te laten leggen, evenals de lotgevallen van The Eskimo [Arnold Pinnock], mogelijk de domste huurmoordenaar aller tijden. Het valt totaal niet serieus te nemen, maar dat betekent het nog niet dat dit grappig is (dat is het totaal niet) en is zeker geen aanbeveling. Een verschrikking.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik kwam er na het zien van de film pas achter dat dit een remake van een Scandinavische film is. Ergens wel prima, want je gaat het toch onbewust vergelijken. Nu ga ik het denk ik anders doen en over een tijdje eens het origineel opzetten. Je vraagt je trouwens af waarom je hier perse een remake van maakt, want het plot is nogal standaard. Dat kan je ook best bedenken zonder een al bestaand script. Liam Neeson verliest zijn dood, neemt zijn Taken-rol op zich en laat flink wat lijken achter. Ik denk dat ik ook maar eens moet gaan kijken of ik ergens als scenarioschrijver aan de slag kan

Maar standaardwerk of niet, remake of niet. Niet zo belangrijk. Ik heb me er namelijk bijzonder goed mee vermaakt. De film is bij vlagen heerlijk rauw en bruut, de zwartgallige humor werkte erg goed bij me en Liam Neeson is gewoon een zekerheidje in dit soort films. Daar zit een stoere kop op en ondanks zijn leeftijd oogt hij nog erg scherp en fit. Maar het is toch vooral de humor waar ik me hier het meeste mee heb vermaakt. Na elke scène volgt een overlijdensmelding, waar de zaal toch wel geregeld om moest lachen. Maar ook zitten er genoeg absurde situaties en geestige dialogen in om op dat vlak gewoon geslaagd te zijn. De schakelingen tussen Neeson, de drugsbende en de Indianen vond ik ook wel prettig afwisselend. En als er dan ook qua geweld genoeg te genieten valt en de film visueel gewoon mooi geschoten is met mooie beelden van vooral veel sneeuw (dat oogt wel lekker kalm en ontspannend vind ik zelf) en bergen, dan heb ik een leuke avond in de bioscoop gehad. Leuke soundtrack er nog bij, helemaal goed.

avatar van Ajax&Litmanen1
mrklm schreef:
Een verschrikking.

Zo'n beetje alles wat jij afschuwelijk noemt is voor mij gelukkig een hele fijne film. Ga zo door zou ik zeggen.

Snap werkelijk niet trouwens dat je naar dit soort films gaat in de premièreweek en dan 0,5* geeft. De film levert gewoon exact wat je mag verwachten.

avatar van KamikazeTme
Vermakelijke film. Al had ik wel wat meer verwachtingen van Liam Neeson, hij kwam nauwelijks in echte actie, zoals bij zijn Taken films. Voor de rest zaten er in de film wel veel clichés, maar ik heb me wel vermaakt, vooral door de goede humor. Zoals hierboven al door meerdere is geplaatst lijkt de filmstyle wel op die van Coen, maar dan een mindere versie.

avatar van Shinobi
"Are you tired, old man?"

Met het origineel ben ik niet bekend, maar het spreekt van vertrouwen dat Hans Petter Moland ook de remake op zich heeft genomen.

Liam Neeson mag voor de zoveelste keer komen opdraven als vader die wraak neemt; je zou denken dat zijn agent hem expres dergelijke scripts toestuurt... Ditmaal speelt hij de rol van een sneeuwruimer wiens zoon wordt vermoord. Het is een standaard uitgangspunt om het dodental snel op te drijven en Neeson zijn ding te laten doen.

In eerste instantie wordt er een prima sfeertje gecreëerd middels de besneeuwde setting waartegen het merendeel plaatsvindt. Maar naargelang er meer personages - met de meest rare bijnamen - geïntroduceerd worden en een overkill aan subplotjes geëxploreerd wordt, ben je mij kwijt. Het zorgt voor een vermoeiend narratief dat geforceerd gevat overkomt. Dat de zwarte humor veelal hit-and-miss is draagt daar ook aan bij.

Op deze wijze ga je als kijker van kill naar kill, terwijl er niets bijzonders gebeurt om je geboeid te houden. Het is geen verrassing dat 'Cold Pursuit' qua tonaliteit nauwelijks maat weet te houden. Zo krijg je Tom Bateman die als bad guy veel doet denken aan een fout tekenfilmfiguur en Neeson die op de automatische piloot speelt. Weliswaar zijn er hier en daar een paar aardige momenten, maar helaas wordt er nooit verder op doorgepakt.

Al met al een vrij matige actiefilm. Eerder heeft Neeson aangegeven dat dit zijn laatste actierol zal zijn, hopelijk houdt hij zijn woord.

Dikke 2,0 sterren.

avatar van Filmkriebel
amerikaanse remake van Kraftidioten. Waarom was dat weer nodig?

avatar van Walter S.
Omdat Amerikanen geen ondertiteling kunnen of willen lezen. En omdat Kraftidioten een prima film is. Denk ik. Maar verder inderdaad raar en overbodig. Al ga ik hem wel kijken. Maar als ik geen unlimited pas had zou ik er niet heen gaan.

avatar van Babyface1002
Best een aardige film als je van zwarte humor houd,onsamenhangend is deze film zeker,maar doet niks af aan de verfrissende manier van de kills en de inbreng van Neeson!
Al met al 3 sterren!!

avatar van Filmkriebel
Walter S. schreef:

Aangepast aan het Amerikaanse publiek dus. Vermoedelijk meer actie/spektakel...

Moland explained his reasons for the remake. “It was a little bit like if you put on a play in Norway and somebody asks you to bring it to Broadway. It’s a chance to speak to a different audience,” he says. And then there’s the Big Liam of it all. “Liam was part of the suggested set-up, and that made it attractive and tempting.”

avatar van Psycho-M
Walter S. schreef:

Precies dit.
Als ik geen unlimited pas had, was ik deze niet in de bios gaan checken.
Nu dus wel gedaan. Ach alleraardigst, maar niet meer dan dat.

Y&T
sjew...totaal geen verwachtingen, wist niet wat me zou overkomen ..
Tijdens het kijken naar de film dacht ik af en toe...wat is ditte?...kon het niet plaatsen eigenlijk.
De day after kijk ik er met veel plezier op terug, en weer met een lach op mn gezicht, want het einde is heerlijk weergaloos.
Volgende week nog maar n keertje bekijken.
Pracht camerawerk, muziek..die indianen sounds..heerlijk, casting ( die zalige viking ) origineel met doodsberichten, grappig op z'n tijd, lekker tempo, dingen aan de verbeelding overlaten...- wil je van mn tapijtje gaan - ..al met al...zalige avond gehad.

avatar van cantforgetyou
Wat een lage score hier!!! We hebben de film gisteren in de bios gekeken. En we vonden hem SUPER!!!! Harde wraak/actie film. Met mooie beelden, soms leuke humor, goede acteurs, interessante plotwendingen, prachtige locaties, grof geweld, etc. Wat wil je nog meer? Ik heb er echt van genoten. En volgens mij was heel de bioscoop om. De zaal zat goed vol. Leuk stukje met 'Aqua-Barbie Girl'. En ook zeker een goede verassing met het kleine 'gay' verhaallijntje. Waar is eigenlijk die kale stevige vent gebleven in de film? Zeker een topper in dit genre. Totaal niet verveeld.

Wat een slechte film.
Zonde van je tijd.

TMP
Naar verluidt de laatste rol in een actiefilm voor Liam Neeson. Ik kan zijn acteerwerk wel waarderen en ben daarom ook maar eens naar deze film gaan kijken. De toon van de film is wat luchtiger dan menig andere film waarin Neeson een vergelijkbare rol speelt. Het doet hier en daar wel denken aan het werk van de gebroeders Coen. Met name de tussentijdse vermeldingen van het overlijden van een van de personages en de wat zwarte humor doen daaraan denken. De film neemt zichzelf niet te serieus en dat levert een vermakelijke actiefilm op. De setting in een (grotendeels) besneeuwd en bergachtig gebied geeft de film bovendien iets extra's.

avatar van loneranger
Liam Neeson is terug als held, of beter gezegd als wreker. Dit is een ander soort film dan bijv. de 'Taken' serie, 'Non-Stop' en 'The Commuter'. 'Cold Pursuit' is meer een zwarte comedy met het nodige geweld. Dat geweld begint als de zoon van Neeson wordt vermoord. Deze mag maar heel even mee doen, als je even met je ogen knippert mis je hem. Neeson besluit zijn zoon te wreken en klimt steeds hoger op in de drugsbaronhierachie tot hij uiteindelijk bij de topman uitkomt. De bodycount wordt overigens keurig bijgehouden en de lijken stapelen zich razendsnel op. Deze film deed mij denken aan 'Fargo' waar het bloed ook zo mooi kleurt met het wit van de sneeuw al is 'Fargo' wel een betere film. En ook deed de film me wat denken aan Tarantino en 'The Equalizer' met Denzel Washington. De personages in 'Cold Pursuit' hebben allemaal kleurrijke bijnamen en de film is onderhoudend. De drugsbaron wordt lekker onderkoeld en vilein neergezet, Neeson had daarentegen wel wat meer humor kunnen gebruiken en acteerde nogal stug. Al met al toch een hele aardige, onderhoudende rolprent.

avatar van Walter S.
Kraftidioten destijds in de bios gezien en dat vind ik een geweldige film. Dit is dezelfde film maar dan in de VS gesitueerd. Desalniettemin weer zeer genoten al wist ik in grote lijnen al wat er ging gebeuren maar dat mocht de pret niet drukken. Bloedzwarte humor en keiharde wraak.
Blijft een prima film.

Buiten dat dit best een aardige Actie / Drama film is (ik had eigenlijk een beetje een standaard Liam Neeson actiefilm verwacht, maar dat is het zeker niet), neigt deze film toch ook naar een Komedie film, want de film zit vol met zwarte humor.

Het verhaal stelt eigenlijk weinig voor en is ook behoorlijk dertien in een dozijn achtig, maar de Quentin Tarantino achtige uitvoering van het verhaal vond ik best geslaagd (mede door de gekozen locatie in de sneeuw) en is vooral ook leuk en dat komt natuurlijk door de vele zwarte humor (zoals o.a. een volledig blanco afscheidsbriefje), maar ook door de vele personages (die allemaal een bijnaam hebben en ook bijna allemaal dood gaan), die ik eigenlijk allemaal wel leuk vond en met name het personage Trevor 'Viking' Calcote (gespeeld door Tom Bateman) waar Nels Coxman (gespeeld door Liam Neeson), die in het verhaal ook Cockman wordt genoemd, wraak op wilt nemen.

Al met al een leuke en vermakelijke Actie / Drama film, waar ik me vanaf de eerste tot de laatste minuut mee vermaakt heb.

avatar van thunderball
Deze vrijdagmiddag in Antwerpen gaan zien.

Matig b-filmpje met Neesson in zijn inmiddels bekende rol van beeldenstormende engel der wrake en ondanks oplopende leeftijd nog steeds geloofwaardig in de actie scene's.

Ietwat moeilijke samensmelting tussen keiharde geweldsscènes en melige humor, maar vaak ook niets ter zake doende gesprekken, die ietwat Tarantino achtig aandoen, maar met dit verschil dat het vaak tussen oninteressante bijfiguren gaat, die erna meestal snel het loodje leggen en waar je als kijker geen enkele sympathie bij voelt, wat die momenten met terugwerkende kracht nog overbodiger en vooral erg vervelend maakt.

Met name de scenes met de indianen doen erg overbodig en nutteloos aan, zeker het gedeelte, dat zich in het hotel afspeelt, had net zo goed eruit kunnen worden geknipt en je had niets gemist.

Meer een film om eens als tussendoortje op tv te bekijken, dan hier een duur kaartje voor te kopen.

Een vier, ofwel twee sterren.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik ben er blij mee dat mensen zoals hij dat doen, want nu weet ik; komedie/thriller; zwarte humor; tarantinoachtige dialogen.

Zonder dergelijke recensies zou ik een vervelende avond tegemoet gaan en zonder unlimitedpas is dat in relatieve zin een dure grap. En ja, dat haal je deels ook uit positieve recensies maar alleen positieve recensies maken het beeld niet compleet.

Vanzelfsprekend werkt dit verhaal twee kanten op; andersom gebruik ik ook zowel de negatieve als de positieve recensies.

tijdens het kijken kwam het verhaal me erg bekend voor... blijkt inderdaad een remake te zijn. Het origineel vond ik best goed... deze versie zoutloos... Liam was top in taken maar hier maakte hij totaal geen indruk