Cold Pursuit (2019)

Alternatieve titel: In Order of Disappearance

Verenigd Koninkrijk / Noorwegen / Canada / Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Hans Petter Moland
met Liam Neeson, Tom Bateman en Emmy Rossum

Nels is een stille huisvader en een hardwerkende sneeuwploegbestuurder. Hij is van levensbelang voor een badplaats in de Rocky Mountains, omdat hij degene is die de winterwegen overzichtelijk houdt. Hij en zijn vrouw wonen in een comfortabele hut waar geen toeristen komen. De stad heeft hem zojuist de prijs voor de burger van het jaar toegekend. Maar Nels moet zijn rustige bergleven verlaten als zijn zoon wordt vermoord door een machtige drugsbaron. Nu hij niets meer te verliezen heeft, zint hij op wraak.

avatar van umbra
Je merkt toch dat Liam Neeson ouder aan het worden is, altijd fan geweest van deze acteur, maar komt niet meer aan het niveau vd eerste Taken, Non-Stop, Unknown..ook The Commuter vond ik nog wel vet, hou van dergelijke films, wat ik hier in deze net iets te veel van miste. Blijft een degelijk actie-drama, maar vond hem niet zo binnenkomen, minder vaart ook, leuk voor een keer, maar zal hem geen 2de x moeten zien, wat ik met Taken enzo zeker wel had.

avatar van Elchapo
Goede typische Liam neeson film met mooie sfeervolle winter wonderland shots.3.5 stars.

avatar van Peter Pan
Liam Neeson staat altijd wel garant voor een goede spannende actiefilm (!), maar deze was echt heel matig...

Normaal komen verschillende verhaallijnen bij elkaar, hier lopen ze uiteen.

-De rol van de plaatselijke politie werd steeds minder en minder, terwijl er werd gesuggereerd dat de agente de zaak misschien wel gaat oplossen of Nels zou bijstaan.
Ook op de filmhoes staat dat de lokale politie niet veel gewend is, dan mag ik aannemen dat ze dus in actie komen, maar niets is minder waar.

-Nels krijgt al snel een band met het jongetje om vervolgens nooit meer naar hem om te kijken.

-Een vrouw en een ex-vrouw van de 2 hoofdrolspelers die ineens verdwenen zijn.

-Ineens is er een indianen onderwereld die er voor het verhaal totaal niet toe doet, waardoor Nels overbodig wordt.

En het doel van Nels, waar de film om draaide, (wat zelfs als ondertitel wordt vermeld) wordt uiteindelijk voor zijn voeten weggekaapt.

Ook de zwarte aankondiging die bij elke moord gedaan werden met een vrolijk riedeltje er onder zorgde er voor dat de spanning totaal verdween uit de film.
In veel gevallen ook een shot van de schutter, waarbij je niets te zien kreeg van actie.

Om nog maar even de filmhoes er bij te pakken:

Nels tot de tanden gewapend - wel geteld:1 geweer

Trilling - nee, zelf om zeep geholpen door de zwarte blokken.

Brutally violent - buiten de vele dingen die je niet kreeg te zien, was wat je wel zag niet extreem spectaculair

Funny - hier gaat het al weer mis in een actie thriller, maar als hier de laatste scène mee wordt bedoeld...?
Totaal niet passend in een film als deze en erg overbodig.

Doordat Liam Neeson hierin speelde was mijn verwachting toch wel wat hoger, zelfs nog tijdens de film, maar het werd niet echt beter helaas.

Jammer maar teleurstellend!

avatar van moviebrielen
Zeer matige film. Rommelt langs alle kanten.