Baantjer het Begin (2019)

Alternatieve titel: Amsterdam Vice

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Arne Toonen
met Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt en Fedja van Huêt

In de roerige jaren 80 wordt rechercheur Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) stuit De Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

avatar van MovieHolic
Goed vermakelijk verhaal en goed acteerwerk. Leuk.

avatar van 606
Ik snap er geen hol van, wat is er nu afgespeeld gisteren avond? De film of de eerste 2 afleveringen van de serie?? Overal stond de film aangegeven.....

avatar van Antonev
Zeer povere misdaadfilm van eigen bodem.

Begrijp me niet verkeerd. Ik kan Nederlandse producties, zowel series als films, prima hebben. Maar bij veel Nederlandse misdaad/thrillers is het allemaal toch nét niet. Dat geldt ook voor deze Baantjer film.

Wat me kon bekoren was de jaren 80 sfeer. Echt een verademing om een film te zien waar niet iedereen met z’n mobiele telefoon bezig is. Kostuums en aankleding zijn tevens keurig verzorgd. Voor zover niets aan de hand.

Ik vond persoonlijk de personages niet overkomen. De Cock kreeg geen sympathie opgewekt en Tonnie komt veel te lafjes over voor een keiharde Amsterdamse diender. Van de commissaris ben ik nog niet eens zeker welke rol hij nou moest uitdragen? Hard maar rechtvaardig? Of een goedzak die ten koste van alles de zaak opgelost wil zien? Ik kon het er niet uit opmaken.

Het verhaal, tjah. Een dunne verhaallijn met uiteindelijk een gefingeerde twist. Allemaal net iets te doorzichtig en alles binnen de lijntjes.

Teleurstellende productie. Jammer, want van de trailer werd ik wel warm.

avatar van umbra
Middelmatig politiefilmpje vd Noorderburen, nooit echt spannend, echte zondagavond stuff. Vond de serie vroeger als kind nog wel funny, wel steeds zelfde invulling en voorspelbaar.

avatar van Vdk_Movie
Best wel vermakelijk

Harmonica Man
606 schreef:

Het was de film. Volgende zondag begint de serie als afl 3. Een beetje raar inderdaad.

Harmonica Man
Vond hem in ieder geval wat rauwer en grimmiger dan de serie met Piet Römer. Er zaten wat onwaarschijnlijk dingetjes in maar voor een leek denk ik niet storend. Overall wel onderhoudend.

avatar van 606
Harmonica Man schreef:
Dankjewel, ik was echt zo van he! Wat was het nu ?

avatar van Brandt
Deze film moet je niet zien vanwege het povere verhaal, maar vanwege de sfeer. Het krakersmilieu wordt goed getypeerd en 't valt verder op wat een gore zooi het in die tijd was. We kennen Amsterdam nu als een toeristenparadijs met schattige grachtjes, maar in de jaren 80 was het bijna een oorlogsgebied. Verder is Tygo Gernandt weer lekker op dreef met een vet aangezette rol. Beetje overgeacteerd misschien, maar er gebeurt tenminste wel wat als hij in beeld komt. Baantjer, het begin is leuker dan die suffe oude Baantjer. Ben benieuwd naar de serie.

Serie is absoluut Baantjer onwaardig.
Heeft geen hout te maken met De Cock van de vorige serie en al helemaal niet van de boeken.
Grootste miskleun van het jaar.

avatar van panax
goede film ,veel goeie aktie,donkere grimmige sfeer
best wel goed
goeie cast ook
en hoe grappig tonnie montijn ''tony montana''
en leuke rol voor ryanne van dorst .

avatar van Donkerwoud
Ergens zit er nog de Amsterdamnostalgie in verstopt uit de oorspronkelijke reeks, maar 'Baantjer het Begin' (2019) is duidelijk harder, rauwer en grimmiger van toon. Mijn Baantjer minnende moeder zag met lichte ergernis aan hoe het een achtbaanrit is geworden vol onverstaanbare Jordaanse dialogen, harde actie en een morele duisternis waarin de goeden niet meer van de slechten zijn te onderscheiden. Voor mij werkt de film het best wanneer het niet meer is dan een sfeerportret waarin oudgediende Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) de rechtschapen Urker Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) meeneemt in de Amsterdamse onderwereld. Het Wilde Westen waar prostituees lonken in hun peeskamertjes en volkscriminelen hun honkbalknuppels krakers uit kraakpanden slaan. Waar de anarchistische punk scene haar woede uitschreeuwt naar de autoriteiten, terwijl politieagenten net wat harder erop los mochten slaan omdat wet- en regelgeving nog ruimte bood voor snoeihard optreden. Als sfeerportret is 'Baantjer het Begin' (2019) absoluut geslaagd (en het nodigt uit om de bijbehorende serie te volgen) maar het is jammer dat het spektakel de overhand heeft op enige subtiliteit. Elke nuance of psychologische ontwikkeling wordt weggeblazen met voorspelbaar spierballengedoe.

avatar van Peter Pan
Best een aardige film, goed verhaal, lekkere 80's sfeer en nog wel wat actie.
Ook de eerste aflevering van de serie gekeken en ook die vond ik wel goed.

Tygo Gernandt vind ik een top acteur in dit genre.
Waldemar Torenstra, tja niet goed niet slecht maar niet boeiend.
Maar Ruben van de Meer en Horace Cohen... Die horen in flauwekul te spelen, ik kan die 2 jammergenoeg niet serieus nemen en haalt het niveau van de film voor mij naar beneden.
Rianne van Dorst is meer dan voldoende voor de komische noot in een serieuze film/serie.

Het meest storende was de naam, "Baantjer".
Daar was voor mij totaal niets wat aan mijn verwachtingen voldeed van Baantjer. De enige overeenkomst is de naam Jurre de Cock (zelfs het tot in verveling toe "met C.o.c.k." werd geen aandacht aan besteed).

Film was goed, serie kan ook best goed worden, maar stop met Ruben en Horace en geef het de naam "Bureau Warmoesstraat" dat voorkomt verkeerde verwachting.

avatar van Hans Gruber
Aardige film die de naam Baantjer wat mij betreft niet hoeft te dragen. Mooie sfeer uit de jaren 80. Goed in beeld gebracht met de krakers en kroning. Gernandt speelt top, Torenstra is echt een sulletje. En dat terwijl je weet dat hij tot een hele slimme rechercheur zal uitgroeien. Of zal dat nu niet het geval zijn?? Al met al vermakelijk en 3,5* waard.

avatar van tommykonijn
Zoals verwacht staat deze film behoorlijk ver af van de oorspronkelijke serie. Zowel qua toon en stijl als qua logica (zestien jaar later zou Jurre er al als Piet Römer moeten uitzien). Van continuïteit is dus geen sprake en ergens vind ik dat wel een gemiste kans. Ik keek de serie immers altijd graag en zo'n kleine verwijzing op het einde doet het dan ook goed.

Anderzijds begrijp ik natuurlijk dat de 'knulligheid' van de oude serie nu niet meer zou aanslaan op het witte doek. Baantjer het Begin doet er dan ook alles aan om mee te kunnen met de huidige tijd en slaagt daar vrij goed in. De rauwe actie en het taalgebruik komen prima uit de verf en ook van spanning en onvoorspelbaarheden is geregeld sprake. De film speelt zich door de sterke aankleding en passende muziek ook overduidelijk in de roerige jaren 80 van Amsterdam af; een setting die zich uitstekend leent voor een misdaadverhaal. Waldemar Torenstra vond ik geloofwaardig als een jonge, onervaren Jurre de Cock en ook Tygo Gernandt speelt een interessant personage. Overigens ben ik niet over de gehele cast te spreken. Horace Cohen en Ruben van der Meer vind ik bijvoorbeeld flauwe en afleidende stereotypen spelen. Dat geldt ook voor oppervlakkige bad-guys als Robert de Hoog en Fedja van Huêt. Dat soort personages liggen er wat mij betreft wat te dik bovenop.

Al met al een zeer aardige film. Ik werd niet uit mijn stoel geblazen, maar dit keek wel erg lekker weg. Helaas bevalt de hierop volgende serie me vooralsnog wat minder goed. Daar begint mijn interesse nu langzaamaan echt af te zwakken; iets waar in deze film nog geen sprake van is.

avatar van sinterklaas
Arne Toonen doet het weer...

Ja, we kennen hem nog van Black Out, waarin hij ervoor zorgde dat Nederland toch wel veel meer in zijn mars had. Dezelfde technieken gebruikt hij ook hierbij; een flink aangepaste en opgepoetste versie van Baantjer.

Flink opgepoetst ja. Waar Baantjer jaren bekend stond als een vrij oubollige en op de automatische piloot verlopende serie met de ouwe Cock, lonkt het hier weer, net als Black Out, naar de Amerikaanse misdaadfilms. Ohja, met hier en daar zuurstok-tinten, om bij de tijd te blijven.

Jurre de Cock wordt hier overtuigend neergezet door Waldermar Torenstra. De Cock is hierin een vrij lompe maar toch vastberaden personage. Hij wordt op de zaak gezet met de cynische Tonnie, waarbij Tygo de rol op zich mag nemen. Dat Tygo een dagje ouder wordt is al snel duidelijk; zijn verrimpelde voorhoofd, zijn warrige bos haar... en dan nu flink in de rol met een scherp Amsterdams accent.
Verder ook mooie bijrollen van een ander slag BN-ers. Lisa Smit ken ik nog uit TBS, maar hier is ze een stukje ouder geworden. Ruben van der Meer en Horace Cohen doen het goed als rechercheurs... en de (Vlaamse) badguys mogen op de rekening genomen worden door Robert de Hoog en Fredja van Huet.

Meteen leer je ook een stukje geschiedenis. Namelijk rond de hele krakerswereld in Amsterdam, dat in 1980 wel op het kookpunt stond. Tonnie en de Cock moeten hierin infiltreren en ervoor zorgen dat de boel op Koninginnedag niet escaleert. Dan laat de Cock zich verleiden door een jonge kraakster; nota bene de zus van Tonnie en is er ook nog een drugsmilieu actief... maar die is op dat moment tot 1 mei niet zo belangrijk.

De uitwerking is lekker rouw en komt met de minuut goed uit de verf. De jaren 80 sfeer en zijn geschiedenis is hier huiveringwekkend realistisch neergezet. De punkscene, de kleding, de kapsels, de verpaupering. Die Kroonlantaarns (na 2008) ipv Ritterlantaarns (die uitgefaseerd worden in de hoofdstad) langs de grachten blijven wel storend bij zo'n vertelling. Zie je tegenwoordig wel vaker bij films die zich in de jaren 80 of 90 in Amsterdam afspelen. Maar voor de rest lijk je wel in de tijd te worden meegesleurd. De openingsscene met die ontruiming is geweldig; geheel met slow-motion... Ook de rellen zijn realistisch neergezet en er lijkt met het moment alleen maar meer te komen. Ook de actie-scenes mochten niet vergeten worden. De sfeer is lekker rauw, eindelijk... Zo wil ik een Hollandse misdaadfilm ook graag zien.

Ja, ik ben hier aangenaam door verrast. Hier lijkt Baantjer, na ruim een halve eeuw aan boekjes en series met de ouwe Piet Römer, een totaal ander gezicht en stijl te krijgen.

avatar van Chelsea94
Leuk die 80's sfeer. Verder was het allemaal niet al te best.