Baantjer: Het Begin (2019)

Alternatieve titel: Amsterdam Vice

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Arne Toonen
met Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt en Fedja van Huêt

In de roerige jaren 80 wordt rechercheur Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) stuit De Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

avatar van Grindhouse62
Een sterk politiedrama met voldoende actie en verschillende verhaallijnen. Waldemar Torenstra als rechercheur Jurre de Cock en Tygo Gernandt als zijn collega Tonnie Montijn spelen hun rol zeer goed. Fedja van Huêt zijn kleine rol vond ik overbodig en dat verhaallijn had ook anders uitgevoerd kunnen worden. Ik heb uiteraard de klassieke Baantjer serie gezien en vindt deze prequel zeker een aanwinst en aanvulling op het Baantjer karakter.Wij hebben ons er zeer zeker mee vermaakt. Een vette 3.5

Alleraardigste misdaadfilm met jaren 80 krakers sfeertje. Eveneens staat mokum centraal in de vernieuwde Baantjer.Maar zoals al vaker gemeld op dit forum is het amsterdamse accent wat erg over dreven zodat dit geforceerd overkomt. Tygo en Waldemar zijn prima acteurs.Toch lijkt overacting op de loer te liggen en zelfs op sommige momenten te overheersen. Deze " Baantjer, het begin" kijkt lekker weg, ookal is het soms slecht te verstaan. Maar een topper vond ik het net niet. 3*/3.5*

Geheel anders dan de serie, maar zeker niet minder. De moeite waard om te kijken....

Voor mij toch wel een serieus nadeel dat een zichtbare binding met de tv serie ontbreekt. Als je de jeugdige uitvoering van de speurder met de ondeugende achternaam, ondanks zijn maffe kapsel, totaal niet kunt associëren met de bekendere oudere weergave, dan heb je een probleem op het gebied van geloofwaardigheid waar ik maar niet van los kwam. Wel lekker vlot gemaakt, duidelijk gericht op een jeugdiger bioscooppubliek en voor hen waarschijnlijk wel geslaagd met al die snelle actie, maar als mystery film onder de maat, ook omdat al in de eerste minuten wordt weggegeven wie de boefjes zijn. Matig script dus met een twist aan het einde die niet lekker aanvoelt. Het Amsterdam van de jaren tachtig is echter zorgvuldig en met liefde in beeld gebracht. Maar al met al: een De Cock die zijn tegenstanders a la Famke Janssen in GoldenEye met zijn wurgende dijen uitschakelt is naar mijn idee te veel van het slechte, wedden dat er geen vervolg komt?

avatar van Master Blaster
Sfeer was goed, verhaal iets minder

Slecht geluid, dialogen vaak onverstaanbaar, typisch Nederlands, jammer.

avatar van Rickazio
"Alternatieve titel: Amsterdam Vice"

Lol!

avatar van Vdk_Movie
Waar zijn Crockett en Tubbs?

avatar van Lakte
Hele goede en bijzondere Nederlandse film waar er helaas maar weinig van zijn, past zeker thuis in het rijtje Amsterdamned/Lek/Grijpstra en de Gier. Gezien op Videoland waarop het sinds vandaag te zien is.

Ik vind dat je voor de film de oude serie helemaal moet vergeten.

Vooral de rol van Tygo vond ik erg goed, ben totaal geen fan van hem maar in deze film vond ik hem echt heel erg goed, denk zelfs wel de beste speler.

De shots waren er mooi en verzorgd en de actiescenes waren erg goed geregisseerd door Arne Toonen zoals we dat ook gewend waren bij Black Out. De 80s sfeer in de film was ook erg goed neergezet en geeft toch een beetje een Amsterdamned gevoel. Vooral de bankoverval scene en de schietpartij die later volgt waarin Fedja van Huêt neergeschoten werd waren erg mooi en goed gedaan!

Denk dat deze film het in het buitenland ook wel aardig zal doen. Zie al dat de buitenlandse titel Amsterdam Vice is.

Vanaf morgen komt hij uit op bluray. Benieuwd of er ook extra’s opstaan.

Lekker weer populair Nederlands slecht!

Lijkt in niets op de politieserie op tv. En al vaker opgemerkt, maar inderdaad onverstaanbaar.

avatar van Elineloves
Ik heb elke aflevering van de tv serie gezien, Tygo is mijn held, maar toch deed het me niets. Het verhaal sprak me totaal niet aan en wist mijn aandacht niet vast te houden. Had ook echt moeite om alles te kunnen verstaan. Had denk ik te hoge en verkeerde verwachtingen hier van. De magie van de serie was hier niet voelbaar.

Buiten de naam van De Cock heeft de film helemaal niets gemeen met de serie. Het is jammer dat de 'gezellige' sfeer van de serie niet gevangen is. Wat mij betreft ook een gemiste kans dat karakters van oude rotten als Buitendam of Den Koninghe geen rol spelen. De dialogen zijn haast onverstaanbaar en het plot wordt afgeraffeld en is ronduit slecht.

avatar van chiel
Ik heb nog nooit 1 aflevering van de tv-serie gezien, leek me saai en oubollig. Deze wil ik wel graag zien, interessant om t over n hele andere boeg te gooien.

Vond hem leuk. Wel een vreemd detail dat deze film zich in de jaren '80 afspeelt, maar de serie uit de jaren '90 komt en zich gewoon in het heden afspeelt. Dan is de Cock wel snel verouderd.

avatar van marantz
jammer inderdaad slecht te verstaan vaak en erg drukke film chaotisch hoewel tygo en de andere agent goed kunnen acteren voor mij bij lange na niet de sfeer van de oude serie de muziek piet romer en fledder dat was en is baantjer automatisch vergelijk je toch en ik vond deze film totaal anders en veel minder sfeervol en interesant je mist echt het baantjer gevoel ,leuke actie verder weinig boeiend.

avatar van martijn011
Ik was een fervent kijker van de serie, heb heel wat afleveringen gezien. Was ook wel benieuwd naar deze film, ook vanwege de vele positieve recensies die ik voorbij heb zien komen.

En deze film heeft me zeer zeker vermaakt. Een uitstekende cast, dat mag gezegd worden. Vaak is het acteerwerk in producties van eigen bodem niet om aan te zien, maar in deze film geen last van gehad.
Waldemar Torenstra is een prima de Cock, maar Tygo Gernandt stak er voor mij bovenuit als nogal lompe partner van de Cock.

Het verhaal is op zich wel oké, maar ik vond dat er teveel verhaallijnen door elkaar heen liepen. Zo heb je de situatie van de krakers, een drugshandel die nogal wat vragen deed oproepen, een lijk in de gracht en de aanstaande kroning van Beatrix. De balans was zeker naar het einde toe nogal zoek, en dat is erg jammer na zo'n veelbelovend begin.
Het tempo zat er goed in, leuke dialogen met de nodige Amsterdamse humor en een prima sfeertje.
Toch is dit zeker een voldoende waard, smaakt zeker naar meer.

13 in een dozijn