Baantjer: Het Begin (2019)

Alternatieve titel: Amsterdam Vice

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Arne Toonen
met Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt en Fedja van Huêt

In de roerige jaren 80 wordt rechercheur Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) stuit De Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

In Film > Nieuws > Baantjer terug bij Videoland, RTL 4 en eerst ook in de bioscoop:

De Cock, met ceeooceekaa, komt terug, maar dan in een nieuwe jas. In een speelfilm gevolgd door een serie voor Videoland en RTL 4. De kijker maakt kennis met een jonge Jurre de Cock, gespeeld door Waldemar Torenstra. De rol van zijn partner, Tonnie Montijn, wordt vertolkt door Tygo Gernandt. De regie is in handen van Arne Toonen (Dik Trom, De Boskampi’s). Het idee voor de serie en film is afkomstig van Thijs Römer en Peter Römer.

De opnames van Baantjer starten in september. De serie en de film worden geproduceerd door Millstreet Films.

Scenario en regie
Het filmscenario is geschreven door Carl Joos (De Premier, The Broken Circle Breakdown, De Zaak Alzheimer) en Thijs Römer. De serie wordt geschreven door Reint Schölvinck (Van God Los-serie, Moordvrouw) en Wolter Muller (De Ludwigs).
Regisseur Arne Toonen: “Mijn handen jeuken om deze film te maken. Mijn taak om de legendarische De Cock te laten herrijzen, maar dan in zijn jongere jaren is echt een toffe uitdaging, waar ik direct voor heb getekend. We gaan de fans niet teleurstellen en een nieuw publiek verrassen.”

De speelfilm en dramaserie Baantjer worden geproduceerd door Rachel van Bommel van Millstreet Films, in co-productie met Hilde De Laere van FBO. De serie wordt gemaakt in opdracht van RTL en Videoland. Paradiso Filmed Entertainment brengt de speelfilm volgend jaar uit in de bioscoop in Nederland en België. Er wordt ook nog gesproken met Belgische omroepen.

Baantjer is gebaseerd op de werken van A.C. Baantjer, uitgegeven door De Fontein. Van de Baantjer-boeken zijn 7 miljoen exemplaren verkocht.

Het decor wordt gevormd door de roerige jaren 80 in Amsterdam. Het verhaal begint als De Cock (dan eind 30) net rechercheur is geworden. De Cock en Montijn stuiten op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

De speelfilm is volgend jaar te zien in de bioscoop en dient als kick-off voor de gelijknamige nieuwe dramaserie, die later in zijn geheel bij Videoland en RTL 4 te zien is.
Waldemar Torenstra over zijn rol: “Het is een enorme eer en tegelijkertijd een grote uitdaging om in de huid te kruipen van één van Nederlands meest bekende personages, inspecteur De Cock.”

Tygo Gernandt: “Ik kijk er enorm naar uit om met Waldemar dit detective duo te gaan spelen. En om met regisseur Arne Toonen te werken, die een meester is in het creëren van een eigen wereld op beeld. Het verhaal speelt zicht af in de jaren 80 maar het zal heel erg van nu voelen.”

(persbericht Paradiso)

Vanaf 18 april 2019 in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

avatar van Quentin
Wat een armoede.

avatar van misterfool
Het kan nochtans best tof zijn. Amsterdam in de jaren 80. Een interessant karakter dieper uitgewerkt dan dat in een flavour of the week-serie kan. Klinkt goed mijns inziens.

avatar van 606
Niemand kan De Cock vervangen, zie het dan ook niet echt zitten en een remake van de serie al helemaal niet.

avatar van de grunt
De onvermijdelijke Waldemar Torenstra.

avatar van Graaf Machine
Waarom wordt de film genoemd naar de schrijver van de boeken? Eigenlijk best wel raar.

Waarom denk je?

avatar van Zwolle84
Is dit wel echt de titel, zo zonder verbindingsstreepje of dubbele punt? Of is ‘baantjeren’ een werkwoord?

Het is wat merkwaardig ja, maar wel volgens de producent.
Wellicht dat het in de definitieve promotie nog zal veranderen.
Op de releaselijst van Nederlandse filmdistributeurs is de titel zelfs kortweg 'Baantjer'.
Mogelijk is dat de definitieve titel.

avatar van mjk87
606 schreef:

Mwoh, ik vond bijvoorbeeld Römer echt wel een goede vervanger van Joop Doderer.

avatar van 606
mjk87 schreef:

Mwoh, ik vond bijvoorbeeld Römer echt wel een goede vervanger van Joop Doderer.
ik doel ook op Römer die is onvervangbaar.

Robert de Hoog kruipt in de huid van de Amsterdamse crimineel Siem Looder. Loes Luca en Lisa Smit spelen respectievelijk de moeder (Louise) en het zusje (Pien) van Tonnie Montijn. Ruben van der Meer speelt rechercheur van Kemenade en Horace Cohen rechercheur Baks; collega’s van De Cock en Montijn op het politiebureau in de Warmoesstraat. Zij completeren de cast die reeds eerder bekend werd gemaakt door producent Millstreet Films, bestaande uit: Waldemar Torenstra (De Cock), Tygo Gernandt (Tonnie Montijn), Fedja van Huêt (Bob Donkers), Ryanne van Dorst (Dr. Rusteloos) en Jelka van Houten (wachtcommandant Selma).
De opnames, onder regie van Arne Toonen, zijn deze maand van start gegaan.
De speelfilm Baantjer het Begin is vanaf 18 april 2019 te zien in de bioscoop en dient als kick-off voor de gelijknamige dramaserie, die in 2020 in zijn geheel bij Videoland en op RTL 4 te zien is. Het idee voor de serie en film is afkomstig van Thijs en Peter Römer.

(persbericht)

gotti schreef:
Waarom denk je?

Eigenlijk denk ik dat het marketingtechnisch wel handig is, maar je kunt toch ook verwachten dat makers van een product wat meer creativiteit hebben/willen uitstralen?
Indertijd werden de films naar boeken van Janwillem van de Wetering toch ook niet naar die man genoemd, maar gewoon naar de personages Grijpstra en De Gier?
Ik blijf het raar vinden. Verfilmingen van Bond worden ook niet Fleming genoemd, en verfilmingen van Holmes heten doorgaans geen Doyle.

avatar van Graaf Machine
Verhaal is overigens ook raar, zoals dat er staat. Dat in de roerige jaren '80 De Cock wordt gestationeerd op bureau Warmoesstraat, en dan samen met zijn nieuwe partner Montijn stuit op moordaanslag die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroningsdag van Beatrix. Dat is wel heel snel allemaal, want toen Beatrix gekroond werd waren die roerige jaren '80 net 4 maanden bezig.

Maar dit is muggenziften van mij.

avatar van Zwolle84
Baantjer begon nog maar net hè. Wist hij veel.

avatar van Ajax&Litmanen1
Als dit niet om de Oscars mee gaat doen, dan weet ik het ook niet meer...

avatar van Donkerwoud
Ik word niet warm of koud van de trailer, maar op zich is zo'n 'period piece' over de jaren tachtig best amusant. En ach: er is zelfs een 'Baantjer: de Musical' geweest, dus dan kan dit er ook wel bij.

avatar van Graaf Machine
Nou, nog één opmerking dan, voor ik me terugtrek uit dit topic (en dat is hard nodig): wat een achterlijke poster. Kan er nou niet iemand in het productiecircus opstaan die zegt: "komaan, zo'n poster kan niet.".

Ziet er toch wel gaaf uit.
Grote Baantjer fan.
Altijd leuk dat ze nu het begin laten zien.
Tygo altijd goed.
Leuke wallen sfeertje.
Kan wel wat worden.

avatar van Flitskikker
De trailer in de bioscoop was al weer nauwelijks verstaanbaar. Waarom kunnen de Belgen wel een goede geluidsmix afleveren en wij aldoor niet?

Inhoudelijk ziet het er wel oké uit. Materiaal om een keer mee te pakken met m'n Unlimited-pas.

Baantjer zelf het begin.

Echt zin in. Zelfs dag vrij genomen om op de 18e de eerste voorstelling te zien in Amsterdam.

avatar van wess16
Trailer oogt lekker smerig en duister in elk geval. Ik ben hier wel benieuwd naar.

Met dank aan de NS zal ik deze film niet kunnen zien. Treinen reden niet op tijd waardoor ik niet wegkwam.
Voor ik naar de bios kan is ie uit de bios
Nederlandse films draaien maar kort op normaal tijdstip.
NS BEDANKT!!!!!!!!

avatar van Warning
Baantjer, Amerikaanse stijl.

avatar van Walter S.
Ik vond het een erg leuke film, lekker sfeertje, aardige opbouw, maar romantiek en de zgn verrassende twist had van mij niet zo gehoeven. Desalniettemin een ruime voldoende wat mij betreft.

avatar van fred1946
Oeps word dat weer een uit gekauwde film van baantjer.
Alleen de cast al.Robert de Hoog, Loes Luca, Ruben van der Meer, Horace Cohen en Lisa Smit zijn toegevoegd aan de cast van de film Baantjer het Begin.
Zelfde als ja zuster nee zuster en de schaap me de 5 poten enz of de musicals onverstaanbaar.
Hou de echte Baantjer in gedachten met een grote glimlach.
Begrijp echt de hoge score niet.