• 8.556.691 stemmen

Alternatieve titel: Katwalk

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Mark Verkerk

Met onder meer: Abatutu en Martijn Fischer

IMDb beoordeling: 6,7 (592)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 1 maart 2018

Plot De Wilde Stad

De Wilde Stad schetst een beeld van de stad vanuit een totaal nieuw perspectief, dat van de onopgemerkte inwoners: de vele wilde dieren en planten. Bergketens van glas en beton, industriële savannes, kilometers rioolbuizen. Voor een groot aantal wilde dieren, bomen en planten zijn onze straten, tunnels, waterwegen en gebouwen van baksteen net zo geschikt en aantrekkelijke als een oerbos of nieuwe wildernis. De stad verdringt of vervangt niet de natuur, het is natuur. De forenzende patatmeeuw en de vinexvos zijn net zo wild en bijzonder als de zeehond en de panda. Amsterdam vormt het podium van een verkenningstocht naar de diepe en vaak humoristische band tussen mens en dier beleefd door de ogen van echte stadsbewoner en filmkater Abatutu. Hij laat de dynamiek en snelheid van de stad zien, die voor veel mensen onopgemerkt blijft.

imageimage

Van de makers van De Nieuwe Wildernis

Najaar 2017 in de bioscoop

avatar van nummer2

nummer2

Toch toevallig dat er nu ook een serie begint met (volgens mij) exact hetzelfde onderwerp: Stadsmormels - VARA - programma.vara.nl

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ja, ik dacht dat dit hetzelfde was...

avatar van tbouwh

tbouwh

Het loont om een stad door andere ogen te bekijken. De fanatieke koopjesganger, de verdwaalde toerist; ze geloven in een wereld vol beeldschermpjes en beschouwen hun omgeving als vanzelfsprekend. De bergen afval die ze achterlaten vertrouwen ze blind aan de natuur toe.

In De Wilde Stad zien we wat er gebeurt als de mens vertrokken is. Of, op een aantal momenten, als de mens niet oplet, niet langer het middelpunt van alle belangstelling is. De dierenwereld kent de mens enkel als een object van verwondering. Waarom laten die verkwisters een koninkrijk aan lekkernijen achter? Ze kijken niet op of om, wat ze weggooien is waardeloos geworden.

De laatste voetstappen zijn weggestorven, maar de camera blijft. Vanuit talloze standpunten – onder de grond, vanuit de lucht, onder water – volgt een registratie van de dingen die wij normaal niet zien. Een rat neemt de moeite om een complete pizza zijn gangenstelsel in te slepen, een dozijn padden verzorgt een spoedcursus paren. De wilde stad is het domein van talloze dieren, maar een hoofdrolspeler ontbreekt niet: huiskat Abatutu begluurt mensen én dieren vanaf het vroege ochtendgloren, om met het vallen van de late avond weer naar zijn kunstmatige verblijfplaats terug te keren.

Het is een flink understatement om de final cut van vijfentachtig minuten compact te noemen: regisseur Mark Verkerk (Gouden Kalf voor De Nieuwe Wildernis) moest kiezen uit 300 uur aan filmmateriaal. Alle footage van bewakingscamera’s is dan voor het gemak nog niet eens meegeteld. Van het eindresultaat straalt het vakmanschap af, met name door de meticuleuze wijze waarop het Amsterdamse dierenrijk gefotografeerd is. Het kostte de makers een slordige zes maanden om een specht op een lantarenpaal in de montage te kunnen opnemen. Je spreekt dan over een shot van één seconde – filmmaken is monnikenwerk.

Voor ondergetekende waren de muziekkeuze en de voice-over helaas wel een grote smet op het kijkplezier. Pompeuze hiphopnummers van eigen bodem nemen een overdadige rol in op de geluidsband, terwijl de volksnummers de film in combinatie met de speelse, vaak naar André van Duin resonerende voice-over de film een sterk uitgesproken karakter geven. Het is wellicht te gemakkelijk om te zeggen dat de beelden al voor zichzelf spreken, maar de less is more-cliché dringt zich op den duur welk degelijk op.

Wat minder commentaar, wat minder Nederlandstalig geweld op de soundtrack – het zijn punten van kritiek, maar het lijdt geen twijfel dat deze mooi geschoten film een breed publiek zal kunnen trekken.

web

avatar van mrklm

mrklm

Mooie beelden maken nog geen mooie film. Dit is een samenraapsel van prachtig beeldmateriaal dat wordt ontsierd door oppervlakkige teksten ("Krijg nou wat!" "Kijk uit!" "Oei oei!" "ja hoor!") en een soundtrack vol nietszeggende liedjes die aanleiding vormen tot een mini-videoclip. Er is een poging gedaan om één en ander van samenhang te voorzien door een kat rond te laten lopen op de plaatsen in Amsterdam waar de plaatjes zijn geschoten, maar het is een doorzichtige montagetruc. De film geeft wél een interessant beeld van hoe de natuur gebruik maakt van menselijke vervuiling om te overleven en het opvallend hoe onopvallend deze beesten zich een weg banen door Amsterdam. De beste momenten? De rat en de pizza, de reis van een nest eendenkuikens naar de gracht, de fiets en de rivierkreeft en niet te vergeten de woonplaats van de slechtvalk!

avatar van mrklm

mrklm

Was het jou ook opgevallen dat André van Duin te zien was? Wel een grappige in-joke!

tbouwh schreef:

de speelse, vaak naar André van Duin resonerende voice-over

web

avatar van Klaasburg

Klaasburg

Tja de teksten zijn helaas dodelijk.

avatar van realiteitspaard

realiteitspaard

Zo, dat was even slecht zeg. Laat ik kort opsommen waarom dit natuurspektakel zo tegenviel:

- het wordt verteld door een kat (via voice over) en de kat neemt je mee door de stad. Teveel beelden van de kat en te kinderachtig ingesproken.

- er passeren maar een aantal beesten de revue en dan vooral vogels. Ik heb weinig met vogels (persoonlijke smaak)

- de camerabeelden zijn soms scherp en soms ontiegelijk vaag (lees: pixel-tellen-tijd)

- het camerawerk is matig. Vaak worden op de momenten dat je denkt: en nu?! de beelden afgebroken. Alsof de camera-crew achter de feiten aanloopt.

- men had zichtbaar een gebrek aan goed materiaal. Een groot deel van de film wordt opgevuld door beelden van Amsterdam, terwijl ik kwam voor mooie natuurbeelden.

Ik ga - net zoals bij Black Panther - geen punten geven voor het feit dat dit een natuurdocumentaire is van eigen bodem (Hollands trots!). Dit is het gewoon niet. Terug naar de prachtige beelden van ‘Earth’.

PS: bonus 0.5 voor de laatste scène. Kon ik waarderen.

avatar van tbouwh

tbouwh

mrklm schreef:

Nee was me niet opgevallen, maar dat geeft het nog wel een extra dimensie

avatar van DwarreI

DwarreI

Totaal onder de maat van wat je van een degelijke natuurdocu zou mogen verwachten. De zeer wisselende beeldkwaliteit doet pijn aan de ogen en de misplaatse muziek pijn aan de oren. Er was overduidelijk te weinig goed filmmateriaal gemaakt, de lege ruimte werd opgevuld met willekeurige beelden van de stad en een kat. Jammer, want in de stad vinden meer dan genoeg interessante natuurfenomen plaats waar een mooie film van te maken zou zijn.

avatar van HK Senator

HK Senator

Het shot van de aanvallende slechtvalk is waanzinnig mooi. En zo zitten er nog wel wat hoogtepunten in maar over het algemeen toch een tegenvaller. De wisselende beeldkwaliteit is echt storend en het overmatig gebruik van timelapse beelden gaan snel vervelen. Verder weinig samenhang.

avatar van henrygreenways

henrygreenways

Teveel commentaar te veel liedjes en onaangename stem!

avatar van Mescaline

Mescaline

Een film met potentie en een aantal mooie beelden maar vooral veel opvulling van oninteressante dialogen en muziek die maar in een enkel geval bij de scène past, maar over het algemeen gezien meer voor irritatie punten zorgt. De voice over was perfect geweest voor in een willekeurige Nickelodeon serie maar werkt in mijn optiek niet in een documentaire. De film lijkt zich vooral te richten op kinderen en tieners maar is over het algemeen een lange zit. Aan de ene kant voelt het geforceerd en gehaast aan maar aan de andere kant ook duidelijk langdradig, wat nog best een prestatie is voor een film die amper 1 uur en 20 minuten duurt.

Betere muziek, meer rustige beelden en een betere voice over acteur had een hoop kunnen redden maar helaas. De beelden onder water en van onder de stad vond ik duidelijk de hoogtepunten, helaas duren deze scènes niet al te lang. Ook de scène op het einde met de meeuwen in de avond vond ik geslaagd, zelfs de muziek paste hierbij. Maar deze pluspuntjes wegen helaas niet op tegen alle gemiste kansen.

Een klein 2tje.

avatar van Mikemans

Mikemans

Prima en zeer leuk in elkaar gezette natuurfilm van Amsterdam. Niet elk nummer sprak me aan, maar dat deed de pret niet drukken. Mooie camerabeelden en leuk commentaar. Top gedaan!

avatar van SunChaser

SunChaser

vreselijk. De beelden zijn maar een beetje los aan elkaar geplakt. De Voice over was vreselijk en de teksten nog erger en dan die hiphop

avatar van pjutter

pjutter

Mooie beelden, strakke montage

avatar van Bélon

Bélon

Vreselijk inderdaad een soort promofilm van de VVV Amsterdam -Wallen, Gay Parade, Koningsdag zat er allemaal in- met dieren. Muziek van de onderste plank en wappie voice over. Infotainment met 0,0 info en dito tainment. Ik kan een 1,0* geven voor wat mooie beelden maar ik zie dat er al 0,5* staat en ik ben te lui om dat te veranderen. (Net als de makers van dit wanproduct).

avatar van SunChaser

SunChaser

idd al die timelapses waren vreselijk

avatar van Mr Thee

Mr Thee

DwarreI schreef:

Azijnzeikers, genuanceerde kritiek

Het valt me op dat er wel flink veel azijnzeikers op MM zijn die deze docu verschrikkelijk neersabelen. Toch is de film over het algemeen wel goed ontvangen. In de genuanceerde mening van tbouwh kan ik me dan ook veel meer vinden. Immers: je ziet het er toch aan af dat het -zeker voor een Nederlands product- met veel aandacht en geduld moet zijn gemaakt. Dat andere fenomenen niet mee zijn genomen, is misschien jammer voor die ene bioloog of kenner maar niet voor de gemiddelde kijker die aandachtig dit spektakel waarneemt.

Breed publiek

De Cruyffiaanse uitspraak, de rol van de kat, de stem en de muziek zijn stuk voor stuk elementen die de docu bij uitstek geschikt maken voor alle leeftijden en ja...voor een breder publiek. Fijn om hier met mijn jonge zoontjes naar toe te gaan en hun op een speelse manier kennis laten kennismaken met een genre dat zich niet vaak leent voor de groepen 1 tm 3 (ik doel hier op de NL basisschool). De stem maakt het wel wat jolig, wat minder serieus... dankzij de door mrklm genoemde "krijg nou wat, oei"- kreten. oor Nickolodeon had de voiceover nog wel een beetje Mescaline kunnen wegtikken.

Het geluid, de muziek

Hiphophaters zijn er genoeg, zo blijkt uit de comments. Toch vind ik dan de reacties wat te makkelijk. Immers: voor een film die geschikt is voor alle leeftijden wordt er dankzij de muziek een eerbetoon gedaan aan enkele toch vrij voorname namen van de Nederlandse muziek, inclusief de inderdaad bij jeugdigen de (soms) populaire Hiphopdeuntjes. De soundtrack betreft ook niet alleen maar Hiphop, maar ook één van de meest veelzijdige zangers en tekstschrijvers van de afgelopen jaren Spinvis, het psychedelische rockbandje My Baby en de - niet bepaald snotneuzen- van de Amsterdam Klezmer Band. Vind ervan wat je ervan vindt, maar het is echt geen K3, dan wel uitsluitend Lil'kleine...

Het blijft een heel geneuzel en gezeik over smaak. Bij deze een duim omhoog voor de makers en een hoeraatje voor de vrolijke toon die gezet wordt!

avatar van david bohm

david bohm

Op zich een geinig inkijkje in de fauna in de stad. Maar als je enigszins geïnteresseerd bent hierin is het weinig verrassend. De beelden zijn wel in orde, maar er zit veel herhaling in de film en voice over is vervelend en voegt eigenlijk niks toe. Ook de muziek heeft mij niet kunnen bekoren.

avatar van FlorisV

FlorisV

Met uitstekend camerawerk in ieder geval, leuk om te zien maar de soundtrack is erg storend. Wat voegt hiphop over bitches en money toe aan een natuurdocu? We krijgen als verteller ook niet een echte Amsterdamse straatkat te zien maar een huiskat, Abatutu, met een dikke pens. Wel een nieuwsgierige gelukkig die niet al te schichtig is. Af en toe erg knappe beelden, bijvoorbeeld closeups van valken die hun prooi vangen. De rivierkreeften waren ook erg bijzonder. Maar de "nieuwe vriendschap" met de rooie kat is weer nep, deze kat kende Abatutu al van huis uit en dat wordt dan weer weggelaten.

avatar van Diederik58

Diederik58

Net op tv gezien. Leuk dat er zoveel verborgen fauna in een stad als Amsterdam is.

Voor een groot deel gezien vanuit het perspectief van een kat geeft het film wat persoonlijkheid. Al is het zeer onwaarschijnlijk dat het territorium van de kat zo groot is.

De natuur maakt dankbaar gebruik van de cultuur. Zo zie je dat de natuur zich aanpast. Net als de mens zich (heeft) aan(ge)past. En het is maar goed ook dat deze afvaleters in de stad leven. Zonder ehn zou er nog meer restafval zijn.

Het commentaar vind ik minder leuk. De beelden spreken voor zich. Het licht Amsterdamse accent komt zeikerig over.

Het maakt mij nieuwgierig hoe het in mijn eigen stad zit.

Een fijne docu.

avatar van Zipportal

Zipportal

Jammer van de voice-over en de muziek keuze. Maar die kat is wel een eindbaas. Hier wat meer info:

Abatutu in De Wilde Stad gemist? Start met kijken op NPO Start - npostart.nl

avatar van blurp194

blurp194

Een paar minuten behoorlijk beeld opgerekt tot bijna anderhalf uur, met dank aan een acterende kat die fijn ongeloofwaardig alle hoeken van de stad afreist en de film volleutert met zijn stompzinnige commentaar. Waarbij constant van de verhaallijn afgeweken wordt, de kat zijn identiteit regelmatig vergeet, en net op het moment dat het zinvol zou zijn om iets van commentaar te voorzien dan weer z'n bek houdt.

Iets nieuws heeft het niet te brengen ook - de valk op het dak van de ABNAmro was allang bekend, en de rivierkreeften had ik ook al eens op AT5 langs zien komen. En inhoudelijk klopt het allemaal ook niet zo heel erg, het verschil tussen een muis en een rat was de makers kennelijk al niet duidelijk bijvoorbeeld. En om een bijennest te laten zien zonder te melden dat het niet zo goed gaat met de bijen, tsja, dan heb je toch echt niet goed opgelet.

Nouja, het stukje van de meerkoet en het liedje daarbij vond ik dan weer grappig. Maar dat was het dan ook wel, verder alles precies net zo droef als dat nieuwe wildernis gedoetje.

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

De laatste film van 2018. Met natuur docu's heb ik weinig, maar nu de stad er bij betrokken wordt heeft het al meer mijn interesse. Bijzonder mooi gefilmd (zo pijnlijk altijd als men dat zegt over een film, dan is ALTIJD het verhaal niet zo boeiend...). Echt bizar hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. De serie Stadsmormels lijkt hier erg op. In 20 minuten wordt een dier in de stad belicht. Erg leuk. Twintig minuten. Dit was echt een té lange zit, en dan keek ik de film nog in 2 keer. Het weet niet boeiend te blijven. Het zijn allemaal losse verhalen waarbij de kat (erg gemaakt/nep) de rode draad is. Da's jammer. Als serie van 20 minuten een dikke 8, als film een 6je.

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Ik denk dat de Amsterdam door de ogen van een kat best zou kunnen werken met de stem van Minoes ... . De huidige stem en het kinderachtige was best irritant. Dat de kat heel Amsterdam doorkruist en dat in no-time doet, deed het geheel ook niet veel goed. En waar ik me bij natuurdocumentaires vaker aan stoor, is dat de jacht van dier op ander dier zoveel aandacht krijgt. Dus ook in de stad eet het ene dier het andere. Er zaten erg mooie beelden in de film die uitnodigen om eens vaker om me heen te kijken.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Slijmbal en enthousiasteling avant la lettre Matthijs van Nieuwkerk zei over deze docu: 'Sir David Attenborough zou er jaloers op kunnen zijn. Geweldige natuurfilm, ik zeg het écht met nadruk. Minutieus, door een ringetje te halen.'

Wat een slechte documentaire. Commentaarstem is zó irritant, lijkt wel iemand die normaalgesproken voor een sekslijn werkt en vieze verhaaltjes inspreekt of iets dergelijks. Hijgerig, bijna. Hierdoor klinkt een simpel zinnetje als 'Eekhoorns zijn dol op noten... ' ineens als iets heel dubbelzinnigs. ('En al die breeje bekjes moeten gevuld worden, dat houdt ook nooit op.' 'Verrek, een sperwer!') Tekst is van Sylvia Witteman, dat verklaart een hoop.

Natuurlijk mag Toots Thielemans niet ontbreken in een film over Amsterdam. Verder hoor je nog een aantal verschrikkelijke nummers voorbijkomen, Nederlandstalig.

Maar toegegeven, er zitten ook wel een paar leuke dingen in... De kat die omhooggaat in de lift, haha! Of dat ratje dat door de gracht zwemt, awhh wat lief! En hoe slecht ik 'm ook vond, hij is net iets sympathieker dan zijn twee vorige films.

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijke documentaire, al vond ik wel dat er over het geheel wel erg veel vogels in zaten, viel me gewoon op, moet je leuk vinden.

kappeuter (crew films)

Opmerkelijk:

Krijgt Engelstalige re-release in de bioscoop vanaf 5 november onder de titel Katwalk, bedoeld voor toeristen en expats.

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Niet afgekeken wegens hoogst irritante en totaal inhoudsloze voice-over, dat verpest het echt helemaal. De toon, maar meer nog de tekst zelf. De vergelijking met de BBC-docu's gaat wat mij betreft volledig mank. Nou ja, het is wel mooi gefilmd, maar er wordt geen verhaal verteld, het is allemaal zeer fragmentarisch en je steekt er helemaal niets van op. Misschien kunnen ze met dezelfde beelden nog eens een andere film in elkaar zetten die wel de moeite waard is.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Abatutu is wel cool. Leuke beelden ( niet alles natuurlijk ) maar de muziek verpest het wel voor een groot deel, heb telkens de volumeknop naar 0 gedraaid als er weer zo’n irritant muziekje begon.