menu

Baantjer het Begin (2019)

Alternatieve titel: Amsterdam Vice

mijn stem
3,12 (323)
323 stemmen

Nederland
Misdaad / Thriller
113 minuten

geregisseerd door Arne Toonen
met Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt en Fedja van Huêt

In de roerige jaren 80 wordt rechercheur Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) stuit De Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=PEJg-8bY4fU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
2,0
Baantjerfan van het eerste uur. Alle afleveringen meerdere malen gezien. De scenes met Buitendam ken ik allemaal uit het hoofd. Piet Römer is voor mij De Cock. Deze film met andere acteurs kon voor mij dan ook alleen maar tegenvallen. En dat deed de film uiteindelijk ook.

Het begint allemaal nog wel aardig en nostalgisch met leuke verwijzingen naar de serie. Het dondert echter na twintig minuten, wanneer Horace Cohen en Ruben van de Meer hun intrede doen, jammerlijk als een kaartenhuis in elkaar. Het scenario van kleinzoon Thijs Römer is volstrekt ongeloofwaardig en doet Amerikaans aan, met de clichématige romance als kers op de taart. De moord die door De Cock opgelost moest worden hing er maar een beetje bij als een scheve kapstok voor het verhaal. Om over het acteerwerk nog maar te zwijgen. Ook de Soundmixing is belabberd. Het dikaangezette Amsterdamse accent was bij vlagen onverstaanbaar.

Al met al weer het gebruikelijke niveau van een Nederlandse film. Ik pak de Baantjerbox er vanavond maar weer bij: seizoen 1 aflevering 1 Baantjer en de moord op het bureau. Weergaloos!

avatar van mrklm
4,0
De serie Baantjer heb ik volledig aan mij voorbij laten gaan. Ondanks een aantal zeer matige Amsterdamse accenten is dit een goed geconstrueerde en sterk gecaste prequel die zich afspeelt in de laatste dagen van april 1980. Jurre de Cock [Waldemar Torenstra] is een beginnend agent die op zoek was naar 'een uitdaging' en meer krijgt dat hij had verwacht wanneer hij kennis maakt met zijn partner Tonnie Montijn [Tygo Gernandt], iemand die de groezelige straten van Amsterdam goed kent en daar een uitgebreid, maar twijfelachtig netwerk heeft opgebouwd. De politiechef [Willem Bolhuis] maakt meteen duidelijk dat de politie zich volledig moet richten op het beveiligen van de aanstaande abdicatie van Koningin Juliana die verstoord dreigt te worden door leden van kraakbeweging. Wanneer De Cock tijdens een klopjacht door De Wallen bij toeval stuit op het zwaar verminkte lichaam van een drugshandelaar wil niemand daar z'n vingers aan branden, maar De Cock bijt zich vast in de zaak. Al gauw blijkt dat de zaak veel complexer is dan het op eerste gezicht leek en ontbloot De Cock een complot waardoor hij onbedoeld verschillende mensen in gevaar brengt.

Dit is een opzichtige poging om de Amerikaanse politiethrillers van de jaren '90 te imiteren, maar dat is geen bezwaar. Regisseur Arne Toonen maakt uitstekend gebruik van locaties in Schiedam, Leiden en Amsterdam, die voor de gelegenheid natuurlijk wel een kleine 40 jaar terug in de tijd moesten. Het is bekwaam gefilmd en strak gemonteerd bovendien waardoor de actiescènes behoorlijk overtuigend zijn. Torenstra's De Cock is een tikje aan de softe kant, maar Gernandt is volstrekt overtuigend. Fedja van Huet en Robert de Hoog leveren eveneens sterk acteerwerk af als respectievelijk een meedogenloze vastgoedhandelaar en de leider van een knokploeg die krakers overigens eerst wel 'vriendelijk' verzoeken het pand te verlaten. Het meest indrukwekkende werk komt echter van Lindsay Zwaan als Tessie, een radicale kraakster die wel tegen een stootje kan.

2,0
Hoopvol, weemoedig en enthousiast waren termen die mijn gemoedstoestand op weg naar de bioscoop beschreven. Terug naar huis voelde ik me bedrogen, gedesillusioneerd en desolaat. En had ik het idee dat ik mijn oren moest laten checken bij de dokter.

Na een jeugd en studententijd waarin Baantjer een grote rol speelde keek ik ontzettend uit naar deze nieuwe film. De Cock in zijn jonge jaren. Ik keek uit naar een jonge Buitendam, een jonge Den Koninghe, maar daar kwam niets van terug. Ook niets van de zo herkenbare muziek of zelfs de typmachine in de leader! Het beperkte acteervermogen, dat kwam dan wel weer bij een aantal terug – maar goed dat ze vaak niet te verstaan waren. Om niet al te cynisch te worden, gezegd moet worden dat het camerawerk en de montage erg goed in elkaar zaten en de gevechten en achtervolgingen mooi in beeld gebracht werden. Ook zetten Robert de Hoog en Fedja van Huet een keurige acteerprestatie neer.
Het verhaal is leuk bedacht, maar ontbeert in de film elke vorm van spanning. Daarnaast bestaan er enkele onverklaarbare gebeurtenissen, zoals de romance tussen Jurriaan en Pien (is dit overigens het moppie dat we in de serie altijd aan de keukentafel zagen – ik kan mij niet heugen dat zij de hippe naam Pien droeg), het ontsnappen van Pien en met name de duistere figuur die bovenop het dak bij de Dam verschijnt. Het blijft een raadsel wie dit is.
Al met al een met moeite vermakelijke film waarbij enige kennis van de serie Baantjer niet noodzakelijk is en het ontbreken hiervan het kijkplezier misschien zelfs wel verhoogt.

2 sterren.

4,5
Volstrekt niet mee eens banaantjer. Vond de film fantastisch!

Camera, monteerwerk, het rauwe randje: niks deed me denken aan de truttige TV-serie van de jaren ’90. En dat is een compliment. Het acteerwerk was eveneens prima. Met name Ruben van der Meer zet een krachtige rol neer. Enige mindere acteerwerk waren die Belgen, maar het zij ze vergeven. Ook prima dat die nietsnutten van een Prins en een Keizer niet terug te vinden waren in dit prachtige epos wat zich afspeelt in het Amsterdam van de jaren ’80. Ik vind de partner van de Cock in deze film vele malen interessanter (alleen jammer dat het hierbij blijft).

Al met al een voor Nederlandse begrippen fantastische film die zich niet in een standaard keurslijf laat plaatsen. Ik geef hem dan ook 4,5 ster!

avatar van Lennert
4,5
Ik was helemaal klaar om Baantjer het Begin met een cynische blik te bekijken en, zoals het ook bij Redbad in de bios er aan toe ging, vooral te lachen om stupiditeiten in het script of slecht uitgewerkte scenes en kom nu uiteindelijk naar buiten lopen met een verbaasde grijns op mijn gezicht van 'wat is hier gebeurd?'

Baantjer was oprecht heel erg goed.

Dit verwart me. Ik heb een paar van de boeken gelezen als kind en was iedere vrijdag standaard met het hele gezin aan het kijken naar de avonturen van De Cock en Vledder waarbij een borrel bij Lowietje De Cock standaard op de oplossing bracht en we uiteindelijk de moraal van het verhaal aan tafel bij zijn vrouw kregen, maar deze film heeft echt niets van dit alles (behalve een shot van de jas en de hoed aan de kapstok dan). En dat is een goed iets. Baantjer de serie staat voor een onschuldige tijd, waarin Amsterdam op zijn mooiste naar voren kwam en de zoete muziek van Toots Tielemans ons in vervoering bracht. Gouwe tijden. Frappant dat een film die zich afspeelt in de jaren '80 qua situatie nog het meeste doet denken aan waar we nu zitten. Boze demonstranten in een grijze omgeving met woede naar het establishment dat hen in de steek heeft gelaten. De omgeving van de film doet zodoende qua sfeer nog het meest aan een Britse serie als Luther denken: ook rauw en het toont de hoofdstad op zijn lelijkste, waar andere series (Midsommer Murders/Baantjer de tv-serie) achter iedere steeg een leuk kroegje of een mooi plantsoentje laten zien. Nee, mensen zitten aan de drugs en zijn diep ongelukkig.

Waldemar Torenstra heb ik doorgaans niet hoog zitten. Het type Nederlandse acteur dat dermate ABN spreekt, dat hij daarmee te ver van de werkelijkheid staat om serieus genomen te worden. Theater acteren in een omgeving die niet past. Hier zit hij helemaal op zijn plaats als Urker die het nog niet helemaal doorheeft. Ik heb dit nooit uit de serie gehaald, maar het knullige Urkse straalt er vanaf, waardoor zijn wisselwerking met de immer geniale Tygo Gernandt (die weer lekker aan het schmieren is) heel goed uit de verf komt. Ook pluspunten voor de veel te kleine rollen van Jelka van Houten en Ryanne van Dorst waarom ik in beide gevallen heerlijk heb kunnen lachen.

Tot het einde toe bleef het geheel ook spannend. Niet iets dat ik gewend was van de serie of Nederlandse films in het algemeen. De doorgaans verplichte happy ending blijft dan gelukkig ook uit, waardoor ik zelf in ieder geval wel happy naar huis ging. Ik ga hier met alle liefde nog een tweede keer heen. Grootste verrassing van het jaar!

avatar van mjk87
3,0
Best oké dit. Baantjer was altijd een serie (de film uit de jaren 80 ken ik niet) die draaide om sfeer, vooral melancholie. Deze film lijkt in niets daarop, behalve dat de sfeer wel belangrijk is, alleen heel anders. Ruiger en rauwer. En soms iets te dik erop gelegd, vooral dat Amsterdams komt allemaal wat gemaakt over. Maar als geheel ziet het er wel oké uit, met passende muziek (fijn hoor die eerste scène met een zwiepende camera onder de tonen van Herman Brood waar wat lui links krakerstuig wordt afgetuigd, visueel gewoon prima gedaan).
De plot zelf verzandt wel in clichés en wordt met dat de film duurt steeds minder met een twistje hier en daar. Dat maakt dat de tweede helft beduidend minder is dan het sterke eerste uur dat minder plotgedreven nog is. Acteerwerk is oké, zoals gezegd soms wat te dik erop maar nog net aan geloofwaardig genoeg. 3,0*.

avatar van Vidi well
4,0
Ik ben geboren in 1983, en opgegroeid in de jaren 90. De krakersrellen zijn van voor mijn tijd, maar de Baantjer serie volgde ik als kind trouw. De droogkomische, vaak voorspelbare serie was vaste prik bij ons thuis en keer op keer vermakelijk. De chemie tussen de Cock en zijn collega Vledder werkte altijd goed, net zoals alle komische bijrollen.

Echter, los van de naam van de hoofdpersoon, heeft deze film weinig van doen met de vroegere serie. Waar de serie vaak humor, en een wat lichtvoetige, oude-jongens-krentenbrood sfeer had, is daarvan niets terug te vinden in de film. Geen melancholische harmonica, maar Herman Brood. Geen zonnig Amsterdam vol grachtenpanden, maar een grauwe vieze stad vol drugs en geweld.
En in dit geval vind ik dat een goede keus.

Deze film is duister. Zowel het verhaal als de setting. De vele drugspanden, de nachtelijke buurten van Amsterdam, de verlaten opslagruimtes en parkeerplaatsen... Duisternis alom, waar enkel wat TL licht en neonverlichting de boel nog enigszins opfleuren. Het ziet er allemaal prachtig uit en heel geloofwaardig.
Qua personages is het al niet veel anders. Los van enkele sympathieke bijrollen (de moeder van Tonnie bijvoorbeeld) zijn de personages veelal dubieus en lijkt iedereen wel een dubbele agenda te hebben, worden er veel smerige spelletjes gespeeld en is de Cock tussen al deze corruptie en gewelddadige idealen een lichtpuntje om aan vast te houden. Bijzonder sterk sfeerbeeld van de grote stad, dat me af en toe wat aan de wereld van Se7en deed denken, ook wat betreft de rollen: de cynische veteraan vs naïeve enthousiaste nieuwkomer.

Minpunt van de film vond ik het karakter van de Cock. Ik kon niet echt met hem meeleven. Hij speelt de jongen uit het kleine dorp die naar de grote stad gaat, en daar onder de indruk is van alles wat hij ziet. Ik ken het, ik heb hetzelfde gedaan. Maar desondanks kan ik me niet met hem identificeren.
Wellicht omdat we vrijwel niets van hem weten: of heeft hij wel eens een relatie gehad, hoe woont hij, welke muziek houdt hij van, wat is zijn lievelingseten.... niets. Een personage zonder achtergrond. Het enige dat we weten is dat hij agent is geworden om ‘iets goeds te doen.’ Maar waar deze redders-instelling vandaan komt wordt dan weer niet uitgelegd, en hierdoor is het personage voor mij lastig om mee mee te leven.

Gelukkig gebeurt er genoeg in de film waardoor je geboeid blijft. Spannende achtervolgingen, mooi gefilmde rellen, schietpartijen, emotionele conflicten, verraad... en ga zo maar door. Er passeert erg veel de revue, maar de film blijft keurig in balans en duurt niet te lang. Naar mijn mening is dit de beste Nederlandse film die ik de laatste tijd gezien heb.

Een sterk verteld verhaal, in een prachtig nihilistisch jaren 80 decor. Gewoon een goede Nederlandse film.

4*

avatar van Zinema
3,0
Zinema (crew)
Dubieuze dienders.

De nieuwe Baantjer mag aftrappen in een vuig Amsterdam dat de jaren 80 beleeft. Het corrupte bureau aan de Warmoesstraat kent sjofele dienders als Ruben van der Meer, Horace Cohen en Tygo Gernandt. Deze laatste wordt de dubieuze buddy van de rechtschapen De Cock met Cee-Ooo-Cee-Kaa. De mise-en-scène is best oké en de openingsscène met Robert de Hoog valt zelfs indrukwekkend te noemen. Regisseur Arne Toonen weet wel hoe dat moet en zette met Black Out al eerder een flitsende misdaadfilm neer.

Het zijn met name de dialogen die zeer aangenaam zijn, evenals de vlotte montage. Dit is geen RTL4 jaren 90 meer, al kennen we café Lowietje nog wel. De enige Römers die we hier tegenkomen zijn de schrijvende zoon en kleinzoon van. Andere tijden, een nieuwe doelgroep. En vast ook een oude. Want een ieder die zich de vrijdagavond-krimi van toen goed deed smaken, zal ook hier graag aan tafel aanschuiven. Waarom ook niet? Waldemar Torenstra heeft er zichtbaar zin in en Tygo Gernandt houdt de kijker in zijn greep.

Eerlijk is eerlijk, het is niet alleen maar lof. De vet aangezette eerste helft van de film is het sterkst, maar richting het einde begint het verhaal toch wat te ontsporen en lijkt enige lijn te ontbreken. Iets met balans en chaos. De filmmakers weten een en ander echter dusdanig catchy in beeld te brengen dat het vermakelijk blijft. Ook de acteurs houden moed en weten steeds sjeu aan te brengen. Inhoudelijk is het dan inmiddels minder solide en het enigszins open einde is wat flauw. We gaan heus wel kijken naar de serie...

***

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.

3,0
Voor mij toch wel een serieus nadeel dat een zichtbare binding met de tv serie ontbreekt. Als je de jeugdige uitvoering van de speurder met de ondeugende achternaam, ondanks zijn maffe kapsel, totaal niet kunt associëren met de bekendere oudere weergave, dan heb je een probleem op het gebied van geloofwaardigheid waar ik maar niet van los kwam. Wel lekker vlot gemaakt, duidelijk gericht op een jeugdiger bioscooppubliek en voor hen waarschijnlijk wel geslaagd met al die snelle actie, maar als mystery film onder de maat, ook omdat al in de eerste minuten wordt weggegeven wie de boefjes zijn. Matig script dus met een twist aan het einde die niet lekker aanvoelt. Het Amsterdam van de jaren tachtig is echter zorgvuldig en met liefde in beeld gebracht. Maar al met al: een De Cock die zijn tegenstanders a la Famke Janssen in GoldenEye met zijn wurgende dijen uitschakelt is naar mijn idee te veel van het slechte, wedden dat er geen vervolg komt?

avatar van Elineloves
2,0
Ik heb elke aflevering van de tv serie gezien, Tygo is mijn held, maar toch deed het me niets. Het verhaal sprak me totaal niet aan en wist mijn aandacht niet vast te houden. Had ook echt moeite om alles te kunnen verstaan. Had denk ik te hoge en verkeerde verwachtingen hier van. De magie van de serie was hier niet voelbaar.

avatar van martijn011
3,0
Ik was een fervent kijker van de serie, heb heel wat afleveringen gezien. Was ook wel benieuwd naar deze film, ook vanwege de vele positieve recensies die ik voorbij heb zien komen.

En deze film heeft me zeer zeker vermaakt. Een uitstekende cast, dat mag gezegd worden. Vaak is het acteerwerk in producties van eigen bodem niet om aan te zien, maar in deze film geen last van gehad.
Waldemar Torenstra is een prima de Cock, maar Tygo Gernandt stak er voor mij bovenuit als nogal lompe partner van de Cock.

Het verhaal is op zich wel oké, maar ik vond dat er teveel verhaallijnen door elkaar heen liepen. Zo heb je de situatie van de krakers, een drugshandel die nogal wat vragen deed oproepen, een lijk in de gracht en de aanstaande kroning van Beatrix. De balans was zeker naar het einde toe nogal zoek, en dat is erg jammer na zo'n veelbelovend begin.
Het tempo zat er goed in, leuke dialogen met de nodige Amsterdamse humor en een prima sfeertje.
Toch is dit zeker een voldoende waard, smaakt zeker naar meer.
3*

avatar van cynta
3,0
Prima film.
Wel jammer dat het vaak onverstaanbaar is, heb de ondertiteling maar aangezet.
En het baantjer gevoel van de serie mist.

avatar van Ebenezer Scrooge
4,0
Eindelijk weer een fris windje door het uitgedroogde Nederlandse filmklimaat, met al die maffe romcoms die onze ogen aantasten en voor algehele creatieve malaise hebben gezorgd. Een aardig plot, dialogen van zinnen langer dan vijf woorden, acteerwerk is ook prima, de vaart zit er goed in en af en toe goeie grap: "O, Zuid belde dat er een kat in de boom zit. Of jij kunt helpen?" "Misschien moet jij er naartoe? Jij hebt al zolang geen poes gehad."
De krakersbeweging, de jaren tachtig, het ziet er allemaal geloofwaardig genoeg uit, maar kan altijd beter natuurlijk. De kleding is wel oké, de sluitspeld door de neus vond ik dan weer net iets te.
En Ryanne van Dorst als patholoog-anatoom (Dr. Rusteloos), die gewoon zichzelf speelt haha.. Beter kun je ze niet casten, met haar lijkbleke huid en vettige ravenzwarte haar.

3,5
Prima film, voldoende spanning en een aantal goede acteurs.
Nadeel: slecht geluid, onverstaanbare dialogen, iets te voorspelbaar en totaal geen "band" met de tv serie. Dus je hebt helemaal geen Baantjer gevoel. Dit had een random Nederlandse misdaad-actie film kunnen zijn met De Sock als recherche bijv, want de naam Cock zei hier helemaal niks.

3,5
Boven verwachting!
Ik had hier niet zo heel erg veel van verwacht (afgaande op de kwaliteit van de houterig geacteerde TV-serie), maar ik vond het beslist mooi gedaan. Goed geacteerd en (op wat kleine details na) behoorlijk zorgvuldige transformatie terug in de tijd naar de jaren tachtig. Fedja van Huet was subliem!

avatar van Brandt
3,0
Deze film moet je niet zien vanwege het povere verhaal, maar vanwege de sfeer. Het krakersmilieu wordt goed getypeerd en 't valt verder op wat een gore zooi het in die tijd was. We kennen Amsterdam nu als een toeristenparadijs met schattige grachtjes, maar in de jaren 80 was het bijna een oorlogsgebied. Verder is Tygo Gernandt weer lekker op dreef met een vet aangezette rol. Beetje overgeacteerd misschien, maar er gebeurt tenminste wel wat als hij in beeld komt. Baantjer, het begin is leuker dan die suffe oude Baantjer. Ben benieuwd naar de serie.

avatar van Donkerwoud
3,0
Ergens zit er nog de Amsterdamnostalgie in verstopt uit de oorspronkelijke reeks, maar 'Baantjer het Begin' (2019) is duidelijk harder, rauwer en grimmiger van toon. Mijn Baantjer minnende moeder zag met lichte ergernis aan hoe het een achtbaanrit is geworden vol onverstaanbare Jordaanse dialogen, harde actie en een morele duisternis waarin de goeden niet meer van de slechten zijn te onderscheiden. Voor mij werkt de film het best wanneer het niet meer is dan een sfeerportret waarin oudgediende Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) de rechtschapen Urker Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) meeneemt in de Amsterdamse onderwereld. Het Wilde Westen waar prostituees lonken in hun peeskamertjes en volkscriminelen hun honkbalknuppels krakers uit kraakpanden slaan. Waar de anarchistische punk scene haar woede uitschreeuwt naar de autoriteiten, terwijl politieagenten net wat harder erop los mochten slaan omdat wet- en regelgeving nog ruimte bood voor snoeihard optreden. Als sfeerportret is 'Baantjer het Begin' (2019) absoluut geslaagd (en het nodigt uit om de bijbehorende serie te volgen) maar het is jammer dat het spektakel de overhand heeft op enige subtiliteit. Elke nuance of psychologische ontwikkeling wordt weggeblazen met voorspelbaar spierballengedoe.

avatar van tommykonijn
3,0
Zoals verwacht staat deze film behoorlijk ver af van de oorspronkelijke serie. Zowel qua toon en stijl als qua logica (zestien jaar later zou Jurre er al als Piet Römer moeten uitzien). Van continuïteit is dus geen sprake en ergens vind ik dat wel een gemiste kans. Ik keek de serie immers altijd graag en zo'n kleine verwijzing op het einde doet het dan ook goed.

Anderzijds begrijp ik natuurlijk dat de 'knulligheid' van de oude serie nu niet meer zou aanslaan op het witte doek. Baantjer het Begin doet er dan ook alles aan om mee te kunnen met de huidige tijd en slaagt daar vrij goed in. De rauwe actie en het taalgebruik komen prima uit de verf en ook van spanning en onvoorspelbaarheden is geregeld sprake. De film speelt zich door de sterke aankleding en passende muziek ook overduidelijk in de roerige jaren 80 van Amsterdam af; een setting die zich uitstekend leent voor een misdaadverhaal. Waldemar Torenstra vond ik geloofwaardig als een jonge, onervaren Jurre de Cock en ook Tygo Gernandt speelt een interessant personage. Overigens ben ik niet over de gehele cast te spreken. Horace Cohen en Ruben van der Meer vind ik bijvoorbeeld flauwe en afleidende stereotypen spelen. Dat geldt ook voor oppervlakkige bad-guys als Robert de Hoog en Fedja van Huêt. Dat soort personages liggen er wat mij betreft wat te dik bovenop.

Al met al een zeer aardige film. Ik werd niet uit mijn stoel geblazen, maar dit keek wel erg lekker weg. Helaas bevalt de hierop volgende serie me vooralsnog wat minder goed. Daar begint mijn interesse nu langzaamaan echt af te zwakken; iets waar in deze film nog geen sprake van is.

3*

avatar van sinterklaas
4,5
Arne Toonen doet het weer...

Ja, we kennen hem nog van Black Out, waarin hij ervoor zorgde dat Nederland toch wel veel meer in zijn mars had. Dezelfde technieken gebruikt hij ook hierbij; een flink aangepaste en opgepoetste versie van Baantjer.

Flink opgepoetst ja. Waar Baantjer jaren bekend stond als een vrij oubollige en op de automatische piloot verlopende serie met de ouwe Cock, lonkt het hier weer, net als Black Out, naar de Amerikaanse misdaadfilms. Ohja, met hier en daar zuurstok-tinten, om bij de tijd te blijven.

Jurre de Cock wordt hier overtuigend neergezet door Waldermar Torenstra. De Cock is hierin een vrij lompe maar toch vastberaden personage. Hij wordt op de zaak gezet met de cynische Tonnie, waarbij Tygo de rol op zich mag nemen. Dat Tygo een dagje ouder wordt is al snel duidelijk; zijn verrimpelde voorhoofd, zijn warrige bos haar... en dan nu flink in de rol met een scherp Amsterdams accent.
Verder ook mooie bijrollen van een ander slag BN-ers. Lisa Smit ken ik nog uit TBS, maar hier is ze een stukje ouder geworden. Ruben van der Meer en Horace Cohen doen het goed als rechercheurs... en de (Vlaamse) badguys mogen op de rekening genomen worden door Robert de Hoog en Fredja van Huet.

Meteen leer je ook een stukje geschiedenis. Namelijk rond de hele krakerswereld in Amsterdam, dat in 1980 wel op het kookpunt stond. Tonnie en de Cock moeten hierin infiltreren en ervoor zorgen dat de boel op Koninginnedag niet escaleert. Dan laat de Cock zich verleiden door een jonge kraakster; nota bene de zus van Tonnie en is er ook nog een drugsmilieu actief... maar die is op dat moment tot 1 mei niet zo belangrijk.

De uitwerking is lekker rouw en komt met de minuut goed uit de verf. De jaren 80 sfeer en zijn geschiedenis is hier huiveringwekkend realistisch neergezet. De punkscene, de kleding, de kapsels, de verpaupering. Die Kroonlantaarns (na 2008) ipv Ritterlantaarns (die uitgefaseerd worden in de hoofdstad) langs de grachten blijven wel storend bij zo'n vertelling. Zie je tegenwoordig wel vaker bij films die zich in de jaren 80 of 90 in Amsterdam afspelen. Maar voor de rest lijk je wel in de tijd te worden meegesleurd. De openingsscene met die ontruiming is geweldig; geheel met slow-motion... Ook de rellen zijn realistisch neergezet en er lijkt met het moment alleen maar meer te komen. Ook de actie-scenes mochten niet vergeten worden. De sfeer is lekker rauw, eindelijk... Zo wil ik een Hollandse misdaadfilm ook graag zien.

Ja, ik ben hier aangenaam door verrast. Hier lijkt Baantjer, na ruim een halve eeuw aan boekjes en series met de ouwe Piet Römer, een totaal ander gezicht en stijl te krijgen.

4,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 03:27 uur

geplaatst: vandaag om 03:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.