Baantjer: Het Begin (2019)

Alternatieve titel: Amsterdam Vice

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Arne Toonen
met Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt en Fedja van Huêt

In de roerige jaren 80 wordt rechercheur Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) stuit De Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

avatar van pierre18
De serie was een kijkcijferhit en kon ook mij uitermate boeien door terugkerende thema's zoals de haat-liefde verhouding met de commissaris en goede sfeer waarin alles zich afspeelde. Deze film kent een grimmiger sfeer en blinkt uit in een voor Hollandse begrippen zeer sterke dialogen. Geen woord is teveel. Maar ook geen actie is teveel. (In mijn ogen is minder vaak meer, iets waar Marvel, Rambo's en consorten nog wat van kunnen leren. Maar dit terzijde) De sfeer van begin jaren 80 is zeer vakkundig neergezet en bracht me gelijk terug naar mijn studietijd met al dat linkse geleuter om me heen. Geen woning geen kroning. Trapoen tegen de gevestigde orde en zeker tegen het gezag. Iedereen zet een uitstekende rol neer maar daarbij vielen mij Robin van de Meer en Jelka van Houten op die totaal ander types neerzetten dan ze vaak hebben moeten doen.
De Cock kijkt de kat uit de boom in het begin maar verandert al snel in een krachtig persoon met zijn gebruikelijke eigenzinnige mening. En dat is gelijk ook de enige parallel met de serie.
Of deze film ook een klassieker kan worden betwijfel ik maar goed en interessant is hij wel.

Hoopvol, weemoedig en enthousiast waren termen die mijn gemoedstoestand op weg naar de bioscoop beschreven. Terug naar huis voelde ik me bedrogen, gedesillusioneerd en desolaat. En had ik het idee dat ik mijn oren moest laten checken bij de dokter.

Na een jeugd en studententijd waarin Baantjer een grote rol speelde keek ik ontzettend uit naar deze nieuwe film. De Cock in zijn jonge jaren. Ik keek uit naar een jonge Buitendam, een jonge Den Koninghe, maar daar kwam niets van terug. Ook niets van de zo herkenbare muziek of zelfs de typmachine in de leader! Het beperkte acteervermogen, dat kwam dan wel weer bij een aantal terug – maar goed dat ze vaak niet te verstaan waren. Om niet al te cynisch te worden, gezegd moet worden dat het camerawerk en de montage erg goed in elkaar zaten en de gevechten en achtervolgingen mooi in beeld gebracht werden. Ook zetten Robert de Hoog en Fedja van Huet een keurige acteerprestatie neer.
Het verhaal is leuk bedacht, maar ontbeert in de film elke vorm van spanning. Daarnaast bestaan er enkele onverklaarbare gebeurtenissen, zoals de romance tussen Jurriaan en Pien (is dit overigens het moppie dat we in de serie altijd aan de keukentafel zagen – ik kan mij niet heugen dat zij de hippe naam Pien droeg), het ontsnappen van Pien en met name de duistere figuur die bovenop het dak bij de Dam verschijnt. Het blijft een raadsel wie dit is.
Al met al een met moeite vermakelijke film waarbij enige kennis van de serie Baantjer niet noodzakelijk is en het ontbreken hiervan het kijkplezier misschien zelfs wel verhoogt.

2 sterren.

Volstrekt niet mee eens banaantjer. Vond de film fantastisch!

Camera, monteerwerk, het rauwe randje: niks deed me denken aan de truttige TV-serie van de jaren ’90. En dat is een compliment. Het acteerwerk was eveneens prima. Met name Ruben van der Meer zet een krachtige rol neer. Enige mindere acteerwerk waren die Belgen, maar het zij ze vergeven. Ook prima dat die nietsnutten van een Prins en een Keizer niet terug te vinden waren in dit prachtige epos wat zich afspeelt in het Amsterdam van de jaren ’80. Ik vind de partner van de Cock in deze film vele malen interessanter (alleen jammer dat het hierbij blijft).

Al met al een voor Nederlandse begrippen fantastische film die zich niet in een standaard keurslijf laat plaatsen. Ik geef hem dan ook 4,5 ster!

606 schreef:
ik doel ook op Römer die is onvervangbaar.

Ik ben misschien de enige, maar ik heb Römer nooit een goede De cock gevonden. Hij komt totaal niet overeen met de De Cock uit de boeken. Helemzal niet als je weet dat De Cock eigenlijk Baantjer zelf is en je Appie een paar keer hebt mogen ontmoeten en mogen spreken.
Joop Doderer was echt 100 keer beter.

avatar van loneranger
In tegenstelling tot de televisieserie is dit een film met een rauwe en smerige sfeer en dat vind ik positief. Het verhaal en dat het af en toe slecht te verstaan is kan ik minder waarderen.

Thorak

Sorry dat ik het zeg, maar jij hebt er niet veel van begrepen. Ik schat je in als een aardige gozer, maar er is maar 1 Cock en dat is Piet Römer. Ik denk dat jij eerst de afleveringen hebt gezien en daarna de boeken hebt gelezen, dat kan behoorlijk wat doen met je perceptie van personages. Denk maar aan Lord of the Rings. Joop Doderer is Swiebertje en daar moet hij ook vooral niet van afwijken.

avatar van Lennert
Ik was helemaal klaar om Baantjer het Begin met een cynische blik te bekijken en, zoals het ook bij Redbad in de bios er aan toe ging, vooral te lachen om stupiditeiten in het script of slecht uitgewerkte scenes en kom nu uiteindelijk naar buiten lopen met een verbaasde grijns op mijn gezicht van 'wat is hier gebeurd?'

Baantjer was oprecht heel erg goed.

Dit verwart me. Ik heb een paar van de boeken gelezen als kind en was iedere vrijdag standaard met het hele gezin aan het kijken naar de avonturen van De Cock en Vledder waarbij een borrel bij Lowietje De Cock standaard op de oplossing bracht en we uiteindelijk de moraal van het verhaal aan tafel bij zijn vrouw kregen, maar deze film heeft echt niets van dit alles (behalve een shot van de jas en de hoed aan de kapstok dan). En dat is een goed iets. Baantjer de serie staat voor een onschuldige tijd, waarin Amsterdam op zijn mooiste naar voren kwam en de zoete muziek van Toots Tielemans ons in vervoering bracht. Gouwe tijden. Frappant dat een film die zich afspeelt in de jaren '80 qua situatie nog het meeste doet denken aan waar we nu zitten. Boze demonstranten in een grijze omgeving met woede naar het establishment dat hen in de steek heeft gelaten. De omgeving van de film doet zodoende qua sfeer nog het meest aan een Britse serie als Luther denken: ook rauw en het toont de hoofdstad op zijn lelijkste, waar andere series (Midsommer Murders/Baantjer de tv-serie) achter iedere steeg een leuk kroegje of een mooi plantsoentje laten zien. Nee, mensen zitten aan de drugs en zijn diep ongelukkig.

Waldemar Torenstra heb ik doorgaans niet hoog zitten. Het type Nederlandse acteur dat dermate ABN spreekt, dat hij daarmee te ver van de werkelijkheid staat om serieus genomen te worden. Theater acteren in een omgeving die niet past. Hier zit hij helemaal op zijn plaats als Urker die het nog niet helemaal doorheeft. Ik heb dit nooit uit de serie gehaald, maar het knullige Urkse straalt er vanaf, waardoor zijn wisselwerking met de immer geniale Tygo Gernandt (die weer lekker aan het schmieren is) heel goed uit de verf komt. Ook pluspunten voor de veel te kleine rollen van Jelka van Houten en Ryanne van Dorst waarom ik in beide gevallen heerlijk heb kunnen lachen.

Tot het einde toe bleef het geheel ook spannend. Niet iets dat ik gewend was van de serie of Nederlandse films in het algemeen. De doorgaans verplichte happy ending blijft dan gelukkig ook uit, waardoor ik zelf in ieder geval wel happy naar huis ging. Ik ga hier met alle liefde nog een tweede keer heen. Grootste verrassing van het jaar!

avatar van de grunt
De Nederlandse film.

avatar van BlueJudaskiss
de grunt schreef:
De Nederlandse film.

Het gezeik over 'de' Nederlandse film.

avatar van de grunt
Als we hier Baantjer mee gaan eren word ik daar inderdaad droevig van.

avatar van mjk87
Best oké dit. Baantjer was altijd een serie (de film uit de jaren 80 ken ik niet) die draaide om sfeer, vooral melancholie. Deze film lijkt in niets daarop, behalve dat de sfeer wel belangrijk is, alleen heel anders. Ruiger en rauwer. En soms iets te dik erop gelegd, vooral dat Amsterdams komt allemaal wat gemaakt over. Maar als geheel ziet het er wel oké uit, met passende muziek (fijn hoor die eerste scène met een zwiepende camera onder de tonen van Herman Brood waar wat lui links krakerstuig wordt afgetuigd, visueel gewoon prima gedaan).
De plot zelf verzandt wel in clichés en wordt met dat de film duurt steeds minder met een twistje hier en daar. Dat maakt dat de tweede helft beduidend minder is dan het sterke eerste uur dat minder plotgedreven nog is. Acteerwerk is oké, zoals gezegd soms wat te dik erop maar nog net aan geloofwaardig genoeg. 3,0*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Puur uit interesse, zit de klassieke fluitende themesong van de serie in de film verwerkt?

avatar van mjk87
Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee. Zou ook niet bij de film passen qua sfeer en toon.

avatar van Lennert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Nope, soundtrack bevat vooral Herman Brood en oldschool punk.

Ponkell09 schreef:
Thorak

Helaas voor jou, maar ik heb alle boeken gelezen ruím voordat de serie uit kwam. Sterker nog, ik had al veel boeken gelezen voordat de film met Doderer uit kwam. Piet Römer klopt gewoon totaal niet met de De Cock uit de boeken. De serie heb ik vanaf dag 1 niet veel gevonden om die reden. Appie Baantjer zelf leek ook veel meer op het karakter dat Joop Doderer neerzette en helemaal niet op het karakter van Piet Römer.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Gelukkig niet. Het begint gelijk lekker met Saturday Night van Herman Brood! Verder zit er heel veel foute jaren '80 achtergrond muziek in.

Ponkell09 schreef:
Joop Doderer is Swiebertje en daar moet hij ook vooral niet van afwijken.

Dan zou ik de recensies bij Moord in Extase nog maar eens nalezen, bijna iedereen vind het juist een goede De Cock en velen vinden dat het enige goede aan de film.

avatar van Vidi well
Ik ben geboren in 1983, en opgegroeid in de jaren 90. De krakersrellen zijn van voor mijn tijd, maar de Baantjer serie volgde ik als kind trouw. De droogkomische, vaak voorspelbare serie was vaste prik bij ons thuis en keer op keer vermakelijk. De chemie tussen de Cock en zijn collega Vledder werkte altijd goed, net zoals alle komische bijrollen.

Echter, los van de naam van de hoofdpersoon, heeft deze film weinig van doen met de vroegere serie. Waar de serie vaak humor, en een wat lichtvoetige, oude-jongens-krentenbrood sfeer had, is daarvan niets terug te vinden in de film. Geen melancholische harmonica, maar Herman Brood. Geen zonnig Amsterdam vol grachtenpanden, maar een grauwe vieze stad vol drugs en geweld.
En in dit geval vind ik dat een goede keus.

Deze film is duister. Zowel het verhaal als de setting. De vele drugspanden, de nachtelijke buurten van Amsterdam, de verlaten opslagruimtes en parkeerplaatsen... Duisternis alom, waar enkel wat TL licht en neonverlichting de boel nog enigszins opfleuren. Het ziet er allemaal prachtig uit en heel geloofwaardig.
Qua personages is het al niet veel anders. Los van enkele sympathieke bijrollen (de moeder van Tonnie bijvoorbeeld) zijn de personages veelal dubieus en lijkt iedereen wel een dubbele agenda te hebben, worden er veel smerige spelletjes gespeeld en is de Cock tussen al deze corruptie en gewelddadige idealen een lichtpuntje om aan vast te houden. Bijzonder sterk sfeerbeeld van de grote stad, dat me af en toe wat aan de wereld van Se7en deed denken, ook wat betreft de rollen: de cynische veteraan vs naïeve enthousiaste nieuwkomer.

Minpunt van de film vond ik het karakter van de Cock. Ik kon niet echt met hem meeleven. Hij speelt de jongen uit het kleine dorp die naar de grote stad gaat, en daar onder de indruk is van alles wat hij ziet. Ik ken het, ik heb hetzelfde gedaan. Maar desondanks kan ik me niet met hem identificeren.
Wellicht omdat we vrijwel niets van hem weten: of heeft hij wel eens een relatie gehad, hoe woont hij, welke muziek houdt hij van, wat is zijn lievelingseten.... niets. Een personage zonder achtergrond. Het enige dat we weten is dat hij agent is geworden om ‘iets goeds te doen.’ Maar waar deze redders-instelling vandaan komt wordt dan weer niet uitgelegd, en hierdoor is het personage voor mij lastig om mee mee te leven.

Gelukkig gebeurt er genoeg in de film waardoor je geboeid blijft. Spannende achtervolgingen, mooi gefilmde rellen, schietpartijen, emotionele conflicten, verraad... en ga zo maar door. Er passeert erg veel de revue, maar de film blijft keurig in balans en duurt niet te lang. Naar mijn mening is dit de beste Nederlandse film die ik de laatste tijd gezien heb.

Een sterk verteld verhaal, in een prachtig nihilistisch jaren 80 decor. Gewoon een goede Nederlandse film.

avatar van Lakte
Iemand al enig idee wanneer hij op bluray/DVD en VOD komt?

Lakte schreef:
Iemand al enig idee wanneer hij op bluray/DVD en VOD komt?

Zoals verwacht een september datum. 04-09-2019. Heb nog geen VOD datum voor je.

bol.com | Baantjer Het Begin (Blu-ray) | Dvd's

avatar van Lakte
Zipportal schreef:

Zoals verwacht een september datum. 04-09-2019. Heb nog geen VOD datum voor je.

bol.com | Baantjer Het Begin (Blu-ray) | Dvd's

Super! Bedankt! Ik ga hem pre-orderen

Lakte schreef:

Super! Bedankt! Ik ga hem pre-orderen

20 augustus 2019, VOD datum.

avatar van missl
Redelijk voorspelbaar politiedrama. Waar de lijkschouwer echt het leukst is maar helaas te weinig in beeld.

Vandaag via VOD te kijken.

avatar van BlueJudaskiss
Zipportal schreef:
Vandaag via VOD te kijken.

Nee hoor. Alleen de making of en de oude serie.

BlueJudaskiss schreef:

Nee hoor. Alleen de making of en de oude serie.

Klopt. Heel duidelijk, waren ze dan niet. Dit is gewoon de datum dat je de film alvast kunt kopen. Huren kan pas vanaf 3 september. Dat is dus wél de VOD en DVD/Blu-ray release datum. Jammer.

avatar van mcdaktari
Waldemar Torenstra als de Cock?? Wie verzint dat nou weer?

avatar van mariobustamente2
mcdaktari schreef:
Waldemar Torenstra als de Cock?? Wie verzint dat nou weer?

Ja precies, en dan met die overgewaardeerde Tygo Gernandt met dat smerige overdreven amsterdams accent als De Cock.
En die hermaphrodiet als patholoog.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dubieuze dienders.

De nieuwe Baantjer mag aftrappen in een vuig Amsterdam dat de jaren 80 beleeft. Het corrupte bureau aan de Warmoesstraat kent sjofele dienders als Ruben van der Meer, Horace Cohen en Tygo Gernandt. Deze laatste wordt de dubieuze buddy van de rechtschapen De Cock met Cee-Ooo-Cee-Kaa. De mise-en-scène is best oké en de openingsscène met Robert de Hoog valt zelfs indrukwekkend te noemen. Regisseur Arne Toonen weet wel hoe dat moet en zette met Black Out al eerder een flitsende misdaadfilm neer.

Het zijn met name de dialogen die zeer aangenaam zijn, evenals de vlotte montage. Dit is geen RTL4 jaren 90 meer, al kennen we café Lowietje nog wel. De enige Römers die we hier tegenkomen zijn de schrijvende zoon en kleinzoon van. Andere tijden, een nieuwe doelgroep. En vast ook een oude. Want een ieder die zich de vrijdagavond-krimi van toen goed deed smaken, zal ook hier graag aan tafel aanschuiven. Waarom ook niet? Waldemar Torenstra heeft er zichtbaar zin in en Tygo Gernandt houdt de kijker in zijn greep.

Eerlijk is eerlijk, het is niet alleen maar lof. De vet aangezette eerste helft van de film is het sterkst, maar richting het einde begint het verhaal toch wat te ontsporen en lijkt enige lijn te ontbreken. Iets met balans en chaos. De filmmakers weten een en ander echter dusdanig catchy in beeld te brengen dat het vermakelijk blijft. Ook de acteurs houden moed en weten steeds sjeu aan te brengen. Inhoudelijk is het dan inmiddels minder solide en het enigszins open einde is wat flauw. We gaan heus wel kijken naar de serie...

***

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.