Baantjer: Het Begin (2019)

Alternatieve titel: Amsterdam Vice

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Arne Toonen
met Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt en Fedja van Huêt

In de roerige jaren 80 wordt rechercheur Jurre de Cock (Waldemar Torenstra) gestationeerd in het rauwe politiestation op de Warmoesstraat in Amsterdam. Samen met zijn nieuwe partner Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) stuit De Cock op een moordzaak die leidt naar een mogelijke aanslag tijdens de kroning van prinses Beatrix. Ze moeten alles op alles zetten om een drama op de kroningsdag te voorkomen.

fred1946 schreef:
Oeps word dat weer een uit gekauwde film van baantjer.

Begrijp echt de hoge score niet.

Uit je eerste zin begrijp ik dat je de film zelf niet gezien hebt, klopt dat?

Baantjerfan van het eerste uur. Alle afleveringen meerdere malen gezien. De scenes met Buitendam ken ik allemaal uit het hoofd. Piet Römer is voor mij De Cock. Deze film met andere acteurs kon voor mij dan ook alleen maar tegenvallen. En dat deed de film uiteindelijk ook.

Het begint allemaal nog wel aardig en nostalgisch met leuke verwijzingen naar de serie. Het dondert echter na twintig minuten, wanneer Horace Cohen en Ruben van de Meer hun intrede doen, jammerlijk als een kaartenhuis in elkaar. Het scenario van kleinzoon Thijs Römer is volstrekt ongeloofwaardig en doet Amerikaans aan, met de clichématige romance als kers op de taart. De moord die door De Cock opgelost moest worden hing er maar een beetje bij als een scheve kapstok voor het verhaal. Om over het acteerwerk nog maar te zwijgen. Ook de Soundmixing is belabberd. Het dikaangezette Amsterdamse accent was bij vlagen onverstaanbaar.

Al met al weer het gebruikelijke niveau van een Nederlandse film. Ik pak de Baantjerbox er vanavond maar weer bij: seizoen 1 aflevering 1 Baantjer en de moord op het bureau. Weergaloos!

avatar van fred1946
Walter S. schreef:

Uit je eerste zin begrijp ik dat je de film zelf niet gezien hebt, klopt dat?

Ja klopt alleen de trailer, daarom ook geen score en wil het ook niet zien,dacht dat het wel duidelijk was uit mijn review.
Mag toch een mening geven daar is MM voor.

fred1946 schreef:

Mag toch een mening geven daar is MM voor.

Tuurlijk, maar mijn mening is dat het onzin is om te zeggen dat je de hoge score niet begrijpt als je de film niet hebt gezien. Dan kun je er in mijn ogen niet over oordelen.

Walter S. schreef:

Niet helemaal eens. Een trailer zegt ook veel over de kwaliteit van de film. Als ik de trailer van Bon Bini Holland zie dan hoef ik de film niet te zien om te weten dat ik het lachwekkend slecht ga vinden.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Wat offtopic berichten(Over de NS) verwijderd. Graag weer over de film.

Mescaline schreef:
Wat offtopic berichten(Over de NS) verwijderd. Graag weer over de film.

Je trekt op deze manier wel echt alle scherpe en geestige randjes van dit forum af zeg. Een paar berichtjes over iemand die klaagt dat hij door de NS zijn film heeft gemist. Als dat al als kwalijk wordt gezien, kom op zeg.

avatar van Zwolle84
Niet zo balsturig, Ajax. Het zonnetje schijnt en we gaan de CL winnen.

avatar van de grunt
Zwolle84 schreef:
Niet zo balsturig, Ajax. Het zonnetje schijnt en we gaan de CL winnen.

Messi zal inderdaad wel een off-day hebben.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ajax&Litmanen1 schreef:
Een halve pagina is iets meer dan een paar berichtjes. Soms moet je ergens de grens trekken.

Mescaline schreef:

Een berichtje of 6. Zo zo.

Waardeer jullie werk hoor, maar mag er soms nog een beetje entertainment bij de berichten over blijven?

avatar van fred1946
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat bedoel ik Ajax&Litmanen1maar geen zin hier op door te gaan.
Blijft voor mij een NL kut film.

avatar van Basto
Wat een vooringenomenheid. Zonde, zo blijf je beperkt tot je voorgeprogrammeerde zelf. Wees open minded en laat jezelf verrassen, zou ik zeggen.

avatar van Zwolle84
Basto schreef:
Wees open minded en laat jezelf verrassen, zou ik zeggen.

Door... dit? Die kans is echt zo ongeveer 0,000001%.

avatar van Basto
Zwolle84 schreef:

Door... dit? Die kans is echt zo ongeveer 0,000001%.

Ik denk dat die kans juist vrij groot is. De verwachting is immers laag. Verder ben ik totaal onbekend met Baantjes. Ook nog niks van gezien.

Eerlijk is eerlijk het is een slechte film. De Cock lijkt in de verste verte niet ( gedragwijs) op die van de serie. Script is slecht, acteerwerk is slecht, decor/setting is wel mooi.

avatar van Warning
de grunt schreef:

Messi zal inderdaad wel een off-day hebben.

Of hij zal zijn trein missen...

avatar van Warning
Jkjesse22 schreef:

Juistem! Ik had 'm vorige week dinsdag in de bioscoop gezien, voelde Amerikaans aan maar ik kon me er de vinger niet op leggen, inderdaad het scenario doet Amerikaans aan.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ha, daar hoef ik zelfs niet eens een trailer voor te zien.

Ik heb vaak zat een trailer gezien die mijn enthousiasme niet bepaald aanwakkerde maar toen ik de film (unltd pas periode kijk ik veel) toch ging kijken bleek het een prima film (Demolition is daar wat mij betreft een goed voorbeeld van). Andersom trouwens ook regelmatig gehad.

Ik vond Baantjer, het begin een prima film, maar het helpt vast ook dat ik Baantjer de serie met Römer nog nooit gezien heb en dus ook niet hoef te vergelijken. Maar dan nog, dat Amsterdamse sfeertje, de krakersrellen, het personage Tonny Montijn, ik denk dat ik ook als ik die serie wel kende ook van deze film had genoten.

Y&T
ik ken die boeken niet, ik ken die tv serie niet dus open minded erin.
Niet mijn ding, dat Nederlandse gedoe...maar ik vond deze film echt prachtig.
Eindelijk eens een film zonder de zgnaamde grappige vatsige de leeuw, zonder die lachende breedbek kikker, zonder gladface de mol, tenminste dat dacht ik...totdat die vreselijke v/d meer om de hoek kwam kijken...dat was voor mij echt een dooddoener..zonde zonde zonde....!! Kunnen we in nederigland dan echt niet zonder die commerciele omroep talenten?/ Viel me trouwens nog mee dat die neus van dat zang programma niet mee deed..die weet zich ook overal in te vreten...( reclame, film, praatbullshit shows...) ..nou dat was in ieder geval een + puntje.
Nu op de film....ik waande me weer terug in de jaren 80, die good old jaren 80..toen Islamsterdam nog gewoon AMSTERDAM ...idd, met hoofdletters...was.
Ik moest echt rennen voor mn leven, de helden op paarden sloegen echt op alles wat los en vast zat. Terwijl ik gewoon op de Elandsgracht op school liep en werkte in het Marriott het was echt totale oorlog, niet normaal. Daar kunnen de huidige 'we are here' ers en die zwart geklede antifaatjes nog wat van leren. Dat er toen geen doden,voor zover ik weet, zijn gevallen is mij een raadsel.
- heerlijke rollen van Tygo....( had het idee dat hij niet speelde...nee hij was het gewoon....wat een talent....wat een acteerprestatie.)
-De hoofdcommisssaris...een grote grovere versie van Dickie Advocaat...heerlijk om die vent in zijn rol te zien.
- die good old jaren 80 vintage look, bureau Warmoesstraat (?) , de rellen heerlijk in beeld gebracht...heerlijke on liners....'ik wacht op de tram '...'er rijden hier geen trams, de enige lijn die hier rijdt is lijn 69.' "heerlijk'! Prachtige weergave van die ouwe wallen, toen de Zeedijk nog niet in de handen van die machtige Chinese projectontwikkelaars ( lees Chinese overheid) was...( kijk eens over een jaar of twintig., 25...als de enige echte nog levende Echte Amsterdammers zijn uitgestorven....en de stad is overgeleverd aan een mix van ..vul zelf maar in...)!
enfin...was twee uur terug in de tijd...toen je nog ongestraft gewoon op straat een biertje kon drinken of een peukie kon doen. ....
Prachtige muziek, soundscapes.....
klein kantekeningentje......soms kon ik het niet goed verstaan...en vraag me af of er bij de beelden van de rellen/kroning op de televisie toen ook die befaamde stem van het polygoon journaal was te horen....
Al met al...zwaar genoten....

Y&T
Ajax&Litmanen1 schreef:

waar ging dat over triple winner?

avatar van mrklm
De serie Baantjer heb ik volledig aan mij voorbij laten gaan. Ondanks een aantal zeer matige Amsterdamse accenten is dit een goed geconstrueerde en sterk gecaste prequel die zich afspeelt in de laatste dagen van april 1980. Jurre de Cock [Waldemar Torenstra] is een beginnend agent die op zoek was naar 'een uitdaging' en meer krijgt dat hij had verwacht wanneer hij kennis maakt met zijn partner Tonnie Montijn [Tygo Gernandt], iemand die de groezelige straten van Amsterdam goed kent en daar een uitgebreid, maar twijfelachtig netwerk heeft opgebouwd. De politiechef [Willem Bolhuis] maakt meteen duidelijk dat de politie zich volledig moet richten op het beveiligen van de aanstaande abdicatie van Koningin Juliana die verstoord dreigt te worden door leden van kraakbeweging. Wanneer De Cock tijdens een klopjacht door De Wallen bij toeval stuit op het zwaar verminkte lichaam van een drugshandelaar wil niemand daar z'n vingers aan branden, maar De Cock bijt zich vast in de zaak. Al gauw blijkt dat de zaak veel complexer is dan het op eerste gezicht leek en ontbloot De Cock een complot waardoor hij onbedoeld verschillende mensen in gevaar brengt.

Dit is een opzichtige poging om de Amerikaanse politiethrillers van de jaren '90 te imiteren, maar dat is geen bezwaar. Regisseur Arne Toonen maakt uitstekend gebruik van locaties in Schiedam, Leiden en Amsterdam, die voor de gelegenheid natuurlijk wel een kleine 40 jaar terug in de tijd moesten. Het is bekwaam gefilmd en strak gemonteerd bovendien waardoor de actiescènes behoorlijk overtuigend zijn. Torenstra's De Cock is een tikje aan de softe kant, maar Gernandt is volstrekt overtuigend. Fedja van Huet en Robert de Hoog leveren eveneens sterk acteerwerk af als respectievelijk een meedogenloze vastgoedhandelaar en de leider van een knokploeg die krakers overigens eerst wel 'vriendelijk' verzoeken het pand te verlaten. Het meest indrukwekkende werk komt echter van Lindsay Zwaan als Tessie, een radicale kraakster die wel tegen een stootje kan.

avatar van BlueJudaskiss
mrklm Heel veel is in Schiedam en Leiden opgenomen

avatar van mrklm
BlueJudaskiss schreef:
mrklm Heel veel is in Schiedam en Leiden opgenomen

Dank, heb het nog kunnen aanpassen

avatar van henkula
Nou geef mij Grijpstra en de Gier maar

Ik ben wel benieuwd naar de film. Wat ik wel weet is dat er nu ook nog een serie komt van Baantjer met deze acteurs.

avatar van Graaf Machine
Goede politiefilm van vaderlandse bodem. Ziet er pico bello uit, en geeft een mooi tijdsbeeld. Voor de wat ouderen zoals ik is ook het herkennen van veel lang verdwenen zaken, al was het maar zo'n grijze telefooncel, maar ook veel kantoorspul, erg leuk. Het laatste kwartier was wat minder overtuigend, maar ach, zo'n film moet toch een einde hebben, anders zat ik nu nog in de zaal.

Geweldige film! Lekker geschmier van Tygo Gernandt als straatschoffie-agent en Waldemar Torenstra als een soort koorknaapje, tot elkaar veroordeeld in een politiefunctie. En vooral ook de bijrollen van Peter Bolhuis als de Chef en een volwassen Lisa Smit als het zusje van Tygo. Knap montagewerk van het gevecht tussen de krakers en de ME . Als de serie net zo goed is, mag RTL 4 nu al uitkijken naar een gemiddeld kijkcijfer die misschien nog wel hoger ligt dan de oude serie.

avatar van 93.9
Zeer matige film. Kinderachtig vermaak. Baantjer.... nooit wat aan gevonden. Dacht voor de film trekken ze misschien iets leuks open... niet dus.

vette film qua sfeer goed gedaan...serie vind ik geen reet aan..dit wel...tycho verwijst nog ff naar zn debuutfilm Naar de klote...geinig...zn zus lijkt op diana ozon....die kraakleider met brilletje op gw sok van band de ex...muziek vd datsuns uit 2002...maar ach moet kunnen...sfeer en setting en karakters belangrijker dan plot is goeie keus...een vrouw die zo bloody wordt mishandeld door een man zie je niet vaak in films....gore