Un Homme Pressé (2018)

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Hervé Mimran
met Leïla Bekhti, Fabrice Luchini en Fatima Adoum

Alain is een gerespecteerde zakenman en een briljante spreker. In zijn leven is er geen plaats voor ontspanning of een gezin. Op een dag heeft hij een beroerte, die bij hem ernstige spraak- en geheugenproblemen veroorzaakt. Jeanne, een jonge logopediste, helpt hem bij zijn rehabilitatie. Door hard te werken en veel geduld zullen Jeanne en Alain elkaar leren kennen en zullen ze beiden, op hun eigen manier, eindelijk proberen hun leven opnieuw op te bouwen en de tijd te nemen om te leven.

Variant op Intouchables, ditmaal over iemand met spraak- en geheugenproblemen na beroerte.

Film die op een luchtige manier de nare gevolgen van een beroerte behandelt en, naar het slot toe, poogt wat emotie te verwekken door aan te tonen dat het leven meer te bieden heeft dan een gehaast bestaan, zonder enige belangstelling voor wat niet tot het zakenleven behoort.
Helaas, noch de kluchtigheid, noch het slot is geslaagd. Een gemiste kans, want mits wat geloofwaardiger en hechter uitwerking van de relaties tussen het hoofdpersonage en zijn logopediste en zijn dochter, was er voldoende stof voor een betere film.
Gelukkig is er er Fabrice Luchine en het is wel grappig deze acteur, die we al in zo veel rollen zagen, hier nu in dergelijke benard-absurde toestand te zien belanden.