• 8.297.361 stemmen

Geregisseerd door: Winston Azzopardi

Met onder meer: Joe Azzopardi

Releasedatum: 6 juni 2019

Plot The Boat

Een eenzame visser raakt verdwaald in een diepe mist. Hij ontdekt een verlaten zeilboot en besluit aan boord te stappen. Hij vindt geen tekenen van leven, maar wanneer hij terug aan dek komt ontdekt hij dat zijn eigen boot is verdwenen. Wat volgt is een nachtmerrie, waarin hij opgesloten zit in een boot die zich voortbeweegt in onbekende wateren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van schenkowiets

schenkowiets

macrobody schreef:

Ik denk dat er helemaal niemand op die boot was, het was een spook boot die af en toe een slachtoffer tegenkomt en die een nooit meer te vergeten ervaring in zijn leven bezorgd.
Ja dat zou ook kunnen .

avatar van Plientjuh

Plientjuh

Net deze film gekeken. En ik moet zeggen, hij was goed. Op het einde na dan. Dat was gewoon vaag.

Ik vind wel dat het een meeslepend verhaal is. Je wilt dat het goed komt met de hoofdrolspeler.

Ik zou hem wel wat vaker in films willen zien spelen.

Dat er nauwelijks gepraat word, stoort mij totaal niet.

Ik denk ook dat het een spookboot was, die zijn eigen leven leid.

Ik geef het niet de volledige 5 sterren ivm het einde.

avatar van Shinobi

Shinobi

"I am lost. I repeat, I am lost."

Opvallend dat regisseur Winston Azzopardi deze film heeft gemaakt met zijn zoon Joe, die hier fungeert als acteur.

Een naamloze zeiler die in een dichte mist stuit op een verlaten zeilboot lijkt een aardig uitgangspunt te zijn. Als de boot ook nog eens een eigen leven lijkt te leiden, is het alle hens aan dek om uit deze benarde situatie te komen. In grote lijnen doet het mij zelfs denken aan 'All Is Lost'.

Met één acteur en voor een groot gedeelte slechts één locatie behaalt Azzopardi met minimale middelen veel resultaat. 'The Boat' is namelijk voor geruime tijd gehuld in een nevel van mysterie. Dit effect wordt enorm versterkt door de naamloze zeiler die weinig tot geen tekst heeft en de stilte die niet geschuwd wordt.

Op den duur moet je als kijker helaas wel concluderen dat men zich eigenlijk geen raad weet met het narratief; de stuurloosheid is duidelijk zichtbaar. Over de achtergrond van de hoofdpersoon kom je niets te weten en het gebeuren met de zeilboot blijft vaag. Dit zijn toch wel grote kansen die je als maker laat liggen.

Al met al een redelijk intrigerende thriller die beter zou werken met een ontwikkeld verhaal.

Dikke 2,5 sterren.

avatar van Jahweh

Jahweh

Ik dacht na het zien van deze "aardige" zeilavontuur film, nou krijgen we daar toch een lange aftiteling lijst te zien joh Cast: Joe Azzopardi....that's it

avatar van Shadowed

Shadowed

Het is ok.

Geen verkeerde film dit, maar ook geen heel goede. Gewoon gekeken omdat hij bij het aanbod van Film1 kwam en dat zijn meestal wel snelle tussendoortjes. Dus ook gelijk deze meegepakt. Wilde hem destijds, toen de trailer er nog niet was, zien, maar de trailer liet hem maar even wachten.

Er zitten duidelijk een aantal vakmannen achter het roer, al vind ik het knap hoe dit uiteindelijk 5 miljoen gekost heeft. Met een paar CGI-stukjes is er uiteindelijk niet al te veel te beleven, maar vooral het eerste deel is nog best goed uitgevoerd waardoor het dan niet verveeld.

Zo is het eerste deel van de film gewoon goed scherp en daarom blijft het boeien. Het ziet er allemaal best degelijk uit. Maar uiteindelijk heb je het wel gezien en de spanning begint te verdoezelen. Eenmaal opgesloten in de wc duurt het niet lang voordat je er wel op uitgekeken bent.

Uiteindelijk werkt dat scherpe ook gewoon niet meer. De film weet minder te boeien en pas helemaal in de laatste 10 minuten weet de film zich weer te herpakken, maar dat is eigenlijk al veel te laat. Voor de rest een groots idee maar duidelijk met net wat te weinig materiaal.

Het heeft wel wat, maar het boeit uiteindelijk niet meer. Dat ligt er ook vooral aan dat een one-man show uiteindelijk is uitgewerkt. Een soortgelijk gevoel had ik bij All Is Lost , maar deze film is net wat scherper en heeft daarom mijn voorkeur.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

knusse stoel schreef:

Vanavond bekijken, morgen de uitslag? (Geldt voor ons.)

Alleen op het water, de eigen (veel kleinere) boot verdwenen en nu een boot die soms zijn eigen willetje heeft tenminste, zo lijkt het. Voor sommigen een nagelbijter, voor anderen 13 in een dozijn. Het lijkt me nogal wat om een krap aan 15 meter lang zeiljacht in je eentje onder controle te houden en wel op zee.

Met deze (nu en dan) claustrofobische film heb ik mij prima vermaakt.

Een ruime 6.

avatar van Rickyman

Rickyman

Een mysterieus spannende botenfilm en ook een beetje vaag, maar heb me er toch weer uitstekend mee geboeid.

avatar van EIGER3970

EIGER3970

Spookschepen bestaan al eeuwen. Het meest bekende is natuurlijk 'de Vliegende Hollander'.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2037 berichten

Deze The Boat was wel oké. Je moet er wat van houden, films die zich op één locatie afspelen, maar ik vond Buried (2010), Frozen (2010) en het iets mindere 127 Hours (2010) ook zeer genietbaar. Deze haalt het niveau van voornoemde titels niet, maar slaagt er wel in voldoende actie te voorzien om het genietbaar te houden. Erg saai of slecht wordt het nooit ,hoewel dit bijzonder goedkoop moet zijn geweest.

avatar van Piem

Piem

Knap werk om met één acteur met 3 regels tekst en een boot zo'n spannende film te maken.

avatar van willemfilm

willemfilm

Jeetje, meer dan anderhalf uur naar niks zitten kijken. Het einde... ik mag geen spoilers weggeven maar mijn conclusie is dat ik naar niets heb zitten kijken. Een soort film als Christine maar dan in boot vorm. Van Christine weer ik nog dat die film echt spannend was.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Abandoned

Adrift

Not Alone

Er zijn wel meerdere films waar gebruikelijke vervoersmiddelen ineens over een eigen willetje beschikken en medemensen het leven zuur beginnen te maken. Zo was er in lang vervlogen tijden Herbie, de dolle kever, die plots het stuur overnam zonder te vragen. Toegegeven, deze film zal je niet de stuipen op het lijf jagen daar het een dolkomische kinderfilm was. Van een ander kaliber is de film “The Car” met een demonische, zwarte Lincoln Continental Mark III bolide die meermaals een rubberspoor achterliet op het aangezicht van een onschuldige voorbijganger. Nog beter en bekender, de blitse Plymouth Fury ’58 uit “Christine” die zonder verpinken de gekreukelde carrosserie terug in originele staat kon brengen. Je zou kunnen zeggen dat de Titanic ook nogal wat slachtoffers gemaakt heeft. Maar dat was niet omdat deze mastodont van een boot ineens haar eigen koers ging varen, maar eerder omdat er een ijsberg geen voorrang verleende. Het schuitje in “The Boat” daarentegen is andere koek. Klinkt spannend, niet?

Spannend klinken doet het wel. De film op zich was dat dan ook weer niet. Maar geef toe. Hoe spannend kan een film zijn waarbij een boot zijn eigen koers vaart? En wat als er een passagier aan boord is die daar toevallig verzeilt raakte? Het enige dat zo’n eigenzinnige boot kan doen is proberen die vent van de boot te krijgen door getimed de giek in zijn richting te zwieren. Je kan hem ook in kleine ruimtes opsluiten zodat hij geen kant meer op kan. Maar daarmee zijn alle mogelijkheden uitgespeeld en moet je de rest van film nog opvullen.

En dat krijg je dan ook de gehele film. Opvulsel. Je ziet hoe een jonge visser (Joe Azzopardi) ’s morgens zijn huis verlaat en over het Maltese azuurblauwe water met zijn bootje uitvaart. Ik veronderstel om te gaan vissen. Ik vroeg me al direct af waarom hij dan zo ver de zee in moet gaan hiervoor. Dat terzijde want ik ben eigenlijk een complete leek als het over vissen op zee gaat. In ieder geval, hij raakt verzeilt (toepasselijk) in een mistbank en stuit (letterlijk) op de verlaten zeilboot. Als hij vervolgens aan boord klimt om te zien of er iemand aanwezig is, komt hij plots tot de constatatie dat zijn eigen bootje verdwenen is. En dan zit je daar. Hopeloos alleen. Zonder water, zonder voedsel en niet werkende communicatiemiddelen.

Spijtig genoeg werkte het niet voor mij. Ik had een gelijkaardig gevoel over “All Is Lost”. Er is niets mis met de gebruikte beelden. De eindeloze oceaan en donkere wolkenformaties zijn dankbare objecten om er tijdloze beelden van te maken. Zelfs de beelden uit het scheepsruim (met zijn beperkte oppervlakte) zien er professioneel uit. Maar één enkele man op een ronddobberende boot kan niet zorgen voor uitvoerige, onderhoudende conversaties. Buiten wat gesakker, gevloek en gemompel valt er op dat vlak niets te bespeuren hier. En op een bepaald moment was het allemaal een herhaling van dezelfde routines. Als enige hoogtepunt zou je de toilet-scène en de plots opstekende storm kunnen vermelden. En natuurlijk was het acteren van de enige protagonist helemaal niet slecht (ook al beperkte het zich tot het wanhopig voor zich uitstaren). Maar verder vond ik het, naar mijn persoonlijke mening, redelijk saai. Zelfs de ontknoping was redelijk suf te noemen. Alsof men qua creativiteit ook een beetje op een dwaalspoor zat. Dat laatste beeld van de boot die op de einder lag te dobberen had het verkeerde effect op mij. Ik moest stilletjes in mijn eigen grinniken.