Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Boat (2018)

Verenigd Koninkrijk / Malta
Thriller

geregisseerd door Winston Azzopardi
met Joe Azzopardi

Een eenzame visser raakt verdwaald in een diepe mist. Hij ontdekt een verlaten zeilboot en besluit aan boord te stappen. Hij vindt geen tekenen van leven, maar wanneer hij terug aan dek komt ontdekt hij dat zijn eigen boot is verdwenen. Wat volgt is een nachtmerrie, waarin hij opgesloten zit in een boot die zich voortbeweegt in onbekende wateren.

Vanaf 6 juni 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Hoge verwachtingen van.

avatar van tattoobob
Ja dit lijkt mij ook wel wat.

avatar van bjerik76
lijkt mij het eerste uur wel spannend, heb het idee dat het dan langdradig gaat worden en een slecht / afgeraffeld of open eind heeft en het bootje verder drijft voor een deel 2.
geen idee.

avatar van Shadowed
Ja dit lijkt me wat

Groootste kut film die ik ooit heb gezien!! Gezien in Pathé de Kuip, snap niet dat ze voor zo’n kansloze film nog geld kunnen vragen..

Zojuist gezien bij een sneak-preview.

Ik vond het wel een spannende film. Muziek ook erg goed, meeslepend.
Het ging eigenlijk alleen maar over een boot, maar was toch wel echt spannend.
Best goed geacteerd.

Het eind daar in tegen, vond ik echt onbeantwoord. Ik vond het teveel een open eind.
Had graag willen weten wie of wat er nou nog meer op de boot zat, en de reden dat de persoon
werd meegenomen op deze boot.

Jezus , net gezien in Alkmaar in de preview, wat een slechte film. Echt zo ongeloofwaardig en geen moment echt spannend. Een film wat enkel over 1 man en een boot gaat en verder gebeurt er helemaal niks. Zonde van je tijd. Echt een B film welke 2019 onwaardig is.

Biggy.j schreef:
Groootste kut film die ik ooit heb gezien!!
Dat is niet gek als je pas één film gezien hebt...

(welkom op de site )

avatar van Flitskikker
Hoe krijg je het voor elkaar om in de ondertiteling van de trailer al een spatiefout te maken ('navigatie apparatuur'). Er hoeft geen DFW-logo meer te verschijnen om hun films eruit te pikken.

Zwolle84
Flitskikker schreef:

Ik heb ze een keer via de mail gevraagd hoe dat toch kan, maar daar heb ik nooit antwoord op gekregen...

avatar van mcdaktari
Het klinkt als een aardige film

kappeuter schreef:
Vanaf 6 juni 2019 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)
Heeft dit gedraaid behalve een speciale voorstelling? komt het nog?

John Milton schreef:
Heeft dit gedraaid behalve een speciale voorstelling? komt het nog?

Goeie vraag... Vraag ik voor je na!

Dutch FilmWorks schreef:
De film is zeker in de bioscoop geweest!

Wellicht met weinig succes / kort in de bioscoop.

avatar van John Milton
1 stem voor een film die in Pathe heeft gedraaid, sowieso een week dan neem ik aan? Het oogt me erg weinig, maar het kan. Dit leek me best aardig, maar VOD kan ook. Dan wacht ik wel.

avatar van Flitskikker
kappeuter schreef:

Wellicht met weinig succes / kort in de bioscoop.

Reageren ze bij jou wel als je vraagt naar de fouten in de ondertiteling?

avatar van John Milton
Binnenkort thuis maar kijken dan. Zie dat het inmiddels mogelijk is.

avatar van mcdaktari
Ja ik vond dit een leuk filmpje. Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over, maar ik heb me er prima bij vermaakt. Het stoorde mij helemaal niet dat het geen grote cast was, de hoofdrolspeler deed het alleen goed genoeg. De soundtrack vond ik ook wel goed bij deze film passen. Helemaal geen slechte film en al helemaal geen kut film, zoals ik hier ook al ergens las.

avatar van schenkowiets
Chaffie schreef:
Zojuist gezien bij een sneak-preview.

Ik vond het wel een spannende film. Muziek ook erg goed, meeslepend.
Het ging eigenlijk alleen maar over een boot, maar was toch wel echt spannend.
Best goed geacteerd.

werd meegenomen op deze boot.

Helemaal mee eens !
Spannend,beklemmend,goeie film maar hoe zit t nou eigenlijk ??

Mooi en spannend gefilmd daar geef ik een ster voor en deze acteur mag best weleens in een echte film spelen, maar het is waar; het gaat echt nergens naartoe. Geen clou alleen een flinterdun vertelseltje. Dat wil je niet, als de man wakker was geworden had je tenminste nog wat.

Jammer van m'n tijd.

avatar van knusse stoel
John Milton schreef:
Binnenkort thuis maar kijken dan. Zie dat het inmiddels mogelijk is.

Vanavond bekijken, morgen de uitslag? (Geldt voor ons.)

avatar van Pazmaster
Een beetje vreemd, maar best lekker. Mysterieus, lekkere muziek en de acteur doet het ook best redelijk. Verwacht geen denderend verhaal want dat krijg je niet, maar het is weer eens wat anders. Ik vond het best vermakelijk.

avatar van joolstein
Een thriller met één man dat zich volledig afspeelt op een boot op open zee en dat met een lengte van anderhalf uur, ik kon me niet voorstellen dat dit heel spannend kon zijn of blijven! Er was dus een risico dat het voorspelbaar, eentonig en vooral een saaie film zal gaan worden. Maar de film was spannend? Ja, zeker! Echter eng? Niet echt.Toch wist het mysterieuze element me tot eind te intrigeren. Doordat de zeiler/ visser in verschillende moeilijkheden belandt, denk daarbij aan een vreemd soortig schaakspel tegen de boot Aeolus, (Griekse God van de Wind) aanschouw je sommige gebeurtenissen met ingehouden adem. Daarnaast weet ook het mysterieuze aspect de film interessant te houden. Is er toch nog iemand aanwezig op de boot? Heeft de zeiler veel domme pech? Of is er toch nog meer aan de hand? Terwijl er bijna geen dialoog was, weet deze film van vader Winston Azzopardi (de regisseur) en zoon Joe Azzopardi (de acteur) me door net even anders te zijn, best aangenaam te verrassen!

Voor mij is er eigenlijk maar één boot, namelijk "Das Boot (1981)" Maar desondanks was "The Boat" zeker ook het kijken waard.

In deze eenvoudige en opvallend rustige (er wordt nauwelijks in gepraat) Thriller film stuit een visser (wiens naam je niet te horen krijgt en dat is ook niet van belang) uit Malta midden op de zee in de mist op een volledig verlaten zeilboot. Eenmaal aan boord komt hij erachter dat er niemand is en dat zijn eigen kleine vissersbootje plotseling is verdwenen en dat hij hopeloos is achtergelaten op het spookachtige vaartuig. Met niets anders dan water om hem heen, kan hij geen kant op.

The Boat is geregisseerd door Winston Azzopardi, die samen met zijn zoon Joe Azzopardi, die tevens de hoodrolspeler (is ook de enige acteur in de film) is in het verhaal, het script schreef. Deze laatste draagt daarmee de hele film, maar in deze film valt ook het script en de regie op, want hoe houd je namelijk een eenmansfilm op open zee circa 85 minuten spannend ? Er zijn wel vergelijkbare films zoals "Dead Calm (1989)" en "All Is Lost (2013)", maar die hebben geen mysterieus element welke de gehele film weet te intrigeren.

Omdat dit een eenmansfilm is, wordt er nauwelijks in gepraat en het eerste wat er gezegd wordt na circa zes minuten is "Hello", als de visser aangekomen (beter gezegd botst) in de mist bij de zeilboot roept om een teken van leven. Vanaf dan (van tevoren zie je nog wat beelden van een zonovergoten Malta met de azuurblauwe zee) speelt de film zich af op de zeilboot. De film speelt zich gelukkig niet volledig af in de mist (die vooral onheilspellend is), want je ziet al vrij snel weer kraakheldere lucht (na circa 13 minutem), ook wordt het gewoon weer nacht en dag en ook komt de visser in een storm terecht, welke een reëel gevaar voor hem is.

Buiten de natuurelementen gebeuren er aan boord van de zeilboot ook een aantal elementen welke je nieuwsgierig maken naar wat er aan boord gebeurd (je krijgt daar geen concreet antwoord op, maar op het einde, na circa 70 minuten, valt dat misschien wel in te vullen, maar desondanks blijft het allemaal mysterieus en kom je niet te weten of er iemand anders aan boord is of dat er iets anders aan de hand is) en gebeurt is en welke de visser in moeilijkheden brengt.

Zo hangt hij aan de reling (de giek van de zeilboot slaat hem namelijk eraf als hij in de zee wilt plassen), raakt hij langdurig opgesloten op het kleine toilet op de zeilboot waarbij hij bijna in aanvaring komt met een olietanker en daarna komt hij ook nog terecht in een storm (daarbij staat hem dan het water letterlijk tot de lippen). Verder komt hij in de zee terecht (stuit daarbij niet op haaien maar wel op vriendelijke dolfijnen), raakt hij opgesloten in de Kajuit en de kleine bergingsruimte van de zeilboot en bij al deze moeilijkheden vraag je je af hoe hij zich weet te manoeuvreren om te overleven.

Op het einde lijkt hij op ramkoers te zitten met de rotsachtige en bebouwde kust van Malta als hij opgesloten is, maar dat gebeurt niet en de zeilboot laat hem zelfs veilig in de haven aan land komen. Maar wat er aan de hand is met de zeilboot (die uiteindelijk wegvaart), dat kom je niet te weten en dat blijft dus mysterieus. Sterker nog, de geschiedenis lijkt zich voor de visser te gaan herhalen

Het is zeker niet een doorsnee film voor iedereen en misschien dat mensen met korte aandachtsspanne al snel zullen afhaken, maar al met al heb ik me goed vermaakt met deze lekkere mysterieuze Thriller film en dat vanaf de eerste tot de laatste minuut.

avatar van john mcclane 2
Dit zou ik absoluut niet willen afraden .
Zet je even over het wat trage begin heen , en stel je in op een wat afwijkende ervaring
Het is best spannend , en de overlevingsstrijd die de hoofdpersoon moet doorstaan zijn heftig .
Je leeft ook mee Met de hoofdpersoon , ondanks je eigenlijk niks van hem weet .
Ik zou dit een dikke voldoende willen geven maar het lijkt wel alsof Winston Azzopardi Zich geen raad weet met het afronden van het verhaal .
Want dit is echt niet acceptabel ,,,, vandaar een 3* .

Voor de liefhebber van deze film raad ik deze aan , die net even beter was , maar in grote lijnen het zelfde is
All Is Lost (2013)
....

avatar van schumacher
1.5 voor de moeite nog, voor de mooie beelden.
Maar op wat slaat dit nu? Het is saai en ééntonig.
Ze proberen u wel te doen denken dat er wat is maar er is niks. Gewoon een vent op een boot.

avatar van macrobody
Vader en zoon maken een film zonder de enorme budgetten en concessie uit Hollywood en dat mag best beloond worden met een hoger cijfer. Natuurlijk zitten er wat onmogelijkheden in maar al met al toch goed gedaan. Een aanrader voor al die mensen met een zeilboot, lol

avatar van macrobody
schenkowiets schreef:

Helemaal mee eens !
Spannend,beklemmend,goeie film maar hoe zit t nou eigenlijk ??

Ik denk dat er helemaal niemand op die boot was, het was een spook boot die af en toe een slachtoffer tegenkomt en die een nooit meer te vergeten ervaring in zijn leven bezorgd.

avatar van Petina
Met deze film ben ik begonnen om 13:30, het einde heb ik gezien om, euh… nu. Ik ben niet zo van de spanning. Ik krijg daar kreukels van in mijn maag.
Goed gemaakt en het einde was ook top.

(als ik zo'n film zie dan moet ik ff een koppie thee zetten, ff naar de wc, naar de tuin eendjes voeren, mijzelf eten voeren... En zo duurt een film bijna 10 uur...)

Ik zou zeggen, ga kijken...dat doe ik ook weer...

avatar van schenkowiets
macrobody schreef:

Ja dat zou ook kunnen .

avatar van Plientjuh
Net deze film gekeken. En ik moet zeggen, hij was goed. Op het einde na dan. Dat was gewoon vaag.
Ik vind wel dat het een meeslepend verhaal is. Je wilt dat het goed komt met de hoofdrolspeler.
Ik zou hem wel wat vaker in films willen zien spelen.

Dat er nauwelijks gepraat word, stoort mij totaal niet.

Ik denk ook dat het een spookboot was, die zijn eigen leven leid.

Ik geef het niet de volledige 5 sterren ivm het einde.

avatar van Shinobi
"I am lost. I repeat, I am lost."

Opvallend dat regisseur Winston Azzopardi deze film heeft gemaakt met zijn zoon Joe, die hier fungeert als acteur.

Een naamloze zeiler die in een dichte mist stuit op een verlaten zeilboot lijkt een aardig uitgangspunt te zijn. Als de boot ook nog eens een eigen leven lijkt te leiden, is het alle hens aan dek om uit deze benarde situatie te komen. In grote lijnen doet het mij zelfs denken aan 'All Is Lost'.

Met één acteur en voor een groot gedeelte slechts één locatie behaalt Azzopardi met minimale middelen veel resultaat. 'The Boat' is namelijk voor geruime tijd gehuld in een nevel van mysterie. Dit effect wordt enorm versterkt door de naamloze zeiler die weinig tot geen tekst heeft en de stilte die niet geschuwd wordt.

Op den duur moet je als kijker helaas wel concluderen dat men zich eigenlijk geen raad weet met het narratief; de stuurloosheid is duidelijk zichtbaar. Over de achtergrond van de hoofdpersoon kom je niets te weten en het gebeuren met de zeilboot blijft vaag. Dit zijn toch wel grote kansen die je als maker laat liggen.

Al met al een redelijk intrigerende thriller die beter zou werken met een ontwikkeld verhaal.

Dikke 2,5 sterren.