• 11.505 nieuwsartikelen

Releasedatum: 6 juni 2019

• Videoland Bekijk via Videoland
  • meJane Bekijk via meJane

Plot The Boat

Een eenzame visser raakt verdwaald in een diepe mist. Hij ontdekt een verlaten zeilboot en besluit aan boord te stappen. Hij vindt geen tekenen van leven, maar wanneer hij terug aan dek komt ontdekt hij dat zijn eigen boot is verdwenen. Wat volgt is een nachtmerrie, waarin hij opgesloten zit in een boot die zich voortbeweegt in onbekende wateren.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

macrobody schreef:

Ik denk dat er helemaal niemand op die boot was, het was een spook boot die af en toe een slachtoffer tegenkomt en die een nooit meer te vergeten ervaring in zijn leven bezorgd.
Ja dat zou ook kunnen .

avatar van Plientjuh

Plientjuh

Net deze film gekeken. En ik moet zeggen, hij was goed. Op het einde na dan. Dat was gewoon vaag.

Ik vind wel dat het een meeslepend verhaal is. Je wilt dat het goed komt met de hoofdrolspeler.

Ik zou hem wel wat vaker in films willen zien spelen.

Dat er nauwelijks gepraat word, stoort mij totaal niet.

Ik denk ook dat het een spookboot was, die zijn eigen leven leid.

Ik geef het niet de volledige 5 sterren ivm het einde.

avatar van Shinobi

Shinobi

"I am lost. I repeat, I am lost."

Opvallend dat regisseur Winston Azzopardi deze film heeft gemaakt met zijn zoon Joe, die hier fungeert als acteur.

Een naamloze zeiler die in een dichte mist stuit op een verlaten zeilboot lijkt een aardig uitgangspunt te zijn. Als de boot ook nog eens een eigen leven lijkt te leiden, is het alle hens aan dek om uit deze benarde situatie te komen. In grote lijnen doet het mij zelfs denken aan 'All Is Lost'.

Met één acteur en voor een groot gedeelte slechts één locatie behaalt Azzopardi met minimale middelen veel resultaat. 'The Boat' is namelijk voor geruime tijd gehuld in een nevel van mysterie. Dit effect wordt enorm versterkt door de naamloze zeiler die weinig tot geen tekst heeft en de stilte die niet geschuwd wordt.

Op den duur moet je als kijker helaas wel concluderen dat men zich eigenlijk geen raad weet met het narratief; de stuurloosheid is duidelijk zichtbaar. Over de achtergrond van de hoofdpersoon kom je niets te weten en het gebeuren met de zeilboot blijft vaag. Dit zijn toch wel grote kansen die je als maker laat liggen.

Al met al een redelijk intrigerende thriller die beter zou werken met een ontwikkeld verhaal.

Dikke 2,5 sterren.

avatar van Jahweh

Jahweh

Ik dacht na het zien van deze "aardige" zeilavontuur film, nou krijgen we daar toch een lange aftiteling lijst te zien joh Cast: Joe Azzopardi....that's it

avatar van Shadowed

Shadowed

Het is ok.

Geen verkeerde film dit, maar ook geen heel goede. Gewoon gekeken omdat hij bij het aanbod van Film1 kwam en dat zijn meestal wel snelle tussendoortjes. Dus ook gelijk deze meegepakt. Wilde hem destijds, toen de trailer er nog niet was, zien, maar de trailer liet hem maar even wachten.

Er zitten duidelijk een aantal vakmannen achter het roer, al vind ik het knap hoe dit uiteindelijk 5 miljoen gekost heeft. Met een paar CGI-stukjes is er uiteindelijk niet al te veel te beleven, maar vooral het eerste deel is nog best goed uitgevoerd waardoor het dan niet verveeld.

Zo is het eerste deel van de film gewoon goed scherp en daarom blijft het boeien. Het ziet er allemaal best degelijk uit. Maar uiteindelijk heb je het wel gezien en de spanning begint te verdoezelen. Eenmaal opgesloten in de wc duurt het niet lang voordat je er wel op uitgekeken bent.

Uiteindelijk werkt dat scherpe ook gewoon niet meer. De film weet minder te boeien en pas helemaal in de laatste 10 minuten weet de film zich weer te herpakken, maar dat is eigenlijk al veel te laat. Voor de rest een groots idee maar duidelijk met net wat te weinig materiaal.

Het heeft wel wat, maar het boeit uiteindelijk niet meer. Dat ligt er ook vooral aan dat een one-man show uiteindelijk is uitgewerkt. Een soortgelijk gevoel had ik bij All Is Lost , maar deze film is net wat scherper en heeft daarom mijn voorkeur.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

knusse stoel schreef:

Vanavond bekijken, morgen de uitslag? (Geldt voor ons.)

Alleen op het water, de eigen (veel kleinere) boot verdwenen en nu een boot die soms zijn eigen willetje heeft tenminste, zo lijkt het. Voor sommigen een nagelbijter, voor anderen 13 in een dozijn. Het lijkt me nogal wat om een krap aan 15 meter lang zeiljacht in je eentje onder controle te houden en wel op zee.

Met deze (nu en dan) claustrofobische film heb ik mij prima vermaakt.

Een ruime 6.

avatar van Rickyman

Rickyman

Een mysterieus spannende botenfilm en ook een beetje vaag, maar heb me er toch weer uitstekend mee geboeid.

avatar van EIGER3970

EIGER3970

Spookschepen bestaan al eeuwen. Het meest bekende is natuurlijk 'de Vliegende Hollander'.

avatar van Corcicus

Corcicus

Deze The Boat was wel oké. Je moet er wat van houden, films die zich op één locatie afspelen, maar ik vond Buried (2010), Frozen (2010) en het iets mindere 127 Hours (2010) ook zeer genietbaar. Deze haalt het niveau van voornoemde titels niet, maar slaagt er wel in voldoende actie te voorzien om het genietbaar te houden. Erg saai of slecht wordt het nooit ,hoewel dit bijzonder goedkoop moet zijn geweest.

avatar van Piem

Piem

Knap werk om met één acteur met 3 regels tekst en een boot zo'n spannende film te maken.

avatar van willemfilm

willemfilm

Jeetje, meer dan anderhalf uur naar niks zitten kijken. Het einde... ik mag geen spoilers weggeven maar mijn conclusie is dat ik naar niets heb zitten kijken. Een soort film als Christine maar dan in boot vorm. Van Christine weer ik nog dat die film echt spannend was.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Abandoned

Adrift

Not Alone

Er zijn wel meerdere films waar gebruikelijke vervoersmiddelen ineens over een eigen willetje beschikken en medemensen het leven zuur beginnen te maken. Zo was er in lang vervlogen tijden Herbie, de dolle kever, die plots het stuur overnam zonder te vragen. Toegegeven, deze film zal je niet de stuipen op het lijf jagen daar het een dolkomische kinderfilm was. Van een ander kaliber is de film “The Car” met een demonische, zwarte Lincoln Continental Mark III bolide die meermaals een rubberspoor achterliet op het aangezicht van een onschuldige voorbijganger. Nog beter en bekender, de blitse Plymouth Fury ’58 uit “Christine” die zonder verpinken de gekreukelde carrosserie terug in originele staat kon brengen. Je zou kunnen zeggen dat de Titanic ook nogal wat slachtoffers gemaakt heeft. Maar dat was niet omdat deze mastodont van een boot ineens haar eigen koers ging varen, maar eerder omdat er een ijsberg geen voorrang verleende. Het schuitje in “The Boat” daarentegen is andere koek. Klinkt spannend, niet?

Spannend klinken doet het wel. De film op zich was dat dan ook weer niet. Maar geef toe. Hoe spannend kan een film zijn waarbij een boot zijn eigen koers vaart? En wat als er een passagier aan boord is die daar toevallig verzeilt raakte? Het enige dat zo’n eigenzinnige boot kan doen is proberen die vent van de boot te krijgen door getimed de giek in zijn richting te zwieren. Je kan hem ook in kleine ruimtes opsluiten zodat hij geen kant meer op kan. Maar daarmee zijn alle mogelijkheden uitgespeeld en moet je de rest van film nog opvullen.

En dat krijg je dan ook de gehele film. Opvulsel. Je ziet hoe een jonge visser (Joe Azzopardi) ’s morgens zijn huis verlaat en over het Maltese azuurblauwe water met zijn bootje uitvaart. Ik veronderstel om te gaan vissen. Ik vroeg me al direct af waarom hij dan zo ver de zee in moet gaan hiervoor. Dat terzijde want ik ben eigenlijk een complete leek als het over vissen op zee gaat. In ieder geval, hij raakt verzeilt (toepasselijk) in een mistbank en stuit (letterlijk) op de verlaten zeilboot. Als hij vervolgens aan boord klimt om te zien of er iemand aanwezig is, komt hij plots tot de constatatie dat zijn eigen bootje verdwenen is. En dan zit je daar. Hopeloos alleen. Zonder water, zonder voedsel en niet werkende communicatiemiddelen.

Spijtig genoeg werkte het niet voor mij. Ik had een gelijkaardig gevoel over “All Is Lost”. Er is niets mis met de gebruikte beelden. De eindeloze oceaan en donkere wolkenformaties zijn dankbare objecten om er tijdloze beelden van te maken. Zelfs de beelden uit het scheepsruim (met zijn beperkte oppervlakte) zien er professioneel uit. Maar één enkele man op een ronddobberende boot kan niet zorgen voor uitvoerige, onderhoudende conversaties. Buiten wat gesakker, gevloek en gemompel valt er op dat vlak niets te bespeuren hier. En op een bepaald moment was het allemaal een herhaling van dezelfde routines. Als enige hoogtepunt zou je de toilet-scène en de plots opstekende storm kunnen vermelden. En natuurlijk was het acteren van de enige protagonist helemaal niet slecht (ook al beperkte het zich tot het wanhopig voor zich uitstaren). Maar verder vond ik het, naar mijn persoonlijke mening, redelijk saai. Zelfs de ontknoping was redelijk suf te noemen. Alsof men qua creativiteit ook een beetje op een dwaalspoor zat. Dat laatste beeld van de boot die op de einder lag te dobberen had het verkeerde effect op mij. Ik moest stilletjes in mijn eigen grinniken.

avatar van umbra

umbra

Niets speciaal en saaiheid troef.

avatar van jordorientje

jordorientje

Biggy.j schreef:

Groootste kut film die ik ooit heb gezien!! Gezien in Pathé de Kuip, snap niet dat ze voor zo’n kansloze film nog geld kunnen vragen..

Ik snap niet dat jij zo’n film überhaupt de moeite waard vond om geld voor uit te geven en zelfs in een bioscoop te bekijken.

De titel “The Boat” geeft al de originaliteit en niveau aan van de film. Haha met zo’n titel verwacht je toch ook een extreme kut film?

avatar van jordorientje

jordorientje

Jezus. Christus. Wat een KUT film.

Een nietszeggende, kansloze, totaal verhaal-loze saaie film.

Het gaat werkelijk waar nergens over. En ik zou willen dat ik mijn verspilde 85 minuten kon terug krijgen.

Wat was de bedoeling van dit hele gebeuren?

Een man die dagenlang op zee drijft op een bootje en vervolgens weer terug is bij het begin.

Echt sprakeloos. Dat ze dit nog durven te maken.

Maar ja, ik had het kunnen weten met zo’n idiote, totaal niet originele titel “The Boat”

Hahaha wat een simpele titel. Had dan “Aeolus” gedaan, de náám van de boot, dan had je het enigszins een boeiende titel gegeven. Maar ja, aan de andere kant, de film was zelf zo niet boeiend, dat het dan alleen maar bedrog zou zijn.

Nu weet je tenminste wat je kunt verwachten met zo’n flut titel. Alleen ik wist dus niet dat het zó’n ergeflut film zou zijn.

avatar van mrklm

mrklm

Niet ver van Valetta belandt een zeeman in een dichte mistbank en ontdekt hij een verlaten, defecte zeilboot. Hij gaat aan boord om eventuele passagiers te helpen en de kustwacht in te schakelen maar krijgt geen gehoor. Wanneer hij vervolgens ontdekt dat zijn eigen bootje spoorloos is verdwenen beseft de zeeman dat er stront aan de knikker is. De gebroeders Azzopardi doen een poging om een variant te maken op Duel en All Is Lost, maar maken daarbij een aantal inschattingsfouten, waaronder de lengte van de film. De situaties waarin de hoofdpersoon belandt zijn vergezocht en worden tot het maximale gerekt om tot speelfilmlengte te komen. Joe is geen Robert Redford en Winston geen Steven Spielberg, Marek Trakowski krijgt wel complimenten voor zijn camerawerk.

avatar van het lallende kadaver

het lallende kadaver

was er dan helemaal geen cameraman ofzo die de sleutel van due deur had........................................

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

jordorientje schreef:

En ik zou willen dat ik mijn verspilde 85 minuten kon terug krijgen.

Zo graag is die wens niet als je na die "verspilde" 85 minuten ook nog eens minuten de tijd neemt om er qua woorden over door te gaan.(lol)

avatar van pierre18

pierre18

Na "de vliegende Hollander", " ik wens u een behouden vaart" en "vrouw aan boord brengt ongeluk" hebben we nu de angstaanjagende term 'the boat'. Althans, dat willen de makers doen geloven. Allereerst toch hulde voor het idee, de moeite en durf iets anders te doen, het verzinnen van beklemmende situaties en de geschoten beelden van de makers. De laatste twee items zijn trouwens dik in orde en ze laten ook duidelijk blijken dat je t toch allemaal niet te serieus moet nemen. Het is een leuk tussendoortje voor de makers en voor de kijker ook, maar niet meer dan dat. Het laat de kassa niet rinkelen, maar dat is ook niet nodig. Deze film maken kostte waarschijnlijk niet meer dan 50.000 euro.

Is het dan het kijken niet waard? Dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf beslissen, maar ik vond het een leuk tussendoortje die me ook niet onberoerd liet. Toch enkele spannende en frustrerende momenten, waarbij je toch wilt weten hoe het allemaal afloopt. En dan graag ook met de schipper die aan wal wel een aantal keren de psychiater mag bezoeken lijkt mij.

avatar van Antinous

Antinous

Wat verschrikkelijk slecht! word nergens spannend en is zeer saai. niet waard om naar te kijken. ik kan echt niet snappen dat mensen dit nog goed vinden ook. jammer dat ik niet nog minder kan geven dan een halve ster!

avatar van Warning

Warning

kan ook zijn dat het een spookboot (vaart zelfstandig) is en dat er ook iemand aanwezig is op de boot (het gebonk en verstopplaats).

Geen slechte film, al is dat mijn mening.

avatar van Brabants

Brabants

• 2039 stemmen

The Boat gaf mij qua uitwerking een beetje een dubbel gevoel. Enerzijds is het best een mooi gemaakte film. Camerawerk, sfeer en acteren is absoluut van een acceptabel niveau. Anderzijds is het verhaal gewoon te mager in de uitwerking. De spanning en knijpende sfeer komen hierdoor gewoon niet goed van de grond.

avatar van ino_mart

ino_mart

De film begint alvast goed, maar eenmaal de visser opgesloten geraakt in het toilet begint het te vervelen en komen er "repetitieve acties/gebeurtenissen". De film is mysterieus, maar op geen enkel moment spannend.