Fighting with My Family (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Drama

geregisseerd door Stephen Merchant
met Florence Pugh, Lena Headey en Dwayne Johnson

De gezinsleden van de familie Bevis zijn allemaal professionele worstelaars. Ze reizen het land door en geven optredens op verschillende kleine podia. De twee kinderen, Saraya en Zak, dromen ervan om lid te worden van World Wrestling Entertainment (WWE). Wanneer ze auditie doen, moet de familie om zien te gaan met de bijkomende problemen.

avatar van Dudady
Als groot fan van WWE en Dwayne Johnson kijk ik hier wel enorm naar uit. Trailer ziet er in ieder geval leuk uit.

avatar van John Milton
WWE boeit me nul, maar The Rock is leuk en Florence Pugh is geweldig. Lijkt me erg leuk, deze film.

avatar van Shinobi
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat deze film nog uitgebracht wordt, gezien de seksschandalen rondom Paige.

Vanaf 4 april in de bioscoop (Universal)

avatar van mrklm
Stephen Merchant bewijst eens temeer dat hij Ricky Gervais niet nodig heeft om een komisch drama te schrijven met levensechte karakters die je afwisselend hardop doen lachen en een brok in de keel bezorgen. Daar kreeg hij natuurlijk wel veel hulp bij van de échte familie Knight, zo zien we aan het begin van de eind credits. De medewerking van Dwayne "The Rock" Johnson als producer heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de realistische setting van dit verhaal over een familie van worstelaars, waarvan de twee kinderen een kans geboden krijgen om auditie te doen voor de WWE. Hoewel Vince Vaughn qua postuur niet geheel overtuigd als de trainer, is er op zijn spel niets aan te merken, zeker wanneer hij zijn pupillen test op het uitwisselen van verbale beledigingen. Dit is het relaas van Paige [Florence Pugh], geboren als Soraya Knight, dochter van worstelaars Ricky [Nick Frost] en Julia [Lena Heady] die dankzij het worstelen een uitzichtloos leven achter zich hebben weten te laten. Samen met haar broer Zak [Jack Lowden] vormen ze team dat geld verdient met shows in kleine, aftandse zaaltjes in en rond hun woonplaats Norwich. Ricky en Julia maken regelmatig promotievideo's van hun kinderen in de hoop dat ze hogerop kunnen komen. Hun kans komt wanneer de WWE voor een show naar O2-arena in Londen komt en Soraya en Zak auditie kunnen doen. Wanneer alleen Soraya een uitnodiging krijgt om deel te nemen aan een trainingsprogramma dat haar klaar stoomt voor de WWE, komt Soraya voor een dilemma te staan.
Zeer goed geacteerd en met een aangename cameo van The Rock zelf. De worstelscènes zijn overtuigend uitgevoerd en tonen - net als The Wrestler - hoe zwaar deze sport is. Een ander pluspunt is het ontbreken van stereotype karakters, waardoor de relatie tussen Soraya en haar afgetrainde en zeer aantrekkelijke concurrentes een interessante extra dimensie krijgt. Zeer goed voor een lach en een traan, laat dat maar aan Stephen Merchant over.

avatar van John Milton
Sentiment met een lach. Pugh weet het uitstekend te verkopen en wat is ze fijn om naar te kijken...

Ik vergat compleet dat ik niets met worstelen heb.

avatar van wwelover
Fijne film. Als kind en tiener vond ik worstelen erg vet en ik heb er nog steeds wel een zwak voor, ook al volg ik het totaal niet. En de Divas vond ik ook juist het minst interessant (op worstel gebied in ieder geval). Maar het is een goede mix van humor, nostalgie (voor mij iig) en een redelijk verhaal. Wel leuk dat ze dankzij Dwayne Johnson een wat breder publiek kunnen bereiken nu met deze film. Vond de cast ook erg sterk.

avatar van Walter S.
Prima film, Engelse humor werkt voor mij sowieso altijd beter dan Amerikaanse. Behalve een lach ook een traan (niet bij mij, ik ben gewoon allergisch voor honden), mooie mix tussen humor en drama.

avatar van zoutzak
Florence Pugh steelt/redt de show!

avatar van Vidi well
Onverwacht, een ontzettend leuke film.

Films over underdogs die uiteindelijk de top halen zijn er natuurlijk in overvloed. Om dan toch te blijven boeien moet je van goede huize komen. En Fighting with my family doet dat, en slaagt met vlag en wimpel!

Het Britse working-class gezin waarin deze drama/komedie zich afspeelt staat wat ver van mijn bed, hun gewelddadige verleden en hun obsessie met worstelen zijn mij vreemd. Maar de warmte die je voelt tussen deze mensen, en de ambitie om iets van hun leven te maken (of in ieder geval het hoofd boven water te houden) zijn thema’s waarin iedereen zich kan herkennen. Hoewel ik zelf niets heb met worstelen, kan ik de passie van deze familie voelen, en snap ik vanaf het begin volledig hun toewijding.

De film volgt twee verhalen, van Paige en Zack, die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Waar het ene verhaal over succes lijkt te gaan, gaat het ander over mislukking. De film laat echter zien dat beide op hun eigen manier succes kunnen hebben, en dat beide paden niet over rozen gaan.
Paige en Zack worstelen namelijk ook buiten de ring met problemen: ambitie, onbereikbare dromen, de verantwoordelijkheid als vader, vooroordelen van en ten opzichte van anderen, de zoektocht naar erkenning, en tot slot de zoektocht naar jezelf. Dat klinkt als enorm veel, maar nergens voelde ik dat het overdadig aandeed, en uiteindelijk worden al deze onderwerpen keurig afgevinkt als voldaan.

Minpunten vielen mij nauwelijks op. Het verhaal volgt het bekende pad, en de uitkomst valt ver van te voren al te voorspellen, maar storen deed het me niet bepaald. Wellicht dat de schoonouders van Zack wel erg karikaturaal zijn neergezet, dat had een tandje minder gekund. Het levert een wat geforceerde ongemakkelijke scene op aan de eettafel. De film had dit niet nodig. Verder is de humor namelijk heel goed, en met name vader Ricky valt hierin positief op met zijn knullige, maar altijd goed bedoelde opmerkingen.

Fighting with my family is een mooie gemaakte feel-good film. Sterk geacteerd, met de nodige humor en spectaculaire worstelgevechten. Een film die het voor elkaar krijgt dat ik twee uur lang meeleef met deze outcasts, verdient een hoge score.
Leuk detail: gebasseerd op een waargebeurd verhaal, dat ontdekte ik pas tijdens de aftiteling. De aftiteling laat de echte familie Knight zien en de vergelijkingen zijn treffend.

avatar van Zwolle84
Wat een verrassing! Ik ging erheen met de verwachting dat het een leuke, flauwe komedie zou zijn, maar het is zowaar een van de betere sportfilms die ik heb gezien. Lekker naturel en luchtig zonder al die overdreven heroïek, slowmo's en stadionmuziek die sportfilms normaal bevatten; verfrissend. Door die stabiele basis met een fijne mix van genres is het bovendien veel meeslepender dan je zou verwachten. ik kreeg zowaar nog even een beetje last van hooikoorts.

De belerende boodschap die standaard in dit soort films schijnt te horen is hier ook niet zo storend en is er een waar men daadwerkelijk wel iets mee kan. Het enige wat wél storend is, zijn die walgelijke teksten en - nog erger - foto's van De Echte Mensen Op Wie Het Verhaal Gebaseerd Is. Waarom, oh waar-om moet dat toch altijd? Vindt iemand dat prettig? Nee toch?

Maar dat mag de pret niet drukken. Absoluut een van de leukere films van het jaar tot nu toe.

Net als John Milton ben ik overigens inmiddels ook wel een beetje op Florence Pugh.

Best oké.

Het is dat het gebaseerd is op bestaande mensen. Daar kwam ik eigenlijk pas tijdens de end credits achter, maar het zit de film eigenlijk wel een beetje in de weg. Halverwege is er namelijk een uitgelezen mogelijkheid om er niet een typisch succesverhaaltje van te maken, maar zover komt het jammer genoeg niet. Ook moeilijk als het echte verhaal compleet anders loopt natuurlijk, maar qua drama had het een stuk beter gewerkt.

Nu zit je dus met een klassieke from rags to riches sport film. Eentje waar het lelijke eendje etc etc. Het is dat Merchant het absoluut naar behoren uitwerkt. Hij heeft een blik leuke acteurs ter beschikking, weet het net gestileerd genoeg te maken en zorgt ervoor dat het drama wel werkt, maar het luchtige karakter van de film nooit in de weg gaat zitten.

Toch weegt het keurslijf van deze film te sterk om er echt een goeie film van te maken. Het is een interessant verhaal natuurlijk, eentje dat het ook wel verdient om verteld te worden, alleen is het jammer dat alléén maar dit soort verhalen verteld worden. Voor elke Saraya 100 anderen die nooit populair maar wél gelukkig zijn geworden.

Maar aardig vermaak, dat zeker.

avatar van Shadowed
Goed.

Ondanks dat de komedie niet al te geslaagd is, weet de film de drama nagenoeg perfect uit te werken en weet daarom ook goed binnen te komen. Had niet veel ervaring met Merchant als acteur of regisseur, maar dit soort werk mag hij gerust verder uitwerken.

De film is dan ook goed geholpen door een uitstekend spelende cast. Pugh (die ondertussen opweg is naar een grote carrière) is wederom weer sterk en Frost, Headey, Lowden en Vaughn spelen ook sterk. Dat weet allemaal goed aan de drama bij te dragen.

Weet nergens saai te worden, en de film gaat gelukkig meer in op de drama dan de komedie. Ondanks enkele flauwe grapjes zijn de seksgrappen gelukkig thuis gelaten en daarmee neemt de film je veel gemakkelijker mee in zijn verhaal.

Soms frustrerend, intens en pijnlijk, maar de film weet het allemaal luchtig op het scherm te toveren waardoor het nergens loodzwaar wordt maar nog steeds wel voelbaar blijft. Eeuwig zonde dat het dan ook een komedie moest worden dat niet echt leuk is uitgewerkt.

Verhaal zelf ontbrak ook nog aan wat creativiteit, wat ondanks het waargebeurde aspect weet de film alsnog erg voorspelbaar te zijn in loop en daarmee kan je het einde al vrij snel raden. Maar dat kan ermee te maken hebben dat het half biografie is, maar dat maakt het niet minder oncreatief in verhaal.

Wel een goed tussendoortje dat de snaar best weet te raken.

avatar van Machoclown
Leuke film over de WWE maar The Rock speelt maar een paar minuten mee ook al staat hij prominent op de cover.

avatar van Graaf Machine
Fijne film over een onderwerp dat ik niet ken. Dat showworstelen kende ik natuurlijk wel, maar dat er ook op laag lokaal niveau, in Engeland, professionele showworstelaars zijn verbaasd me.
Dat het verder een verhaal is dat uiteraard in het grote succes eindigt is minder interessant, dat de problemen van de gezinsleden uiteindelijk allemaal opgelost worden ook. Het is gewoon lekker uitgewerkt, dus mag het van mij.
Bovendien heb ik altijd wel een zwak voor films die zich (deels) afspelen in de mindere wijken van kleinere engelse steden. Daar hangt altijd zo'n lekker deprimerend sfeertje.

avatar van Shinobi
"Why'd you call him Sex Tape?"

De WWE volg ik al een paar jaar niet meer, maar vanwege de vele positieve berichten leek mij dit wel een vermakelijke biopic.

Paige heb ik altijd gekend als een rebel binnen de ring en buiten de ring is ze ook niet ongeschonden gebleven, maar ik heb eigenlijk nooit geweten wat haar achtergrond was. Het blijkt dus dat ze uit een familie van worstelaars komt die hun leven helemaal gewijd hebben aan het worstelen. Des te pijnlijker dat uiteindelijk niet haar broer, maar zij wordt gekozen voor een trainingskamp bij de WWE. Aan buitenbeentje Paige is het om zich te bewijzen dat ze daadwerkelijk thuishoort in de ring.

Zoals verwacht kent 'Fighting with My Family' een vrij standaard verloop - gevuld met de nodige tegenslagen - naar de top, maar de manier waarop het gebracht wordt is onderhoudend te noemen. Er zit wat leuke humor in verwerkt, met name door het spel van Nick Frost. Maar ook het drama is in orde.

Het is alleen jammer dat er nooit echt dieper wordt ingegaan hoe Saraya haar persona Paige heeft uitgebouwd en hoe ze zich heeft omhoog geknokt. Als kijker moet je het maar een beetje als zoete koek slikken, hoewel het gelukkig niet geforceerd overkomt. Daarbij heb je aan Florence Pugh een frisse actrice die weet te overtuigen.

Al met al een aardige biopic, maar met een dergelijk waargebeurd verhaal had ik toch iets meer verwacht.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van schumacher
WWE fan sinds mijn 9j en ondertussen al zeer zeer vele jaren verder.

Ik vond deze film zeer goed, vermakelijk vd 1ste tot de laatste seconde, verveelde geen seconde.
Enige reden wrm ik geen hoger cijfer heb gegeven dat is omdat ze niet dieper zijn ingegaan in Paige haar leven en dan heb ik het puur en alleen over haar wrestling carriere, dat hebben ze helaas niet tot weinig laten tonen.

Vergeet niet en vele mensen beseffen dat echt niet: die WWE is een harde wereld, je moet er veel voor doen, hard voor trainen, je moet skills en dergelijke meer hebben, ook 1 injury kan einde carriere al betekenen en voor meerdere wrestlers is het zwaarste dat ze nieveel thuis zijn, constant vh ene na het andere vliegen enz... Ook niet vergeten dat ze niet alleen wrestlingmatchen doen, ze moeten ook blijven trainen, op hun eten en dus gewicht letten, ze moeten interviews doen en naar studio's gaan en ga zo maar door, ik heb al van wrestlers horen zeggen (internet e) dat er altijd maar zaken bijkwamen en die daarom het teveel vonden en ermee stopten zoals Kelly Kelly, mooie madam trouwens.

Dan over Paige zelf: Dat meiske is altijd al labiel geweest, wie de WWE niet echt volgt of helemaal niet volgt die zal dat waarschijnlijk niet weten. Ze is echte rebels en nog geen beetje, labiel dus ook en dat bewijze haar fratsen zowel binnen als buiten de WWE. Binnen de WWE meermaals betrapt op doping, 1 keer door de controle te missen wat ze bewust deed en ja hoor, den andere keer werd ze betrapt. Vele wrestlers nemen doping en/of in velen hun geval pijnstillers ook, de vele keren die ze op een week alleen al naar benden worden gestampt en vallen dat vergt veel van je lichaam, soms zo erg dat ze dan pijnstillers en nog andere stuff beginnen te nemen, daarmee ik ook poste, dat is een harde wereld, er zijn mooie kanten aan maar niet alles is rozegeur en maneschijn.

En als laatste nog: Paige en dat bewijst ook dat ze labiel is is dat ze veel steun nodig heeft, dat ze snel in een depressie geraakt en ze heeft daar volgens mij mee de helft vd WWE mannen naar bed geweest en is zelfs niet vies van een trioke enz... Ze is ook nog samen geweest met Albert Del Rio en blijkbaar nog met een heleboel andere venten. Typ maar in in google seksvideo paige als je wat natuur wil zien.
Ze is ook gestopt met Wrestelen vanwege een blessure.
En die Alexa Bliss kan er ook wat van. Dat moet daar ook nogal een boeltje zijn haha, zal er wel mee te maken hebben doordat die zolang van huis zijn.

Dat is zowat de historie in het kort .