Rabid (2019)

Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Jen Soska en Sylvia Soska
met Laura Vandervoort, C.M. Punk en Benjamin Hollingsworth

Rose is een stille en bescheiden vrouw wier droom het is om het te maken als ontwerpster. Tot een vreselijk ongeluk roet in het eten gooit en ze onherkenbaar en vol littekens door het leven moet. Ze zoekt hulp via een radicale en experimentele stamceltherapie die aanslaat en van haar weer een mooie vrouw maakt. Wat Rose echter zal ondervinden, is dat alle goede dingen in het leven met een prijs komen. Dit geldt ook voor deze therapie...

avatar van mikey

Top regisseurs ook weer.

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd of de gezusters ondertussen wat beter zijn geworden ....we wachten af.

Harmonica Man

Inderdaad en ik hou mijn hart vast.

avatar van jeroentjuhhhhh
Teleurstellend. Met iedere nieuwe film van de zusjes wordt het steeds duidelijker dat er toch minder talent in schuilt dan ik vanaf hun debuut ( Dead Hooker in a Trunk (2009) , 3.5*) had verwacht. Dat vond ik 8 jaar geleden nog een ''hard, eigenwijs en sterk gemaakte independent movie'' en met American Mary (2012) zette ze dat moeiteloos voort én zag het er al tig keer beter uit. Met See No Evil 2 (2014) kwam het er al wat minder uit; de eerste film waarin er toch wat minder 'artistieke' vrijheid te vinden was. Logisch, het is immers een vervolgdeel. Daar bemoeien meer partijen zich mee. Vervolgens met Vendetta (2015) een uitstapje waar ik geen goed woord voor over heb, om daarna een remake van een Cronenberg classic aan te kondigen... riskant. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat dit nog niet de veters van het origineel mag strikken. Maar ook als je die buiten beschouwing laat, mankeert er veel aan.

Het ziet er allemaal wat gemakzuchtig uit. Het heeft look & feel van een doorsnee tienerserie (Riverdale, 13 Reasons Why). Geen enkele authentieke stempel terug te vinden in de cinematografie, belichting (erg plat) of aankleding van de sets. Op geen enkel moment denk je; dit is van de Soska Sisters. Behalve wanneer ze (weer) zelf in beeld verschijnen, natuurlijk. Dat is wel kwalijk. Om het origineel zo te degraderen naar éénheidsworst, dat gaat er bij mij niet helemaal in. Zeker niet wanneer je met vlagen de potentie ziet.

Het is de perfecte setup voor een ouderwetse bodyhorror, met een steeds verder in verval rakend fysiek. Op zich leent het modewereldje zich prima voor dat uitgangspunt. Het uiterlijk is toch je 'selling point' (of je bron van zelfvertrouwen, zoals hier het geval is), maar het zijn vooral de vervelende kanten van die business die de overhand nemen. Zo ook de typerende vegan/feminisme topics die de zusters graag erbij slepen. Het barst weer van de weinig subtiele misogynie. Ook wat betreft gore fx is er wel wat op aan te merken. De ideëen zijn het probleem niet, maar de uitwerking mist toch die 'voelbaarheid' die onmisbaar is bij dit type horror. Wat meer subtiliteit wil daar wel bij helpen. Het is toch vaak wat doorsnee verwilderd hompen vlees losbijten. Dat blijft niet lang hangen.

Ondanks de kritiek is het wel een genrefilm die (helaas, want het zegt vooral veel over de rest van het aanbod) bovengemiddeld veel te bieden heeft. In dit geval lagen vooral de (relatief) hoge verwachtingen mij in de weg. Maar absoluut vermakelijke filler die met wat kleine aanpassingen een stuk meer impact had kunnen hebben. Nu is het een beetje flets.

avatar van Noodless
Ik begrijp je commentaar jeroentjuhhhhh en kan me in veel dingen wel vinden.
American Mary vond ik goed, de rest heb ik niet gezien van de zusjes buiten See No Evil 2 (gemiddelde film).
Deze vond ik wel redelijk, maar de film heeft bij mij het geluk dat ik die niet meer kan vergelijken met het originele. Te lang geleden dat ik die nog gezien heb. En dat maakt dan toch wat uit denk ik. Ik vond de gore op bepaalde momenten toch wel goed en het uitzicht van het hoofdpersonage wel geslaagd. Maar qua verhaal, verloop en spanningskracht allemaal redelijk standaard ingevuld. Gemiddeld. 6/10

avatar van umbra
Het origineel heb ik niet gezien of herinner ik mij alvast niet, dus kan er niet mee vergelijken. Toen ie begon, vond ik de personages irriterend n zwak overkomen, zowel hoofdpersonage Rose, haar vriendin n zeker die hoofdontwerper n dacht ik even, boooring. Maar naarmate de film vorderde verdween dat slechte gevoel wel en vooral na de operatie ging de film de goede richting in, was er voldoende gore en vermaak. Spanning bevat deze wel niet echt n het gegeven is ook niet origineel n had regelmatig gevoel van, mmm dit heb ik al eens gezien of wat er op lijkt. Besluit, zwakke start, maar vermaakt met 2de deel vd film zonder ergens uit te blinken.

avatar van tattoobob
De Soska sisters......eens een grote belofte
Eigenlijk was American Mary (2012) de enigste film van hun die er lekker in ging,daarna zijn deze dames een beetje blijven hangen in hun kwaliteiten.
Deze film kijkt wel oke weg maar mist echte overtuiging en realistische gore.
Ik ben wel een beetje klaar met de twins.

avatar van Grindhouse62
Deze remake kijkt gemakkelijk weg, heeft aardige gore effecten, maar is lang niet zo realistisch als het origineel van David Cronenberg uit 1977. De film heeft mij redelijk vermaakt en dat is een 2.5 waard.

Fijn.

Vooral dat de zusjes weer horrorfilms aan het maken zijn, want hun uitstapje naar het actie/misdaad genre was echt compleet brak. Horror is duidelijk meer hun ding, maar om dan meteen voor een Cronenberg te gaan, da's toch enigszins riskant.

Maar de Soskas wisten duidelijk wel waar ze mee bezig waren. De eerste regel dialoog laat al meteen zien dat ze zich bewust zijn van de last op hun schouders, ze gaan er gelukkig goed mee om. Vond het zelfs wat beter dan Cronenberg's klassieker, maar ik ben dan ook geen groot Cronenberg fan.

Vooral de effecten zien er geweldig uit. De verminking van de hoofdpersoon is erg grafisch en geweldig smerig, een stukje body horror dat ik best kon pruimen. Verder geen idee hoe strak het origineel gevolgd wordt, zo goed kan ik me die film niet meer voor de geest halen, maar het leek me toch eigen genoeg en niet zomaar een slaafse remake.

Visueel best oké, aardig acteerwerk en een paar lekker smerige momenten. Heb me hier goed mee vermaakt.

avatar van Boeikens
De originele Rabid was niet Cronenbergs beste film, het haperde er vooral bij het acteerwerk.
Deze, gelukkig niet klakkeloze remake, doet het zo iig al wat beter en oogt vooral frisser met meer lekker gore momenten.
Toch is ook hier de uitwerking niet altijd even afgewerkt en is sfeer en spanning eerder matig aanwezig.

avatar van john mcclane 2
van het origineel van David Cronenberg - MovieMeter.nl heb ik nooit lucht gekregen .
dus ging hier "blanco" in en viel niet helemaal tegen .

persoonlijk best wel gecharmeerd van het werk van de zusjes Soska en hun gemiddelde is bij mij dan ook dik voldoende .
nog steeds erg nieuwsgierig wat ze nog meer gaan doen want dit valt iets tegen maar ik zie de overduidelijk horror talenten die ze zijn .

het is dit keer niet eens het uitgekauwde zombie virus maar dus ehm, zie titel en dat is eigenlijk een veel logischer verklaring , en meer realistisch .
niet om nu te zeggen dat dit realistisch was , maar het keek best wel goed weg .
het slot is nog al over de top , maar de weg naar het slot en het einde zelf is wel lekker bloederig .

niet verveeld dus , en beter dan het gemiddelde is het wel degelijk in mijn ogen maar niet veel beter , dat betekend dat je hem nog een keer wil zien .maar ik twijfel en ben er wel klaar mee .

dus 2,5 . (en geen afrader als je van het genre houdt .? )

avatar van Rickyman
Kan me ook weinig herinneren van het orgineel van David Cronenberg, van wie ik eigenlijk meer zijn latere films kleine meesterwerkjes vind, maar volgens mij was daar het hoofdpersonage een prostituee en hier een modeontwerpster, weinig verschil inderdaad..?
Deze is ook bloederig, maar mist pit of lef en lag het tempo wel erg laag. Nogal flauwtjes, had van de Soska zusjes toch meer verwacht.

avatar van leatherhead
Van Cronenberg's origineel ben ik absoluut geen fan dus enige bias is er niet van mijn kant, maar dit voelde dan ook weer een beetje aan als vis noch vlees. De film heeft best wat te bieden op horrorgebied en de gore laat weinig te wensen over, maar het geheel is het wat rommelig en qua invloeden een beetje all-over-the-place. Enerzijds een vampierfilm, anderzijds is er het hele gegeven van de epidemie waardoor de film soms weer meer richting het zombie/infected genre neigt. Op het einde wordt er dan ook nog wat kosmische horror tegenaan gegooid, maar ook dat komt wat uit de lucht vallen en heeft niet de impact die je zou hopen.

De Soska's willen hier iets teveel heb ik het idee, wat meer sturing in de regie had deze film goed gedaan. 2,5* voor overtuigende gore en effecten, maar ik had op iets meer gehoopt.

avatar van Daan258
Leuk om een keer gezien te hebben.
Van te voren niet erg hoge verwachtingen dus een beetje wat ik er van verwacht had.
Qua horror had het van mij wel iets meer gemogen, maar alsnog word de film nergens echt heel saai.

avatar van Glacius
Waarom scoort deze zo laag? Weet behoorlijk goed Cronenberg's smerige sfeertje te pakken (zoals in Videodrome, Naked Lunch en eXistenZ), met fijne practical effects en bizarre creaties. Wellicht niet super spannend, maar toch behoorlijk vermakelijk.