Dumbo (2019)

Familie / Animatie

geregisseerd door Tim Burton
met Nico Parker, Colin Farrell en Danny DeVito

Holt Farrier was ooit een succesvolle circusartiest tot hij naar het front trok ten tijde van de oorlog en als een veranderd man terugkeerde. Hij wordt ingehuurd door circuseigenaar Max Medici om voor de pasgeboren olifant Dumbo te zorgen, die over enorme oren beschikt en hierdoor het mikpunt van spot is. Wanneer Holts kinderen erachter komen dat Dumbo kan vliegen besluiten de ondernemer V.A. Vandevere en de trapezewerkster Colette Marchant om van Dumbo een ster te maken.

avatar van Metalfist
Bij Tim Burton:

Na Alice in Wonderland gaat Burton blijkbaar ook de nieuwe Dumbo aanpakken:
Tim Burton laat Dumbo weer vliegen - De Standaard

avatar van Nicolage Rico
Bij Tim Burton:

De eerste beelden van Tim Burton's 'Dumbo' beloven een sprookje en CGI-mirakels - m.newsmonkey.be

Tof dat Burton een remake van Dumbo gaat maken. Het origineel hen ik grijs gedraaid als het olifantje met de flaporen.

Vanaf 27 maart 2019 in de bioscoop (Walt Disney)

avatar van Uier
Trailer ziet er sfeervol uit. Goeie cast ook!

avatar van Fueledable
Dumbo! En ik hou van Tim Burton!

avatar van Psycho-M
Fijne nieuwe trailer.

oh en wat Tim Burton betreft.
Voor de liefhebbers:
The World of Tim Burton - Website C-mine Genk

Dat ziet er mooi uit.
Of die kinderen een goede toevoeging zijn waag ik wel te betwijfelen

avatar van Ducoz
Als iemand dé aangewezen persoon is om sprookjes/Dinseys in een surrealisitische reallife jad kan steken, is Burton dat wel!

avatar van Ebenezer Scrooge
Die kinderen, verschrikkelijk.

Dumbo vanaf 12 jaar, dat is dan toch niet commercieel aangepakt want dumbo hoort toch een kinderfilm te zijn of heb ik het verkeerd ?

avatar van Brix
Dat is wel héél vreemd !

avatar van Ajax&Litmanen1
Is dat heel vreemd als je weet dat Tim Burton de regisseur is?

Schijnbaar mikt Disney hier op een iets ouder publiek.

avatar van Brix
Disney mikt doorgaans toch vooral op de kassa-resultaten?
En daarvan afgezien...die kinderen in hoofdrollen?

avatar van nathaniel177
In Amerika is hij PG, kan ook aan de nederlandse kijkwijzer liggen, films hier worden wel vaker anders beoordeeld op leeftijd.

avatar van Shadowed
Ik dacht ook dat Jumbo eerst 9+ had.

avatar van Graaf Machine
Lekker filmpje.

Natuurlijk wel sentimenteel, dat kan je verwachten bij de combinatie Dumbo en Burton, maar wat mij betreft bleef het wel binnen de perken.

Vooral de eerste helft, in het circus, was af en toe prachtig in beeld gebracht, en aanvankelijk dacht ik ook dat dat gedeelte van de film de hele film zou beslaan. Ik was dan ook teleurgesteld toen het hele gedoe zich naar Coney Island verplaatste, om nog een uur door te gaan. Maar uiteindelijk was dat ook een goed afgerond verhaal, met leuke wendingen. De roze olifanten uit de tekenfilm kwamen ook nog effe buurten, in een mooie zeepbelscene.

Ik las in dit topic dat sommigen zich zorgen maakten over de kinderen: nou die waren nergens irritant, hoorden gewoon tot het verhaal.

Alles zag er goed uit, behalve de titelheld. Die Dumbo vloog me net te houterig en zijn lachje ergerde af en toe wel. Maar een olifant niet houterig laten vliegen kan misschien alleen in tekenfilms.
Ander klein minpunt is de toevoeging van Timmy de Muis. Geef die een rol, of laat die weg. Nu was het nutteloos.

De allerlaatste scene, met die olifanten in het oerwoud bij die waterval, was er wel over, maar ach, wie gunt zo’n lelijk mormel nou niet even zo’n moment.

Best oké.

Tim Burton neemt het bekende Disney verhaaltje onder handen. Daarvoor moet hij weer terug naar de Disney stal, maar Burton liet al eerder zien dat hij zich daar best kan handhaven. Al moet ik zeggen dat dit toch wel duidelijk een Burton-light geworden is.

Veel bekende zaken uit de tekenfilm passeren de revue, maar gelukkig zit er ook genoeg nieuws in deze film. Zo zit je niet wéér naar hetzelfde, aloude verhaal te kijken. De updates zijn soms net iets té politiek correct (meisje als wetenschapper, geen wilde dieren in de zoo), maar echt storen deed het niet.

Verder is de Burton-magie spaarzaam aanwezig. Voldoende om het simpele verhaaltje wat extra glans mee te geven, niet genoeg om er echt een geweldige film van te maken. Maar voor een avondje vermaak is het geen slechte film geworden. Best charmant, visueel netjes (al was de CG niet echt super), sfeervol en gezellig. Makkelijk vermaak met andere woorden.

Maar voor z'n volgende mag Burton toch weer iets originelers maken.

avatar van soom
Ik schijn de originele Dumbo gezien te hebben. Geen flauw idee, hoewel die wel op 4,5 sterren mag steunen van mij.

Colin Farrell vond ik wel iets leuker in Ondine, met ex Alicja, hij speelde wel een beetje op de automatische piloot zogezegd.
Vooral Christoph Waltz... O nee, Michael Keaton, was de ster van deze film.

In elk geval herkende ik de regisseur niet meteen. De sprookjesachtigheid en de ietwat sombere kijk op dingen, wat ik als zijn handelsmerk aantikte in vroegere producties, leken verdwenen. Er werd dan ook niet gedanst in de sneeuw en er was geen gedoe met dode honden. Hoewel de Nightmare omgeving wel deed denken in die richting, enigszins.
Ik was dan ook verbaasd dat ik Tim Burton zag staan als regisseur, want ik had eigenlijk een of andere onbekende naam in gedachten.
Ik had ook niet echt heel goed gekeken of gelezen hierover, wat ik soms wel doe.

Nee, zeker niet slecht. Maar zo goed als Belle of Assepoester was het niet. Het miste echt wel een beetje smoel.

avatar van Fisico
Hierboven werd het leeftijdslabel ook al even aangehaald.

Ik was van plan om de film met mijn kinderen (6 en 8 ) te gaan zien. Ik zal toch niet scheef bekeken worden zeker? Wie heeft de film al gezien en heeft hier een mening over? Met Burton weet je soms nooit ...

Aan de andere kant, de plaatselijke cinema hier heeft een Vlaams-/Nederlandstalige versie ingepland in het weekend om 14u00, dus toch wel op maat van kinderen, lijkt me?

The lion king lijkt me angstaanjagender voor kinderen ...

avatar van Iamvue
Leuke film maar neem je zakdoekjes mee

avatar van Graaf Machine
Fisico schreef:
Hierboven werd het leeftijdslabel ook al even aangehaald.

Geen idee of je scheef bekeken gaat worden, maar die leeftijden van je kinderen zullen dit gewoon aan moeten kunnen.

avatar van magereheinus
Mooie film. Eerste deel was erg sterk, als kijker voelde ik mee met die arme Dombo. Aan het einde had de film wel ingekort mogen worden. Acteerwerk was goed, verder een kleurrijke warme film. Na, voor mij, een lading missers van Burton is deze weer top.

avatar van wwelover
Schitterend gemaakt natuurlijk, maar vond hem wel best saai. Tuurlijk het is Disney, maar een beetje spanning zou fijn zijn geweest. Was nu allemaal iets te voorspelbaar. Maar gelukkig dat de cast en beelden het een beetje goed maken.

avatar van Shinobi
"He doesn't look like magic to me."

Met het origineel ben ik niet zo bekend, maar met Tim Burton aan het roer leek deze titel in ieder geval geen zoetsappig verhaal te worden.

Deze film is een hervertelling van het origineel en laat je op een andere manier kennismaken met het vliegende olifantje. Aan de hand van oorlogsveteraan Holt Farrier en zijn twee kinderen word je meegenomen in het reilen en zeilen rondom Dumbo. Ondertussen staat geldwolf V.A. Vandevere al klaar om het olifantje uit te buiten voor eigen gewin.

In de eerste helft begint het allemaal nog vrij voortvarend. Het is leuk om het gebeuren in het circus te zien met Danny DeVito en Dumbo die probeert om te vliegen. Des te jammer dat het overzicht verloren wordt zodra het grootschaliger wordt; de nodige charme gaat hiermee verloren. Als kijker is het dan ook meermaals zoeken waar de daadwerkelijke focus van 'Dumbo' ligt.

Burton weet het geheel simpelweg niet voort te stuwen naar grote hoogtes. Daarvoor is het verloop te standaard en vrijwel spanningsloos te noemen. Tevens helpt het niet dat de meeste personages eigenlijk niets toevoegen. Hierdoor is het vaak wachten op het koddig geanimeerde olifantje en wat aardige visuele beelden.

Al met al een onderhoudende film, maar wel erg op safe gespeeld.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van rep_robert
Wat een genot was het om naar Dumbo te kijken. Vanaf het moment dat Dumbo voor het eerst op het scherm wordt getoverd word je compleet verkocht. Ik heb in tegenstelling tot mijn bovenbuurman hier op MM totaal geen problemen met de CGI van Dumbo zelf gehad. De emoties in de film werken verder heel goed en het voelt allemaal zo herkenbaar.
Het typische Burton sausje zit over de film heen. Dat wil zeggen toch wel een donkere ondertoon en een duister uiterlijk over de hele film, wat misschien soms wel iets vrolijker had gemogen als je echt jonge kinderen wil laten kijken naar de film.
Ook veel kleurrijke personages, waarbij er soms iets teveel zijn. De film moet helaas in 2 uur gepropt worden, terwijl er wel heel veel gebeurd. Dus soms voelt het iets te gehaast aan en had er misschien iets meer tijd in de ontwikkeling van Dumbo mogen zitten. Maar de tijd die Dumbo en de 5 belangrijke personages eromheen krijgen worden goed benut en zorgen ervoor dat dit een ontroerende film is om naar te kijken. Ik ben ook blij dat alles niet te letterlijk is genomen, want nog meer pratende dieren of een letterlijke verfilming zit ik eigenlijk niet zo heel erg op te wachten.

Weet je wat.. Ik wilde een 3,5* geven, maar omdat ik dit toch de beste live action verfilming vindt tot op heden geef ik toch een krappe 4*

Ik hoop zo dat de mensen deze film massaal gaan bezoeken, want met dat schattige koppie van Dumbo gun je niets minder. Wat mij betreft krijgt Dumbo veel te weinig exposure. Ik heb dan ook (veel) minder grote verwachtingen voor Aladdin en the Lion King.

avatar van thunderball
Deze vandaag gaan zien in 2-D.

De originele Dumbo animatie film is één van Disneys mooiste en ontroerendste klassiekers en het is altijd maar de vraag of je hier een moderne live action film van kunt maken, die zich ook nog eens onderscheidt van die eerdere versie.

Mijn hoop op een goede film was wel wat getaand, toen ik de trailer had gezien, daar ik niet zo zat te wachten op de aan het verhaal toegevoegde twee kinderen, maar -eerlijk is eerlijk- het viel eigenlijk best mee. Het enige wat mij wat tegen stond was het regelmatig door de kinderen afwisselend iets benoemen/uitroepen, wat je als kijker zelf ook al wel zag, of door had. Ik heb een hekel aan dat soort van betuttelen.

De SFX waren fantastisch en met name het hele karaktertje van Dumbo zag er geweldig uit en wist je als kijker meteen helemaal voor je in te palmen. Wat een werkelijk geweldig vertederend, lief beestje met ogen, die één en al onschuld en warmte uitstraalde. Heel knap gemaakt!

Wat ik wel mistte was de aanwezigheid van Timmy de muis, want -op een cameo aan het begin na- bleek die er totaal verder niet in te zitten en ook de groep kraaien blonk uit in afwezigheid.

Wel zaten er allerlei verwijzingen in naar het origineel, zoals de ooievaar, die even lande, uiteraard de veer en ook de roze olifanten, die even zichtbaar waren in de bellenblaasbubbels.

Acteurs waren verder o.k. Van Farrell ben ik nooit echt onder de indruk, DeVito en Keaton waren voornamelijk (wel op een leuke manier) aan het schmieren en Eva Green was zoals bijna in al haar rollen lekker excentriek zich zelf.

Regisseur Burton heeft een aardig alternatief voor het bekende origineel afgeleverd, al had het wat mij betreft toch iets meer zijn stempel mogen krijgen, een wat meer duister en Gothic uiterlijk en verhaal had van mij wel gemogen, maar het is zeker een film die jong en oud zal bevallen.

Ik heb in ieder geval een leuke, amusante middag gehad!

Laat ik royaal zijn: een acht, ofwel vier sterren.

Hoe zijn de 3D effecten in deze film?

Tegenvaller, vond ik. Visueel dik in orde, maar teveel karakters en (stukjes) verhaallijnen die niet of onvoldoende uitgewerkt worden. Ik had liever gezien dat deze achterwege waren gelaten om meer ruimte te geven aan de ontwikkeling en uitdieping van de karakters en het verhaal waar het echt om gaat. Doordat dat niet echt gebeurt, miste ik een 'klik' met de film en beleefde ik deze niet echt. Emotioneel te vlak naar mijn zin, te weinig 'ziel'.

avatar van mrklm
Een aantal Disney-klassiekers is onschendbaar en hoewel de kritiek op de stereotypische kraaien in de originele Dumbo (1941) al decennia lang zorgen voor controverse, moet je grote vraagtekens zetten bij de motieven achter een remake. Uiteraard kan dit niet tippen aan het origineel, maar het is zeker niet de totale mislukking die ik had gevreesd. Het scenario van Ehren Kruger verruilt het kleinschalige, intieme drama van het origineel (waarin mensen slechts figuranten waren) voor een episch, soms wat bombastisch melodrama over een circusfamilie dat zich ontfermt over een olifantje dat voorbestemd was het circus te redden van de financiële ondergang, maar in plaats daarvan het lachertje wordt vanwege zijn enorme oren. Dat menselijke verhaal is slechts uit de kast gehaald om de speelduur te verdubbelen en bevat bijzonder weinig origineels. Nico Parker is ronduit irritant als de even zelfingenomen als betweterige dochter van Colin Farrell, maar Danny DeVito is perfect gecast als de directeur van Circus Medici. Maar wat deze film redt van de afgrond is Dumbo zelf, want die is op volstrekt overtuigende wijze tot leven gebracht. Tim Burton heeft daarmee in ieder geval het hart van het verhaal in tact weten te houden en zul je toch met een brok in de keel zitten tijdens de spectaculaire finale. Als toetje is er nog een vermakelijke epiloog waar Marianne Thieme en kornuiten bij in hun handjes zullen wrijven.

mrklm schreef:

Ai! Dat lijkt mij geen aanbeveling