Dumbo (2019)

Familie / Animatie

geregisseerd door Tim Burton
met Nico Parker, Colin Farrell en Danny DeVito

Holt Farrier was ooit een succesvolle circusartiest tot hij naar het front trok ten tijde van de oorlog en als een veranderd man terugkeerde. Hij wordt ingehuurd door circuseigenaar Max Medici om voor de pasgeboren olifant Dumbo te zorgen, die over enorme oren beschikt en hierdoor het mikpunt van spot is. Wanneer Holts kinderen erachter komen dat Dumbo kan vliegen besluiten de ondernemer V.A. Vandevere en de trapezewerkster Colette Marchant om van Dumbo een ster te maken.

avatar van Filmkriebel
Nog dit: Ik was trouwens vergeten dat Burton zijn eerste stappen als begin twintiger zette in de Disney studio's als animator (o.a. voor de film The Fox and the Hound).

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Enkele berichten verwijderd.

Van alle recente Disneyremakes verwachtte ik hier het meeste van. Het verhaaltje van het circusolifantje met de lange oren, past perfect in het filmische universum dat Tim Burton in de loop der jaren gecreëerd heeft. De film heeft ook wel de typisch Burtonesque mix van magie, verwondering en humor met altijd dat donker randje.
Daarom is het des te jammer dat Burton niet voluit is kunnen gaan met deze film. Ik had graag gezien wat hij met Dumbo had gedaan wanneer die, zoals in het origineel in een dronken bui roze olifantjes ziet, maar dergelijke fantasieën stroken blijkbaar niet met de hedendaagse gevoeligheden. En dat is meteen het zwakke punt van deze Dumbo.
De film is niet zozeer een remake maar een (politiek) gecorrigeerde versie van het origineel. De kraaien uit het origineel zijn verdwenen, maar bij wijze van 'eerbetoon' is er plots toch weer een zwarte veer waardoor Dumbo kan vliegen; Milly, het meisje dat op een circustentoonstelling van haar vader te horen krijgt dat er ooit een tijd komt waarin ze als vrouw alles kan worden wat ze wil, en last but not least het al te melige einde waarin Dumbo en zijn mama de vrijheid in de Afrikaanse jungle tegemoet gaan.
Het zal allemaal wel met nobele bedoelingen gedaan zijn, maar het maakt van deze Dumbo een halfslachtige familiefilm die noch de Tim Burtonfans, noch de Disneynostalgici volledig zal kunnen bekoren.
Wie écht nostalgie naar Dumbo heeft, zet beter de DVD of Blu-Ray nog eens op.

Leuke en mooie film van regisseur Burton, met een prima cast.
Het verhaal is leuk, vooral de allerkleinsten zullen hiervan wel genieten.
Persoonlijk had ik meer verwacht, een iets beter verhaal en vooral ook betere speciale effecten, al was dat toch nog wel mooi hoor.
Blij dat ik hem heb gezien, heb me er toch mee geamuseerd.