The Souvenir (2019)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Joanna Hogg
met Honor Swinton Byrne, Tom Burke en Tilda Swinton

Het verhaal ontvouwt zich over het decennium van de jaren 80. We volgen de jonge ambitieuze filmstudente Julie die haar eerste serieuze liefdesrelatie begint met de charmante en mysterieuze, maar tevens gecompliceerde en onbetrouwbare Anthony. Naarmate hun relatie vordert komen Julie's dromen in het gedrang en wordt het voor haar moeilijk om feiten en de fictie van elkaar te onderscheiden.

avatar van Thomas83
Die dochter van Tilda Swinton kan wel acteren zeg. Je ziet niet vaak zo'n imposante debuutrol. Vond de relatie tussen haar naïeve personage Julie en de door Tom Burke eveneens fantastisch vertolkte Anthony echt een van de meest boeiende die ik in tijden heb gezien in een film.

Dit voelt als een zeer persoonlijke film voor Hogg. Een van de meer open gemaakte coming of age-films, gemaakt zonder het idee om echt een standpunt in te nemen. Wel een behoorlijk trage, maar de acteurs en subtiele regie maken de film. 3.5*.

avatar van IH88
The Souvenir

Sterke film van Joanna Hogg. In het begin weet je nog niet precies waar Hogg heen wilt met The Souvenir, maar zodra Anthony geïntroduceerd wordt en je een inkijkje krijgt in relatie tussen Julie en Anthony wordt het een stuk beter. Je ziet gelijk dat dit een disfunctionele relatie is waarin Julie constant wordt gemanipuleerd door Anthony. Maar zoals het zo vaak gaat in dit soort relaties kan Julie maar moeilijk afscheid nemen van Anthony. Dat hij met een drugsverslaving kampt, komt dan ook niet echt als een verrassing. Het einde is fantastisch gedaan door Hogg, en eigenlijk had de film niet beter kunnen eindigen.

avatar van danuz
Jost (All the Vermeers) meets Guadagnino (Call Me by Your Name). Ergens een wat afstandelijk 'conceptuele' film, maar naar het einde toe toch ineens aangrijpend en ontroerend. Erg goed.