Le Grand Bain (2018)

Frankrijk
Komedie / Sport

geregisseerd door Gilles Lellouche
met Mathieu Amalric, Benoît Poelvoorde en Virginie Efira

In het gemeentelijk zwembad trainen Bertrand, Marcus, Simon, Laurent, Thierry en anderen onder het gezag van Delphine. Samen voelen ze zich vrij en nuttig. Ze gooien al hun energie in een discipline die voorheen eigendom was van vrouwen, namelijk het synchroonzwemmen. Deze uitdaging zal hen in staat stellen om de zin in het leven weer terug te vinden.

• Vanaf 11 april in de bioscoop

Vanaf 11 april in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Filmkriebel
Vanaf 11 april in de bioscoop... maar nu reeds in het digitaal aanbod op TV.

Lijkt wel het Franse antwoord op "De Marathon" en "The Full Monty". Een groepje mannen met allen hun eigen problemen of zeg in dit geval gerust, losers, willen meedoen aan een WK synchroonzwemmen. Daarvoor moeten ze een rigoureuze training ondergaan. Van mopperende bierbuiken moeten deze mannen klaargestoomd worden tot gracieuze zeemeermannen.

Puur formulewerk en daardoor nergens verrassend. Er wordt voor de makkelijkste weg gekozen waardoor termen als "feelgood" en "crowdpleaser" zich opdringen. Best leuk om volgen, hoewel soms snel van de hak op de tak springende scènes, met de bedoeling om de vele personages evenveel aan bod te laten komen. De trainster in haar rolstoel is ook eerder irritant. Toch heeft de film ook heel wat leuks in de aanbieding: lekker komische interactie tussen de acteurs (vooral Poelvoorde is weer goed bezig), een deftige soundtrack en een goede finale. Eerstgenoemde films zijn veel beter en Le Graind Bain is niet meer dan een aardige variant.

avatar van ratfish
Mathieu Amalric maakt elke film goed.

avatar van mrklm
The Full Monty (1997) meets De Marathon (2012) in dit komische drama over zeven mannen van middelbare leeftijd, die onder begeleiding van een voormalige kampioene synchroonzwemmen een doel vinden in hun uitzichtloze leven. Door zijn episodische opzet komt de film wat langzaam op gang, maar wanneer de mannen zich serieus beginnen voor te bereiden op hun belangrijkste optreden ooit, komt er wat meer vaart in zodat je tegen het einde absoluut aan de kant staat van de zeven mannen in hun 'mission impossible'.