El Árbol de la Sangre (2018)

Alternatieve titel: The Tree of Blood

Spanje

geregisseerd door Julio Medem
met Úrsula Corberó, Najwa Nimri en Álvaro Cervantes

Een jong koppel verzamelt de verhalen van de 25 levensjaren die elk van beide doorbracht met zijn respectievelijke ouders en creëert op die manier een grote stamboom, met vertakkingen over verschillende Spaanse streken. De twee protagonisten van gemengde afkomst zijn bloedverwanten van de 15 andere personages: twee generaties van Catalonië, Madrid, Andalusië, Valencia en het Baskenland.

Najwa Nimri wederom in een film van Julio Medem.
Ik heb wel sterk het idee dat Medems carrière na Lucía y el Sexo (2001) in het slop is geraakt. Niet meer toonaangevend. Beetje het Lasse Hallström effect.

avatar van Donnie Vallermee
Vreselijke film.

Een heeeeeeel lange zit en ... je ... wordt... er ........ niets .......... wijzer................................. van.

Slaapverwekkend saai...

Medem.

Tja, wat is er met Medem gebeurd. Zo rond de eeuwwisseling vond ik het een boeiend regisseur, maar zonder voldoende vertrouwen om z'n werk te blijven volgen blijkbaar. Toen deze op Netflix kwam toch maar weer eens de sprong gewaagd.

De sterke signatuur van Medem is nog steeds herkenbaar, maar is toch een beetje afgevlakt. Hier en daar komt zijn oog van sterke beelden en intrigerende verhalen nog steeds goed naar voren, maar al te vaak is het ook een beetje melig en zelfs kitscherig.

Maar uiteindelijk is het vooral teveel een vertelling geworden. De structuur - met het boek dat geschreven wordt - lijkt interessant, maar het zorgt ervoor dat er wat teveel verteld wordt en het verhaal te traag verloopt. Het voegt gewoon weinig toe aan de kern van het plot, waardoor het vooral vertraagt en afleidt. Het plot zélf had ook iets simpeler gemogen trouwens, net iets te soapie, zo'n verhaal waar iedereen iedereen kent en één of ander duister verleden heeft met elkaar.

130 minuten is uiteindelijk ook gewoon te lang. 't Is een beetje jammer, want Medem heeft nog steeds een goeie film in de vingers, zoveel is duidelijk. Hij zou zich alleen wat meer moeten focusen op de zaken waar hij echt goed in is.