El Árbol de la Sangre (2018)

Alternatieve titel: The Tree of Blood

Spanje

geregisseerd door Julio Medem
met Úrsula Corberó, Najwa Nimri en Álvaro Cervantes

Een jong koppel verzamelt de verhalen van de 25 levensjaren die elk van beide doorbracht met zijn respectievelijke ouders en creëert op die manier een grote stamboom, met vertakkingen over verschillende Spaanse streken. De twee protagonisten van gemengde afkomst zijn bloedverwanten van de 15 andere personages: twee generaties van Catalonië, Madrid, Andalusië, Valencia en het Baskenland.

Najwa Nimri wederom in een film van Julio Medem.
Ik heb wel sterk het idee dat Medems carrière na Lucía y el Sexo (2001) in het slop is geraakt. Niet meer toonaangevend. Beetje het Lasse Hallström effect.

avatar van Donnie Vallermee
Vreselijke film.

Een heeeeeeel lange zit en ... je ... wordt... er ........ niets .......... wijzer................................. van.

Slaapverwekkend saai...

Medem.

Tja, wat is er met Medem gebeurd. Zo rond de eeuwwisseling vond ik het een boeiend regisseur, maar zonder voldoende vertrouwen om z'n werk te blijven volgen blijkbaar. Toen deze op Netflix kwam toch maar weer eens de sprong gewaagd.

De sterke signatuur van Medem is nog steeds herkenbaar, maar is toch een beetje afgevlakt. Hier en daar komt zijn oog van sterke beelden en intrigerende verhalen nog steeds goed naar voren, maar al te vaak is het ook een beetje melig en zelfs kitscherig.

Maar uiteindelijk is het vooral teveel een vertelling geworden. De structuur - met het boek dat geschreven wordt - lijkt interessant, maar het zorgt ervoor dat er wat teveel verteld wordt en het verhaal te traag verloopt. Het voegt gewoon weinig toe aan de kern van het plot, waardoor het vooral vertraagt en afleidt. Het plot zélf had ook iets simpeler gemogen trouwens, net iets te soapie, zo'n verhaal waar iedereen iedereen kent en één of ander duister verleden heeft met elkaar.

130 minuten is uiteindelijk ook gewoon te lang. 't Is een beetje jammer, want Medem heeft nog steeds een goeie film in de vingers, zoveel is duidelijk. Hij zou zich alleen wat meer moeten focusen op de zaken waar hij echt goed in is.

avatar van AniSter
Prima onderhoudende film met een apart verhaal. Misschien nét iets te lang, ook omdat je tamelijk goed de focus moet blijven houden vanwege de chronologie van het geheel. Prima neergezet door de kleurrijke cast, aangevuld met mooie plaatjes en bijpassende muziek.

Imbd zit deze keer hoger dan de waardering op MM. En deze keer volg ik Imbd. Het is een ingewikkeld verhaal geworden van deze regisseur, met veel verschillende problematieken, zoals Maffia met Russische invloeden in Spanje, seksuele aantrekkingskracht tussen mensen met een groot leeftijdsverschil, auto-ongelukken, met ziekenhuisopnames en orgaantransplantatie, coming of age en dat maakt het wel wat veel om in één film goed te verwerken. Maar de cast speelt over het algemeen adequaat en het tempo is rustig, anderen zullen zeggen traag. En de beelden van het Spaanse land zijn fraai en de muziek is rustig. Niet verkeerd om een avond zo bij de buis door te brengen. Ik zag trouwens een Netflix film die Engels nagesynchroniseerd was. Had ik maar doorgezocht naar het Spaanse origineel.

avatar van david bohm
Visueel aantrekkelijke film en een aantal scènes zijn pareltjes, uiteraard zeker ook die met koeien en stieren erin.
Het is een barok verhaal, dramatisch als een opera met al die complexe personages. Acteerwerk is in orde en ik vind mevrouw Corberó steeds aantrekkelijker worden. De blonde krullenbol wordt aardig weggespeeld door haar.
De heer Medem blijf ik een fijne regisseur vinden.

De films van regisseur Julio Medem beginnen spaarzaam te worden. Ik vind dat jammer, want Medem heeft een aantal heel mooie films op zijn naam staan, met als absolute uitschieter Los Amantes del Círculo Polar (1998).
Ook deze film over het beetje bij beetje opbouwen van een wederzijdse familiegeschiedenis reken ik tot een van zijn betere werken. Een film met mooie plaatjes en pakkende fragmenten, die aanvankelijk lijken te culmineren in een schier onontwarbare Gordiaanse knoop. Vanwege de vele dwarsverbanden is het daarom zaak om bij de les te blijven.
Een erg mooie film met fraaie rollen van Úrsula Corberó en de altijd betrouwbare Najwa Nimri.