Life Itself (2018)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Dan Fogelman
met Oscar Isaac, Olivia Wilde en Mandy Patinkin

'Life Itself' volgt diverse personen in hun zoektocht in het leven en in de liefde. Zo zijn er Will en Abby die een relatie met elkaar aangaan. De liefdesverhalen beslaan zowel verschillende decennia, generaties als continenten waardoor ze zich afspelen in New York of pakweg op het Spaanse platteland. Allemaal zijn ze verbonden door een enkele gebeurtenis.

• vanaf vrijdag 1 maart te koop op dvd

Vanaf 25 oktober in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Bram0108
Dit zou normaal totaal niet mijn film zijn, maar de poster en het verhaal trekt mij wel. Ik hou deze goed in de gaten!

Wat een mooie trailer.

30 september te zien op het PAC festival bij Pathe

avatar van Koekebakker
Afgekraakt in de internationale pers, en er is ook heel wat op aan te merken, maar ik hou toch wel van de ambitie en de gevoeligheid van de film.

Ik hou van dit soort films.

avatar van Zwolle84
Oef, wat een tegenvaller. Vreselijk cliché en zoetsappig.

avatar van John Milton
Vooral het einde. Zonder dat en de voorspelbaarheid hadden de acteurs het echt naar een hoger niveau getild

avatar van Shaky
Draak van een film die met zeer misplaatste humor in het eerste segment meteen al de plank misslaat. Een opdringerig sentimenteel verhaal volgt en de 'clou' is al van mijlenver te zien. De acteurs doen niet heel veel verkeerd, maar met zo'n zwak verhaal valt gewoon niet te werken.

avatar van Justinvdk
Lang niet zo slecht als iedereen op voorhand zei. Vooral het acteerwerk is dik in orde. Alleen jammer van het einde, dat vond ik behoorlijk tennekrommend.

avatar van Flat Eric
Over leven en liefde.

Diverse levens en verhalen die op een gegeven moment met elkaar verweven raken. Een beetje Babel en Crash-achtig dus. Niet een heel bijzonder of nieuw concept dus dan moet een dergelijke film het hebben van de uitvoering. En die was grotendeels prima in orde. Vooral de eerste twee hoofdstukken vond ik aardig en fris gedaan. Het einde daarentegen deed dat in een klap teniet. Jammer.

avatar van rep_robert
Life Itself is onderverdeeld in 4 hoofdstukken.
Hoofdstuk 1 vond ik echt fantastisch. Het was komisch, het zat ontzettend slim in elkaar en tegelijkertijd ook erg ontroerend. Het mechanisme van het vertellen door een voice-over, dat deze altijd gekleurd is en maar 1 visie van een verhaal verteld wordt zo slim uitgewerkt dat ik echt genoot van de film. Het verklaart ook het waanzinnige voice-over gedeelte met Samuel L. Jackson in het begin. Aan het einde van de hoofdstuk zat ik echt een minuut lang met een open mond even naar het scherm te staren.
In hoofdstuk 2 zitten er nog een aantal leuke dialogen tussen de grootvader en kleindochter, maar merk je al een beetje dat al het kruid in het eerste hoofdstuk verschoten is. De volgende twee hoofdstukken ontaarden verder in een standaard mozaïekverhaal die goed weet te ontroeren, maar nergens het niveau van het eerste hoofdstuk haalt. Dat alle logica verder als sneeuw voor de zon verdwijnt en het qua tijdlijnen gewoon niet meer lijkt te kloppen (het verhaal lijkt zich in het heden af te spelen, maar twee generaties later lijkt het verhaal zich nog steeds in het heden af te spelen) moet je dan maar voor lief nemen.

3,5* voor het eerste hoofdstuk met de fantastische Oscar Isaac

rep_robert schreef:

Hoe bedoel je dit? Alles is toch in het verleden, op de laatste scène na?

avatar van rep_robert
Zwolle84 schreef:

Hoe bedoel je dit? Alles is toch in het verleden, op de laatste scène na?

Hoofdstuk 1: Het verhaal met Oscar Isaac en Olivia Wilde lijkt gewoon hedendaags NY te zijn. Telefoons.. Alles..auto's.. Niks leek erop dat dit verhaal zich ergens in de jaren 90 zou moeten afspelen. De referente naar het album van Bob Dylan uit 1997 kan in elk willekeurig jaar erna benoemd zijn, maar doordat ze erover praatten alsof het album al een bepaalde status had kan je toch van vele jaren later spreken.

Dan volgt hoofdstuk 2..ongeveer 18-20 jaar later met hun dochter Dylan die rebels is... Dan zitten we al minstens rond het jaar 2035.

De film eindigt weer met de dochter van Dylan die een boek heeft geschreven(doe je niet op je 18e) en alles lijkt gewoon nog steeds in Hetzelfde tijdsbeeld te zijn. Terwijl we hier inmiddels al ongeveer in 2055 of later zouden moeten zitten als ik de film zo mag geloven. Dan vind ik het raar dat ik nergens in de film het idee heb dat het zich in verschillende tijdsperiodes afspeelt. Alles lijkt gewoon het hedendaagse NY te zijn en dat vind ik raar aangezien het om 3 generaties gaat.
Dit was het eerste dat ons dwars zat toen de film was geëindigd. Het stemt me treurig als in de komende 30 jaar geen enkele (technologische) vooruitgang maken en we nog steeds in boekenwinkeltjes zitten te leuten.

avatar van Zwolle84
Ah, dan brgreep ik je verkeerd. Ik heb zelf niet zo goed opgelet kennelijk, stoorde me meer aan het feit dat de hele film nergens op slaat.

avatar van BlueJudaskiss
Krijgt er in de Volkskrant vandaag gigantisch van langs.

avatar van Cikx
Jammer. Toch wel een sterke cast zou je zeggen.

Van een enorm sterk eerste hoofdstuk waarvan ik even perplex was, vervalt het in een zoetsappig cliché. Acteerwerk was daarbij wel goed

avatar van wibro
Resensie Rolling Stone over Life Itself: "We Have Now Seen the Worst Movie of 2018". Of het voor mij de slechtste film is durf ik nog niet te zeggen maar oh wat was dit een drama, letterlijk en figuurlijk. Dodelijk ongeluk, zelfmoord, kanker, trauma's. Niets bleef je bespaard bij het zien van deze uiterst depressieve maar ook i.m.o. zeer ongeloofwaardige film. Wat wil de regisseur je hier vertellen: dat het leven een tranendal is zoals de filosoof van het pessimisme Arthur Schopenhauer ons wilde doen geloven. Voor de regisseur misschien maar in ieder geval niet voor mij. Het leven heeft zijn vervelende- maar ook zijn mooie kanten. Van dat laatse viel echter in deze film niets te merken. Alleen maar doffe ellende. Tja, overdaad schaadt. Op een gegeven moment raakte al dat leed dat je voorgeschoteld kreeg mij totaal niet meer. Ik werd er in ieder geval volledig door afgestompt. Na afloop van dit drama mij daarom maar eens te goed gedaan aan een paar lekkere bieren in een kroeg waar ik gelukkig alleen maar vrolijke mensen tegenkwam.

2.0* en dan ben ik nog gul.

avatar van mrklm
In de veelbelovende openingsscène horen we Samuel L Jackson (die ook even te zien is) als een 'unreliable narrator' en zijn we getuige van een gruwelijk busongeluk. Het is de verbeelding van een filmscenario geschreven door Will [Oscar Isaac] die na een traumatische gebeurtenis lange tijd in een inrichting heeft gezeten en met behulp van verplichte sessies bij psychiater Cait Morris [Annette Bening] zijn leven weer op de rails moet zien te krijgen. In het eerste kwart van "Life Itself" ontdekken we dat Will zijn relatie met Abby [Olivia Wilde] moet zien te verwerken, het tweede deel verhaalt over hun eveneens getraumatiseerde dochter Dylan [Olivia Cooke] en het derde en vierde hoofdstuk gaat over de perikelen van een familie waarvan de jongste telg ooggetuige was van de traumatische gebeurtenis die de episodes verbindt.
Het eerste deel is origineel, sterk geacteerd en scherp geschreven. Het tweede deel is minder origineel, maar ontstijgt de middelmaat nog ruimschoots. De laatste twee episodes zijn weliswaar goed geacteerd, maar hadden zo uit een willekeurige (Spaanse) soapserie gekopieerd kunnen zijn. De cast zorgt dat het nooit verveeld, maar het is jammer dat regisseur/scenarist Dan Fogelman niet voort heeft weten te borduren op de ijzersterke opening.

avatar van Jako50
Beetje verbaasd over in mijn ogen te lage waardering maar smaken verschillen nou eenmaal en misschien te veel mannen die stemmen tov van vrouwen. Voor mij is een pareltje en is dit een film waarom ik graag naar de bios ga. Klopt dat de opening sterk is en dat het laatste part wat minder is maar als ik de film als totaalplaatje bekijk en de moraal van het verhaal meeweeg dan kan ik niet anders zeggen dat ik het een goede film vond en mijn 4 sterren dan ook gemeend zijn.

Jako50 schreef:

Want mannen houden van actiefilms en vrouwen van drama?

avatar van Redlop
Er zijn mensen die Samuel L. Jackson leuk vinden als hij leuk gaat doen. Ik erger me er vooral aan. Dus vanaf het begin had ik al moeite met deze film. Na een tijdje begon het personage van Oscar Isaac interessanter te worden, maar op dat moment pleegt hij zelfmoord en gaan we naar een langdradig stuk overacting van Banderas kijken. Rommelig en pathetisch. Jammer.

avatar van Jako50
robertinho schreef:

Want mannen houden van actiefilms en vrouwen van drama?

Voor de meerderheid meer dan 50% gaat dat wel op denk ik, maar dat is niet wat ik bedoel. Doordat ik vermoed dat er meer mannen dan vrouwen actief zijn op dit forum komt het stemgemiddelde lager uit dan ik zou verwachten, omdat ik inschat dat vrouwen deze film hoger zouden waarderen maar dat is slechts een aanname van mijn kant en dus niet iets wat ik met feiten kan onderbouwen.