The Song of Names (2019)

Canada / Hongarije

geregisseerd door François Girard
met Tim Roth, Clive Owen en Catherine McCormack

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog is de negenjarige violist Dovidl, een Poolse Jood, naar London gevlucht. Op zijn 21ste staat hij op het punt zijn eerste concert te geven als hij zonder enig spoor van de aardbodem verdwijnt. Zijn broer Martin, die hem altijd al op handen heeft gedragen, krijgt decennia later van een jonge violist een muziekstuk te horen dat enkel en alleen door Dovidl aangeleerd had kunnen zijn. Martin begint een onderzoek naar zijn verloren broer wat tot verrassende ontdekkingen leidt.

Integere, maar niet helemaal geslaagde verfilming van het boek van Norman Lebrecht, werd vooral in Canada zeer gewaardeerd, maar zal in Europa de massa niet echt aanspreken. Thematiek doet wat denken aan ons eigen De Aanslag: een toevallige, schijnbaar onbeduidende gebeurtenis(het missen van een bus stop door een zeer getalenteerde jonge violist) heeft grote emotionele en levens veranderende gevolgen voor zowel hemzelf als zijn beste vriend. Een vriend die vervolgens als volwassene gefrustreerd en obsessief op zoek gaat naar de ware toedracht van de gebeurtenissen van die ene nacht. Kalm, accuraat drama heeft lang nodig voordat het gevoelige punt wordt gemaakt, en het was derhalve beter geweest als The Song of Names wat was ingekort(met name de flashback structuur aangaande de twee in hun jonge jaren werkt niet goed). Tim Roth in een mooi ingetogen rol als een normaal persoon dit keer, is een zeer aangename verrassing. Clive Owen als een potentieel virtuoze violist ligt wat moeilijker maar hij komt er net mee weg. Film die een select publiek echt zal aanspreken, met name als je houd van vioolmuziek zal dit je ding kunnen zijn, want tegen het einde krijgen we een bijna onvervalste concertregistratie.

avatar van boemboem27
zeer verrassende en erg indrukwekkende film.
mooie vioolmuziek ,behoorlijk aangrijpend, en niet alleen voor de joodse gemeenschap.
het is /zal geen film zijn die iedereen zal aanspreken,denk voor een select publiek.
die dit soort drama waardeert wat indirect te maken heeft met de gruwelijkheden van de 2e wereldoorlog.

avatar van Onceuponanytime
Jarenlange vragen inzake een verdwijning krijgen stuk voor stuk een antwoord en vormen uiteindelijk de gewenste - hetzij emotionele - uitwerking. De decors ogen prima, de acteurs doen het naar behoren. en het hier en daar een staaltje vioolmuziek maakt het drama compleet

avatar van AniSter
Mooi gemaakte film met een paar kanttekeningen. Wat het verhaal betreft: als dit waargebeurd zou zijn, zou ik het niet geloven en de 'verrassende ontdekkingen' volgens de omschrijving vond ik tamelijk magertjes. De casting was goed, behalve Owen als violist. Dat paste voor mij niet bij elkaar.