The Meg (2018)

Verenigde Staten / China
Actie / Horror

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Jason Statham, Bingbing Li en Rainn Wilson

Een onderzoeksduikboot - onderdeel van een internationaal diepzee-observatieprogramma - wordt aangevallen door een enorm wezen waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven. De duikboot met de bemanning ligt nu op de bodem van de oceaan, met de bemanning gevangen. Onder flinke tijdsdruk wordt de ervaren diepzeereddingsduiker Jonas Taylor ingeschakeld om de bemanning te redden van de enorme prehistorische 25 meter lange haai, bekend onder de naam megalodon.

avatar van Night owl
Begint redelijk mooi, maar wordt steeds minder goed. Domme acties. Je zit jezelf op te vreten in de bank omdat ze zo sloom doen, en ja hoor, daar is de volgende haai alweer!
Ze gaan er vanuit dat er maar 1 haai is, terwijl die gast in het begin zei dat er wel 20 haaien door dat lek hadden kunnen ontsnappen.

Ook vaag is dat ze in de ene scene verdrietig zijn vanwege de dood van hun vrienden/team, maar in de volgende scene is alles weer lekker luchtig en is er geen spoortje van verdriet of ernst meer...

En zoals al is gezegd is dit ook zeker geen horrorfilm. Jurassic Park 1 was nog enger.

Anyway, grappig om 1x gezien te hebben, maar daar blijft het ook bij.

avatar van danny84
Zeker geen slechte film, maar constant heb je het gevoel dat er veel meer in had gezeten.
Prima om eens te zien, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Norman Mailer
Bij Poseidon, waar heb ik in hemelsnaam naar liggen koekeloeren?! Ikhad ook beter moeten weten natuurlijk. Voortaan hou ik het gewoon weer Vis TV op de zondagochtend.

avatar van james_cameron
Vermakelijke maar tegelijkertijd behoorlijk stompzinnige rampenfilm, gebaseerd op het gelijknamige boek van Steve Alten. Het idee is helaas cooler dan de feitelijke uitwerking. De special effects schieten herhaaldelijk tekort, maar ook cast en script laten veel steken vallen. Statham is zoals altijd wel oké maar weinig bijzonder in de hoofdrol. Voornaamste pluspunt is de fraaie production design en het aangename tempo, waardoor dit uiteindelijk toch best een leuk fimpje is geworden. Maar waarschijnlijk werkt de plot beter in boekvorm.

avatar van Rodger
Gewoon verstand op 0 .. en kijken maar..
Het begin is nog aardig...maar dan zwakt het snel af naar een bedenkelijk niveau...
2.5 **

hei Night owl ben je zeker dat het over deze film gaat. de reden dat ik u dat zeg of vraag is omdat u schrijven over de film toch meer weg heeft van een andere film ook met haaien. deep blue sea omdat die omschrijving er zo wat op lijkt. ik kan het mis hebben want ik heb deze film nog niet gezien en misschiens komt dat er ook in vandaar dat ik het even wil zeggen.

avatar van Noodless
Pfff...vrij matig allemaal. Je weet wat je kunt verwachten, maar hier was het vaak wel echt overdreven dat het flauw en soms belachelijk wordt. Het kijkt wel vlot en vermakelijk weg, maar op een bepaald moment heb je het ook gehad met deze film. 5/10

avatar van bjerik76
de trailer vind ik toch wel oké eruit zien ...

avatar van larsk0
Heerlijke pulp gewoon. Enige wat mij een beetje stoorde was dat de schaal van dat beest nogal veranderde... verder was de film geen seconde saai.

Film begint grafisch zeer goed. Denk aan the Abyss. Ook voldoende geheimzinnigheid ea. Maar algauw slaat alles over in genre Jaws 36.0. Waarom? Omdat het einde belachelijk zwak is. Niets speciaals. Moest men grafisch van begin volhouden dan was dit ok, maar nu is dit voor mij flopper. Vind zelfs Jaws beter en deze is straatoud...

avatar van GGG
GGG
Voor de moeite... slecht hoor.

Aziaten die met een normaal accent perfecte Engelse volzinnen oreren.
Iets vreselijkers kan niet.

avatar van Stefanie71
Vermakelijke film, maar het boek boek was beter

Goede film,
maar hoe de Aziatische markt deze film beïnvloed is ongelofelijk, er zijn scene's ingestoken speciaal voor deze markt die niets maar ook niets toevoegen aan het verhaal. Voor de rest leuke actie scene's en leuk om Jason statham is in een andere soort film te zien. Storend voor mij maar daar heb ik nu geen punten voor afgetrokken dat ze steeds de naam van Statham roepen Jonas ik noem toevallig ook zo.
Voor de rest leuke haaien film

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, vond hem wel vermakelijk en zaten goede scenes in, de haai zag er ook verder goed uit, ook goede acteurs en een leuk verhaal, op een gegeven moment dacht ik dat de film echt spannend werd toen het station waar ze zaten werd aangevallen, maar helaas daarna gewoon weer onder in zee.
Hier had je toch meer kunnen uithalen, denk aan de scene van Jurassic world.
Deze film is zeker niet beter dan bijv. Deep blue sea of Deep rising, dit was gewoon een standaard haaienfilm die best vermakelijk was, maar niet echt top.
Daarom 3 sterren

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Berichten verplaatst naar Het grote taaltopic

Matige film waarin een team onderzoekers onderwater worden aangevallen door een gigantische haai. Niet bepaald de beste haaien-film (voornamelijk omdat het te braaf blijft). Spannend wordt het nergens en de humor is aan de flauwe kant. De CGI valt zeker anno 2018 ook wat tegen. Een paar vermakelijke scenes, maar meer dan 2.5 sterren gaat het niet worden.

avatar van toetje1977
Kijken en niet te veel nadenken hierbij. Tempo is hoog, rest is matig maar toch erg vermakelijk.

Mocht wat korter duren. Vind een haai ook niet heel erg boeiend. Maar dat is persoonlijk.
Moet ook zeggen dat ik die Stratham toch echt weer niet zo'n slechte acteur vind. Ondanks dat hij altijd hetzfde type speelt. Dat doet hij best oké.

avatar van dutchtuga
Toen wij bij It’s Only a Movie voor het eerst hoorden over The Meg waren we niet meteen van onze stoelen geblazen. Haaienfilms zijn er immers genoeg, maar deze haai is prehistorisch en immens. Daar kan dus wel een leuke monsterfilm in zitten, zeker met actieheld Jason Statham in de hoofdrol. Veel actiehelden moeten een zo breed mogelijk publiek aanspreken, maar Statham is vaak niet vies van een R-rated film op zijn tijd. The Meg is helaas PG-13 geworden en niet zo’n goede ook…

The Meg opent obligaat met een of andere reddingsactie waarbij Statham levens moest opofferen. Dit moet het personage een bepaalde lading geven die nergens goed uit de verf komt. Maar we hebben met een monsterfilm te maken dus laat ik die verwachtingen varen en mij richten op de spectaculaire actie en spanning. We hebben immers met een 25 meter lange haai te maken, toch. Niets van dat. The Meg krijgt het voor elkaar om behoorlijk saai te zijn en nooit echt voor spektakel te zorgen. Waarom dan nog aan zo’n film beginnen, vraag ik mij af? We zien het beest echt veel te snel, waardoor van spanningsopbouw geen sprake is. Turteltaub lijkt Jaws nooit te hebben gezien, want wat is nu het kenmerk van een goede monsterfilm? De volledige gedaante van het wezen in ieder geval een tijdje geheim houden.

Goed, geen spanning dus, maar wellicht wel wervelende actie? Toegegeven, de makers proberen hier wel een spektakelfilm van te maken want actievolle sequenties zijn er genoeg, maar geen enkele blijft je bij. We krijgen veel bombast, maar goed geregisseerd zijn de scènes nooit. Het voelt allemaal behoorlijk inwisselbaar. Ik had er in ieder geval veel meer van verwacht. De recensie van Johan gaf mij enigszins hoop, maar het mocht niet baten. Het feit dat de film behoorlijk is toegespitst op de Chinese markt is verder geen doorn in het oog, maar wel opvallend en waarschijnlijk ook de reden dat de film zo enorm tam is. Niet alleen op het gebied van horror, maar ook op het gebied van actie en dat laatste had absoluut niet gehoeven.

avatar van snarfje5508
Kijken en weer vergeten. Statham is een actieacteur maar wat hier allemaal weer lukt is uiterst ongeloofwaardig. Maar, alles komt goed, zoals altijd......

avatar van Donkerwoud
Vleesch noch oervisch. De toon is wat onevenwichtig en schippert tussen serieuze sciencefiction, plat spektakelvermaak en misplaatste komedie. Qua kinderachtige grapjes is 'The Meg' (2018) namelijk niveau Michael Bay, zoals hoe het personage Suyin (Bingbing Li) in elke oneliner een smalende opmerking maakt over het postuur van Statham. Of hoe intens irritante B-komieken als Rainn Wilson, Page Kennedy en Ólafur Darri Ólafsson hun kolderieke luchtigheid brengen. Niettemin blijft Jason Statham een charismatische actieheld en is het amusant hoe zelfs de bonkige spierbundel wegvalt bij het gigantische formaat van de CGI-megalodon. Bij vlagen wordt de suspense aardig opgebouwd rond deze onderwaterdreiging en het geheel eindigt met een bevredigende pay-off in de geest van 'Jaws' (1975).

NRT
Wat moet je hier over zeggen. Puur voor het vermaak kijkt deze wel goed weg, al moet ik wel zeggen dat hij traag op gang komt. Statham speelt weer een aardige rol. Voor actiefilms en voor dit soort films is hij natuurlijk gemaakt. Ik zie ook dat er bij het genre horror staat. Dat heb ik dan toch gemist.

avatar van Fryce
Lekker! helpt wel om in iets andere staat van zijn te zijn. Film vol slap acteerwerk en stomme oneliners.