The Meg (2018)

Actie / Horror

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Jason Statham, Ruby Rose en Robert Taylor

Een onderzoeksduikboot - onderdeel van een internationaal diepzee-observatieprogramma - wordt aangevallen door een enorm wezen waarvan werd gedacht dat deze was uitgestorven. De duikboot met de bemanning ligt nu op de bodem van de oceaan, met de bemanning gevangen. Onder flinke tijdsdruk wordt de ervaren diepzeereddingsduiker Jonas Taylor ingeschakeld, om de bemanning te redden van de enorme prehistorische 25 meter lange haai, bekend onder de naam megalodon.

• Vanaf 9 augustus in de bioscoop

avatar van paul83
Vermakelijke haaienfilm die duidelijk wat bloed mist.

Ondanks dat de film zichzelf niet al te serieus neemt doet dat niet af aan de "kwaliteit" van de film. De CGI is dik in orde en de film biedt genoeg spectaculaire actie scenes. Statham is dan ook prima op z'n plek in een film als deze. Dat hij een "zwemmers" achtergrond heeft is ook goed te zien in bijvoorbeeld de harpoen scene en scene met de kooi. Aan charisma ontbreekt het hem ook niet. Daar is echter alles met betrekking tot kwaliteit wel gezegd. De film kenmerkt zich verder door cliché karakters, onnozelheden en een irritant kind.

Groot gemis is de afwezigheid van bloed en gore en de aanwezigheid van kinderlijke humor. Bizar is wel dat er genoeg gore te zien op het moment dat er een ander zeedier wordt verscheurd. Een enorme slachting bij het strand richting het einde van de film zou toch wel mooi zijn geweest.
Vraag me dan toch af in hoeverre die Chinese investeringsmaatschappijen daar invloed op hebben. Het is Piranha 3D toch ook gelukt om te slagen met een R-rating en een leuke marketing campagne?

Basto schreef:

Als ik lees dat de kills saai en bloedeloos zijn, sla ik m over. Laat ze maar iets goeds en spannends maken, dan geef ik het een kans. Ga geen 15 euro neerleggen voor middelmaat.

Basto

Het is nog steeds een leuke film hoor. Als ik dit van te voren geweten had dan was ik alsnog heen gegaan.

Ik heb hem in 3d bekeken omdat hij verder niet in 2d draait, wat ik totaal niet begrijp maar goed.

avatar van Kondoro0614
Doom4 schreef:

Dat zie je tegenwoordig wel vaker, volgens mij draaide de laatste Star Wars film ook niet in 2D, hier in ieder geval niet.

avatar van The Widowmaker
Graaf Machine schreef:

Een ''Normaal'' kaartje zonder 3D brillen kost hier ook al €12,45
Het gaat anders aardig richting die 15 euro.

avatar van horizons
Kondoro0614 schreef:

In Vue draaide die wel in 2D.

The Widowmaker schreef:

Een ''Normaal'' kaartje zonder 3D brillen kost hier ook al €12,45
Het gaat anders aardig richting die 15 euro.

Oh, hier bij de Pathe Hengelo kost een 2D ticket 8,50, en een 3D ticket 10 euro. Dat is wel een verschil. Er komt een euro bij voor een 3D bril, maar dat is natuurlijk éénmalig.

avatar van Basto
Graaf Machine schreef:

Dat kost Imax3D

avatar van Walter White
Geweldige film alles werd goed in beeld gebracht leuk verhaal.

avatar van Ajax&Litmanen1
Voorop staat dat ik me behoorlijk heb vermaakt met The Meg, maar dit had zoveel beter kunnen én moeten zijn. Met Statham heb je een hele fijne hoofdrolspeler die prima bij een titel als deze past en visueel was het echt knap gemaakt, maar uiteindelijk krijgt de megalodon veel te weinig te doen. Zo'n scène als aan dat strand op het einde, daar zat zoveel perspectief in, maar er gebeurt gewoon niks. Dat had net als in Piranha 3D een gigantische slachting moeten worden. Nu blijft het toch wat wat actie op zee. En wat misschien nog erger is, is dat dit geen r-rated film is geworden (zoals bv de net genoemde Piranha 3D) waardoor je gewoon bijna geen gore in beeld krijgt. En dat bij een allesverslindende moordzuchtige mega-haai...Heel fijn dat deze keuze is gemaakt zodat je buurjongen van 12 ook mee kan, maar het is wel een enorm gemiste kans.

En wat me ook stoorde was de Chinese cast. Alles om ook wat opbrengsten uit China te halen, maar het voelt allemaal erg geforceerd aan. Dat is jammer genoeg een trend aan het worden, films als Pacific Rim 2 en de nieuwe Star Wars films doen dit ook al.

Buiten dat was dit wel prima entertainment met een vlot tempo, een toffe monsterhaai en Statham die zich volgens mij wel vermaakte. Maar het had gewoon veel beter moeten zijn. Misschien in een vervolg de minpunten wegwerken?

avatar van John Milton
Dolby Atmos voorstelling hier was óók 13,45 euro, Al had ik daar geen last van met de PUC gold card, heb alleen de 2,50 toeslag voor mijn vriendin betaald (reguliere PUC).

Gelukkig maar, want als ik naast de tien euro aan het buffet nog 27 voor de film had moeten betalen, dan had ik me wat bekocht gevoeld met dit script en vooral de dialogen en karakters. Statham, bingbing en het jonge mieskie zijn charmant, maar de meeste rollen komen niet uit de verf.

Aardig voor pashouders, maar bewaar je geld anders voor een betere film.

avatar van Master Blaster
Toch jammer, er is meer aan het jonger publiek gedacht waardoor het toch allemaal wat vriendelijker word.

3* + 0,5* vanwege Statham

Wou gaan naar deze megalodon movie maar na het zien van de trailer
Lijkt het meer een komedie jammer
Had wat meer spanning in gedachten
En wat engers !

Aardige film waarbij toch steeds het gevoel van 'het boek was beter' terug komt. Buiten het gegeven dat er een grote haai naar de oppervlakte komt, is er sowieso weinig over van het oorspronkelijke verhaal buiten de namen Jonas en Mac. De Japanners zijn om bioscooptrekkende redenen Chinezen geworden en de aanwezigheid van een 8-jarig kind is (zoals altijd) vrij hinderlijk. De special effects zijn bij vlagen erg goed, maar op andere momenten ook weer weinig 'speciaal' te noemen. Wat wel goed is, is het acteerwerk van Jason Statham, Cliff Curtis en het feit dat de film nergens verveelt. Na het vrij spannende begin, is de tweede helft echter meer actie gericht, wat meer zorgt voor een ontspannen zit dan een spannend bioscoopbezoek. Voor mensen zoals ik die een flinke angst voor witte haaien hebben zijn enkele scenes best zenuwslopend, maar al met al was een film als The Shallows toch echt vele malen beter. Zeker leuk, maar had gewoon beter kunnen zijn.

avatar van stefano
Ik heb me goed vermaakt met deze film. Er zit leuke humor in en het ziet er goed uit. Het is eigenlijk precies wat je er van mag verwachten. Ik ben wel blij dat ik de trailer nu niet meer hoef te zien in de bios, want na 100x word je die wel een beetje zat

avatar van fappie
Dat de film een voldoende is komt vooral door Jason Statham. Ik vond dat hij het zeer goed deed. Wat een baas is die vent.

Verhaal is ok. Ik vond het begin eigenlijk iets te complex. Keep it simple.

avatar van Ducoz
Ik had eigenlijk wel meer onderwater willen zien en ook wat meer van die onderwaterwereld.

Opzich geen verkeerde film, maar wordt naarmate het verhaal progresseert wat gewoontjes.

Nu wil ik eens een dergelijke film zien waarin alles echt naar de shit gaat en zo'n 'monster' overleefd.

avatar van Donucius
Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken. Weer een Aziatische samenwerking met typische aziatische humor. Aziatische producties geven meer om visuals en effecten dan logica en verhaallijnen dus je bent gewaarschuwd. 2 welverdiende sterren voor Statham en Sophia Cai. De rest kan zo overboord gegooid worden terug in de diepte van de oceaan.

Dit is een erg slechte IMAX blowup die heel erg duidelijk niet voor IMAX gefilmd is. Bijna alle shots zijn ingezoomd en te groot zelfs op een IMAX scherm. IMAX zou meer beeld boven en onder bieden, maar het tegenovergestelde is hier te zien. Puur 2.39:1 oplichterij. Velen zullen het wellicht niet zien, maar het is vrij duidelijk dat hier weinig werk ingestoken is voor IMAX. 3D is echt 0,0 in deze film aanwezig en dat is ook voor het eerst. Noppes, nada, de letters van de intro waren niet eens 3D...

Ik had al een slecht voorgevoel, want Jaws blijft uiteraard de nr. 1, 2 en 3 van de haaienfilms. Maar dit is puur snel vermaak gericht op de Aziatische markt, niet op de Europese markt. Laat dit duidelijk zijn, ook al zeggen ze anders.

avatar van Flat Eric
Jonas and the whale, of in dit geval, Jonas en de prehistorische Jaws.

Een Jason Statham vehikel. Dan weet je het wel. Save the world, get the girl and heel veel onwaarschijnlijke actie.
De halve cast had wat mij betreft opgepeuzeld kunnen worden, tenenkrommend slecht op het lachwekkende af.
Is de film dan slecht? Nee hoor, het is best spannend en vermakelijk allemaal. Onderhoudend zeg maar. Oftewel, af en toe een visje is best lekker, maar niet te vaak.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het promotiemateriaal van The Meg - trailer, poster, taglines - doet denken dat de film lekker bewust cheesy is, met een flinke knipoog. Maar als je zo'n film verwacht, kom je behoorlijk bedrogen uit. The Meg was namelijk tot mijn verbazing compleet humorloos. Althans, er werden wel pogingen gedaan tot wat standaard comic relief, maar grappig is het echt geen seconde. En dat met een premisse waarin je Jason Statham tegenover een reusachtige haai zet, het is bijna knap hoe daar zo'n saaie dertien-in-een-dozijn prent uit komt rollen. De mensen achter de promotie hadden schijnbaar een andere - leukere - film voor ogen.

The Meg is op z'n vervelendst als het allemaal nogal dramatisch wordt. We zien gaandeweg de film hoe Jason Statham in slowmotion onder de douche staat en zwaarmoedig voor zich uit staart. Elke keer als de haai iemand opslokt is dit geen reden voor gejuich in het publiek, maar worden we getrakteerd op droevige hoofdpersonages, alsof het slachtvee dat sterft ons iets moet doen. Het wordt al helemaal mooi als we steevast een love interest voor Statham krijgen en hij een band opbouwt met een - erbarmelijk acterend - klein meisje. De makers lijken daarmee het grote publiek te willen plezieren en maken van The Meg een soort familiefilmversie van Jaws. Akkoord, bepaalde sequenties met de uit de kluiten gewassen haai zijn enigszins vermakelijk, maar de film neemt zichzelf veel te serieus. Dit had hele leuke pulp kunnen worden of op z'n minst zo slecht dat het leuk is. Maar The Meg is geen van dit, het is een enorm inwisselbaar actiefilmpje, met slechts een handjevol aardige scènes.

2 sterren.

avatar van JacoBaco
Ik had het gevoel alsof het heel erg lang duurde. De film lijkt wel 45min lang op te bouwen naar het moment dat de Megalodon dan eindelijk eens haai komt zeggen. Wanneer het beest dan eindelijk eens opduikt, wordt het zowaar af en toe spannend, maar ik merkte dat ik mezelf begon te ergeren aan het feit dat de film erg terughoudend is. Een film als The Meg hoort toch juist lekker over de top te zijn, maar los van de traditionele luchtige momentjes doet de film toch wel behoorlijk ernstig. Wellicht doe ik zelf nu ook iets te ernstig, want de film als totaalplaatje is alsnog plezierig om naar te kijken. Jason Statham is een beetje mak dit keer, maar dat misstaat hem niet moet ik zeggen.

Het grootste minpunt is dat The Meg veel gewelddadiger en bloederiger had moeten zijn!

6,5/10

avatar van wwelover
Geinige film, maar zonde dat het geen R-Rated film is. Volgens mij had de film daar meer baat bij gehad. Al dat zoetsappige was ook beetje overbodig. Maar ja Statham is cool, er zitten leuke momenten in, bij vlagen best grappig en ok CGI.

avatar van schenkowiets
wwelover schreef:

Het gaat niet om of de film heftig /goed is maar om de knaken en op deze manier pakken ze een grotere doelgroep door dat zoetsappige gedoe , dus meer knaken
En dat is erg jammer idd tegenwoordig .

avatar van Graaf Machine
Voordat het tegenwoordig was ging het ook al om de knaken natuurlijk. Commerciële film is gewoon business.