Redbad (2018)

Nederland
Avontuur / Historisch

geregisseerd door Roel Reiné
met Gijs Naber, Huub Stapel en Egbert Jan Weeber

In 754 na Christus wordt de monnik Bonifatius bij Dokkum gedood, volgens geschiedenisbronnen door "barbaarse" krijgers. Is hij inderdaad in koelen bloede vermoord door een stel bloeddorstige wilden, of is dat alleen de christelijke versie van de geschiedenis? 'Redbad' vertelt het verhaal van de adellijke Friese strijder Redbad die na de inval van de Franken in Noord-Nederland bij de Vikingen belandt. Van daaruit plant hij zijn terugkeer: om de dood van zijn vader te wreken en het oprukkende christendom het hoofd te bieden.

• vanaf donderdag 4 juli te koop op dvd

avatar van Graaf Machine
RuudC schreef:

Wat Reiné wil, is dat als deze film je interesse aangewakkerd heeft, jij zelf op onderzoek gaat naar de ware Redbad. Als hij makkelijk wilde scoren met een historische film, dan had hij wel een andere held gekozen.

........

Maar op wat onderdelen na kun je het verhaal niet accuraat vertellen. Ik zie wel waar Reiné aan het verhaal heeft zitten draaien en daar ben ik ook niet altijd gelukkig mee, maar dat is net wat anders. Er zijn maar heel weinig bronnen, waarvan de meeste ook nog niet eens betrouwbaar zijn..

Als Reiné dus had gewild dat jij zelf op onderzoek gaat naar de ware Redbad, had hij óók beter een andere held kunnen kiezen. Eéntje bijvoorbeeld waar wat meer betrouwbare bronnen over te raadplegen zijn.

Vanavond ga ik de film zien, maar vooralsnog ga ik er vanuit dat het een lekker middeleeuws pulpavontuur wordt. Als het ook nog wat vlot geregisseerd is kan het best een leuke 2,5 uur worden.
Juist omdat er zo weinig over Radboud bekend is, kan het nog wel wat worden, want dat nekte zijn vorige historische epos. De gaten en missers in het verhaal van De Ruyter waren niet met gebrek aan bronnenmateriaal te dichten.

avatar van mrklm
De Friezen spreken Nederlands, de Denen spreken Engels en een zonsverduistering is een volle maan. Het zegt over het abominabele niveau van dit nauwelijks uit te zitten epos. Treurig zijn de vele continuïteitsfouten in de scènes in koude kasteelruimtes, waar de adem wél te zien is medium shots, maar niet in close-ups! Gijs Naber doet zijn uiterste best in de titelrol, maar Roel Reiné maakt er een absolute puinhoop van, daarbij geholpen door het scenario van Alex van Galen dat niets meer is dan gebakken lucht, gepuncteerd met talloze clichés. Net als in het superieure Michiel de Ruyter (2015) maakt Reiné hier veelvuldig gebruik van slow-motion en kunstmatige geluidseffecten, maar in Redbad zijn de vechtscènes rommelig gefilmd (maar niet rommelig genoeg om te zien dat de figuranten er he-le-maal niets van kunnen) en slecht gemonteerd (er is soms geen touw aan vast te knopen). Het 3D-bloed heeft bovendien een hoog Copy/Paste-gehalte. Jack Wouterse verdient de prijs voor de meest dramatische vertolking en dat is zeker geen compliment. Dan is er ook nog die verschrikkelijke, plechtige score die maar niet weg wil gaan en slechts onderstreept dat dit puur gebakken lucht is. Het meest wonderbaarlijke is dat ik de 160 minuten heb weten vol te maken, een prestatie waarmee ik mijzelf van harte feliciteer! Wat niet wil zeggen dat ik ook maar iemand wil aanraden om diezelfde uitdaging aan te gaan.

RuudC schreef:
Een mooi, maar behoorlijk geromantiseerd stukje geschiedenis.

Vier sterren, je verwacht het niet van iemand die mee heeft gewerkt aan deze film. Terwijl praktisch elke andere review die ik vandaag tegen kom tot maximaal een hele kleine voldoende komt, maar nog vaker een onvoldoende.

Ook hilarisch dat 3 van de 7 stemmen op Moviemeter deze week aangemaakte accounts zijn die 5 sterren hebben gegeven op deze film en daarna weer zijn uitgelogd. De productiemaatschappij is er maar druk mee om ons te doen geloven dat dit heel goed is.

avatar van Shinobi
De zogenaamde filmtip van deze week als ik de reclame op de radio voorbij hoor komen. Wat een lachertje zeg, alleen al die cliché zinnen die ze bezigen. Ik loop hier met een grote boog omheen.

avatar van John Milton
Berusten, A&L

Laat het even los tot meer mensen het gezien hebben!

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, het was wel duidelijk dat men geprobeerd heeft deze film ofwel onder de aandacht te houden, ofwel een positieve draai eraan te geven. Ik voel toch vooral een kleine mislukking aan de Friese horizon gloren.

Donkerwoud schreef:

Ach, er zullen wel weer een paar honderdduizend man heen gaan uit interesse omdat ze films in het Engels maar vermoeiend vinden. Dus die gouden kalveren of wat voor flauwekul ze daaraan uitreiken zullen vast wel gepakt worden. Wat verder weinig over de kwaliteit zegt.

Hoop overigens ook wel dat de film succes heeft. Misschien komen er dan in de toekomst grotere budgetten en betere acteurs vrij om er echt wat van te maken. Kunnen al die kansloze rom-koms uit eigen land de vergetelheid in.

avatar van Zwolle84
Een 1 van mrklm. Zou het dan tóch een goede film zijn?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Op zich is Brimstone al een positieve ontwikkeling geweest. Ik vermoed dat er daardoor nog wel meer verrassende genrefilms gaan komen op de korte termijn. Al is het jammer als 'Redbad' de kant opgaat van 'Het Bombardement'.

avatar van The Widowmaker
RuudC schreef:

Dit heb ik Reiné echt nergens horen zeggen. Dit klinkt eerder als jouw eigen interpretatie.

Reiné zijn doel was puur om film te maken, niets meer en niets minder. Dat is ook niet erg, want het is en blijft uiteindelijk entertaining. Maar ze doen tegelijkertijd óók overkomen alsof het een historische kloppende film is door in de media te zeggen van: ''Redbad moet Nederland eigen historie gaan leren''. Ze hebben dit later gelukkig weer wat rechtgetrokken in de mini documentaire door aan te geven dat ze fantasie hebben gebruikt. Reiné wil ook graag een ''schoolversie'' van Redbad gaan maken die door alle middelbare scholieren gezien kan worden. Maar dan heb je wel enige verantwoordelijkheid natuurlijk. Naar mijn mening moet je dit soort films, die grotendeels fictief zijn, echt niet naar scholen gaan brengen en doen alsof het educatief is.

Reiné hoopt dat Redbad schoolversie krijgt | RTL Boulevard - rtlboulevard.nl

avatar van paul ^^
Aan de ene kant is het op voorhand omhoog stemmen met 5,0 erg schadelijk. Maar mrklm die gelijk 0,5 stemmen geeft kan er bij mij ook niet in terwijl michiel de ruyter wel 5,0 krijgt. Objectiviteit is ver te zoeken. De hele Lap tekst waarom zie ik dan ook als schijt aan de muur. Ondertussen wacht ik af tot de goeie recenties komen.

paul ^^ schreef:

Met ruim 3000 stemmen en diverse jaren aanwezigheid op MM is mrklm een heel wat betrouwbare bron dan fake-accounts die 1 dagje aanwezig zijn en 1 stem hebben geplaatst, op deze film uiteraard.

Donkerwoud schreef:

Op zich is Brimstone al een positieve ontwikkeling geweest. Ik vermoed dat er daardoor nog wel meer verrassende genrefilms gaan komen op de korte termijn. Al is het jammer als 'Redbad' de kant opgaat van 'Het Bombardement', dat trekt toch een wissel op de kans dat er eens een goed epos uit komt rollen.

Brimstone was een goede film. Michiel de Ruyter idem. Zulke titels geven wel enige hoop ja.

avatar van Boneka
De film wordt volledig afgekraakt in alle recensies die ik tot dusverre lees. Snap dit punt dan ook niet.

avatar van IH88
Het Algemeen Dagblad een roddelkrantje noemen omdat ze een negatieve recensie plaatsen. Ben benieuwd wat de Volkskrant dan wel niet is https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/spektakelfilm-redbad-is-door-br-haperende-spanningsopbouw-en-eenduidige-dialoog-geen-waardige-opvolger-van-michiel-de-ruyter-twee-sterren-~b85d569d/

avatar van RuudC
Ajax&Litmanen1 schreef:

De meeste mensen houden op den duur op met zaniken en huilen.

Ik zeg het maar even.

RuudC schreef:

De meeste mensen houden op den duur op met zaniken en huilen.

Ik zeg het maar even.

Ik kan er niks aan doen dat jouw teksten bijna tegen propaganda aan schurken.

avatar van RuudC
I rest my case

avatar van Arri
Ajax&Litmanen1 schreef:

Helaas zien we dat veel op deze en soortgelijke websites. Pas na een paar honderd stemmen heb je een redelijk betrouwbaar gemiddelde.

avatar van Graaf Machine
Niet best. Dieptepunt die scene waarin Redbad en zijn Deense vrouw dat kasteel in Reims (was dat meen ik) binnendringen om de doop van Redbads zus te zien, en er dan op superheldenwijze een weg naar buiten weten te vechten. Volkomen debiel en zinloos..
Ook de teksten die voortdurend gebezigd werden.... auw. Ik verwachtte af en toe dat er iemand "ze smelten de kazen", zou gaan roepen (voor de ouderen onder ons een bekende zin).

Die vloed die in 5 minuten een meter hoog stond, die maansverduistering die er uit zag als een zonsverduistering...

Andere keer misschien nog wat meer, maar veel tijd wil ik hier niet meer aan besteden.

avatar van Flitskikker
Vanavond naar de voorpremière van de 4DX-versie geweest. Helaas liet de techniek het afweten (effecten liepen niet synchroon) en konden ze het niet tijdig genoeg (I.v.m. laatste trein) verhelpen, dus dat wordt later een nieuwe poging. Al werd ik van wat ik tot dan toe gezien had nog niet heel enthousiast.

Nou ja, ook weleens leuk om gezien te hebben hoe ze bij het herstarten de hele film doorspoelen. Net een blu-ray.

Bélon
Erg vermoeiend door de lengte, eentonigheid en altijd aanwezige soundtrack.

Redbad, koning der twijfelaars, uitvinder van het poldermodel avant la lettre. Heel soms kunnen lachen om -in de context- hilarische uitspraken als "Het zijn toch ook mensen" en "We moeten met ze praten". De actie is soms een lichtpuntje maar veel meer dan een rommelige B versie van Vikings kan ik hier niet in zien.

avatar van Thorongil
Komt vandaag uit, maar draait blijkbaar in geen enkele Vlaamse cinema... Of komt die hier later uit, iemand een idee?

avatar van tbouwh
Dit lijkt me hilarisch, maar 160 minuten van m'n leven is me toch te gortig. En wie die 4dx bij deze film bedacht heeft...

avatar van Kondoro0614
Recensie Redbad - Review op Filmtotaal.nl, zijn ook niet al te positief.. Jammur.

avatar van John Milton
IH88 schreef:
Het een hoeft natuurlijk niet noodzakelijkerwijs iets met het ander te maken te hebben
tbouwh schreef:
En wie die 4dx bij deze film bedacht heeft...
Wow, dat had ik dan weer gemist. Thanks T.

Je blijft je verbazen.

avatar van Donkerwoud
Alles om maar 'de eerste Nederlandse film die...' erbij te kunnen vermelden. Ik draag de Nederlandse cinema een warm hart toe - en echt: zo bar en boos als mensen soms stellen is het niet - maar voor blockbustercinema gaat het niet werken om met schamele budgetten op te boksen tegen Amerikaanse producties, dat blijkt keer op keer.

avatar van johan_sb2
De trailer voelde al als een film van drie uur dus sla de hele film over.