The Ritual (2017)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door David Bruckner (I)
met Rafe Spall, Arsher Ali en Robert James-Collier

Nadat hun vriend is omgekomen tijdens een overval, komt een groep vrienden van de universiteit weer bij elkaar. Ze besluiten samen te gaan hiken door de Scandinavische bossen. Daar stuiten ze echter op een bedreigende aanwezigheid die hen begint te stalken.

avatar van Shadowed
Wel een spannend filmpje.

Vooral het eerste deel sprak me erg aan hier, maar het tweede deel sprak me helaas net iets minder aan. Daar ligt de spanning er eigenlijk compleet uit en is het inderdaad zoals mijn bovenbuurman aangeeft meer een soort actie-standaard einde.

Opening is tof, duurt niet te lang en de film heeft eindelijk eens een werkende trage opbouw. Eenmaal in het bos aangekomen levert dit ook zeker mooie bosopnames op en prachtige natuur natuurlijk. Ook is de spanning zeker aanwezig en paranoia is goed voelbaar.

Vooral enkele scenes springen eruit in sfeer, zoals die eland aan de bomen, maar ook her eerste hutje van de heren is uitermate spannend. De zaklamp door de nachtelijke bossen heen zijn ook bijzonder sfeervolle momenten en springen er zeker uit.

Het monster is beter en spannender wanneer het wat uit beeld blijft, zodat je je kan afvragen hoe dit eruit ziet. Richting het einde, als het wat beter in beeld komt, is het wat minder spannend en is het verhaal eigenlijk gewoon een beetje suf. Al vond ik de shot van het monster met een brandend dorp op de achtergrond wel cool.

Vanwege het tweede deel zakt mijn cijfer dus ook wel een beetje. Leuk dat het een boekverfilming is, maar zo'n suffe cult had absoluut niet van mij gehoeven. En trouwens, Britse acteurs liggen me altijd, blijft leuk om te zien.

avatar van nadrin
Volledig eens met Schenkowiets

avatar van Chelsea94
Het begon heel spannemd en mysterieus maar naar het eind toe wordt het echt dom.. Het monster ziet dr belachelijk uit en door een beetje aaah gillen komtie er vanaf. Hoe verzin je het.

Het klonk heel spannend (daarom ging ik het ook kijken) en in het begin was het ook heel spannend, maar na 45 minuten werd het als snel overleven en niet echt vechten of onderzoeken wat het monster nou wilt. Ze hadden best wel wat meer detail in de film mogen doen want het werd een beetje als maar hetzelfde. Ik zou de film niet afraden, maar ik heb beter gezien.

Toen ik las waar het over ging klonk het heel spannend (daarom ging ik het ook kijken) en in de eerste 45 minuten was het ook spannend, alleen daarna werd het zwak. Er had wat meer onderzoek in de film mogen zitten want het was vooral alleen overleven en ze waren niet echt meer met het monster bezig. En dat vond ik jammer. Veder was het wel een goed verhaal lijn. ik vond wel dat er meer mensen het hadden moeten overleven want er was sirieus nog maar 1 iemand over.

Veder zal ik de film niet afraden maar ik heb beter gezien.

Nevaljao schreef:

Veder zal ik de film niet afraden maar ik heb beter gezien.

avatar van 3bdelilah
Intens spannende film die richting het laatste half uur nogal belachelijk wordt. Soms is het beter om niet te veel te vertellen of te laten zien, anders raak je het mysterieuze kwijt. Door die ietwat zure nasmaak zat ik te denken aan 3.5*, maar het eerste uur was onverwacht goed.

Het eerste uur, is goed, spannend en verrassend.
Maar op het einde zakt het ganse verhaal in elkaar, dat had veel beter gekund.
Goed voor één keer dus...

avatar van Fisico
Ik ben het eens met het gros van de meningen hier. Het eerste uur is best knap. De laatste 20-25 minuten halen de film helemaal naar beneden. Ijzersterk is het hoe de sfeer wordt weergegeven. Geen bijster originele film en ook de nodige clichés duiken op, maar het werd wel allemaal uitstekend uitgevoerd. Het decor leent zich er ook toe. Prachtige beelden van de Zweedse wildernis. Bossen hebben steeds iets mysterieus. De spanning is aanwezig en de sfeer is best eng.

Toen er nog twee maten overbleven, neemt de film een andere wending. Ineens duikt een stam op die op zich niets toevoegt aan de film. Net als in The Silence (2019) die ik eerder deze week zag was dit plot overbodig. Het monster zelf was eveneens belachelijk en leek nog het meest op een groot uitgevallen eland. Jammer, want er zat zoveel meer in. Omwille van het sterke eerste uur nog net een voldoende.