ad

Geregisseerd door: David Bruckner

Met onder meer: Rafe Spall, Arsher Ali en Robert James-Collier

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Ritual

"Your Darkest Dream Awaits You"

Nadat hun vriend is omgekomen tijdens een overval, komt een groep vrienden van de universiteit weer bij elkaar. Ze besluiten samen te gaan hiken door de Scandinavische bossen. Daar stuiten ze echter op een bedreigende aanwezigheid die hen begint te stalken.

imageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel een spannend filmpje.

Vooral het eerste deel sprak me erg aan hier, maar het tweede deel sprak me helaas net iets minder aan. Daar ligt de spanning er eigenlijk compleet uit en is het inderdaad zoals mijn bovenbuurman aangeeft meer een soort actie-standaard einde.

Opening is tof, duurt niet te lang en de film heeft eindelijk eens een werkende trage opbouw. Eenmaal in het bos aangekomen levert dit ook zeker mooie bosopnames op en prachtige natuur natuurlijk. Ook is de spanning zeker aanwezig en paranoia is goed voelbaar.

Vooral enkele scenes springen eruit in sfeer, zoals die eland aan de bomen, maar ook her eerste hutje van de heren is uitermate spannend. De zaklamp door de nachtelijke bossen heen zijn ook bijzonder sfeervolle momenten en springen er zeker uit.

Het monster is beter en spannender wanneer het wat uit beeld blijft, zodat je je kan afvragen hoe dit eruit ziet. Richting het einde, als het wat beter in beeld komt, is het wat minder spannend en is het verhaal eigenlijk gewoon een beetje suf. Al vond ik de shot van het monster met een brandend dorp op de achtergrond wel cool.

Vanwege het tweede deel zakt mijn cijfer dus ook wel een beetje. Leuk dat het een boekverfilming is, maar zo'n suffe cult had absoluut niet van mij gehoeven. En trouwens, Britse acteurs liggen me altijd, blijft leuk om te zien.

avatar van nadrin

nadrin

Volledig eens met Schenkowiets

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Het begon heel spannemd en mysterieus maar naar het eind toe wordt het echt dom.. Het monster ziet dr belachelijk uit en door een beetje aaah gillen komtie er vanaf. Hoe verzin je het.

Nevaljao

Het klonk heel spannend (daarom ging ik het ook kijken) en in het begin was het ook heel spannend, maar na 45 minuten werd het als snel overleven en niet echt vechten of onderzoeken wat het monster nou wilt. Ze hadden best wel wat meer detail in de film mogen doen want het werd een beetje als maar hetzelfde. Ik zou de film niet afraden, maar ik heb beter gezien.

Nevaljao

Toen ik las waar het over ging klonk het heel spannend (daarom ging ik het ook kijken) en in de eerste 45 minuten was het ook spannend, alleen daarna werd het zwak. Er had wat meer onderzoek in de film mogen zitten want het was vooral alleen overleven en ze waren niet echt meer met het monster bezig. En dat vond ik jammer. Veder was het wel een goed verhaal lijn. ik vond wel dat er meer mensen het hadden moeten overleven want er was sirieus nog maar 1 iemand over.

Veder zal ik de film niet afraden maar ik heb beter gezien.

Nevaljao schreef:

Veder zal ik de film niet afraden maar ik heb beter gezien.

avatar van 3bdelilah

3bdelilah

Intens spannende film die richting het laatste half uur nogal belachelijk wordt. Soms is het beter om niet te veel te vertellen of te laten zien, anders raak je het mysterieuze kwijt. Door die ietwat zure nasmaak zat ik te denken aan 3.5*, maar het eerste uur was onverwacht goed.

Tarkus

Het eerste uur, is goed, spannend en verrassend.

Maar op het einde zakt het ganse verhaal in elkaar, dat had veel beter gekund.

Goed voor één keer dus...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik ben het eens met het gros van de meningen hier. Het eerste uur is best knap. De laatste 20-25 minuten halen de film helemaal naar beneden. Ijzersterk is het hoe de sfeer wordt weergegeven. Geen bijster originele film en ook de nodige clichés duiken op, maar het werd wel allemaal uitstekend uitgevoerd. Het decor leent zich er ook toe. Prachtige beelden van de Zweedse wildernis. Bossen hebben steeds iets mysterieus. De spanning is aanwezig en de sfeer is best eng.

Toen er nog twee maten overbleven, neemt de film een andere wending. Ineens duikt een stam op die op zich niets toevoegt aan de film. Net als in The Silence (2019) die ik eerder deze week zag was dit plot overbodig. Het monster zelf was eveneens belachelijk en leek nog het meest op een groot uitgevallen eland. Jammer, want er zat zoveel meer in. Omwille van het sterke eerste uur nog net een voldoende.

avatar van Defective

Defective

• 1946 stemmen

Chelsea94 schreef:

en door een beetje aaah gillen komtie er vanaf. Hoe verzin je het.

Dan heb je het verhaal niet begrepen! Hij heeft het bos verlaten en dat is buiten het jacht gebied van het monster! Dat schreeuwen is een teken van overwinning ?

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19237 berichten

Vergelijkingen met Blair Witch Project zijn snel gemaakt Verdwalen in de bossen, ruzie maken onderling en er is een mysterieus monster dat aan het moorden gaat. In tegenstelling tot die film krijg je in The Ritual dat monster uiteindelijk wel te zien. Blair Witch Project vond ik al niet spannend en deze ook al helemaal niet. Dit sloeg gewoon nergens op.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19237 berichten

John Milton schreef:

Twee gedachtes als voer voor discussie:

- Is The Ritual een ietwat gemankeerde A24 wannabe?

- Is Rafe Spall misschien niet de meest makkelijke acteur om mee te sympathiseren?

Yes to both.

Niet dat ik met die 3 andere kon sympathiseren. Hoe zou een vrouwelijke regisseur het aangepakt hebben? Een groepje van 4 vrouwen dat had het al vanzelf aantrekkelijker gemaakt om te kijken me dunkt.

avatar van TronMan

TronMan

Dit keer eens geen gillende domme tieners, maar een 'oude' vrienden groep. Hoog Blair Witch gehalte, alleen nu zien we meer. Het 'wezen' is gebaseerd op oude fabels en legenden. En daar komt deze film mee weg, want het klopt redelijk .Leuk voor 'n keer.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ik heb de indruk dat ik bij recentere horrorfilms (laatste 10 jaar) regelmatig wat tegenover de gemiddelde scores sta op moviemeter. Horrorfilms die het goed doen liggen mij wat minder en films als dit die nog geen 3 sterren krijgen, bevallen me dan weer beter.

The Ritual doet geen grote vernieuwende dingen, maar het weet wel hoe sfeer op te bouwen. Ik moest soms denken aan films als Deliverance of zelfs Predator voor beginners. Tegelijk heeft deze film daar niet veel mee te maken. Een groep volwassen mannen die op trektocht gaat om hun overleden vriend te eren.

Mooie opbouw en sfeervol in het bos. Er is veel suggestie, het voordeel misschien van een lager budget waardoor de filmmakers niet anders kunnen. Naar het einde valt een deel van die suggestie weg en wordt het ook minder. Maar al bij al zeker een aanrader.

avatar van ValAktaion

ValAktaion

Niet slecht, hoewel nergens eng. Een Britse productie is a priori beter dan een Amerikaanse, en de 4 Britse maten houden 't recht-toe-rechtaan. Een niet bijster origineel maar wel sfeervol bosfilmpje. De godheid zag er overigens prima uit, in tegenstelling tot wat sommigen hierboven beweren. 3*

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Het rare aan 'The Ritual' (2017) is dat het verschillende horrorelementen bij elkaar gooit, maar het voelt nooit fris of eigen. Zo werkt de film 't best als een psychologische thriller over hoe een vriendengroep plotsklaps te maken krijgt met een gewelddadige moord. Ze gaan in Zweden op een rituele herdenkingstocht om hun overleden makker te eren, maar er blijken veel onuitgesproken ressentimenten te bestaan naar Luke's rol in de gebeurtenissen. Hij was namelijk degene die nietsvermoedend met vriend Paul een avondwinkel inliep en zag hoe een stel doorgesnoven overvallers hem doodsloeg. Dat schuldmotief wordt aardig vormgegeven met Luke's koortsdromen, waarin hij ziet hoe die helverlichte stedelijke ruimte vergroeid raakt met bosvegetatie. Maar 'The Ritual' (2017) gaat van suggestie en symbolische lading steeds meer naar de genreclichés van een slasher of een horrorfilm. Platte personages die opgejaagd worden door een onzichtbare kracht. Het is lachwekkend absurd wanneer hoofdpersonen vooral klagen en ruziën als ze opgejaagd worden. Tegen het einde maakt 'The Ritual' (2017) weer een andere draai (toegegeven: wel onvoorspelbaar) waarmee de puzzelstukjes bij elkaar komen. Voor een film met een duidelijk psychologisch motief roept deze zielloze, geforceerde bedoening weinig sympathie op naar eigen personages.

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Best een aardig filmpje totdat de mensen die in het bos leven in beeld komen. Dan wordt het de zoveelste 'eng oud volk leeft in bos en brengt menselijke offers aan mythisch monster'-film en is alle mysterie, alle suggestie verdwenen. Jammer want lange tijd had deze film het beklemmende, Blair Witch-achtige waar je bij zo'n boshorror op hoopt.