A Wrinkle in Time (2018)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Ava DuVernay
met Storm Reid, Oprah Winfrey en Reese Witherspoon

Als de wetenschapper Alex Murry plotseling verdwijnt, onderneemt zijn dochter Meg samen met broertje Charles Wallace en haar vriend Calvin O'Keefe een groots avontuur. Alex werkte aan een speciaal project voor de overheid, de tesseract, waarmee men gebruik kan maken van de vijfde dimensie. Een tesseract is een 4-dimensioneel object, een hyperkubus. Meg en haar kompanen gebruiken de tesseract om verschillende, kleurrijke planeten af te reizen, op zoek naar haar vader.

kappeuter (moderator)
Vanaf 4 april 2018 in de bioscoop (Walt Disney)

avatar van Captain Pervert
Haha, een film met Oprah Winfrey. Een blik op de trailer bevestigt mijn vermoeden: politieke correctheid verfilmd. Precies de helft van de cast is zwart. De hoofdpersoon is zwart. Haar vader is blank.
Oei, interracial, zoals de Amerikanen dat noemen: progressiever dan dat wordt het niet. Zelfs Oprah zelf is de ultieme synergie tussen blank en zwart: een zwarte dame met geblondeerd haar.

Ik mis alleen een transgender gehandicapte AIDS patiënt met een bril. SCHANDALIG Oprah, dat jouw inclusiviteit toch niet voor IEDEREEN geldt.

@Captain Pervert: dat al deze zaken je opvallen zegt dus genoeg over jouw wereldbeeld. Ben je alle donkere en niet donkere mensen gaan tellen?

avatar van AHWA
A Wrinkle In Time -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl

Het is gebruikelijk om voor films verschillende release- strategieën te hanteren. In dit geval heeft Disney besloten A Wrinkle in Time in Nederland niet in de bioscoop uit te brengen.

Dat lijkt me best wel opvallend.

Bagger!

avatar van EW101
Zelden dat zo'n mjoenenfilm zo weinig bekijken wordt hier.

Captain Pervert schreef:

avatar van demonski
Captain Pervert schreef:

Touche

Dikkertje Dap

Wáát, die groepen worden keihard buiten- en uitgesloten?! Nou, deze film moet ik dus zeer zeker overslaan en boycotten want het representeert duidelijk geen inclusieve verrijking en dan druk ik me heel zacht uit want we weten allemaal waartoe dit zal leiden.... kedeng kedeng naar het oosten

avatar van darthconner
Lang geleden dat ik de laagst mogelijke score heb moeten geven. Verhaal trekt op niets. Het acteerwerk van de mieren in Ant-Man is beter dan het acteerwerk van zowat deze hele cast. Wat Chris Pine in deze film doet begrijp ik al helemaal niet. Misschien had hij een weddenschap verloren? Maar waarschijnlijk om te kunnen baden in het geld van teleurgestelde kijkertjes. Alles, maar dan ook alles komt even geforceerd over als Trump die oprecht probeert te glimlachen. Ze proberen je vooral te overhalen door de overload aan CGI. Alles is dan ook CGI. Zelfs de 200 kilogram dat ze van Oprah hebben moeten weg halen om ze toch nog op het beeldscherm te kunnen krijgen. Heb een deel als spoiler gemarkeerd omdat sommigen het misschien te grof zouden kunnen vinden. Maar ik ben best wel trots op deze grap. Dus Moviemeter, gun me deze grap a.u.b.! Want veel kijkplezier bij deze film was me niet gegund. Peace out.

Als je hier slechte reviews leest en vervolgens de betreffende film ziet valt het vaak best mee, maar in dit geval moet ik de zure critici helemaal gelijk geven. Onbegrijpelijk dat Disney hier hun naam aan koppelt, deze lompe productie moet wel één van de slechtste films uit hun stal zijn. Verhaal is vijftien jaar geleden al eens onbevredigend verfilmd en dus zal men gedacht hebben dit beter te kunnen doen, maar zelfs de eigenlijke doelgroep(kinderen die de tienerleeftijd nog moeten bereiken) zal zich na afloop beschaamd en vertwijfeld afvragen waar men naar heeft gekeken. Dat men een redelijk aantal gerenommeerde acteurs heeft gecontracteerd om de bijrollen in te vullen werkt ook niet mee, want in hun carnavaleske kleding zien ze er allemaal stuk voor stuk belachelijk uit. Grootste boosdoener is echter de onzorgvuldige, zielloze regie van ene DuVernay want een dergelijk toch al overdreven sentimenteel verhaal dien je wel met respect te behandelen. Zeer slechte special effects die anno 2018 echt niet meer kunnen, kippenvel veroorzakend acteerwerk en de keuze om de ene spannend bedoelde gebeurtenis zo snel mogelijk te laten volgen door een nieuwe opwindende scène worden deze moderne Alice in Wonderland al vlug fataal. Materiaal leent zich ook beter voor een uitgebreidere tv serie voor de kinderen, dan voor een volwaardige speelfilm denk ik, maar dat mag geen excuus zijn voor dit ongemotiveerde werk. Absoluut geen aanrader dus, voor niemand niet.

avatar van Phantasm
Redelijk, ik had hier toch wel wat meer van verwacht.

avatar van IH88
“The only thing faster than light is the darkness.”

Matig. Ik heb het boek nooit gelezen en had gewoon een kleurrijk sprookje verwacht met de bekende sentimentele elementen. En deze elementen zitten ook allemaal in A Wrinkle in Time, maar het resultaat is een saaie en soms onnavolgbare film. Kleurrijk, maar dat geldt dan alleen voor het visuele aspect. Het grootste probleem is het warrige script, maar ook het acteerwerk en de castingkeuzes zijn problematisch. Met sommige kindacteurs, Winfrey en Galifianakis als grootse miscasts. Chris Pine is met afstand de sterkste acteur in de cast, en zijn laatste scènes maken tenminste nog wat indruk.

avatar van Esteban
Disney Benelux heeft bekend gemaakt dat na de bioscoop release ook de DVD en BR release gecanceld worden.

Dit krijgt echt wel geen kans. Ze dwingen ons haast illegaal te gaan voor deze.

Screenplay door de nieuwe 'baas' van WDAS trouwens. Ugh.

avatar van Iron Maiden
Esteban schreef:

Dit krijgt echt wel geen kans. Ze dwingen ons haast illegaal te gaan voor deze.

Screenplay door de nieuwe 'baas' van WDAS trouwens. Ugh.

Waarom is dat eigenlijk zo?

avatar van Esteban
Dat ze deze cancellen, bedoel je? Een typische Disney-reactie. Blinde paniek. De film deed het beneden alle verwachtingen (maar wél 'OK') in de states, dus werd in tal van gebieden beslist deze niet in de bioscoop uit te brengen. Het zou meer kosten om ter plaatse promotie te voeren, dan dat deze zou opbrengen. Dat schijnt de redenering te zijn. Slaat eigenlijk nergens op, want de promotie was hier al gevoerd, die kost was dus reeds gemaakt. Er waren zelfs al promo-screenings geweest. De volgende reden is dat BE en NL als markt om de BR of DVD te produceren bij twijfel of het wel zal verkopen. Dat is ook de reden waarom wij plots geen Disney Classics meer kregen. Niet genoeg afname. Niet de eerste keer overigens, zo'n beslissing.

Het doet mij ook denken aan Burt Wonderstone (andere studio) destijds. Deze film scoorde beneden verwachtingen in de US en wat was de reactie? Ze brachten hem in meer dan 40 van de foreign markets niet uit. De film werd meteen gecanceld. Dom. Want deze film had de potentie het goed genoeg te doen aan deze kant van de oceaan in vergelijking met het budget. Ook hier was die marketing namelijk grotendeels al gevoerd, dus die kost was toch al gemaakt. Er is in de US ook de misvatting dat slechte recensies onze keuzes bepalen, maar die hebben buiten de US lang niet zoveel invloed als m'n daar denkt. In tegendeel. Dat bewijst de box office keer op keer.

Grafisch kleurrijke film maar daarmee alles gezegd. Flinterdun verhaal. Had wat meer mysterie rond interdimensioneel reizen verwacht, maar blijkt eerder een mislukt afkooksel van Alice in Wonderland. Special effects flauw en acteerprestaties evenmin top te noemen. Vraag mij af hoe Chris , Reese en Ophrah het in hun bol hebben gekregen om hier hun imago zo aan te scheuren. En de naam Disney is het al helemaal niet waardig. Idee waarschijnlijk van een jobstudent of stagiair bij Disney. Is woord film niet waard...

avatar van jacobine_rodijk
De 4K uitgave is perfect demomateriaal voor elke thuisbioscoop, maar verder totaal inhoudsloos en geen touw aan vast te knopen.

avatar van james_cameron
Ai, wat een misser dit zeg. Je kunt Disney niet betrappen op veel flops, maar dit is toch echt eentje. Na een acceptabel begin en een concept met toch wel enig potentieel gaat de film al snel de mist in, vanaf het moment dat een mallotig uitgedoste Reese Witherspoon zich aandient. Daarna wordt het nog veel erger, met een vliegende krop sla als special effects dieptepunt. Maar ook Oprah Winfrey als special effect slaat de plank volledig mis, in outfits die je moet zien om te kunnen geloven. Maar dan zou je de film moeten gaan kijker, iets dat ik niet kan aanraden. Vermijden dus.

avatar van macrobody
Volgens mij had Disney vroeger best aardige films maar tegenwoordig volgen ze een vast stramien, eerst krijgen we het "kijk eens wat wij allemaal met de computer kunnen", dan de fantasieloze uitwerkingen van de script schrijver en alles zo politiek correct mogelijk. Mixed gezinnetje met geadopteerd zoontje en alle cliché thema's mbt pesten op school en lage eigenwaarde. Oh ja, zet de naam van Oprah op je lijst en gegarandeerd succes (in Amerika dan). Alleen Storm Reid krijgt van mij een voldoende voor de rest hou je teiltje klaar. Voor 10 jaar en jonger deze film.

avatar van ikkegoemikke
To utilize a tesseract...
all you need is to tap into the right frequency.
You just need your mind.

Ik heb in mijn leven nooit L.S.D. geprobeerd. Maar tijdens het kijken van deze verwarrende en psychedelisch uitziende film, dacht ik dat mijn vrouw wel eens exotische kruiden gebruikt had in het avondeten dat ik net ervoren had genuttigd. Als er één film is waar ik me achteraf afvroeg waar ik godsnaam naar gekeken heb, dan is het deze wel. Het is iets met dimensionaal ruimtereizen waarbij men zich interplanetair door het heelal kan verplaatsen door gebruik te maken van zijn eigen geest. Iets waar Mr. En Mevr. Murry (Chris Pine en Gugu Mbathe-Raw), twee wetenschappers, zich op geconcentreerd hebben en heilig ervan overtuigd zijn dat dit mogelijk is. Totdat Mr. Murry op een dag spoorloos verdwijnt en zijn familie achterlaat.

En voor ze het weten krijgen ze drie excentriek uitziende, toverfee-achtige vrouwmensen over de vloer, die zich Mrs. Which (Oprah Winfrey), Mrs. Whatsit (Reese Witherspoon) en Mrs. Who (Mindy Kaling) noemen. De drie zijn een soort ruimtepolitie die een hulpkreet gehoord hebben en zich vliegensvlug door het universum verplaatst hebben tot op de plek waar Meg (Storm Reid), dochter van Mr. Murry, woont. En samen met broertje Charles Wallace (Deric McCabe) en Calvin (Levi “Better watch out” Miller), Mr. Popularity op school, trekken ze op een reddingsmissie.

Deze missie leidt langs obscure en bizarre plekken. Van de kleurrijke planeet Uriel, waar Mrs. Whatsit verandert in een rondfladderend tapijt met een aangezicht dat lijkt op een gigantische spruit, nadat ze met zwevend bloemen heeft geconverseerd, die in kleur praten. Echt? Ja echt. En voor je het weet zitten ze op een akelige, donkere wereld in de wolken, met vreemd op elkaar gestapelde rotsformaties. Werelden met immens schaapachtige creaturen op stelten. En een zich verspreidende zwarte walm die men Camazotz noemt en blijkbaar het kwade is dat zich razendsnel over de ruimte verspreid. En dit alles kan je bezichtigen in het gezelschap van een reusachtige Oprah Winfrey. Of dit intentioneel is gedaan om haar lichaamsgewicht te verantwoorden. Of omdat het zo is beschreven in het boek van Madeleine L’Engle, waar deze film op gebaseerd is, weet ik niet. Maar het zag er in ieder geval absurd uit.

A wrinkle in time” is een fantasy-film met een bende kinderen die op avontuur trekken in de wijde ruimte. Het deed me soms een beetje denken aan Wonka’s chocoladefabriek waar men ook van de ene verwondering in de andere viel. Alleen is deze film niet hetzelfde als zijn andere Disney voorgangers. Ook al mikt men bij elke Disney-productie duidelijk op een jonger publiek, was er toch steeds dat magische dat volwassenen ook aansprak. Om eerlijk te zijn: ik heb altijd en kan nog steeds genieten van een Disney-film. Wel dan is dit toch de eerste film van hun waar ik me niet in kon vinden en waar ik me op bepaalde momenten echt over ergerde. De bonte kakafonie van kleuren en de absurditeit van plaatsen waar men constant naartoe flitst, vond ik echt een beetje overdreven. De moralistische boodschappen zijn een beetje exorbitant en theatraal. Het ligt er soms te dik bovenop. Of vonden de makers het nodig om de jeugd van tegenwoordig een opvoedende trap onder hun achterste te geven om ze te wijzen op bepaalde waardes in het leven? Een levensles over het goede en het kwade. En dat anders zijn niet betekent dat je een buitenbeentje bent door anderen geminacht.

Neen, dit Disney spektakel was zeker niet aan mij besteed. Ik vond het zelfs op bepaalde momenten ronduit oersaai. Ondanks de sterrencast was het op acteergebied soms zelfs lachwekkend. Ik voelde ook geen binding met de personage. Wat maakte dat het me eigenlijk niets kon schelen of ze nu doorheen het heelal weg gekatapulteerd zouden worden of niet. De enige van de drie kosmische godinnen die me kon bekoren was Reese Witherspoon. En dat vanwege haar soms brutale houding en franke mond. Misschien dat aanhangers van het boek opgewonden geraken bij het bekijken van deze verfilming. Als het echter de bedoeling was om de boodschap over goedheid en gelijkheid te verkondigen, dan was het misschien beter geweest er niet zo’n spektakelstuk van te maken.