Ocean's Eight (2018)

Alternatieve titel: Ocean's 8

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Gary Ross
met Sandra Bullock, Cate Blanchett en Anne Hathaway

'Ocean's Eight' volgt het leven van Danny Oceans criminele zuster Debbie (Sandra Bullock). Samen met de hulp van haar vrouwelijke rechterhand Lou (Cate Blanchett) probeert ze een team te rekruteren. Ze hebben het doel een diamant te stelen tijdens het jaarlijkse Met Gala om een kwaadaardige galeriehouder erbij te lappen.

Gewoon een leuke film. Ben geen groot fan van al die heist-movies en heb ook geen hele bijzondere herinnerigen aan de 'mannen-edities' van deze filmreeks, maar door de sterke cast (glansrollen van Hathaway en Bonham Carter), enkele leuke twists en algehele vlotte sfeer was het gewoon prima uit te zitten. Zal wel weer een hoop gezeur opleveren over hoe het niet nodig is dat 'het nu ineens vrouwen heeft', maar ik vond de vorige vervolgen met mannen ook al niet nodig als toevoegingen op de beste eerste film. Heb me prima vermaakt, heist-films blijken alleen gewoon niet helemaal mijn ding.

avatar van wwelover
Tsja. Ik ben al voor meer vrouwen in film, maar niet op deze manier. Het is een lui script en de film teert te veel op bepaalde dames. En dan niet op Blanchett (normaal top) en Bullock. Spelen beide vrij plat. Eigenlijk vond ik alleen Anne Hatheway en Helena Bonham Carter echt goed in deze film. Voor de rest wel heel voorspelbaar. Het ziet er allemaal verder prima uit en zitten heus wat leuke momenten in. Maar dat ik steeds op mijn horloge keek is geen goed teken. En laat Rihanna a.u.b. niet meer acteren.

avatar van mrklm
De film rond Danny Ocean waren pretentieloze popcornfilm met een aantal vaste ingrediënten die het in ieder geval verteerbaar hielden, zonder ooit ook maar enige grootsheid te pretenderen. Een sterke cast, een waanzinnig complex plan dat tot in de meest belachelijke details is uitgewerkt, een hoog tempo en een scherpe montage. Hoe belangrijk de rol van Steven Soderbergh was als regisseur blijkt wel uit deze routinematige en weinig vermakelijke sequel waarin Sandra Bullock de rol speelt van Debbie Ocean die direct na haar vrijlating wegens goed gedrag een bezoekje brengt aan haar vriendin en partner-in-crime Lou [Cate Blanchett] om een plan in werking te stellen waar ze 5 jaar over heeft nagedacht en dat dus waterdicht is. Ze heeft alleen nog niet bedacht wiens hulp ze daarbij gaat inzetten en ze loopt gedurende de voorbereiding op de heist regelmatig op tegen toch niet al te verbazende problemen op. Het plan is minder dan waterdicht, het blijkt uiteindelijk ronduit dom te zijn. Bullock en kornuiten doen dan ook meer denken aan De Zware Jongens dan aan Ocean's Eleven, ook na de plichtmatige verrassende slottwist die alleen maar onderstreept dat Ocean's 8 het plan, net als de scenaristen, niet helemaal goed hebben doordacht. Blanchett en Anne Hathaway (als het beoogde slachtoffer) zijn prima gecast, Bullock is minder overtuigend en de anderen zijn veroordeeld tot (soms aanstotelijke) karikaturen. Misschien kun je je vermaken met een spelletje 'raad-de-beroemdheid-in-een-cameo'.

avatar van mjk87
Veel discussie laatste tijd waarin vrouwen worden weggezet als feministen. Daarom des te gekker dat deze film, in ieder geval in mijn bioscoop, zo wordt geframed als vrouwenfilm met vooral trailers voor de film gericht op vrouwen en deze Ocean's Eigt in de Ladies Night.

De film doet weinig kwaad, maar staat op het niveau van Ocean's 12. Echt leuk wordt het nergens, uiteraard weer een of ander geweldig plan dat ook wat toevalligheden nodig heeft om te slagen en ook spannend wordt de kraak nergens. Met aan het eind nog een paar verrassingen. De vrouwen doen het stuk voor stuk aardig met Hathaway echt wel als absoluut de beste van allemaal en de luxe en de pracht van het Met en de juwelen zijn best fraai. Ook wel aardige muziek met een prachtig nummer van Aznavour dat ook prima in de film past. Maar het is ook een film die de aandacht er niet even scherp bijhoudt. 2,5*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Dit moet één van de slechtst gemonteerde films zijn die ik in tijden heb gezien. Er is echt iets volledig mis met de pacing en timing van deze film. De soundtrack doet weliswaar vermoeden dat de film lekker vlot is, maar dat is zelden het geval. Hele rare keuze van shots die veel te lang staan of juist te kort, qua timing zit de film er steevast ver naast. Inclusief talloze scènes die echt nergens naar toe gaan; van scènes over Tinder tot een inwisselbaar stel dat iets te eten wil bestellen. Op een gegeven moment stapt Cate Blanchett op haar motor. Het volgende shot loopt ze in compleet andere kleding over een zebrapad. Zelden zie je zo'n compleet onlogisch zooitje.

Wellicht is de warrige montage om te compenseren voor het iets te simpele uitgangspunt. Het is eigenlijk nooit een straf om bij een heistfilm naar de uitvoering te kijken, maar het plan van Sandra Bullock en haar team is nergens spannend of bijzonder; het stelt op alle vlakken eigenlijk niets voor. Eigenlijk kabbelt de film de volledige twee uur rustig voort, elk lichtelijk vermakelijk moment steevast afgewisseld met een hoop oninteressant geneuzel. De klus gaat zo makkelijk, er zijn amper tegenslagen en de helft van het team heeft geen enkele meerwaarde. Cate Blanchett speelt een grote rol, maar haar personage doet eigenlijk de hele film geen hol. Van het hele team heeft Rihanna misschien nog wel de leukste rol. Zij en tekenfilmfiguur Helena Bonham Carter hebben op z'n minst nog ietwat kleurrijke personages, de rest is opvallend suf.

2 sterren.

Pur
Aardige film, prima vermaak maar ook niet meer dan dat.

Mist een beetje de opbouw en spanning van Ocean's 11. Het kabbelt redelijk voort. Voorbereidingen worden gedaan, de heist wordt gepleegd, oeps nog even een "spannend" moment er tussen etc. Je gaat nergens op het puntje van je stoel zitten.

Eerder een film die je thuis een keer on demand kan kijken dan die je perse in de bios moet zien.

avatar van Drifter
Het komt op mij over als een kleine meisjes film die ook stoer willen doen en een film naspelen.
Script is slap aftreksel van de originele Oceans films. Het verhaal zit niet echt goed in elkaar, de actrices lopen als een kip zonder kop door elkaar en van uitwerking karakters heeft deze regisseur nog nooit gehoord. De enige herinnering aan de hele film is chaos.
Als een Ocean film zo slecht zou zijn zou ik hetzelfde zeggen maar aangezien de hele film is gebaseerd op prestaties van vrouwen zonder hulp van mannen durf ik bovenstaande te zeggen.
Muziek keuze is niet slecht.

avatar van filmkul
Matig deel. Het verhaal is redelijk basic is verre van origineel ten opzichte van de eerdere delen. Richting het einde komt er nog een twist letterlijk uit de lucht vallen maar zorgt helaas niet voor een verrassingseffect. Verder kabbelt de film voort en balanceert op het randje van verveling. Vanaf de diefstal wordt de film nog enigszins vermakelijk. Van chemie tussen de dames is vrijwel geen sprake. Gemiste come back. 2.0/2.5

avatar van james_cameron
Waarom wordt een Hollywood-film met een hoofdzakelijk vrouwelijke cast al snel suf en mutserig? Geen idee, maar het gebeurde eerder al met Ghostbusters. Dit is een dergelijke franchise-killer, met een verspilde cast, een erg karig en voorspelbaar script en een overheersend gevoel van schouder-ophalen. Ocean's 12 was met terugwerkende kracht zo slecht nog niet...

avatar van Left4Dead
Leuk....., tenminste voor de vrouw en dan wel degene die het vrouwelijk volk op aarde achtergesteld op het mannelijk geslacht vind. Ouwe vrouwen met een kuub aan make-up op om er jong uit te zien, fail. Dan probeert men humor te introduceren, alweer fail.

Dan rijst er de vraag wat de regisseur en scriptschrijver nu wil bereiken met dit slap aftreksel. Nu ben ik geen echte fan van de Soderbergh serie maar dit is wel het dieptepunt van alle nakomelingen van Ocean's Eleven (1960). Een wansmakelijke aanval van het vrouwenfront?, slaan we nu dan echt door tegenwoordig? Niks tegen gelijk recht voor de twee geslachten maar ga er dan niet zo knullig mee om. Net als de Gay Pride, het gaat niet meer om het doel maar er aan mee doen, ook al ben je geen gay. Het slaat hier voor mij de plank mis en geeft mij juist weer het tegenovergestelde effect.

Niet doorheen te komen......

Inderdaad niet best, kan nauwelijks in de schaduw staan van de vorige drie delen uit deze franchise(en dat waren al geen films die absoluut topvermaak hadden te bieden). Ongeïnspireerde lome regie, een fantasieloos script en erg matige acteerwerk. De heist zelf zit vol met domme onwaarschijnlijkheden, de actrices krijgen allemaal een onvoldoende voor hun bedenkelijke bijdrage. Bullock en Blanchett zien er raar uit en lijken te slaapwandelen, Hathaway steekt wel nog wat energie in haar rol maar speelt dan weer erg overdreven, Rihanna weet nauwelijks te verbergen dat ze niet kan acteren, en mevrouw Burton geeft ons weer een parodie op haar nerveuze zelf. De andere drie dames lopen er voor Janine met de korte achternaam bij. Niet leuk en weinig lol. kwalitatief onder de maat. Je zou bijna wensen dat Danny Ocean zelf in die slotscène letterlijk uit zijn graf was gekropen, maar waarschijnlijk heeft hij er zich alleen maar in omgedraaid. Met beetje meeval gelukkig wel de laatste uit deze wat overgewaardeerde reeks films, alhoewel er altijd wel valt te vrezen dat er nog een Ocean's Five volgt waarin Danny's zoon met vier guitige vriendjes nog een ondeugend kraakje doet bij Disneyland.

avatar van Ajax&Litmanen1
De zoveelste film van de laatste jaren die een groep vrouwen in de hoofdrol van een al bestaand concept zet en er dan mee hoopt te scoren bij ik vermoed een feministische achterban. Het absolute dieptepunt was de laatste Ghostbusters, maar ook deze Ocean's Eight is niet best. Een flauw verhaaltje waarin de cast te weinig chemie met elkaar heeft (in tegenstelling tot de Ocean's reeks van begin deze eeuw) en waar de humor de plank ook een beetje mis slaat. Slecht is het ook weer niet, al probeert de film vlotter en hipper over te komen dan dat de film eigenlijk is. Maar ondanks alles kijkt het nog redelijk weg. Het heeft er ieder geval voor gezorgd dat ik binnenkort mijn Ocean's box weer uit de kast trek om de oudere delen nog eens op te zetten.

Een amusante film met een vernuftig plot. Ondanks de topbezetting niet echt een topper, maar bij vlagen wel leuk. Anne Hathaway springt eruit met een geschakeerde rol. Het aantal cameo’s is schier eindeloos.

avatar van Brabants
Hier zijn woorden te veel om er enigszins bij stil te staan. Pulp van de hoogste plank. Sandra Bullock kan het geheel ook totaal niet dragen wat dan volgt is minder dan minder.

Moeilijk in te komen in het begin maar na de helft van de film begint hij leuker te worden.

Leuke kijkweg film. Met leuke twist. Hou van het genre: teampje zoeken, plannetje uitwerken en dan slag slaan. Dat de cast nu vrouwen zijn, waar menig andere recencer kritiek op heeft, vind ik onterecht. De inhoud en genre zijn hetzelfde als zijn voorgangers. Film loopt smooth. Of het nu een mannelijke of vrouwelijke cast is. Films zijn voor mij van zelfde caliber. Niet supertop, maar toch ook weer niet superslecht. Akkoord, de mannelijke cast heeft kleppers als George Clooney, Bratt Pitt en Matt Damon, maar deze heeft toch ook Sandra Bullock, Rihannahah en Ann Hathaway. Actrices die toch ook een streling zijn voor het oog. Vandaar dat ik deze 3 1/2 * geef. Al veel slechtere films gezien...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ook deze film is teleurstellend, maar dat heeft niets te maken met de cast. Die doet het wel goed, maar net als bij de versie met Clooney & co, lijkt de cast zich beter te amuseren dan het publiek. Een heel verhaal over een grote inbraak met flauwe humor en weinig om het lijf. Het plot is even leuk om te zien, maar dat maakt niet veel goed.

Aardige film over een vrouw die net uit de gevangenis komt en meteen begint met het plannen van een juwelenroof. Een soort van vervolg op de Ocean's-trilogie, maar dan met een vrouwelijke cast (uiteraard met flink wat bekende namen). Een standaard opbouw en het geheel weet dan ook nergens te verrassen. Er zit genoeg voortgang in de heist zelf en er zijn vrijwel geen zij-paden, waardoor het geheel toch gemakkelijk wegkijkt. Met gemak 3.0 sterren.

Prima filmpje. Precies wat ik me ervan had voorgesteld. Een simpel verhaaltje dat hier en daar wat ongeloofwaardig is, een paar acteerkanonnen die hun werk naar behoren doen en vlotte, maar niet veelzeggende dialogen. Luchtig popcorn vermaak dat makkelijk wegkijkt en nu en dan een kleine glimlach bezorgt. Een schoolvoorbeeld "6je" wat mij betreft.

avatar van IH88
“If you're going to have a problem with stealing, then you're not going to like the rest of this conversation.”

Vlotte heistfilm met een uitstekende cast vol met bekende actrices. Ocean's Eight mist wel duidelijk de regie en stijlkeuzes van Soderbergh, en het gaat de dames ook iets te gemakkelijk af. Bullock vond ik wat vlakjes als Debbie Ocean, de zus van Danny. Maar gelukkig heb je dan altijd nog Cate Blanchett die alles beter maakt. En Awkwafina, Paulson, Hathaway en Rihanna (ja echt waar) zijn ook uitstekend op dreef. De uiteindelijke heist zit ook goed in elkaar, en Gary Ross weet hier nog voor wat spannende momenten te zorgen.