Baby Driver (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Edgar Wright
met Ansel Elgort, Kevin Spacey en Lily James

'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

Woland schreef:
Toen ik hier een tijdje terug een trailer van zag, was mijn eerste reactie dat het me echt een ontzettende boutfilm leek...

Mee eens: Ontzettende boutfilm! Niet om aan te zien, heb m ook na de eerste overval toen het geld werd verdeeld, uit gezet... ik kon er niet naar kijken zó slecht.

avatar van Basto
Jomo schreef:

En wat vond je er zo slecht aan?
Want met een mening gebaseerd op een trailer en de andere mening gebaseerd op de eerste 10 minuten, zonder verdere toelichting, kan ik. Hier vrij weinig mee.

avatar van Woland
Basto schreef:

En wat vond je er zo slecht aan?

Ik weet dat je het niet direct tegen mij hebt, maar ter verduidelijking, ik heb het niet bij de trailer gehouden - zie mijn eerdere bericht voor een wat uitgebreidere uitleg waarom ik helemaal niks met deze storend gladde, overbewust hip doenende lege huls kon.

avatar van otherfool
Edgar Wright heeft natuurlijk de ene na de andere moderne klassieker op zijn naam staan, maar vanaf dit jaar dus ook een ouderwetse stinker. Baby Driver mist de creatieve brille, cinematografische hoogstandjes en geniale vondsten waar deze regisseur toch zo bekend om staat, er lijkt wel niks van over. Elke vorm van tongue in cheek is deze film vreemd en Baby Driver is bovenal dodelijk saai; de muziek-gimmick wordt veel te vaak gebruikt en de actie (vroem vroem en paf paf) lijkt rechtstreeks uit een Amerikaanse B-film te komen. Edgar, wat was je toch denkende!?

avatar van Basto
otherfool schreef:

Grappig, ik vind het 'n eerste goede film. Maar niet tonque in cheek? Dat was de hele film in mijn beleving juist wel. (Maar gelukkig niet zo flauw en over the top als zijn eerdere werk) De hele opzet, cameravoering en choreografie is die van een musical. Vanuit die aanpak is het toch sowieso nuet serieus te nemen. Bovendien verklaart dat ook alle dik oogelrge clichees en over the top gesimplificeerde personages. Het is bewust camp en poogt nergens een heist-carchase film a la Heat of Drive te zijn. Iets wat een andere user verwachtte.

zeer goeie film had het niet verwacht aangezien de eerste half uur redenlijk saai was om doorheen te komen,om de 3 minuten krijg je wel een ander nummer te horen aan de ene kant irriteerde het me, maar aan de andere kant respecteer ik het wel baby komt meer tot zijn recht als personage

avatar van Big Chris
Aardige, nietszeggende film. Gewoon vermakelijk met een lekkere soundtrack.

avatar van notsub
Baby Driver is typisch zo een film waarvan je er niet teveel moet zien. De lol gaat er anders snel vanaf bij dit soort actiefilms. De diepgang die gezocht wordt blijft immer ver weg, het is de snelle actie die de hoofdattractie vormt van dit spektakel. Originaliteit is ver te zoeken, of het zou de continue rol van de muziek moeten zijn. Dat gaf de film nog iets extra's, voor de rest was het gaspedaal diep naar beneden en knallen met die wapens. Geen artistiek waarde, wel lekker voor een keertje.

avatar van Dr. X
Door anderen werd mij aangeraden deze film eens te bekijken en gelukkig heb ik dat advies ter harte genomen!

Wat was dit een heerlijke actiefilm, eentje die lekker snel wegkeek. De film had een hoog tempo en Baby vond ik persoonlijk een ontzettend interessant personage. Naast de interessante Baby waren er voldoende andere boeiende personages en dat kon ook bijna niet anders met zo'n cast. Kevin Spacey blijf ik ondanks alles een briljante acteur vinden en ook Jamie Foxx was een welkome toevoeging aan de film. Als groot muziekliefhebber was het ook volop genieten van de gebruikte nummers!

Begin wat vaag daarna lekkere actie en keek goed weg!

avatar van blurp194
Playlist.

Ik moet het niet zo met films waarvan het primaire plotelement de soundtrack is. Er zijn er domweg veel te veel van, en de playlist lijkt elke keer dezelfde korte lijst 80's soul en disco te regurgiteren. Erg veel meh.

Maar deze film doet het dan toch wel weer best charmant. Had dit verschenen voordat de playlist populair werd, dan had het echt een doorbraak kunnen zijn. Nu is het vooral meer van hetzelfde, alleen dan een tikkeltje beter gedaan.

Verder weinig te melden, vette actie, de cast is leuk bezig en Lily James spat van het scherm af. Meh.

avatar van hutsekluts
Het verhaal mag dan eendimensionaal zijn, Baby Driver is origineel: de soundtrack is top! Zelfs de kogelregen verlaat het schiettuig op het ritme van de songs. Leuk! Het camerawerk is bijzonder, d.w.z. bij vlagen onrustig maar ook dat draagt door de lange shots bij aan de toch wel unieke sfeer in deze actie/comedy waarin de bekende nummers een belangrijke maar (gelukkig) geen overheersende rol spelen. Ansel Elgort laat met deze rol zien dat hij kan acteren na zijn kleinere rollen in de Divergent trilogie (maar ik heb The Fault In Our Stars niet gezien...). Bijna 2 uur prima vermaak(t)!

Waarschijnlijk zonder Kevin Spacey.

Dat leek me sowieso nogal logisch..

avatar van jipt
Nogal nietszeggend inderdaad. Ook nogal een slap en irritant geforceerd romantisch verhaal. Vond het ook niet heel stijlvol, eerder campy. Bij stijlvol denk ik aan John Woo of Michael Mann. Bij die laatste heeft deze dan ook duidelijk de mosterd proberen te halen. Maar helaas, op een paar goede actiescènes na niks bijzonders. Heb Wright ook nooit een goede regisseur gevonden.

2,5* of 3*

avatar van Jesse93
De geweldige achtervolgingen en muziek konden mij erg goed vermaken. Heb dan ook genoten van de film. Nee, het verhaal heeft zeker niet al te veel diepgang, maar dat maakt het er niet op dat deze film gewoon hartstikke lekker wegkijkt/luistert.

avatar van Rico120
soundtracks klasse
actie klasse
humor klasse
de romance kon eigenlijk een stukje beter
de classic cars die er in zagen er gelikt uit en van mij mag er wel een deel 2 komen
zeker met de open einde met die gave chevi of Cadillac en zoen scene ja laat maar komen

avatar van taborano
Lekkere wegkijker, met 2 nl liedjes in de soundtrack. Iets boven gemiddeld, maar nergens bijzonder.

avatar van Smugmarty
Left4Dead schreef:
Simpel puberprentje met jankende muziek. Heeft hier voor mij een verrassend hoog gemiddelde.In ieder geval niet mijn ding, een vijfje. Kon me nergens boeien of pakken.

Geen muziekliefhebber

avatar van Left4Dead
Smugmarty schreef:

Geen muziekliefhebber

Absoluut wel, mijn hele leven lang al.
Van wave tot klassiek, hardcore tot trance.
Noem het op. Maar de soundtrack hier was niet mijn ding. Ik was en ben net zo fan van muziek als films.

avatar van broncode
Veel verwacht van deze film semi musical, maar dan zie je dat het meestal tegenvalt. Moest me door het eerste half uur heen worstelen om d'r in te komen. Vond ook dat deze film twee gezichten kent. Het eerste gedeelte meer muziek gericht, met als dieptepunt de wandeling naar de koffie shop( tenenkrommend) en het tweede gedeelte, met hardere actie en minder achtergrond muziek. Het was alsof Wright tot inzicht is gekomen in de pre screening, dat het niet werkte. Maar goed, het is altijd fijn om een film te zien zonder cgi en wie kan nu een goede achtervolgings scene weerstaan. Deed me overgins wel Heat meer waarderen, besef nu dat de shootout scene een klassieker is.

avatar van Noodless
en ja hoor....een film die in de laatste instantie gewoon in mijn top 10 van het jaar binnen komt.
Om te beginnen is dit geen gewone 13 in dozijn actie filmpje en zeker geen Fast and furious gedoe. Dat je er niet van houdt, is van een andere orde maar even gewoon afstempelen doe je de film tekort.
De redenen zijn : vlot tempo, leuk verhaal, toffe actiescènes, een degelijke hoofdrolspeler die verschillende expressies laat zien van cool, mysterieus tot een gevoelig persoonlijkheid, de rest van de cast valt zeker ook te pruimen waaronder Lily James een knappe performance geeft aan haar rol, de knappe opening van de film ( perfecte choreografie), de aanwezige humor (bv. de maskers van Mike Meyers), leuke toevoegingen die een meerwaarde bieden zoals die cassetten of het plan om telkens met andere criminelen te werken en natuurlijk de muziek die ik niet overal wist te smaken maar wel passend vond bij de uitgevoerde handelingen. Dus heel wat positieve elementen die je samen niet zal aantreffen in de meeste 13 in dozijn actiefilmpjes. Een dikke 8/10

avatar van woeler82
Bij het kijken van deze film had ik toch mijn bedenken
Voorheen had ik fast and furious 8 gekeken en die vond ik tof
De actie was in begin wel oke, maar de muziek vond ik wel storend
Halverwege de film veranderde dat, en was het een redelijke goed film en niet teveel muziek

Toch een redelijke voldoende

avatar van Shadowed
Leuke misdaadsfilm.

Een misdaads/actie die eventjes een beetje anders was dan de meeste. Deze bevat namelijk muziek, wat ik uiteindelijk een beetje storend vond maar opzich was het allemaal niet zo erg. De film bied genoeg vermaakt in de 115 minuten.

De cast was heel goed, en ook redelijk bekend. Foxx, Spacey en Elgort doen het allemaal goed. En die mexicaans achtige vrouw bied ook genoeg vermaak.

De manier van filmen is erg geinig, lekker een beetje modern en muzikaal. Vond ik heel leuk om te zien. Mooie auto's en soms ook een redelijke dosis geweld. Het is allemaal wel in orde, maar ook niet zo'n enorme hoogvlieger. Hij is zeker een kijkje waard maar ik vond hem uiteindelijk ook niet bijzonder overdonderend.

avatar van missl
Niet heel bijzonder maar prima actie film met vermakelijke karakters en goede muziek.

avatar van Daan258
Gewoon een heerlijke snelle actie film.

Verstand op nul en gas erop

De film moet het dan ook vooral hebben van de manier hoe de film/beeld en de muziek vreselijk goed op elkaar zijn afgewerkt en de soundtrack daarbij is ook nog is heel goed.
De actie zit ook zeker snor, goed camerawerk en sterk acteerwerk. Ondanks het schandaal wat nu speelt over Kevin Spacy neemt niet af dat hij toch een uitstekende en gave acteur blijft.
Ook Ansel Elgort deed mij best verbazen, hij wist zijn rol goed neer te zetten.
Wel jammer dat Jon Bernthal zo'n kleine rol in de film had.

Het verhaal daarentegen was dan eerlijk gezegd wel heel matig te noemen. Hier hadden ze wel iets meer van mogen maken.

Erg goed vermaakt met deze vrij aparte actie film.

In het begin even wennen , maar wat een heerlijke film uiteindelijk.
Kijkt lekker weg , humor , actie , romantiek alles aanwezig .
En heerlijke muziek .

avatar van JanLo
Basto schreef:

En wat vond je er zo slecht aan?
Je kan sowieso weinig met de mening van een ander. Als ik naar de cijfers kijk, dan zie ik van 1 tot 4,5, en in de recensies zie ik soms de meest geweldig geschreven meningen waar ik achteraf het helemaal niet mee eens ben!

avatar van wimaroca
Een mooie film om een keer tekijken,die jonge gast speelde goed,
mooi op de nrs. meezingen/dansen ,tis een beetje romantisch, komische harde film,en actie om te lachen.