Baby Driver (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Edgar Wright
met Ansel Elgort, Kevin Spacey en Lily James

'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

avatar van François Delplanque
verschrikkelijk slecht na 1u20 gewoon gestopt met kijken. Saaie film.

avatar van Left4Dead
Simpel puberprentje met jankende muziek. Heeft hier voor mij een verrassend hoog gemiddelde.In ieder geval niet mijn ding, een vijfje. Kon me nergens boeien of pakken.

avatar van Domainator
Gewoon leuke, vlotte film met toffe cast.
De combinatie van muziek, toch wel harde actie en romantiek maken dit een topfilm.

avatar van JSK
JSK
Ik snap niet precies waarom deze film zo'n hoge waardering krijgt. Okay, de soundtracks zijn leuk maar daar red de film het bij mij niet mee. Ik vond het een flinterdun verhaallijntje met normaal acteerwerk maar er was nou niet echt een moment dat de film me wist te pakken. Er had meer in kunnen zitten maar vond het allemaal helaas niet goed tot zijn recht komen, wat ik wel jammer vind aangezien de cast toch aardig zijn best doet. Al met al een 12 in een dozijn voor mij...

avatar van Pim1993
Origineel ridicuul filmpje! Ik kon de gebruikte invalshoek erg waarderen, stukje out of the box denken. Kon dit erg waarderen en heb me zeer vermaakt. Sluit me ook aan bij twee Domainator in een reactie iets hierboven: Gewoon leuke, vlotte film met toffe cast

avatar van Mr_Mephisto
Muziek vormt een essentieel onderdeel van Baby Driver, en de relatie tussen beide doorloopt drie fasen.

Aanvankelijk is de choreografie van belang, maar dat gimmickelement voelt geforceerd aan - alsof de film per se nieuw, cool en toch weer nostalgisch uit de hoek wil komen.

Vervolgens wordt dat aspect verweven met de heist, waarbij Baby de muziek gebruikt om zijn handelingen achter het stuur te timen. Een goede vondst, en veruit het meest aantrekkelijke deel van de film.

Naar het einde toe vervalt Baby Driver in de obligatoire clichés. De muziek wordt ondergeschikt aan een rauwe shoot-out (alleen "Hocus Pocus" van Focus was een aangename verrassing), nadat Buddy toch wel heel snel Baby naar het leven staat. Blijkbaar is je film pas echt af als je er nog een vluchtig liefdesverhaaltje tegenaan gooit.

Het helpt niet dat velen de vergelijking met Drive maken, wat onterecht is. Baby heeft zijn eigen, mysterieuze verhaal; dat de film quasi in medias res begint, is geen nadeel. Meer details over Baby's beweegredenen heb je niet nodig om een leuke film te maken.

Dat is dus slechts ten dele gelukt. Je zult je Baby Driver herinneren, maar niet als de moderne klassieker die hij zo graag wil zijn.

avatar van Woland
Toen ik hier een tijdje terug een trailer van zag, was mijn eerste reactie dat het me echt een ontzettende boutfilm leek. Maar toch, ik las goede recensies, positieve verhalen van vrienden en collega's, en Edgar Wright is ook geen complete koekenbakker. Echt overtuigd was ik niet, maar gedurende een lange vlucht met bijzonder weinig alternatieven kwam het er toch van. En, het spijt me het te moeten melden, maar mijn eerste reactie bleek helaas volkomen terecht. Een ontzettend gimmicky filmpje met een slap verhaal, platte bordkartonnen figuren die zichzelf veel te tof vinden, wat domme overvallen en achtervolgingen, het was een film lang ergernis. Het enige positieve dat ik kan bedenken is de muziek waar wel wat leuke nummers voorbijkomen, en misschien was de setting waarin ik het keek niet optimaal voor een film als dit. Maar alsnog, ik kreeg spontaan jeuk van Baby Driver. Desbetreffende vrienden en collega's hebben wat uit te leggen, vanaf nu luister ik nog harder naar mijn eigen eerste indruk.

avatar van Solis
Snap het hoge gemiddelde hier ook niet. Erg overdreven allemaal en een nogal slap verhaal met een romantisch subplot wat helemaal niets toevoegt. Daarnaast een hoop karakters die zichzelf helemaal geweldig vonden (voornamelijk 'Baby'). Moest bij hem regelmatig denken aan die straatdans scene uit Spider-Man 3. De muziek heeft de film een beetje gered. Zo zie je maar dat een topcast geen garantie is voor een goede film.

Weer zo'n film waarbij de regisseur niet weet welk genre hij nou moet volgen en waarbij elk genre dus niet aansluit bij de rest. Jammer. Deze film had best wel wat potentie. Nu is eigenlijk het enige pluspunt Eiza Gonzalez.

het verwondert mij dat deze film hier zo hoog scoort. ik vond het bijzonder slechte film. vooral de muziek kwam mijn oren uit. ik dacht is dat nu een actiefilm of een musical?

avatar van Flat Eric
Fast & Furious meet Bonnie & Clyde.

Minder vervelend dan verwacht. Het was een vermakelijke snelle rit waarbij het jonge stel erg aandoenlijk was, het leuk was om 'Mad Men Don Draper' eens in een badguy rol te zien en Kevin Spacey het altijd leuk doet in films.
Over de muziek is al veel gezegd en, mits goed gekozen, geeft het het nogal standaard verhaallijntje inderdaad net dat extra's. Al is het maar om de jeugd eens op te voeden met leuke oudere nummers.

avatar van jeuletaxi
Heerlijke originele film met geweldige muziek.
Gewoon verstand op nul en genieten, dikke aanrader!!

avatar van FlorisV
Aardig filmpje, iets boven de middelmaat. Stampendvol muziek met hier en daar wat clichematige keuzes. In het begin komt het wel erg geforceerd hip over. Het verhaaltje lijkt ook wel erg op Drive. Goede is wel dat hier meer (en spectaculairdere) autoscenes te genieten zijn. Goed in beeld gebracht en de muziek maakt er een bijna grote verzameling videoclips van. Al met al vermakelijk.

Het einde is wel raar: eerst krijgt hij 25 jaar celstraf en vervolgens lijkt het dat hij al na een paar jaar weer vrij is.

@FlorisVde rechter zei dat hij na vijf jaar in aanmerking kwam voor vervroegde vrijlating.

Leuke film, ik heb er erg van genoten.

avatar van Black Math
Erg leuke film, waarin de muziek meer dan wie of wat dan ook de hoofdrol speelt. De nummers in de soundtrack zijn over het algemeen behoorlijk retro en naar mijn smaak bijzonder goed gekozen, want de sfeer van de gehele film is erg aangenaam. De muziekkeuze mag ook redelijk divers genoemd worden: van The Beach Boys tot The Commodores. Van Dave Brubeck tot Focus. Van Queen tot Beck. Opvallende omissie in de soundtrack is Drive My Car van de Beatles, wat qua thema hier zeker op z'n plek was geweest. Zal wel een rechtenkwestie geweest zijn.

Ook opvallend is dat op driekwart van de film het plot meer de overhand krijgt, wat enigszins ten koste gaat van de muziek. Klein minpuntje wat mij betreft, al lijkt de muziek naar het einde toe weer wat meer de regie over te nemen, terwijl op hetzelfde moment het plot wat ontspoort. Maar goed, het geheel is dan al dusdanig meeslepend geworden dat dat laatste me weinig kan schelen. Het gaat niet ten koste van de beleving om het zo maar te zeggen.

Over het algemeen matcht de soundtrack de beelden uitstekend wat betreft de sfeer, maar in het geheel had de montage veel meer op de soundtrack afgestemd kunnen worden, bijvoorbeeld door verkeerslichten die precies op de maat op rood springen wat nu niet altijd gebeurt. Hier had de film veel meer op in kunnen spelen om een beter effect te hebben. Toch een aantal sterke momenten zoals de combinatie van beelden en geluid op het moment dat de tinnitus van de hoofdpersoon uitgebeeld wordt.

Visueel over het algemeen aangenaam, met name de beginscene is erg spetterend, gevolgd door een fijne longtake scène als de hoofdpersoon koffie gaat halen. De hoofdpersoon en zijn vriendinnetje komen erg fris en fruitig over, hebben een fijne chemie en weten de nodige sympathie bij me op te wekken. Over het algemeen sterk acteerwerk, met ook sterke rollen voor Jamie Foxx en Kevin Spacey, waarbij zeker de laatste één van mijn favoriete acteurs is geworden, dus altijd een feest om hem in een film aan te treffen.

Kortom een erg leuk en cool filmpje, die wel een wat betere afwerking (met name in de montage) had verdiend. 3,5*.

avatar van Brabants
Absurd en smaakvol filmpje wat geen minuut wist te vervelen. Sommige delen zijn over de top en in het einde is duidelijk minder energie gestoken dan de rest van de film. Niettemin puur vermaak en dat heb ik zeker zo ervaren.

Botte, onzinnige spektakelfilm, rijkelijk voorzien van onwerkelijke achtervolgingsscènes. Min of meer per ongeluk, zo lijkt het, is in het verhaal ook nog een halfslachtig romantisch subplotje weggestopt. Ik vermoed dat fans van Max Verstappen dit wel een leuke film zullen vinden, maar aan mij is dit ridicule gedoe niet besteed. Ik was al niet enthousiast over regisseur Edgar Wright. Dat is er met deze film niet beter op geworden.

Vreselijke film en tergend flauw alleen de soundtrack is de moeite waard.

avatar van Antonev
Een misdaadfilm in een hip jasje. Qua verhaal vond ik het eigenlijk maar een dertien in een dozijn film, weinig verrassend en je krijgt redelijk vlot door welke kant het op zal gaan. De actie, het camerawerk en de muziek weten de film toch naar een acceptabel niveau te trekken.

avatar van Thomas83
Leuke film, maar ook weer niet het spektakelstuk waarop ik hoopte. Net zoals een Kingsman is het ook wel een ietwat kinderachtige film met in de stoere en charmante hoofdrol iemand die daar eigenlijk nog te jong voor is. Een kind in een volwassen en gevaarlijke wereld. Verschil alleen is dat Elgort in tegenstelling tot een Egerton die te zelfverzekerde rol leuk weet te verkopen. Voor de rest lijdt de film ook wel wat onder de typetjes. Al die criminelen moeten of intimiderend zijn of een bepaalde camp brengen. Personages als Darling doen dat allebei niet, en maken me wat al te veel een soort stripboekfantasie van de film.

Maar gelukkig is er ook nog Jamie Foxx. Hij speelt een rol die behoorlijk lijkt op wat ik hem recent heb zien spelen, maar het past bij de film en hij brengt een hoop plezier naar het scherm. Hij is zowel een beetje griezelig en onvoorspelbaar als het personage dat de meeste humor brengt. Hamm als bad guy is ook nog wel lollig om te zien, maar zijn personage wil niet echt indruk maken. Ik denk dat de film wat beter had gewerkt met een zo'n opvallend personage als dat van Foxx, en daar omheen wat meer personages die als echte mensen zijn. Die stiefvader vond ik ook niet best overigens. Wel een erg melig sentimentele rol. Het script neemt de dramatiek (en romance) echt wat te serieus.

De achtervolgingen en muziek zijn uiteraard de grote troef van de film, en die zorgen voor enorm veel vermaak in de openingsscène (en de scène er direct na) en de spectaculaire finale. Het had alleen nog wat beter kunnen zijn met wat meer overzicht in de actie. Het is flitsend gemonteerd maar maakt het niet beter te volgen allemaal. Jammer dat dit tegenwoordig vaak zo slecht wordt gedaan in dit soort actiefilms. Daardoor pompt de adrenaline toch niet helemaal zoveel als het had gekund. Verder vond ik het slotstuk wel wat raar ineens. Baby werd al heel de film verheerlijkt, maar met al die mensen die in zijn voordeel getuigen gaan ze wel heel erg overboord. Een royale 3.0*.

Goeie film over een chauffeur van vluchtauto's deel neemt aan een paar klussen. Deze coole misdaadfilm heeft een fijne soundtrack. De timing van de songs die gebruikt wordt tijdens de scenes is bijzonder goed gedaan en levert een aantal mooie momenten op. Goeie actie-scenes en een prima cast. Het verhaal zelf zakt op sommige momenten wel wat in.

avatar van flaphead
Hoge verwachtingen niet waargemaakt. De film is übercool en uitermate gelikt geproduceerd, daar moet je tegen kunnen. Na een heerlijke openingsscene ga je er goed voor zitten. Muziek is uitgesproken aanwezig en voor mij als groot muziekliefhebber een feest der herkenning (veelal oldies, maar nog nooit Boards of Canada in een film gehoord). Er zijn meerdere scenes waar muziek en handelingen samenwerken, wat een tof effect heeft. Er komt ook voldoende humor langs.
Door erg cool te willen zijn, gaat het soms over the top. Met name in het laatste kwartier vliegt het uit de bocht en ontstijgt de actie een b-film niet, ondanks de toffe uitwerking. Het hoofdkarakter is te strak en als hij toch ontwikkeling vertoond, is het ongeloofwaardig. Het verhaal is rechtlijnig met veel clichés en heeft weinig echte spanning, ondanks het heist-thema. De verplichte romance is Hollywoodiaans tenenkrommend. Als je zuchtend de happy end aan ziet komen, wordt je verrast dat het er toch geen is. Maar helaas, binnen een minuut editten is ie daar dan toch.
Uitermate hippe film die met wat meer diepgang veel meer uit zichzelf had kunnen halen, want de verpakking is meer dan prima.

avatar van toscana99
Heerlijke sfeervolle film, goed acteerwerk, soundtracks passen perfect bij de scenes !!!

avatar van david bohm
Aardige film, maar niet meer dan een amusant tussendoortje. Wat mij betreft gaat de vergelijking met Drive dan ook volkomen mank.

avatar van JacoBaco
toscana99 schreef:
soundtracks passen perfect bij de scenes !!!
Ja, want dat was heel bewust de bedoeling van Edgar Wright.

Ik moest meermaals denken aan Atomic Blonde. Ook zo'n film met een constante soundtrack van hits (in deze zelfs 2 Nederlandse bands). Is zeker populair tegenwoordig.

Dat de makers denken: 'we stoppen de film vol met muziek die ze leuk vinden zodat ze de film ook vanzelf goed gaan vinden'.

Dat gezegd hebbende: het is best een aardige actiefilm.

avatar van Rodger
Hier kun je echt wel spreken van, ~ music make the movie~ .
Een redelijk standaard verhaal, met echt wel passende muziek.
Dat is wat de film prima vermaak maakt.
Mooi is het nummer Focus van hokus pokus, en natuurlijk onze Nederlandse trots radar love,.
3.5 ***

avatar van eRCee
Bill Maher laat ook z'n licht schijnen over deze film: New Rule.

avatar van Kondoro0614
En nadat ik de wat mindere Drama/Thriller film ‘13’ heb ik gisteravond maar even snel besloten om toch deze Actie/Muziek film op te zetten en ik wist totaal niet wat ik er van moest verwachten (de trailers zagen er desalniettemin erg leuk uit). Ik moet zeggen dat ik me in een lange periode niet meer zo erg vermaakt heb met een nieuwe release dan ‘Baby Driver’ en ik denk toch stiekem wel dat ik een zwak punt heb bij dit soort films: ze blijven in mijn ogen erg leuk. ‘Baby Driver’ is in mijn ogen een film waar (naast veel clichés) alles goed gaat om mij te vermaken, actie/komedie scénes en leuke muziek: dat maakt ‘Baby Driver’ ontzettend sterk.

We openen de film al ontzettend goed met een zes minuten durende actie scene waarbij we kennis leren maken met Baby, een jongen die professioneel rijdt voor overvallen. We zien Baby hier met drie anderen die een bank gaan overvallen waar we Baby vervolgens even zien genieten met een lekker muziekje op (al spelend met zijn auto). Een te gekke race volgt er door de straten waar we de kunsten van Baby zien en waar we zien hoe geniepig hun plannetje is. Niet snel na de zes minuten volgt een een koffie scéne waar we Baby o.a. weer met muziek op zien rond lopen al koffie halend voor het team, op dit punt ontmoeten wij ook Doc gespeeld door Kevin Spacey, een heerlijke rol van een goeie acteur waar helaas niet ver terug (begin deze maand) het schokkende nieuws naar buiten kwam waaruit bleek dat Spacey seksuele handelingen heeft gepleegd wat niet kan en wat misschien zijn kop wel heeft gekost in Hollywood.

De gehele film valt niet al te serieus te nemen, het is erg speels en dat houd je wel in beweging met deze film. Met veel actie scénes, muziek scénes maar ook de romantische scénes vallen niet te missen in deze film en dat was wel fijn. Een leuk koppel tussen Baby en Debora en dat maakt de film ook erg leuk (Debora ziet er ook niet verkeerd uit).

De cast is subliem en ik heb er erg van genoten. Ansel Elgort speelt een erg leuke maar ook fijne rol als de chauffeur ‘Baby’ die samen met zijn pleegvader in een appartementje woont. Zijn pleegvader is doof en Baby praat hierdoor helemaal niet veel, muziek blijft zijn grote passie en dat zien we toch wel vaak terug in deze film. Ook Jon Hamm heeft een erg toffe rol als de grote crimineel ‘Buddy’ die we in de eerste overval al tegen komen en later in de film weer mee mag werken. ‘Buddy’ gaat alleen wel gepaard met de beeldschone ‘Darling’ gespeeld door (de beeldschone) Eiza González. Samen een erg gevaarlijk duo. Zoals eerder gezegd vond ik de rol van Spacey erg leuk als hoofdcrimineel ‘Doc’ die de plannen vast legt en de teams bij elkaar haalt. Hij is al sinds het begin samen met zijn chauffeur ‘Baby’ waar hij bijna alle klussen mee heeft gedaan, waarom ‘Baby’ zijn schulden moet aflossen aan ‘Doc’ is nergens echt heel erg duidelijk.

Zoals al eerder benoemt is de film echt niet vies van zijn mooie nummers. En buiten dat ‘Baby’ zijn eigen kleine nummers maakt (dit doet hij via een recorder die hij meeneemt overal na toe en bepaalde zinnen opneemt en hier dan een klein mixje van maakt), kent de film ook echt zijn leuke nummers. Zo kun natuurlijk niet het nummer ‘Brighton Rock’ van de legendarische rock groep ‘Queen’ waar ‘Buddy’ groot fan van was omdat zijn broer (dacht ik) dit nummer altijd aanbeveelt door zijn geweldige gitaar solo. Ook het nummer ‘Radar Love’ mag natuurlijk niet vergeten worden van onze eigen Nederlandse rock helden ‘Golden Earring’. Ze mochten met dit nummer de film eindigen en dat vond ik ook wel mooi op zijn plaats. Ook heeft de film kleinere nummers als ‘Debra’ van Beck en ‘Deborah’ van T.Rex zijn geinig geplaatst omdat ‘Baby’ dit opzet in de wasserette voor Debra wanneer ze in het begin van hun liefde zijn. En dan vooral het nummer van T.Rex is erg leuk bedacht waar ‘Baby’ in de film deze quote nog even plaatst:

“Oh Debora, always look like a zebra”

Genoeg gepraat over de muziekklasse in deze film. Qua verhaal is de film ook prima gemaakt. We volgen ‘Baby’ een jonge knul die ontzettend goed kan autorijden. Hij moet ‘Doc’ afbetalen en is dus genoodzaakt om de klussen te volgen die ‘Doc’ hem opgeeft. Eens aangekomen in een restaurant (waar waarschijnlijk ‘Baby’ zijn moeder heeft gewerkt) ontmoet hij Debora (Lily James) en is eigenlijk gelijk verliefd op haar. Hij probeert snel zijn laatste klus te voltooien en is dan klaar met ‘Doc’ en zijn criminele circuit. Eenmaal klaar begint hij te werken bij de lokale pizzeria waarna ‘Doc’ alweer snel op zijn pad staat en ‘Baby’ niet zomaar vrij laat. ‘Baby’ gaat zijn laatste klus aan maar dit loopt totaal anders dan ze verwacht hadden.

Vooral toen Jamie Foxx in de film tevoorschijn kwam ging het fout. ‘Baby’ draaide nogal door en was het niet meer eens met de dingen die ze hem bevolen, waarna hij met volle gas tegen een bundel ijzerdraad aan rijd die Foxx lekker spiesen. Al gauw na dit vooral hebben we een ellelange achtervolging tussen Baby, Darling en Buddy tegen de politie. Darling word dood geschoten en Baby denkt te ontsnappen maar na een heftig gevecht tussen Buddy en Baby zetten Baby en Debora het op een rennen als ze als nog opgepakt worden door de politie die hun op staat te wachten. Gelukkig is er een eind goed al goed en zo weet Edgar Wright hier een erg leuke en fanatieke film neer te zetten die hier en daar best veel clichés mee bracht maar, in het algemeen erg leuk is.

PS. dit is mijn 5000ste bericht.

avatar van N00dles
Wat een teleurstellende draak van een film.

De poster en de positieve cijfers op zowel IMDB als Moviemeter spraken me aan. Ik verwachtte een spannende heistfilm á la Heat met de visuele flair van Drive, maar niets van wat die films goed maakte, was in Baby Driver te zien.
Dit is echter niet een afkraakrecensie omdat mijn verwachtingen te hoog lagen; Baby Driver is simpelweg een inspiratieloze film zonder enige bezieling.

Het begint al bij de introscène: een 'getaway chase' waarin een jonge knul (een Sven Kramer lookalike) met absurd goede driving skillz ontsnapt aan de politie. Dat zo'n mooiboy uberhaupt al mee mag doen in een professionele criminele bende is al ongeloofwaardig genoeg, maar zijn medecriminelen zijn ook een rare mix van excentrieke clichéfiguren: een lekker wijf, een getatoëeerde Aziaat, een ex-Wall Street makelaar, een neger met haantjesgedrag en een te dikke Kevin Spacey als een soort Joe (de oude vent uit Reservoir Dogs, red.). Ja, die vertrouw je echt een heist toe hoor.

De bende lijkt trouwens behoorlijk de pik te hebben op Baby 'omdat hij zo mute is' en 'alleen maar muziek luistert'. Natuurlijk, als crimineel wil je dat iemand babbelziek is of niet gefocust is op de job. Lijkt mij juist een pluspunt, maar dit fungeert natuurlijk als geforceerde expositie om het personage Baby neer te zetten.
Dit uit zich in allerlei geforceerde dialogen waarin men vooral zijn best doet om elkaar vocaal af te troeven met stoere praatjes. Welke B-tekstschrijver heeft zich hiermee bemoeid?

Muziek speelt een semibelangrijke rol in de film, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het heel erg style over substance wil zijn; een cop chase hier, een shootout daar, opzwepende muziek eronder en gaan met die banaan. Het is van een niveautje Fast & Furious, zonder enige emotie of inhoud. Als Baby Driver al inhoudelijk wordt, wordt het meteen tenenkrommend corny. Baby's ouders zijn overleden (aw), hij houdt van muziek maken en hij zorgt voor zijn dove pleegvader (aww) en hij is zo lief voor zijn perfect onschuldige serveerstervriendinnetje die hij uit eten neemt (awww) maar hij wordt tegen wil en dank toch weer gedwongen mee te doen met die vervelende criminelen (awwww). Telkens weer wordt benadrukt hoe goedaardig Baby eigenlijk echt is, zodat we als kijker, ondanks alle criminele medeplichtigheid, tóch willen rooten voor een romantisch wegrijden-in-de-zonsondergang einde.

Nou, nee hoor. Want als ik ergens wel doorheen kijk is het gebakken lucht gebaseerde romance van een karakterloze daap en een clueless serveerstertje dat al zijn criminele daden voor lief neemt. Baby is niets meer dan een zielloze Gary Stu; hij kan perfect autorijden, hij ontsnapt aan alles zonder échte kleerscheuren, zijn daden hebben weinig realistische consequenties, hij krijgt zijn love interest en maakt geen enkele karakterontwikkeling door.

Ik heb me kortom kapot verveeld. Het mist de coolheid van Reservoir Dogs, de finesse van Heat en de humor van Ocean's Eleven. Een dikke onvoldoende kan ie krijgen.