Spider-Man: Homecoming (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Watts
met Tom Holland, Robert Downey Jr. en Michael Keaton

Peter Parker keert na zijn eerste superheldengevecht als Spider-Man terug naar zijn normale leven in Queens. Hij hoopt snel bij The Avengers gevraagd te worden door Tony Stark, maar het telefoontje blijft uit. Peter wordt ongeduldig, denkt dat hij zichzelf als held moet bewijzen aan Tony Stark en gaat vervolgens zelf op zoek naar onrecht. Tijdens deze zoektocht komt hij al snel bij een mysterieuze wapenhandel van ene Adrian Toomes.

avatar van Donucius
Supa-dupa-fanta-fantastische film! Wonder Woman deed het voor DC-standaarden niet slecht, maar Marvel legt de lat hier even nog maar eens een paar treden hoger. Het is nog net geen perfectie, want er is altijd wel ruimte voor verbetering. Maar tijdens dit schrijven heb ik nog niks echt noemenswaardig kunnen bedenken. De opbouw is natuurlijk opgezet. Er is tijd genomen om alles goed en rustig op te bouwen, maar tegelijkertijd interessant en aandachtelijk te houden. De humor is luchtig met toegevoegde waarde en tilt de film naar het volgende niveau. Je wordt in deze film niet doodgegooid met onnozele, betekenisloze actie of explosief geweld. Dit is gematigd, getemporiseerd, doordacht gebruik van de beschikbare middelen. Het is een film die de onbeschrijfelijke Spider-Man-sfeer uiterst nauwkeurig en goed weet te brengen. Het is wat deze film geloofwaardig en sympathiek maakt. Deze superheld is niet alleen super, maar ook nog eens menselijk. Dit kan je van andere superhelden niet altijd zeggen...

avatar van Rvdz
Tof! Zeker niet de beste MCU-film (voor mij persoonlijk wel de beste Spider-Man film, maar ik mag zowel de Maguire als de Garfield films niet echt, dus dat is niet heel moeilijk), maar wel weer erg vermakelijk. Holland is uitstekend, Keaton is een prima schurk - al is hij op de fenomenale confrontatie in de auto na nergens echt indrukwekkend - en ook de rest van de is naar behoren. Het plot stelt niet veel voor en kent wel een paar plotgaten, maar door het fijne tienerfilm-sfeertje wat over de film heen hangt maakt dat ook niet zo veel uit. Voeg daar een paar fijne cameo's (Pepper!) en verwijzingen aan toe en je hebt een waardige nieuwe Spider-Man reboot te pakken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In 2002 bracht Sam Raimi de superheld Spider-Man succesvol naar het grote doek, maar door emo-Peter in die chaotische derde film ging de stekker uit de franchise. Marc Webb deed vijf jaar later een poging en ditmaal ging de stekker er al uit naar twee films. Maar er was hoop toen Sony en Marvel eindelijk om tafel gingen en nu krijgt die Tom Holland zijn eigen film. En het is veruit de beste Spider-Man film tot dusver.

Eén van de beste keuzes voor Spider-Man: Homecoming was om van dit soloavontuur geen oorsprongsverhaal te maken; die hebben we de afgelopen 15 jaar wel genoeg gezien. Ditmaal dus geen spinnenbeet of wijze levenslessen van oom Ben, vlak voordat hij op straat wordt neergeknald. Ditmaal komen de wijze lessen van Tony Stark. Maar kijkend naar de (foeilelijke!!) poster en trailers leek het erop alsof Downey Jr. een hele grote rol zou hebben. Dat blijkt niet het geval. Hij en Jon Favreau spelen slechts een kleine bijrol en het verhaal wordt in gang gezet door de gebeurtenissen uit de eerdere Avengers films, maar verder is het toneel echt geheel voor Tom Holland. En die doet het - wederom - fantastisch. Hij is een uitstekende combinatie van een onhandige, maar sympathieke sul als Peter Parker en een eigenwijze betweter als hij zijn rood-blauwe kostuum aangetrokken heeft. Hij switcht voortdurend op perfecte wijze van kwetsbaar kneusje naar zelfverzekerde grappenmaker, iets dat zijn voorgangers Tobey Maguire en Andrew Garfield nooit echt onder de knie kregen.

En zo zijn er meer vlakken waarop Spider-Man: Homecoming de voorgaande Spider-Man films ver achter zich laat. De luchtige toon, de snelle pacing en de enorme entertainmentwaarde is iets dat we niet meer zagen sinds de eerste Spider-Man van Raimi in 2002. Elke verfilming die volgde werd steeds een tikkeltje duisterder en serieuzer, maar Homecoming is juist kleurrijk, jolig en van tijd tot tijd zelfs hilarisch. Dit is overigens niet alleen de verdiensten van Holland, ook de bijrollen worden uitstekend ingevuld. Marisa Tomei speelt een prima Aunt May, ook al krijgt ze weinig te doen, en de jonge klasgenoten van Peter zijn een leuk clubje bij elkaar. Soms blijven ze iets teveel in hun stereotype hangen (het cynische meisje is áltijd cynisch, de klootzak is áltijd een klootzak), maar ze leveren vaak genoeg leuke scènes op. J.K. Simmons had zich prima op zijn plek gevoeld bij deze acteurs.

Wat overblijft is de slechterik, maar buiten de films van Batman is dat zelden een hoogtepunt van een superheldenfilm, zelfs als je Batman zelf cast. Michael Keaton speelt zijn rol als Adrian Toomes (ofwel The Vulture) prima en het is ook een verademing dat de slechterik eens geen band had met Peter Parker - iets dat in elke voorgaande Spider-Man film wel het geval was. Zijn rol is prima, maar hij zal niet de boeken ingaan als meest memorabele schurk. De actiescènes zijn daarentegen wel gedenkwaardig, met name een sequentie rondom het Washington Monument is uitermate indrukwekkend.

Al met al is Spider-Man: Homecoming niet alleen de beste Spider-Man film tot nu toe, maar laat tevens zien dat de superheldenfilms van Marvel kwalitatief nog steeds flinke stappen maken.

4 sterren.

avatar van Shinobi
"Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?"

Na de mislukte reboot ging ik hier enigszins huiverig in, omdat ik bang was dat ze mijn favoriete superheld helemaal zouden verpesten. Gelukkig is dit een terugkeer naar vorm.

Ik ben in ieder geval blij dat er niet is gekozen voor de zoveelste hervertelling hoe Peter zijn krachten krijgt, maar dat de draad opgepakt wordt waar 'Civil War' eindigt. Dit is te danken aan Sony en Disney die eindelijk de handen ineen hebben geslagen om elkaars personages te gebruiken in hetzelfde Marvel universum. Het is de opmaat naar een verfrissende film waar Peter Parker zich als een spin in het web moet balanceren tussen alle gebeurtenissen.

Als kijker krijg ik weer hetzelfde gevoel terug als toen ik destijds de trilogie zag, met name omdat de toon lekker luchtig is. Dit komt door - de jeugdige - Tom Holland die Parker nagenoeg perfect neerzet, zoals in de strips en de gevatte humor die ruimschoots aanwezig is. 'Homecoming' blijft wel veelal aan de vlakte en de bijrollen kunnen iets beter, zelfs The Vulture maakt op één moment na weinig indruk; van Michael Keaton had ik net iets meer verwacht.

De film blijft desondanks over het geheel vermaken, mede door de snelle pacing en actie die optimaal gebruik maakt van de capaciteiten van Spider-Man. Dit zorgt voor een aantal geweldige scènes die goed gedoseerd worden. Hierbij is er een leuke rol weggelegd voor het nieuwe pak dat gevuld is met allerlei technologische snufjes. Overigens is het een geruststelling dat Robert Downey Jr. niet prominent aanwezig is, ondanks zijn immer treffende vertolking van Tony Stark. Hierdoor staat Spider-Man dan ook altijd centraal.

Al met al een heerlijke reboot die mij zowaar de vermoeidheid doet vergeten die ik inmiddels heb opgebouwd met dit genre. Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes. Dit is trouwens de eerste keer geweest dat ik een film in Laserprojectie heb gezien, wat zonder twijfel veel helderder en kleurrijker oogt.

4,0 Sterren.

Dit is tot nu toe by far de beste superhero-movie van dit 2017 jaar. Nu komen er eind dit jaar nog een aantal, maar dit is er zeker eentje die zijn spinnetje kan staan. Als dit de nieuwe standaard van Marvel is, dan ben ik benieuwd wat ze hierna gaan doen. Blijf vooral zitten tot na de eindcredits; ik denk dat je het wel zult waarderen. [/quote]

By far de beste superhero-movie van het jaar? Ik vind het juist weer een hele stap terug na het veel volwassenere "logan". Het is weer typisch een bombastische blockbuster van marvel. Idd de actie is ietsje gedoseerd, maar niet meer dan dat, de actie die er in zit is weer extreem overdreven. Iron man word er bij getrokken omdat deze spiderman solo gewoon niet interessant genoeg is. Logan staat nog op eenzame hoogte als het op marvel films gaat. Ze moeten bij meer films deze volwassen insteek gaan gebruiken anders valt marvel in een behoorlijk eentonig patroon.

avatar van catdog
De trailers lieten wat mij betreft té veel zien van de film en de poster is niet om aan te gluren. Daarnaast snap ik ook niet waarom Iron Man zo hevig gepusht werd in de promo. Ik had mijn bedenkingen.

Toch zat ik gisteravond in de zaal. Spider-Man blijft een favoriete superheld van mij. De eerste van Raimi heb ik destijds verslonden en ik was zelf erg een liefhebber van de Webb films. Nog altijd snap ik de hevige kritiek op die twee films niet echt. Zonde dat dat nooit een afsluitend deel heeft gekregen.

Met deze Homecoming heb ik me weer prima vermaakt. Tom Holland is niet mijn favoriete Spidey (dat blijft Garfield die het personage écht snapte naar mijn inzien) maar doet het prima. De film neemt hier en daar wat gas terug en dat voelt fris aan. We zien Spidey hier echt zoals we hem nog niet eerder gezien hebben, op veel verschillende locaties, en dat was leuk om te volgen. Toch miste ik wat van de Spidey slingert door New York scénes die vooral Webb zo goed onder de knie had.

Waar Marvel dit keer erg goed in slaagt is het Marvel universum goed uit te bouwen zonder dat dit de film overschaduwt. Het blijft voelen als een Spider-Man film. Iron Man's toevoeging was fijn en wordt op de juiste momenten gebruikt. Tof ook om Pepper Potts nog een keer terug te zien. Ik was even bang dat na Age of Ultron en Civil War ze klaar waren met het personage. Leuke scéne was dat met Downey weer op zijn best.

Marisa Tomei en Zendaya speelden ook erg fijn in de film en waren een leuke toevoeging. Toch had ik van Tomei nog wat meer willen zien. Michael Keaton als Vulture is top. Sowieso ben ik wel een Keaton liefhebber maar zijn personage is daarnaast ook nog eens goed uitgewerkt en de passages met Vulture voelden niet geforceerd aan, waar Marvel nog eens last van kan hebben met zijn villains. Keaton speelt het perfect. Dreigend maar ergens toch sympathiek.

De actie in deze film zag er prima uit en voelde passend aan. Het is allemaal net iets minder episch als dat we gewend zijn maar dat werkte fijn. De gehele film keek ook lekker weg. Er wandelt een fijne sfeer door de film.

De film kent ook zijn mankementjes. Peter's sidekick Ned deed mij niet veel en ook de humor kwam niet altijd over. In die momenten deed ik weer verlangen naar Garfield. Die had dat echt onder de knie. Ook waren er wat momenten waarvan ik mezelf bedacht: "waarom doen ze dit zo, en niet op deze manier?". Tja, dat krijg je als je ditmaal een tiener als Parker neerzet. Verfrissend als uitgangspunt maar zorgde wel voor wat mankementjes gedurende de film.

Ook positief over het feit dat alhoewel de trailers té veel lieten zien, er nog genoeg passages waren die mij verrasten. Niet álles zat dus in de trailers, alhoewel die wel duidelijk het verloop van het verhaal lieten zien.

Prima vermaakt en deze zou ik toch snel weer eens willen zien. Niet zo sterk als Logan en Wonder Woman die ik beide met 4* heb beoordeeld maar toch een ruime 3,5* waard en mag zich meten met de Raimi trilogie.

avatar van IH88
“Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?’

Genoten van deze nieuwe Spiderman film. Tom Holland is perfect gecast als Peter Parker en draagt deze grote blockbuster moeiteloos op zijn schouders. Peter Parker is hier ook echt nog een jochie die naast de crime-fighter uithangen ook gewoon naar school gaat en meisjesproblemen heeft. Andere grote pluspunten zijn acteurs als Keaton (als the Vulture), Tomei, Zendaya, Downey Jr en Favreau, de actiescènes en de muziek.

RDJ heeft geen al te grote rol en de cameo van Paltrow is eigenlijk zijn leukste scene. Keaton is de beste superhelden bad guy in lange tijd en de special effects (met de nachtelijke beelden van New York) zijn voortreffelijk. Minpunten zijn de humor, sommige corny dialogen, de jongere acteurs (buiten Holland en Zendaya) en hun mager uitgewerkte personages. Zendaya is leuk en gaat in de volgende films een geweldige miss MJ Watson neerzetten, maar de andere jonge acteurs voegen weinig toe of zijn irritant. Vooral Batalon als Ned maakt weinig indruk en zijn humoristisch bedoelde scènes waren pijnlijk ongrappig. Maar hopelijk zijn dat zaken die aangepast worden in de volgende films. Want deze Spidey film smaakt naar meer.

avatar van mrklm
Iron Man en Ant-Man hebben een concurrent voor beste Marvel-verfilming tot nu toe. Eindelijk weer een SF-actiefilm waarin geen hele steden worden platgelegd en, veel belangrijker nog, geen megalomane schurk die uit is wereldheerschappij! Michael Keaton speelt Adrian Toomes, de eigenaar van een ruimingsbedrijf die tijdens klus stuit op wapen-onderdelen die ertoe leiden dat de overheid hem sommeert om zijn werkzaamheden te beëindigen en al het verzamelde materiaal in te leveren. Toomes is woedend vanwege deze broodroof en besluit een deel van de 'buit' niet in te leveren. In de acht jaar daarna heeft hij zich ontwikkeld tot het leider van een bende die onder de radar wapen-onderdelen steelt, super-wapens ontwikkelt en deze op de zwarte markt verkoopt. Maar het gaat mis wanneer één van zijn handlangers besluit zo'n wapen in te zetten tijdens een bankroof.
Peter Parker [Tom Holland] 'loopt stage' bij Star Industries maar wacht feitelijk al lange tijd op een oproep van Jonathan Stark [Robert Downey Jr] zodat hij als Spider-Man meer kan doen dan de kleine klusjes in zijn eigen wijk. Hij betrapt Toomes' bende bij de bankroof en legt het af tegen het superwapen. Spider-Man doet er alles aan om Stark te laten weten hoe gevaarlijk deze bende is, maar noch Stark noch diens assistent Happy [Jon Favreau] nemen hem serieus. Dus moet Spidey een manier vinden om zelf in te grijpen, zonder zijn identiteit prijs te geven aan zijn tante, zijn beste vriend en zijn klasgenoten.

Adrian Toomes is één van de meest memorabele schurken uit de Marvel-serie: meer een sluwe ondernemer dan een megalomaan. Bovendien leidt ook hij al jaren een dubbelleven als familieman die regelmatig 'voor klusjes' een aantal dagen van huis is. Zijn kracht komt voor uit een combinatie van zijn menselijke intelligentie en zijn technische kunde waardoor hij een harnas heeft ontworpen waar niemand tegenop lijkt te kunnen. De actie is (relatief) kleinschalig: er is een spectaculaire scène op een veerboot en een spannende sequentie in Washington die haarfijn duidelijk lijkt te maken dat hier sprake is van een breuk met de bigger-is-always-better-filosofie die SF-actiefilm de laatste jaren flink heeft geteisterd.

Holland is zeer charismatisch in de hoofdrol, waarbij geholpen wordt door een uitstekende script dat veel humor ontleent aan het feit dat Peter Parker hier een enthousiaste, dartelende puber is die nog onvoldoende beseft wat zijn krachten teweeg kunnen brengen en wat het betekent voor zijn persoonlijke leven. En dat laatste zorgt ook voor de nodige dramatiek, zeker in de laatste 45 minuten waarin de film een geniale twist heeft en waarin Parker een verrassende keuze maakt die zijn groei naar een zekere volwassenheid bevestigt. Qua verhaal, karakteriseringen, humor en actie is "Homecoming" ongeëvenaard, vooral omdat al deze elementen perfect zijn uitgebalanceerd. Het feit dat deze film een representatieve (lees: multiculturele) cast heeft waarin etniciteit geen enkele rol speelt, mag je beschouwen als de slagroom op de taart of de kerst op het toetje.

avatar van Ajax&Litmanen1
Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?

Dit weekend bekeken en Homecoming is me absoluut niet tegen gevallen. Sterker, dit is 1 van de meest frisse superheldenfilms die ik in tijden heb bekeken, doordat de focus hier bijna compleet op karakterontwikkeling ligt. Gelukkig geen saai oorsprongsverhaal dat we al diverse malen hebben gezien, maar een jonge Peter Parker die worstelt met zowel zichzelf als Spider-Man te zijn en met een paar keer hard vallen zich toch weer op weet te staan. Ik vond Tobey Maguire en Andrew Garfield al prima Peter Parkers in eerdere films, maar ik geef denk ik wel de voorkeur aan deze klungelige, energieke Tom Holland die op heerlijke wijze in zijn persoontje groeit. De ondersteuning van Downey Jr. als Stark / Iron Man in een mentorrol is een fijne aanvulling en levert de nodige vermakelijke scenes op.

Sowieso scoort Homecoming enorm goed op de humor en dat is best knap, want DC krijgt het maar zelden onder de knie en iemand als Michael Bay met zijn blockbusters al helemaal niet. Zo makkelijk is het niet om situaties te creëren en dialogen te voeren die oprecht geestig zijn en waar ik om moet lachen omdat het leuk is, niet omdat de film van je vraagt om ongemakkelijk te lachen. Maar de middelbare school toestanden, de sexy tante May, Tony Stark, onbenullige zaken als een schoolwedstrijd en het dikke vriendje van Peter lenen zich uitstekend voor heel wat prachtige momenten.

Wat betreft het superheldenplot hoort er natuurlijk een bad guy in en ook al voldoet Michael Keaton wel, het was voor mij het minst interessante deel van de film. Een superwapen, een bad guy die ook in een superpak komt, een grootschalige laatste confrontatie; dat was een tikje ongeïnspireerd allemaal. Zo'n crashend vliegtuig paste ook niet echt bij een redelijk intiem verhaal dat hier over Peter Parker wordt verteld. Ik vond de overige actie juist heel sterk omdat het redelijk kleinschalig is. Ik merk dat van die epische Avengers of Michael Bay actie me niet heel veel meer doet, omdat zulke verwoestingen te grootschalig zijn om je er nog persoonlijk iets van aan te trekken. Maar een gespleten veerboot of een liftongeluk in DC vind ik dan veel passender.

Hopelijk bouwt Marvel (oke, met Sony, maar dit voelde gewoon als een 100% Marvelfilm) door op deze nieuwe Spider-Man insteek. Het werkt. En het valt aan te raden om nog even de aftiteling uit te zitten. Zeker het laatste filmpje was nutteloos, maar erg funny. Dit is ieder geval de beste superheldenfilm van het jaar geworden. Ik neig bijna naar 4,5*, maar rond nog even omlaag af.

avatar van MRDammann
Een nieuwe reboot, nieuwe kansen. Nadat drie jaar geleden men niet zo tevreden was over The Amazing Spider-Man is er besloten om de reeks nieuw leven in te blazen. Grootste verschil: deze keer is Spider-Man onderdeel of gaat onderdeel uitmaken van The Avengers.

Maar wat is dit een heerlijke superhelden film. Eén van de leukste en beste sinds tijden. Ik weet nog niet op welke plaats ik hem op de ranglijst zet maar vast en zeker ergens bij de top 5. Zoals al vaker gezegd werd is dit de beste Spider-Man film. De film is fris, grappig, actievol, maar bovenal een film met een hart.

De film is meer een tienerkomedie dan een actiefilm. Het leek op een gegeven moment zelf wel even op een favoriete 80's comedy van mij. Niet gek, want het heeft een leuke verwijzing naar die film. Acteurs doen het ook leuk. Downey Jr. kan eigenlijk alleen maar rollen spelen die in de lijn liggen van Tony Stark, maar als die deze rol speelt is het toch wel genieten. Michael Keaton is ook genieten. Hoe leuk is het dat hij na Birdman allemaal toffe rollen krijgt. Tom Holland is een heerlijke Spider-Man. Erg grappig en gevat.

De film heeft een erg positieve vibe en is het prototype van hoe ik een superheldenfilm wil zien. Dan maakt het mij niet helemaal uit dat het personage van Peter Parker wat veranderd is. Hij is minder nerdier dan in voorgaande films. Ook andere karakters zijn anders. Dat maakt mij niets uit, vooral als de film verder zo tof is.

avatar van mjk87
Spider-Man en Tony Stark, het enige waarvan ik die combinatie kende was Protect Ya Neck, al rapte Iron Man zelf dan niet die tekst over onze spinnenman. Enfin, eenmaal over het punt heen dat dit gewoon een Avenger-film is en niet Spider-Man helemaal los van de rest (waar ik veel van kan vinden, maar nu even niet) met zijn eigen universum, kon ik best genieten van deze telg.

Fris is wel het beste woord. Een reboot met een veel jongere Parker en May dan ik ken van andere films en series. Leuk verhaaltje waar niks bijzonders in is, wat kleinere actiescènes waar niet de hele wereld er aangaat (de schurk wil enkel wapens stelen en doorverkopen) maar het werkt bovenwel heel goed. Een film zonder dadendrang, wat heerlijk.

Enorm fijn gespeeld ook. Holland is uitstekend. Ik was even bang dat hij net zo'n vervelende vent werd als Garfield, maar niets van dat alles. Keaton (leuk om Batman voor zo'n Marvel-film in te huren) straalt enorm veel uit en is de beste schurk in tijden, het is geweldig om te zien hoe geïnspireerd Downey Jr. nog is na al die jaren (vergelijk dat met wat Jack Sparrow is geworden) en eigenlijk straalt alles en iedereen plezier uit. Verder is de actie mooi ingetogen maar ook lekker overzichtelijk geschoten.

Nee, dit is gewoon een prima stuk popcornvermaak. Niet zo goed als de eerste twee films van Raimi (die ik blijkbaar beide op een relatief lage 3,5* heb staan, tijd voor herziening) die veel meer nog dan deze Spidey gaan om de persoon achter de superheld. Die uitdieping mis ik hier wel en lijkt ook niet echt het doel van de film. Het komt zijdelings aan bod, maar uiteindelijk dient deze film vooral als simpel maar wel goed gemaakt vermaak en niet als diepgaande drama. Maar zeker 3,5*.

Als fan van Spider-man als sinds de tv show van de jaren '90, vind ik dit geen geweldige film. in mijn ogen wordt Spider-man echt als een klein kind (12/13) neergezet, terwijl Spider-man een adolescent personage is. De actie scenes zijn goed, alleen sommige op een rare manier gefilmd waardoor het irritant is. Soms vind ik de humor net iets over de top en had de film van mij een wat serieuzere inslag kunnen hebben. Ben daarin wel teleurgesteld als ik deze film leg naast de eerdere Spider-man films en de TV-show.

Als onderdeel van het huidige Marvel universum in the Avengers reeks is het een film die er prachtig tussen past. Zelfde humor, zelfde stijl en bekende gezichten die een cammo maken. Het is daarmee een film die wel in de huidige lijn past van de Marvel films en een film waard om te zien als je de andere films in deze reeks ook goed vond.

Maar van mij krijgt deze toch 2 sterren, omdat het voor mij veel te ver staat van de echte Spider-man en ik het jammer vindt dat ze van zo'n goede superheld een side-kickachtig figuurtje hebben gemaakt. De tweede film zal wel uitwijzen of ze hem ook echt serieus gaan laten mee tellen.

avatar van cantforgetyou
Wat een super frisse verassing. Ik ben of was de MARVEL helden films een beetje beu. Maar nu ben ik toch weer erg verrast. Wat een geweldige goede Spiderman film. Echt goed gedaan. De jongen speelt echt goed. De 'nerds' zijn mooi op elkaar ingespeeld. Doordat het allemaal wat 'kleiner' en 'onschuldiger' wordt gebracht, is de uitwerking juist 'groots'. En langzaam aan wordt het tempo opgevoerd. En wordt je meegenomen in een zeer spectaculaire actiefilm. En haalt Spiderman het niveau van bijvoorbeeld Ironman. Knap gedaan en allemaal erg origineel. Ik dacht na 5 spiderman films dat dit niks zou worden. Ik denk nu dat het de leukste film is van de hele reeks.

avatar van JacoBaco
Niet mijn favoriete Spider-Man. Deze zit ergens in het midden denk ik. De meeste acties komen nogal random over en dan kan ik denken dat zoiets erbij hoort. Spider-Man wil criminelen uitschakelen, dus logisch toch? Maar na 8x weet ik het wel. Dan mag/moet er ook wel wat anders komen. Maar de film blijft te erg in die random acties hangen.

Tom Holland is in het begin verschrikkelijk irritant, maar het wordt gelukkig beter en beter. En hij is een 15 jarige Spider-Man, dus ik zal geen commentaar leveren op zijn pubergedrag. Maar het verhaal... Tijdens deze zoektocht (naar onrecht) komt hij al snel bij een mysterieuze wapenhandel van ene Adrian Toomes. En dat is het verhaal. Meer dan dat is het ook echt niet. En dan ook nog 1 cliché plottwist.

De film is wel verdomd goed gemaakt. Alles ziet er geweldig uit. Maar de score viel wat tegen. De soundtrack daarentegen is wel tof! The Ramones zijn natuurlijk altijd fijn om te horen! De humor is bij vlagen super grappig. Toch had er ook wel ietsje meer drama in gemogen. Ik miste wel wat emotie.

Samen met Captain America 1, Iron man 2 en The Avengers 2 zijn deze 4 de minste van alle Marvel films tot nu toe. (sinds Iron Man 1 uiteraard)

avatar van sandokan-veld
Toch niet echt wat ik ervan verwacht had, helaas. De keuze van Marvel om Spidey in deze revamp te laten optreden als meer kleinschalige superheld is op zichzelf een goed idee, omdat het past bij het oorspronkelijke karakter ('Friendly neighborhood Spiderman'). Bovendien is het een fijne afwisseling van de wat hyperactieve globetrotterij van de laatste MCU-films.

Maar laat dan niet Robert Downey, Jr. zo overbodig in de film ronddwalen. Goed, een lijntje tussen Parker en The Avengers is logisch, maar dat high-tech pakje inclusief intelligente computerstem vloekt nogal met de knusse sfeer die de film probeert te creëren, en voelt bovendien aan als een zwakke kopie van de Iron Man-films.

Nog veel belangrijker: als je geen internationale intrige of bedreigingen van de planeet tot je beschikking hebt, ben je grotendeels afhankelijk van de kracht van je karakters, en hun onderlinge spanningen. Juist hierin schiet de film tekort, naar mijn mening.

De schurken zijn op zich prima, maar doordat er veel tijd wordt verspild met een onsamenhangende reeks scenes die weinig met het hoofdplot van doen hebben, wordt de dreiging pas veel te laat in de film voelbaar (en dan nog zat ik niet echt op het puntje van mijn stoel, als ik eerlijk mag zijn).

Meest irritante afleiding vormt de high school-posse van Parker. Zelden zo'n lamlendig groepje afgekeurde Glee-karakters bij elkaar gepropt gezien in één film. Behalve het plot vooruit slepen en wat broodnodige diversiteit toevoegen aan de zoveelste superheldenfilm met een blanke man in de hoofdrol, snap ik niet echt wat hun doel was. Spanning of intrige voegen ze nauwelijks toe, en voor de flauwe humor hoefden ze het voor mij ook niet te doen.

Ook Aunt May lijkt wat doelloos door haar scenes te zwerven, maar in ieder geval is Tomei's heruitvinding van het karakter als hipster-MILF wel charmant en effectief. Hilarisch is verder de cameo van Captain America, volgens mij de enige keer in deze film dat ik hardop moest schaterlachen (blijf zitten tot na de aftiteling!)

Zo zijn er nog best wat meer lichtpuntjes, maar al met al vond ik het als totaalproduct toch wat magertjes. Op naar Thor: Ragnarok dan maar weer.

Slechtste Spider-Man film. Flauwe humor, veels te bombastisch over de top spektakel. Het interesseerde me allemaal niet zoveel. De toegevoegde waarde van Iron Man is ook nihil. Michael Keaton is daarentegen wel een pluspunt als schurk. Ik heb deze film in 2D gezien. Ik vond de special effects er net zo slecht uitzien als de poster. Laat ze daar bij Marvel even advies inwinnen bij Nolan over hoe je een mooie superheldenfilm maakt.

avatar van thunderball
Deze gisteren in Antwerpen in 2D gaan zien.

Na alle lofbetuigingen die ik afgelopen week onder ogen kreeg, viel deze mij toch behoorlijk tegen.
Wat een flauwe, kinderachtige superheldenfilm was dit, zeg!

Misschien ben ik als bijna 50-jarige niet perse behorend tot de doelgroep, hoewel ik er toch van uit mag gaan, dat een superheldenfilm feitelijk voor alle leeftijden is bedoeld, maar wat ik hier te zien kreeg, was toch voornamelijk een flauwe tienerfilm, met de daar bijbehorende melige tienerhumor en clichés.

Film begon erg rommelig en het duurde voor mij een hele tijd voordat het ietwat begon te boeien.

Hoofdrolspeler Holland deed het niet onaardig, maar verbleekte voor mij toch bij zijn twee markante voorgangers, wat mij betreft had Garfield er eerst nog wel een paar meer mogen maken.

Ook viel het op dat de gehele film, in vergelijking met vorige films, erg kleinschalig over kwam, incl. het plot van de schurk, die overigens wel erg goed werd neer gezet door Keaton.
Bij die kleinschaligheid paste dan vervolgens weer niet dat nu plotselinge supersonische en geavanceerde Spider-man pak, waarvan ik mij afvraag of dat überhaupt zowel in de strips ooit was?

Voor de rest weinig spanning, weinig indrukwekkende special effects: het slingeren door drukke straten van Spidey in de films van Raimi en Webb oogde toch stukken gaver dan wat ik hier te zien kreeg.

Eén moment in de film is echter wel de moeite waard: wanneer we samen met Peter ontdekken wie de vader van het meisje blijkt te zijn en het daarop volgende moment in de auto, wanneer Keatons karakter door begint te krijgen wie Peter in werkelijkheid is.
Dan is er even een gevoel van echte spanning en dreiging te bespeuren. Helaas is het daarna weer het gebruikelijke eindgevecht zonder al te veel variatie op gelijksoortige confrontaties in andere films.

Nee, dit was het ook niet voor mij. Blijkbaar liggen Marvel films mij niet echt.
Alle hoop is nu gevestigd op die andere grote blockbuster: ...die met de apen.

Wel blijven zitten tot na de aftiteling, want de beste humor van de hele film zit op het eind! Hilarisch!

Een vier, ofwel 2 sterren.

avatar van wwelover
Een jaar geleden had ik niet verwacht dat ik deze film zo goed zou vinden. Vond hem toch heel erg vermakelijk. Goede humor, fijne actie en visueel sterk. Ik had vooraf mijn twijfels over Tom Holland, omdat ik hem in de interviews soms iets too much vind. Maar het past bij de rol. Het is niet de geeky Peter Parker van Tobey Maguire, maar alsnog erg goed. En Keaton als badguy is heel fijn. Misschien een beetje voorspelbaar, maar hoort er beetje bij. Iron Man is niet heel veel aanwezig, maar vind zijn aanwezigheid wel sterk en Jon Favreau als oppas is ook geslaagd. Het is uiteindelijk gewoon een lekkere vlotte en aantrekkelijke film.

avatar van Doerak40
Ajax&Litmanen1 schreef:

Wat ben je een apart figuur. Net dit bericht gelezen en soortgelijk bericht heb je ook bij War of the Planet of the Apes geplaatst, 2 films die juist enorm hoog op deze site scoren en waar de meeste reviews zeer positief over zijn.

Heb je echt alle meningen gelezen?!

avatar van orko82
Kinderachtige Spiderman met veel slaapverwekkende momenten en weinig actie.

avatar van darthconner
Niet de soort Spider-Man film dat ik had gehoopt te zien. Kort samengevat ben ik niet geheel akkoord met de cast, alhoewel Tom Holland een degelijke Peter Parker neerzet. Het verhaal zelf sprak ook niet echt aan. Aan de andere kant keek de film lekker weg en deed mij niet vervelen. De snelheid blijft er vrij goed in zitten.

Hier zat wel meer in, en ik hoop dat ze Spider-Man in de toekomst niet veel gaan forceren. (Zoals met de omringende cast)

avatar van Metalfist
That's not a hug. I'm just grabbing the door for you

Ik vrees dat ik de laatste tijd een beetje superheld-moe ben geworden. De comics blijf ik nog met heel veel plezier lezen, maar het viel me op dat ik tegenwoordig niet meer te springen sta om de zoveelste film meteen in de cinema te gaan zien. Zo zijn Logan en Guardians of the Galaxy Vol 2 al aan me voorbij gegaan, maar voor ieders geliefde webcrawler wil ik wel nog eens moeite doen. Zeker omdat ik toch een gratis ticket had vanwege mijn verjaardag, maar toch ook wel omdat ik wou zien wat een volwaardige Spider-Man film ging brengen.

Vooral omdat het kleine stukje in Captain America: Civil War erg leuk was, weliswaar vanaf het moment dat Peter Parker zijn kostuum aantrekt. Homecoming valt zowat in dezelfde categorie: erg fijn wanneer Spider-Man in beeld is, wat minder wanneer Peter Parker het scherm vult. Er had naar mijn gevoel meer gedaan had kunnen worden met het highschool concept, iets wat de recente Power Rangers reboot wel goed wist te benaderen. Nu zit je met een aantal personages die niet goed lopen en het beste voorbeeld daarvan zijn de medescholieren. Af en toe nog wel eens toffe scènes (Ned balanceert wel wat op het randje), maar heel de love angle met Liz oogt ongeïnspireerd en wat is er in hemelsnaam met Flash Thompson gebeurd? Is Homecoming dan op narratief vlak waardeloos? Neen, absoluut niet. Het idee om Tony Stark te laten opdraven als mentor van Parker is leuk, en zorgt nog voor een handvol heerlijke dialogen, maar ook kleine bijrolletjes van oude bekenden zorgen voor erg veel fun. Het grootste pluspunt aan de film is echter de Vulture. Marvel staat er om bekend om eens regelmatig een personage up te daten (de Falcon heeft in Captain America een mechanische vogel in plaats van een psychische link met een echte valk) en met Toomes hebben ze de jackpot geraakt. De scène met Parker en Toomes in de auto is heerlijk en het after-credits stukje (Scorpion!) laat nog ruimte over voor een eventuele wederopstanding. Sinister Six anyone?

Geniale zet natuurlijk om Michael Keaton te casten. De voormalige Batman en Birdman ster heeft iets met vliegende personages, maar hij overtuigt hier zowel met als zonder harnas. Ook Tom Holland doet het behoorlijk trouwens. Hij lijkt beter in zijn Peter Parker rol te zitten (geweldige zet ook om de film te laten starten met een videodagboek!) en als Spider-Man is hij gewoon geweldig in zijn sas. Ik blijf het jammer vinden dat Andrew Garfield is verdwenen maar kom, Holland heeft ook zijn charmes. Donald Glover heeft een kleine maar leuke bijrol als Aaron Davis (inclusief knipoog naar Miles Morales) en verder veel bijrollen van andere Marvel Cinematic Universe personages, wat het altijd wel goed doet bij mij. Veel referenties ook door onder andere Kenneth Choi, die reeds in Captain America een Howling Commando speelde, te laten wederkeren als de directeur (let vooral op de foto van zijn "grootvader" in zijn kantoor) van Parker's school. Slimme zet ook om de gebruikelijke Spider-Man elementen (Oscorp, Daily Bugle, enzovoorts) uit de weg te gaan.

Hierdoor voelt deze Homecoming toch wat aan als een frisse wind in het Spider-verse. Eindelijk eens geen Uncle Ben die weeral eens het loodje legt en ook een verjongde Aunt May (nee hoor, ik heb echt geen zwak voor Marisa Tomei! Kuch, kuch ...) is een goede zet. Beetje jammer dat de highschool vibe niet altijd even goed uit de verf komt, maar er straalt hier genoeg fun af voor een vermakelijke 2 uur. Dat, en een geweldige Keaton. Oh ja, de laatste after credit scène? Misschien wel het leukste dat al uit de Marvel stal is gekomen.

Kleine 4*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een spin-off van Iron Man met Deadpool voor tieners. Terwijl DC na enkele films aan te modderen uitpakt met Wonder Woman, blijft Marvel braaf de formule volgen van hun succesfilms. Spider-Man moet niet echt meer voorgesteld worden na de zoveelste reboot, maar toch moeten ze de hele tijd Iron Man en de link met Avengers opvoeren. Mag wel, niets mis mee als je een filmwereld creëert. Maar Iron Man is volgens mij meer aanwezig dan tante May en komt ook niet bepaald sympathiek over.

Spider-Man is een tienerkomedie geworden. Wat het ontbreekt aan grote actie en spanning, maakt het wel goed met de nodige humor. Tom Holland past mooi in dit soort film en mag nog gerust de rol wat verder spelen. Michael Keaton was beter als Batman, maar is toch één van de betere Marvel-vijanden. Iets waar Marvel nooit echt goed in is geweest op een enkeling na.

Homecoming maakt gelukkig niet de fout om nog eens het begin te verfilmen. Vergelijk het met de moord op Batman's ouders dat al zoveel keer verfilmd werd. De film mist alles van actie. Dat gaat te gemakkelijk en maakt weinig indruk. Maar de humor werkt wel. Het is alvast de leukste Marvel-film uit de reeks. En dat is inclusief Deadpool. De film zelf maakt weinig indruk, daarvoor heeft Marvel te weinig creatief geweest. Marvel is ook beter in de groeps-films als Avengers. Thor, Hulk of Captain America waren ook niet bepaald hun grootste troeven. Maar met Spider-Man mochten ze dat risico toch wel nemen en de link met Avengers een stuk minderen.

En de film heeft de saaiste 'after credits' ooit. Los daar van benieuwd naar de sequels.

Tom Holland deed het leuk. Afgezien van het eerste half uur waar hij zeer irritant overkwam. Helaas bleef zijn sidekick dit de hele film volhouden.
Film was vermakelijk, maar niet beter dan de andere delen naar mijn mening. Het sfeertje was iets te puberaal ivm de eerdere delen. Bad guys buiten Keaton hadden soms een hoog Bassie en Adriaan gehalte.

Uiteraard gaat het hier over jonge Spiderman dus dit moet je ook enigzins voor lief nemen....

2,5 van de 5

avatar van UrbanDjampa
Over het geheel wel een prima film. Wel een kinderachtige versie van Spiderman. Ik vond zelfs The Power Rangers volwassener ogen. Beetje een Disney/Nickelodeon nasmaakje. Gelukkig begon deze Spiderman niet helemaal bij het begin. Dat is helemaal uitgekauwd en behoeft geen introductie. Ik moest wel beetje wennen aan personages die ineens een andere 'cultuur' hadden. Comics las ik vroeger dus wellicht een parallelle wereld die ik van deze Peter niet ken. Flash (Thompson) nog steeds een bullebak, maar in plaats van een jock is hij geek-ish? En hij moest nog populair overkomen? MJ werd beetje op de achtergrond geherintroduceerd. Holland en Keaton deden het goed. Jammer van die irritante sidekick. Lovestory was ook onnodig naar mijn mening. Ik heb (iets) meer met de andere Spidey films dus echt hoog gaat hij bij mij niet scoren.

avatar van Macmanus
Wat mis ik Raimi.

Heel erg rechtlijnig ben ik niet. Guardians vol. 2 vond ik toch best leuk, is die dan zoveel anders dan dit? Ergens wel een beetje maar ook die heeft het Marvel Complex. Het zweeft in de middelmaat.

Je hebt acteurs als Donald Glover en Micheal Keaton. En een regisseur die ik niet goed genoeg ken maar een beetje uit het indie wereldje komt. Op zijn minst zou je toch wat eigenzinnigs verwachten. Maar buiten een slappe soundtrack met popnummers komt het niet. Alles ziet er strak uit en het verhaaltje verloopt precies zoals je verwacht. Wat Donald Glover in dit flut rollertje doet is mij een raadsel (zal wel een villain worden in een andere film ofzo...) maar hij lijkt het verder ook weinig te bekoren. Hopelijk stopt die deze mooie zak geld in een leuk wel eigenzinnig project.

Ik ben nog vrij mild in mijn aantal sterren. Maar ik weet het niet met dit soort films. Zou zo een regisseur nooit super baldadig worden bij het maken hiervan? Ik zou echt een keiharde porno scene erin doen met May Parker en Iron Man. Niet omdat het goed is maar gewoon om de volgende dag minimaal nog 1 gedachte bij deze film te hebben. Ik weet gewoon echt niet meer waar dit over ging. Iets met een bad guy en een jochie en een dikker jochie die de comic relief was. Hoe komen ze er in Hollywood toch op!!!!

2 sterren inwisselbaar.

avatar van filmkul
Matige Marvel film. Het verhaal is aardig maar niet bijster origineel. De opbouw is verder prima, maar is wel weer typisch Marvel, niets vernieuwends. De bad buy wordt geïntroduceerd, vervolgens gaat spidey er zich mee bemoeien, krijgt ie het advies dat niet te doen, doet het toch, dreigt fout te gaan en het einde mag je raden. Op zich geen probleem, alleen in deze variant maakt men er een echte kinder slapstick film van. Het is totaal niet serieus en de actiescenes kennen een hoog Laurel & Hardy gehalte. Ook visueel is de film minder dan zijn voorgangers met ook soms matige special effects. Tegenvaller. 2.5

Ik volg de commentaar hierboven. IK vond het na een tijdje erg vervelend om te blijven kijken.

De spin-off van Tom Holland als de derde Spider-Man (na Tobey Maguire en Andrew Garfield) in de Actie / Sciencefiction film "Captain America: Civil War (2016)" (die heb ik destijds in de bioscoop gezien), vond ik best leuk, maar deze hele film over hem vond ik best kinderachtig overkomen en de overdreven veel flauwe en kinderachtige humor (om de paar minuten) doen het verhaal ook geen goed, waardoor het ook nog eens allemaal wat onnozel overkomt. Wat dat betreft had men bij deze film gerust een rating mogen vermelden in de vorm van "Geschikt tot 12 jaar en niet ouder".

Na zijn ontmoeting met de Avengers in "Captain America: Civil War", keert Peter Parker (Tom Holland) onder begeleiding van zijn mentor Tony Stark (Robert Downey Jr.) terug naar huis, waar hij woont bij zijn tante May (Marisa Tomei). Peter probeert zijn dagelijkse leven weer op te pakken, terwijl hij ervan droomt om met de Avengers samen te werken en de wereld te redden. Wanneer de schurk The Vulture (Michael Keaton) in zijn leven komt, brengt hij met zijn technologie vrienden van Peter in levensgevaar.

Het verhaal stelt door gebrek aan diepgang weinig voor en weet ook niet echt te boeien en is vooral ook flauw en kinderachtig, waarbij je zoals al eerder gezegd ook nog eens getrakteerd wordt op veel te veel flauwe en onnozele humor, die o.a. de actie scenes (die eigenlijk ook best tegenvallen en dat inclusief de special effecten) onderuit halen. Sporadisch vond ik de humor wel leuk (o.a. het pratende Spider-Man pak, oftewel "Suit Lady", met de vrouwenstem van Jennifer Connelly) en dat was o.a. tijdens een scene op school, waarbij een aantal meiden met elkaar aan het praten zijn over superhelden en waarbij dan één van de meiden zegt:

"Ik zou Thor neuken, trouwen met Iron Man en Hulk doden"

Opzicht is bovenstaande humor natuurlijk ook flauw, maar het geeft in ieder geval alvast een indicatie, met wat voor een soort flauwe humor je te maken krijgt in deze film. Verder vond ik het overigens wel leuk om het nummer "Blitzkrieg Bop" van "The Ramones" te horen.

Wel goed en verfrissend aan het verhaal is dat men de welbekende Spider-Man ontstaansgeschiedenis eruit heeft gelaten (anders zou het wel een heel langdradige bedoeling zijn geworden) en dan doel ik op oom Ben en het incident waarbij Peter Parker zijn superkrachten krijgt. Oom Ben wordt al helemaal niet genoemd en het incident maar heel eventjes en dat als zijn beste vriend Ned (gespeeld door Jacob Batalon) er uit nieuwsgierigheid naar vraagt, "Ben je gebeten door een spin ?". Ook zien we de welbekende bijfiguren van Peter Parker / Spider-Man niet meer terug en dan doel ik op Harry Osborn (aartsvijand Green Goblin), J. Jonah Jameson (hoofdredacteur van de fictieve New Yorkse krant Daily Bugle) en Gwen Stacy (vriendin van Peter Parker).

Omdat het verhaal me op een gegeven moment begon tegen te staan, vond ik ruim twee uren een veel te lange zit om helemaal uit te zitten en daarom begon ik maar geregeld met vooruit te spoelen op 1,5x en 2x de filmsnelheid (daarbij kan je nog geluid horen) en dat vooral bij tenenkrommende scenes die o.a. te maken hebben met school, Liz Allan (donkere meid op school, gespeeld door Laura Harrier, waar Peter Parker verliefd op is, zij blijkt naderhand ook de dochter te zijn van Adrian Toomes / Vulture en dat vond ik nog enigszins verrassend) en Ned.

De actie in het verhaal vond ik dus best tegenvallen (waarbij er eigenlijk ook niemand dood gaat, op één persoon na en dat was ook nog eens onbeduidende slechterik) en is ook niet bepaald spectaculair, waarbij de scene op de veerboot misschien nog wel het meest vermakelijke (ook leuk in beeld gebracht) was. Na het einde volgen nog twee extra scenes (eentje heel flauw met alleen Captain America in beeld), waardoor er zeker nog een vervolg zal komen en er wordt ook niet voor niets in de laatste minuut aangegeven "Spider-Man keert terug".

Van de cast kon me eigenlijk alleen maar Michael Keaton (in de rol van slechterik Adrian Toomes / Vulture, die een grote schoonmaakopdracht verliest in het begin van het verhaal) overtuigen en hoofdrolspeler Tom Holland (in de rol van Peter Parker / Spider-Man) viel me vooral tegen. Robert Downey Jr. (in de rol van Tony Stark / Iron Man) en Marisa Tomei (in de rol van de brildragende en nog jong uitziende May Parker, waar Tony Stark zelfs nog op geilt "Hoi, May ? Alles goed ? Wat heb je aan ? Weinig, hoop ik ") waren leuke toevoegingen en die zie ik ook altijd graag in films, maar ze hadden wel maar een kleine rol in het verhaal en zeker Marisa Tomei.

Al met al een kinderachtige en ietwat onnozele derde Spider-Man verfilming, waarmee ik me nauwelijks mee vermaakt heb. Wat dat betreft ben ik blij dat ik deze Actie / Avontuur film destijds niet in de bioscoop heb gezien en dat was ik gelukkig en verstandiger wijze ook nooit van plan om te gaan doen.

avatar van james_cameron
De zoveelste Spider-Man reboot en helaas nog wat minder dan de vorige. Ditmaal is het beoogde publiek duidelijk wat jonger, iets dat zich vertaald naar veel high school-perikelen en flauwe humor. Tom Holland doet het goed in de hoofdrol, maar de plot is absoluut niet bijzonder en er is een nijpend gebrek aan noemenswaardig spektakel. De aktiescenes en special effects zijn middelmatig en met Michael Keaton beschikt de film over een goede akteur maar tegelijkertijd over een weinig opzienbarende schurk. En met Iron Man ben ik ook wel een beetje klaar.