Spider-Man: Homecoming (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Watts
met Tom Holland, Robert Downey Jr. en Michael Keaton

Peter Parker keert na zijn eerste superheldengevecht als Spider-Man terug naar zijn normale leven in Queens. Hij hoopt snel bij The Avengers gevraagd te worden door Tony Stark, maar het telefoontje blijft uit. Peter wordt ongeduldig, denkt dat hij zichzelf als held moet bewijzen aan Tony Stark en gaat vervolgens zelf op zoek naar onrecht. Tijdens deze zoektocht komt hij al snel bij een mysterieuze wapenhandel van ene Adrian Toomes.

BillySavastano
Ik moet eerlijk zeggen toen ik deze film voor het eerst zag toen hij net uit was op on demand vond ik hem echt tegenvallen met dat halve ironspiderman suit en ik wist toen eerlijk gezegd ook nog weinig van vulture, shocker enz (Nooit comics gelezen, was alleen bekend met green goblin en doc oc). Gisteren nogmaals een kans gegeven op Netflix omdat ik in de Marvel flow zat na het zien van Captain Marvel eergisteren. En nou moet ik zeggen dat ik hem deze 2e keer een stuk meer kon waarderen dan de eerste keer anderhalf jaar geleden. Ik denk dat het ook meespeelt dat ik inmiddels de ps4 game van spidey vorige maand heb gespeeld waardoor ik naar eigen mening wel weer meer van spidey ben gaan houden en deze film toch uiteindelijk leuk ben gaan vinden op dit moment. Vroeger ook talloze keren de originele trilogy van Sam Raimi gekeken met veel plezier,maar na de 2 Amazing Spider-Man films was mijn interesse toch een stuk minder. Al met al leuke,grappige film die ik na een 2e kijkbeurt toch nog leuk ben gaan vinden

avatar van Ebenezer Scrooge
Die brunette uit Cagney & Lacey is ook weer uit de dood opgestaan, zag ik.

Dit keer is Spider-Man/Peter Parker zo'n overzelfverzekerde cuteface die voortdurend zit te zeuren: 'I'm sick of people treating me like a kid all the time!' Zo'n briljant kind dat er weer eens typisch Amerikaans uitziet, in een sweater en daaronder dan zo'n geruit bloesje.
Maakt ie een praatje met de winkelier, zegt de winkelier: 'So how's school?'
'It's boring, got better things to do.'
'Stay in school, kid. Otherwise, you're gonna end up like me.'
Pardon? Is daar iets mis mee dan, met het hebben van een winkel? Klote-amerikanen.
Je ziet die superhelden ook nooit in een of ander arm land te hulp schieten, het is altijd in dat godvergeten Amerika.
Dat dikke vriendje dat drentelt er maar omheen telkens en vindt zijn vriend hélemaal geweldig natuurlijk. Zo'n klef vriendje dat je overal achtervolgt en ook in het water springt als jij in het water springt.
Nou, over een ding was ik nog wel positief: de kat Murphy, 4 seconden in beeld.

Het duurt ook veel te lang voor een kinderfilm.

avatar van Duke Nukem
Leuk om nog eens een superheldenfilm te zien zonder duister en tragisch achtergrondverhaal, dacht ik. Gewoon lekkere actie, fun en mooie kleuren. Leuk om Michael Keaton (aka Batman, ik bedoel Birdman, ik bedoel The Vulture) en Iron Man in deze film te zien opduiken. Wel vind ik Tom Holland nogal een vervelend kereltje met zijn hypergedrag en piepstemmetje. Waarom moet de rol van Spiderman steeds door een jong ventje gespeeld worden, in mijn herinnering was hij in de comic toch een jongeman en geen tiener? Blijkbaar wil men zich met deze film op het erg jonge schoolgaande jeugd-publiek richten. Dat dikke native Amerikaanse vriendje van YouTube spider-man is ook maar een vervelend baasje.

"Okay guys let's wrap this up, it's school night!"
Ugh, net wat ik zei dus. Een kinderfilm!

Peter Parker is in deze film verliefd op Liz, gespeeld door de zes jaar oudere Laura Harrier, en er is geen enkele chemie tussen de twee. De tante van Peter is ineens een sexy vrouw. Zijn oom Ben is nergens te bespeuren. Ik vind het eigenlijk wel goed dat deze keer niet een zoveelste poging gedaan wordt om de ontstaansgeschiedenis van Spiderman te vertellen, dat kennen we nu wel al. In de plaats daarvan krijgen we een totaal oninteressant verhaaltje voorgeschoteld, compleet met schoolwedstijd en dansbal (prom), dat ons moet voorbereiden op de link met het hele Avengerteam-gebeuren.

Net als in voorgaande verfilmingen van het Spiderman-verhaal, zie je heel goed dat het slingeren aan de webdraden en de backflips CGI beelden zijn. Ook The Vulture leek tijdens de gevechten en het vliegen zo fake als het maar kan. Blijkbaar is men nog steeds niet in staat om met computeranimatie de natuurlijke bewegingen van een mens na te bootsen. En waarom het pak van de Spiderman nu allerlei snufjes moet bevatten, is mij ook een raadsel. Hij lijkt nu wel een tweede Iron man (of eerder, Iron jongen) te zijn geworden.

jeroentjuhhhhh schreef:
Kinderlijk? Tsja... Ironisch genoeg zijn die serieuzere ''volwassen'' (LOL) Marvel-films een stuk infantieler. Kon dit sowieso beter hebben dan die oersaaie Garfield vehicles. Tom Holland is niet altijd even goed uit te staan (met z'n über standaard Amerikaanse kopf), maar als stem van Spidey wel erg goed.

Zijn uber standaard Amerikaanse kopf? Tom Holland is Brit. (edit moderator: gescheld verwijderd)

Goede film. Mooi dat je nu de meer de originele spiderman uit de comics ziet. De tiener die nog op school zit.

avatar van ILDIB
Wat een kleuterklas. Delen gaan nog wel en natuurlijk zie je t budget terug maar het laatste half uur is t echt drama.

avatar van Ste*
Eigenlijk bijna een soort jeugdfilm dit, zo met die überjonge Spider-Man, maar het pakt eigenlijk nog best wel leuk uit. Die dynamiek van de vaderende Tony Stark en de jonge tiener Peter Parker werkt best goed. Heel de origin van Peter Parker/Spider-Man is dit keer vrijwel helemaal losgelaten en staat allemaal meer in dienst van de Avengers-wereld, maar mij stoort dat niet. Er zijn immers al legio Spider-Man verfilmingen waarin dat allemaal steeds weer terugkomt.

Die meer luchtige jeugdige toon is ook terug te zien in het verhaal, de badguys die bijvoorbeeld net een wat simpeler en minder duister uitgangspunt hebben, hoewel ik het eigenlijk nog best een leuke invalshoek vond, die wapenhandelaars die een handeltje hebben in wat de superhelden allemaal laten slingeren. En daarbij is de actie ook wat meer fun en frivool in vergelijking met de meeste andere Marvel/Avengerfilms, en dat maakt het ook direct leuker om te kijken allemaal.

Wel is de film weer behoorlijk aan de lange kant. Na die aardige scène met die ferry (dingen hoeven niet groot-groter-grootst om creatief en leuk te zijn) dacht ik dat de film al wel naar een einde ging toewerken, maar dan moet je nog bijna drie kwartier.

Toch zeker een van de leukste Marvels tot nu toe, doe mij maar zoiets als dit.

avatar van N00dles
Voor een Marvel-film zeker niet slecht. Tom Holland is een charmerende knul en doet het leuk als Peter Parker. Michael Keaton is ook niet onaardig. De humor werkt prima voor wat het is en de bijrollen (o.a. de Aziatische knul die lijkt te zijn weggelopen uit Up) zijn ook oke.

Het verhaal is op zich niet heel spannend, al werd de dynamiek wel wat interessanter toen bleek dat Adrian Toomes de vader was van Peters crush. Waarom Peter de achternaam van zijn crush niet weet en zo de link had kunnen leggen blijft een mysterie, maar wel een leuke verrassing voor de kijker.

De actie is soms wat druk en de cgi is lang niet altijd even sterk. De physics zijn all over the place (met name Spider-Man in pak is duidelijk uit de computer gestampt) en gevechten zijn soms langdradig. Echter was dit stukken beter dan die vreselijke trilogie van Sam Raimi, al is Spider-Man: Into the Spider-verse natuurlijk de onverslagen kampioen.

Misschien ben ik nog te nieuw in de wereld van superhelden films maar ik vond deze film niet heel bijzonder. Ik kon mij er wel mee vermaken en het is absoluut geen slechte film maar je ziet de nieuwe gezichten toch ook wel wat achterblijven. Misschien komt dat meer doordat wij/ik er meer aan moeten wennen dat zij er nu ook zijn of het is daadwerkelijk misschien niet optimaal wat het had kunnen zijn. Maar dat is ook moeilijk!