Spider-Man: Homecoming (2017)

3,32

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Watts
met Tom Holland, Robert Downey Jr. en Michael Keaton

Peter Parker keert na zijn eerste superheldengevecht als Spider-Man terug naar zijn normale leven in Queens. Hij hoopt snel bij The Avengers gevraagd te worden door Tony Stark, maar het telefoontje blijft uit. Peter wordt ongeduldig, denkt dat hij zichzelf als held moet bewijzen aan Tony Stark en gaat vervolgens zelf op zoek naar onrecht. Tijdens deze zoektocht komt hij al snel bij een mysterieuze wapenhandel van ene Adrian Toomes.

166 BERICHTEN 40 MENINGEN
avatar van clubsport
Wie neemt journalisten en filmrecensenten nog serieus , Ghostbusters staat daar nog steeds te boek als fresh 73 % terwijl het een baggerfilm is .

Even die recensies zo doorlezend word ik er maar weinig wijzer van ze blijven maar hangen in vage termen waar de doorsnee biosbezoeker weinig mee kan .

De term wc eend is mischien wat kort door de bocht maar lees de recensies door en je ziet dat het allemaal maar blijft hangen in braafheid en zoutloos geneuzel , het lijkt af en toe wel een soort pr praatje voor de film ipv een recensie .

avatar van Perfect_Cell

Veel te drukke poster. En is dit nou een Spidey film of Iron Man? Is Marvel bang om Tom deze film solo te laten dragen.

avatar van Shinobi
Perfect_Cell schreef:

Dit is gewoon een Spider-Man film, met een bijrol voor Iron Man. Nadat 'The Amazing Spider-Man 2' was geflopt heeft Sony (de rechthebbende van Spider-Man) een deal gemaakt met Disney (die de rechten heeft over de meeste Marvel superhelden) om elkaars personages te gebruiken. Vandaar dat Spider-Man kon opdraven in 'Captain America: Civil War' en nu dus Iron Man in 'Spider-Man: Homecoming'.

avatar van Koerok
Shinobi schreef:
Dit is gewoon een Spider-Man film, met een bijrol voor Iron Man.
Iets meer dan een bijrol als je het mij vraagt. Tony Stark schijnt de grote mentor van Peter Parker te worden die verantwoordelijk is voor het perfectioneren van de spider-suit en -gadgets. Ik ben geen groot kenner van de Spider-Man strips, maar het lijkt me sterk dat die verhaallijn er oorspronkelijk ook al in zat. Weet iemand hier meer van?

UPDATE:
O, ik geloof dat ik compleet abuis ben. De relatie tussen Iron Man en Spider-man was er al:
Iron Man and Spider-Man: The Complicated Comic Book Friendship

avatar van max cady

Poeh wat een lelijke poster zeg

avatar van Zwolle84
Mijn god, ja. Is dit in Paint gemaakt?

avatar van missl

Ik ben benieuwd wat ze hiervan gemaakt hebben, als ik naar de trailer kijk vind ik de nieuwe Spiderman te druk. Binnenkort toch maar kijken.

avatar van Tommeh

Is dit een officiële poster?

avatar van wwelover
Tommeh schreef:
Is dit een officiële poster?

Erg lelijk.
Ziet er uit als een fan poster in Paint.

avatar van Donucius
Supa-dupa-fanta-fantastische film! Wonder Woman deed het voor DC-standaarden niet slecht, maar Marvel legt de lat hier even nog maar eens een paar treden hoger. Het is nog net geen perfectie, want er is altijd wel ruimte voor verbetering. Maar tijdens dit schrijven heb ik nog niks echt noemenswaardig kunnen bedenken. De opbouw is natuurlijk opgezet. Er is tijd genomen om alles goed en rustig op te bouwen, maar tegelijkertijd interessant en aandachtelijk te houden. De humor is luchtig met toegevoegde waarde en tilt de film naar het volgende niveau. Je wordt in deze film niet doodgegooid met onnozele, betekenisloze actie of explosief geweld. Dit is gematigd, getemporiseerd, doordacht gebruik van de beschikbare middelen. Het is een film die de onbeschrijfelijke Spider-Man-sfeer uiterst nauwkeurig en goed weet te brengen. Het is wat deze film geloofwaardig en sympathiek maakt. Deze superheld is niet alleen super, maar ook nog eens menselijk. Dit kan je van andere superhelden niet altijd zeggen...

avatar van Fantavisions
Net terug van de Vue bios in Alkmaar waar het heerlijk vertoeven was! Ik ben zeer tevreden met Spiderman homecoming en ik ben het volkomen eens met het commentaar van Donucius en verder alleen maar wil toevoegen dat ik trek naar meer heb gekregen!

Dikke 3,5

avatar van Rvdz
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tof! Zeker niet de beste MCU-film (voor mij persoonlijk wel de beste Spider-Man film, maar ik mag zowel de Maguire als de Garfield films niet echt, dus dat is niet heel moeilijk), maar wel weer erg vermakelijk. Holland is uitstekend, Keaton is een prima schurk - al is hij op de fenomenale confrontatie in de auto na nergens echt indrukwekkend - en ook de rest van de is naar behoren. Het plot stelt niet veel voor en kent wel een paar plotgaten, maar door het fijne tienerfilm-sfeertje wat over de film heen hangt maakt dat ook niet zo veel uit. Voeg daar een paar fijne cameo's (Pepper!) en verwijzingen aan toe en je hebt een waardige nieuwe Spider-Man reboot te pakken.

avatar van zoutzak
Chronicles of the Marvel universe.

Als een gulzige slang die alle personages heeft opgeslokt en als eenheidsworst vervolgens uitpoept. Die flauwheid van smaak kent Spider-Man: Homecoming. Alle scherpe randjes zijn zorgvuldig weggelaten vanwege de focus op tieners, vooral die met hyperactieve neigingen. Bad birdman Michael Keaton redt de film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In 2002 bracht Sam Raimi de superheld Spider-Man succesvol naar het grote doek, maar door emo-Peter in die chaotische derde film ging de stekker uit de franchise. Marc Webb deed vijf jaar later een poging en ditmaal ging de stekker er al uit naar twee films. Maar er was hoop toen Sony en Marvel eindelijk om tafel gingen en nu krijgt die Tom Holland zijn eigen film. En het is veruit de beste Spider-Man film tot dusver.

Eén van de beste keuzes voor Spider-Man: Homecoming was om van dit soloavontuur geen oorsprongsverhaal te maken; die hebben we de afgelopen 15 jaar wel genoeg gezien. Ditmaal dus geen spinnenbeet of wijze levenslessen van oom Ben, vlak voordat hij op straat wordt neergeknald. Ditmaal komen de wijze lessen van Tony Stark. Maar kijkend naar de (foeilelijke!!) poster en trailers leek het erop alsof Downey Jr. een hele grote rol zou hebben. Dat blijkt niet het geval. Hij en Jon Favreau spelen slechts een kleine bijrol en het verhaal wordt in gang gezet door de gebeurtenissen uit de eerdere Avengers films, maar verder is het toneel echt geheel voor Tom Holland. En die doet het - wederom - fantastisch. Hij is een uitstekende combinatie van een onhandige, maar sympathieke sul als Peter Parker en een eigenwijze betweter als hij zijn rood-blauwe kostuum aangetrokken heeft. Hij switcht voortdurend op perfecte wijze van kwetsbaar kneusje naar zelfverzekerde grappenmaker, iets dat zijn voorgangers Tobey Maguire en Andrew Garfield nooit echt onder de knie kregen.

En zo zijn er meer vlakken waarop Spider-Man: Homecoming de voorgaande Spider-Man films ver achter zich laat. De luchtige toon, de snelle pacing en de enorme entertainmentwaarde is iets dat we niet meer zagen sinds de eerste Spider-Man van Raimi in 2002. Elke verfilming die volgde werd steeds een tikkeltje duisterder en serieuzer, maar Homecoming is juist kleurrijk, jolig en van tijd tot tijd zelfs hilarisch. Dit is overigens niet alleen de verdiensten van Holland, ook de bijrollen worden uitstekend ingevuld. Marisa Tomei speelt een prima Aunt May, ook al krijgt ze weinig te doen, en de jonge klasgenoten van Peter zijn een leuk clubje bij elkaar. Soms blijven ze iets teveel in hun stereotype hangen (het cynische meisje is áltijd cynisch, de klootzak is áltijd een klootzak), maar ze leveren vaak genoeg leuke scènes op. J.K. Simmons had zich prima op zijn plek gevoeld bij deze acteurs.

Wat overblijft is de slechterik, maar buiten de films van Batman is dat zelden een hoogtepunt van een superheldenfilm, zelfs als je Batman zelf cast. Michael Keaton speelt zijn rol als Adrian Toomes (ofwel The Vulture) prima en het is ook een verademing dat de slechterik eens geen band had met Peter Parker - iets dat in elke voorgaande Spider-Man film wel het geval was. Zijn rol is prima, maar hij zal niet de boeken ingaan als meest memorabele schurk. De actiescènes zijn daarentegen wel gedenkwaardig, met name een sequentie rondom het Washington Monument is uitermate indrukwekkend.

Al met al is Spider-Man: Homecoming niet alleen de beste Spider-Man film tot nu toe, maar laat tevens zien dat de superheldenfilms van Marvel kwalitatief nog steeds flinke stappen maken.

4 sterren.

avatar van Shinobi
"Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?"

Na de mislukte reboot ging ik hier enigszins huiverig in, omdat ik bang was dat ze mijn favoriete superheld helemaal zouden verpesten. Gelukkig is dit een terugkeer naar vorm.

Ik ben in ieder geval blij dat er niet is gekozen voor de zoveelste hervertelling hoe Peter zijn krachten krijgt, maar dat de draad opgepakt wordt waar 'Civil War' eindigt. Dit is te danken aan Sony en Disney die eindelijk de handen ineen hebben geslagen om elkaars personages te gebruiken in hetzelfde Marvel universum. Het is de opmaat naar een verfrissende film waar Peter Parker zich als een spin in het web moet balanceren tussen alle gebeurtenissen.

Als kijker krijg ik weer hetzelfde gevoel terug als toen ik destijds de trilogie zag, met name omdat de toon lekker luchtig is. Dit komt door - de jeugdige - Tom Holland die Parker nagenoeg perfect neerzet, zoals in de strips en de gevatte humor die ruimschoots aanwezig is. 'Homecoming' blijft wel veelal aan de vlakte en de bijrollen kunnen iets beter, zelfs The Vulture maakt op één moment na weinig indruk; van Michael Keaton had ik net iets meer verwacht.

De film blijft desondanks over het geheel vermaken, mede door de snelle pacing en actie die optimaal gebruik maakt van de capaciteiten van Spider-Man. Dit zorgt voor een aantal geweldige scènes die goed gedoseerd worden. Hierbij is er een leuke rol weggelegd voor het nieuwe pak dat gevuld is met allerlei technologische snufjes. Overigens is het een geruststelling dat Robert Downey Jr. niet prominent aanwezig is, ondanks zijn immer treffende vertolking van Tony Stark. Hierdoor staat Spider-Man dan ook altijd centraal.

Al met al een heerlijke reboot die mij zowaar de vermoeidheid doet vergeten die ik inmiddels heb opgebouwd met dit genre. Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes. Dit is trouwens de eerste keer geweest dat ik een film in Laserprojectie heb gezien, wat zonder twijfel veel helderder en kleurrijker oogt.

4,0 Sterren.

avatar van Nick Theunis
Shinobi schreef:
Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes.

Nou, weet niet of iedereen zo blij is met die videoboodschap van Cap waarin hij zegt dat je eigenlijk voor niets bent blijven zitten..

Dit is tot nu toe by far de beste superhero-movie van dit 2017 jaar. Nu komen er eind dit jaar nog een aantal, maar dit is er zeker eentje die zijn spinnetje kan staan. Als dit de nieuwe standaard van Marvel is, dan ben ik benieuwd wat ze hierna gaan doen. Blijf vooral zitten tot na de eindcredits; ik denk dat je het wel zult waarderen. [/quote]

By far de beste superhero-movie van het jaar? Ik vind het juist weer een hele stap terug na het veel volwassenere "logan". Het is weer typisch een bombastische blockbuster van marvel. Idd de actie is ietsje gedoseerd, maar niet meer dan dat, de actie die er in zit is weer extreem overdreven. Iron man word er bij getrokken omdat deze spiderman solo gewoon niet interessant genoeg is. Logan staat nog op eenzame hoogte als het op marvel films gaat. Ze moeten bij meer films deze volwassen insteek gaan gebruiken anders valt marvel in een behoorlijk eentonig patroon.

avatar van Zwolle84
Dat het breekt met de "lijn" die met Logan is ingezet is alleen maar een heel dikke plus, ondanks dat ik nog m'n bedenkingen heb na de trailers.

avatar van horizons

Anders zijn dan Logan als film is niet erg. Diversiteit binnen het superhelden genre is belangrijk.

Leuke film met goede actie en humor. Peter Parker wordt leuk neergezet door Tom Holland. Ook een paar leuke 3D effecten. Prima schurk.
Maar voor mij blijft Tobey Maguire de betere Peter Parker/Spiderman.
De ruim 2 uur vloog voorbij. 3,5*

avatar van catdog
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De trailers lieten wat mij betreft té veel zien van de film en de poster is niet om aan te gluren. Daarnaast snap ik ook niet waarom Iron Man zo hevig gepusht werd in de promo. Ik had mijn bedenkingen.

Toch zat ik gisteravond in de zaal. Spider-Man blijft een favoriete superheld van mij. De eerste van Raimi heb ik destijds verslonden en ik was zelf erg een liefhebber van de Webb films. Nog altijd snap ik de hevige kritiek op die twee films niet echt. Zonde dat dat nooit een afsluitend deel heeft gekregen.

Met deze Homecoming heb ik me weer prima vermaakt. Tom Holland is niet mijn favoriete Spidey (dat blijft Garfield die het personage écht snapte naar mijn inzien) maar doet het prima. De film neemt hier en daar wat gas terug en dat voelt fris aan. We zien Spidey hier echt zoals we hem nog niet eerder gezien hebben, op veel verschillende locaties, en dat was leuk om te volgen. Toch miste ik wat van de Spidey slingert door New York scénes die vooral Webb zo goed onder de knie had.

Waar Marvel dit keer erg goed in slaagt is het Marvel universum goed uit te bouwen zonder dat dit de film overschaduwt. Het blijft voelen als een Spider-Man film. Iron Man's toevoeging was fijn en wordt op de juiste momenten gebruikt. Tof ook om Pepper Potts nog een keer terug te zien. Ik was even bang dat na Age of Ultron en Civil War ze klaar waren met het personage. Leuke scéne was dat met Downey weer op zijn best.

Marisa Tomei en Zendaya speelden ook erg fijn in de film en waren een leuke toevoeging. Toch had ik van Tomei nog wat meer willen zien. Michael Keaton als Vulture is top. Sowieso ben ik wel een Keaton liefhebber maar zijn personage is daarnaast ook nog eens goed uitgewerkt en de passages met Vulture voelden niet geforceerd aan, waar Marvel nog eens last van kan hebben met zijn villains. Keaton speelt het perfect. Dreigend maar ergens toch sympathiek.

De actie in deze film zag er prima uit en voelde passend aan. Het is allemaal net iets minder episch als dat we gewend zijn maar dat werkte fijn. De gehele film keek ook lekker weg. Er wandelt een fijne sfeer door de film.

De film kent ook zijn mankementjes. Peter's sidekick Ned deed mij niet veel en ook de humor kwam niet altijd over. In die momenten deed ik weer verlangen naar Garfield. Die had dat echt onder de knie. Ook waren er wat momenten waarvan ik mezelf bedacht: "waarom doen ze dit zo, en niet op deze manier?". Tja, dat krijg je als je ditmaal een tiener als Parker neerzet. Verfrissend als uitgangspunt maar zorgde wel voor wat mankementjes gedurende de film.

Ook positief over het feit dat alhoewel de trailers té veel lieten zien, er nog genoeg passages waren die mij verrasten. Niet álles zat dus in de trailers, alhoewel die wel duidelijk het verloop van het verhaal lieten zien.

Prima vermaakt en deze zou ik toch snel weer eens willen zien. Niet zo sterk als Logan en Wonder Woman die ik beide met 4* heb beoordeeld maar toch een ruime 3,5* waard en mag zich meten met de Raimi trilogie.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?’

Genoten van deze nieuwe Spiderman film. Tom Holland is perfect gecast als Peter Parker en draagt deze grote blockbuster moeiteloos op zijn schouders. Peter Parker is hier ook echt nog een jochie die naast de crime-fighter uithangen ook gewoon naar school gaat en meisjesproblemen heeft. Andere grote pluspunten zijn acteurs als Keaton (als the Vulture), Tomei, Zendaya, Downey Jr en Favreau, de actiescènes en de muziek.

RDJ heeft geen al te grote rol en de cameo van Paltrow is eigenlijk zijn leukste scene. Keaton is de beste superhelden bad guy in lange tijd en de special effects (met de nachtelijke beelden van New York) zijn voortreffelijk. Minpunten zijn de humor, sommige corny dialogen, de jongere acteurs (buiten Holland en Zendaya) en hun mager uitgewerkte personages. Zendaya is leuk en gaat in de volgende films een geweldige miss MJ Watson neerzetten, maar de andere jonge acteurs voegen weinig toe of zijn irritant. Vooral Batalon als Ned maakt weinig indruk en zijn humoristisch bedoelde scènes waren pijnlijk ongrappig. Maar hopelijk zijn dat zaken die aangepast worden in de volgende films. Want deze Spidey film smaakt naar meer.

avatar van IH88
catdog Helemaal met je eens. Deze spidey film schurkt tegen 4 sterren aan, maar maakt toch wat minder indruk dan Logan of Wonder Woman.

avatar van Esteban

De poster die bij deze film 'pronkt' is écht wel één van de slechtst in elkaar geflanste ondingen die ik ooit gezien heb voor zo'n grote film. Kan er niet voor een andere gekozen worden?

avatar van geezoes
catdog schreef:

Dat je zo'n gedrocht als Wonder Woman er bij durft te pakken vind ik heel grappig, maar gelukkig blijven smaken altijd verschillen. Deze nieuwe spidey vond ik weer geweldig! Geweldige noten! Het stoorde me geeneens dat het hier en daar afwijkt van de strips. Leuke verhaallijn, goeie humor, uitmuntende special effects. Dit is entertainment mensen!

avatar van mrklm
Iron Man en Ant-Man hebben een concurrent voor beste Marvel-verfilming tot nu toe. Eindelijk weer een SF-actiefilm waarin geen hele steden worden platgelegd en, veel belangrijker nog, geen megalomane schurk die uit is wereldheerschappij! Michael Keaton speelt Adrian Toomes, de eigenaar van een ruimingsbedrijf die tijdens klus stuit op wapen-onderdelen die ertoe leiden dat de overheid hem sommeert om zijn werkzaamheden te beëindigen en al het verzamelde materiaal in te leveren. Toomes is woedend vanwege deze broodroof en besluit een deel van de 'buit' niet in te leveren. In de acht jaar daarna heeft hij zich ontwikkeld tot het leider van een bende die onder de radar wapen-onderdelen steelt, super-wapens ontwikkelt en deze op de zwarte markt verkoopt. Maar het gaat mis wanneer één van zijn handlangers besluit zo'n wapen in te zetten tijdens een bankroof.
Peter Parker [Tom Holland] 'loopt stage' bij Star Industries maar wacht feitelijk al lange tijd op een oproep van Jonathan Stark [Robert Downey Jr] zodat hij als Spider-Man meer kan doen dan de kleine klusjes in zijn eigen wijk. Hij betrapt Toomes' bende bij de bankroof en legt het af tegen het superwapen. Spider-Man doet er alles aan om Stark te laten weten hoe gevaarlijk deze bende is, maar noch Stark noch diens assistent Happy [Jon Favreau] nemen hem serieus. Dus moet Spidey een manier vinden om zelf in te grijpen, zonder zijn identiteit prijs te geven aan zijn tante, zijn beste vriend en zijn klasgenoten.

Adrian Toomes is één van de meest memorabele schurken uit de Marvel-serie: meer een sluwe ondernemer dan een megalomaan. Bovendien leidt ook hij al jaren een dubbelleven als familieman die regelmatig 'voor klusjes' een aantal dagen van huis is. Zijn kracht komt voor uit een combinatie van zijn menselijke intelligentie en zijn technische kunde waardoor hij een harnas heeft ontworpen waar niemand tegenop lijkt te kunnen. De actie is (relatief) kleinschalig: er is een spectaculaire scène op een veerboot en een spannende sequentie in Washington die haarfijn duidelijk lijkt te maken dat hier sprake is van een breuk met de bigger-is-always-better-filosofie die SF-actiefilm de laatste jaren flink heeft geteisterd.

Holland is zeer charismatisch in de hoofdrol, waarbij geholpen wordt door een uitstekende script dat veel humor ontleent aan het feit dat Peter Parker hier een enthousiaste, dartelende puber is die nog onvoldoende beseft wat zijn krachten teweeg kunnen brengen en wat het betekent voor zijn persoonlijke leven. En dat laatste zorgt ook voor de nodige dramatiek, zeker in de laatste 45 minuten waarin de film een geniale twist heeft en waarin Parker een verrassende keuze maakt die zijn groei naar een zekere volwassenheid bevestigt. Qua verhaal, karakteriseringen, humor en actie is "Homecoming" ongeëvenaard, vooral omdat al deze elementen perfect zijn uitgebalanceerd. Het feit dat deze film een representatieve (lees: multiculturele) cast heeft waarin etniciteit geen enkele rol speelt, mag je beschouwen als de slagroom op de taart of de kerst op het toetje.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eens. Alhoewel het casten van dat lieve jongetje uit The Grand Budapest Hotel als bullebak Flash niet goed uitpakt. Een niet-blanke MJ Watson zie ik dan wel weer zitten en Zendaya is een goede keus .

vond ik vroeger spiderman nog wel 'realistisch', net zoals de oude batman, ..maar sinds een van mijn oude jeugdstriphelden het op de superhelden toer moet doen , ben ik er klaar mee.
hopeloos slechte 3d technieken...( scheel/dubbel kijken...)...en wat het me meest irriteerde. Het totale gebrek aan verband tussen personages ( fe, op een gegeven moment hangt het vuurmannetje een paar meter van spidernepper af, kleiner dan spider zelf, gaat uit zijn pak en dan is het weer een 'echt' groot vuurmannetje....sjonge sjonge.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?

Dit weekend bekeken en Homecoming is me absoluut niet tegen gevallen. Sterker, dit is 1 van de meest frisse superheldenfilms die ik in tijden heb bekeken, doordat de focus hier bijna compleet op karakterontwikkeling ligt. Gelukkig geen saai oorsprongsverhaal dat we al diverse malen hebben gezien, maar een jonge Peter Parker die worstelt met zowel zichzelf als Spider-Man te zijn en met een paar keer hard vallen zich toch weer op weet te staan. Ik vond Tobey Maguire en Andrew Garfield al prima Peter Parkers in eerdere films, maar ik geef denk ik wel de voorkeur aan deze klungelige, energieke Tom Holland die op heerlijke wijze in zijn persoontje groeit. De ondersteuning van Downey Jr. als Stark / Iron Man in een mentorrol is een fijne aanvulling en levert de nodige vermakelijke scenes op.

Sowieso scoort Homecoming enorm goed op de humor en dat is best knap, want DC krijgt het maar zelden onder de knie en iemand als Michael Bay met zijn blockbusters al helemaal niet. Zo makkelijk is het niet om situaties te creëren en dialogen te voeren die oprecht geestig zijn en waar ik om moet lachen omdat het leuk is, niet omdat de film van je vraagt om ongemakkelijk te lachen. Maar de middelbare school toestanden, de sexy tante May, Tony Stark, onbenullige zaken als een schoolwedstrijd en het dikke vriendje van Peter lenen zich uitstekend voor heel wat prachtige momenten.

Wat betreft het superheldenplot hoort er natuurlijk een bad guy in en ook al voldoet Michael Keaton wel, het was voor mij het minst interessante deel van de film. Een superwapen, een bad guy die ook in een superpak komt, een grootschalige laatste confrontatie; dat was een tikje ongeïnspireerd allemaal. Zo'n crashend vliegtuig paste ook niet echt bij een redelijk intiem verhaal dat hier over Peter Parker wordt verteld. Ik vond de overige actie juist heel sterk omdat het redelijk kleinschalig is. Ik merk dat van die epische Avengers of Michael Bay actie me niet heel veel meer doet, omdat zulke verwoestingen te grootschalig zijn om je er nog persoonlijk iets van aan te trekken. Maar een gespleten veerboot of een liftongeluk in DC vind ik dan veel passender.

Hopelijk bouwt Marvel (oke, met Sony, maar dit voelde gewoon als een 100% Marvelfilm) door op deze nieuwe Spider-Man insteek. Het werkt. En het valt aan te raden om nog even de aftiteling uit te zitten. Zeker het laatste filmpje was nutteloos, maar erg funny. Dit is ieder geval de beste superheldenfilm van het jaar geworden. Ik neig bijna naar 4,5*, maar rond nog even omlaag af.

avatar van IH88
En die sexy aunt May is gewoon al 52 .