Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Spider-Man: Far from Home (2019)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Watts
met Tom Holland, Zendaya en Jake Gyllenhaal

'Spider-Man: Far from Home' speelt zich af na de gebeurtenissen van 'Avengers: Endgame'. Peter Parker gaat met zijn vrienden op zomervakantie door Europa. Tijdens deze vakantie wordt hij benaderd door Nick Fury in een missie om het mysterie rondom verschillende aanvallen van elementaire wezens te ontrafelen. Hierbij ontmoet hij mede-superheld Mysterio.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Puberale Parker.

Spider-Man: Far from Home is een leuke nonsense film zoals we al jaren voorgeschoteld krijgen door de Marvel-magnaten. Niets meer en zeker ook niets minder. Natuurlijk is Tom Holland geen Robert Downey Jr. maar dat zit hem deels in het script nietwaar? Deze ietwat onzekere Spider-Man moet er eentje zijn die direct aansluit bij het tienervolk dat de bioscopen massaal bevolkt, en dat is absoluut gelukt.

In de vorm van een schoolreis beleeft de puberale Peter Parker amoureuze avonturen met de beeldschone MJ en neemt hij het en passant nog even op tegen een bad guy die zichzelf als superheld presenteert. Een voorspelbare, maar leuke twist die weet te werken en goed aansluit op de luchtigheid van deze popcorn-film. Niks geen zware kost over uitstervende Avengers, maar vooral veel kolder met zogenaamd buitenaardse aliens.

***

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

Wat een bagger zeg.

De manier waarop Nederland erin voorkomt (tulpenvelden, really? Waarom geen kaasboer met klompen? ugh...) was onnodig en kinderlijk. Daarnaast ook de interactie met Zendaya, van in het begin zijn ze al aan het palaveren 'ja MJ heeft een raar gevoel voor humor' om haar slechte gezichtsuitdrukking (maar 1 zelfs denk ik) en onhandig acteerwerk in te vullen.

Was geen fan van Tobey Maguire, toen Andrew Garfield de rol overnam vond ik het een verademing naar acteerwerk en nu Tom Holland, hmmm no thanks. Het script was stukken beter met weliswaar minder realistische bad guys, maar die speelden niet met tegenzin (Jake Gyllenhaal heb ik al beter zien spelen) en de tegenspeelsters van Tobey en Andrew hadden stukken betere presence en acteerprestaties dan dit kindsterretje.

Het after-credit filmpje voorspelt dat we nog meer van dit op onze boterham gaan krijgen, maar deze ga ik links laten liggen tot mijn grote spijt.

2* voor de special effects, waren wel op de afspraak!

Aardige film waarin Peter Parker moeite heeft met zijn nieuwe verantwoordelijkheden na de dood van zijn mentor. De zoveelste Marvel actiehelden film die meer een komedie is en hier en daar ook best grappig uit de hoek komt. Een leuke stedentrip door Europa. De actie is wel wat minder vergeleken met de vorige film (meer CGI-monsters). Het gaat allemaal net wat te lang door voor 3.5 sterren.

avatar van Banjo
Pas toen Spider-Man in de val werd gelokt na een dik uur kijken werd het nog wel een redelijke film....
Ik geef net een voldoende maar ook maar net met de hakken over de sloot.

3 sterren

avatar van Noodless
Neen, Spiderman gespeeld door Tom Holland weet mij net als in het vorige deel hier ook niet te overtuigen.
Ligt het alleen aan hem ? Zeker niet. Nochtans zijn de special effects prima en heeft het verhaal ( gelukkig !) na een uur een verrassende wending wat de film nadien ook interessanter maakt. Maar er zijn helaas ook heel wat minpunten zoals de zeer makke uitwerking van zijn love-interest met daarbij de zwakke vertolking van Zendaya. Dan vond ik Kirsten Dunst en Emma Stone toch heel wat leukere love-interests voor Spider-Man! De rol van superheld Mysterio , verrassend gespeeld door Jake Gyllenhaal, maakt ook maar weinig indruk. Gyllenhaal heeft al heel wat betere films op zijn lijst staan. De vriend van Spiderman gespeeld door Jacob Batalon kwam niet grappig over. En zo passeren ook nog anderen die een matige invulling of flauwe uitwerking krijgen. Bijvoorbeeld hoe flauw was de invulling van de rol van Nick Fury op het einde. Ik blijf deze Spiderman-serie films met Tom Holland vooral flauw vinden. Zoals in het vorige deel wordt Spiderman hier wat lullig neergezet om een komische toon te verkrijgen in het geheel. Voor mij werkt het helemaal averechts en zou ik de film zelfs willen bestraffen met een onvoldoende want zo groot is de ontgoocheling toch alweer hoe mijn favoriete held te kijk wordt gesteld. Maar kijk....gezien de knappe effecten, de verrassende wending in het verhaal en de mooie locaties zal ik niet zo negatief reageren en enigszins de bewuste aanpak rondom de nieuwe Spiderman maar aanvaarden. Eerlijk gezegd, ik heb me ook niet verveeld. 6/10

avatar van tattoobob
Beetje hetzelfde in een ander jasje.
Ik heb het idee dat spider-man steeds kinderachtiger word....zowel het script als de cast,dit was in het vorige deel ook al het geval natuurlijk maar hier lijkt het nog erger te zijn.Als je daar doorheen kijkt is het nog wel te doen en ach....over een aantal jaar hebben we weer een andere spider-man acteur etc.
En waar is Zendaya gebleven?