Spider-Man: Far from Home (2019)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Watts
met Tom Holland, Zendaya en Jake Gyllenhaal

'Spider-Man: Far from Home' speelt zich af na de gebeurtenissen van 'Avengers: Endgame'. Peter Parker gaat met zijn vrienden op zomervakantie door Europa. Tijdens deze vakantie wordt hij benaderd door Nick Fury in een missie om het mysterie rondom verschillende aanvallen van elementaire wezens te ontrafelen. Hierbij ontmoet hij mede-superheld Mysterio.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Puberale Parker.

Spider-Man: Far from Home is een leuke nonsense film zoals we al jaren voorgeschoteld krijgen door de Marvel-magnaten. Niets meer en zeker ook niets minder. Natuurlijk is Tom Holland geen Robert Downey Jr. maar dat zit hem deels in het script nietwaar? Deze ietwat onzekere Spider-Man moet er eentje zijn die direct aansluit bij het tienervolk dat de bioscopen massaal bevolkt, en dat is absoluut gelukt.

In de vorm van een schoolreis beleeft de puberale Peter Parker amoureuze avonturen met de beeldschone MJ en neemt hij het en passant nog even op tegen een bad guy die zichzelf als superheld presenteert. Een voorspelbare, maar leuke twist die weet te werken en goed aansluit op de luchtigheid van deze popcorn-film. Niks geen zware kost over uitstervende Avengers, maar vooral veel kolder met zogenaamd buitenaardse aliens.

***

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

Wat een bagger zeg.

De manier waarop Nederland erin voorkomt (tulpenvelden, really? Waarom geen kaasboer met klompen? ugh...) was onnodig en kinderlijk. Daarnaast ook de interactie met Zendaya, van in het begin zijn ze al aan het palaveren 'ja MJ heeft een raar gevoel voor humor' om haar slechte gezichtsuitdrukking (maar 1 zelfs denk ik) en onhandig acteerwerk in te vullen.

Was geen fan van Tobey Maguire, toen Andrew Garfield de rol overnam vond ik het een verademing naar acteerwerk en nu Tom Holland, hmmm no thanks. Het script was stukken beter met weliswaar minder realistische bad guys, maar die speelden niet met tegenzin (Jake Gyllenhaal heb ik al beter zien spelen) en de tegenspeelsters van Tobey en Andrew hadden stukken betere presence en acteerprestaties dan dit kindsterretje.

Het after-credit filmpje voorspelt dat we nog meer van dit op onze boterham gaan krijgen, maar deze ga ik links laten liggen tot mijn grote spijt.

2* voor de special effects, waren wel op de afspraak!

Aardige film waarin Peter Parker moeite heeft met zijn nieuwe verantwoordelijkheden na de dood van zijn mentor. De zoveelste Marvel actiehelden film die meer een komedie is en hier en daar ook best grappig uit de hoek komt. Een leuke stedentrip door Europa. De actie is wel wat minder vergeleken met de vorige film (meer CGI-monsters). Het gaat allemaal net wat te lang door voor 3.5 sterren.

avatar van Banjo
Pas toen Spider-Man in de val werd gelokt na een dik uur kijken werd het nog wel een redelijke film....
Ik geef net een voldoende maar ook maar net met de hakken over de sloot.

3 sterren

avatar van Noodless
Neen, Spiderman gespeeld door Tom Holland weet mij net als in het vorige deel hier ook niet te overtuigen.
Ligt het alleen aan hem ? Zeker niet. Nochtans zijn de special effects prima en heeft het verhaal ( gelukkig !) na een uur een verrassende wending wat de film nadien ook interessanter maakt. Maar er zijn helaas ook heel wat minpunten zoals de zeer makke uitwerking van zijn love-interest met daarbij de zwakke vertolking van Zendaya. Dan vond ik Kirsten Dunst en Emma Stone toch heel wat leukere love-interests voor Spider-Man! De rol van superheld Mysterio , verrassend gespeeld door Jake Gyllenhaal, maakt ook maar weinig indruk. Gyllenhaal heeft al heel wat betere films op zijn lijst staan. De vriend van Spiderman gespeeld door Jacob Batalon kwam niet grappig over. En zo passeren ook nog anderen die een matige invulling of flauwe uitwerking krijgen. Bijvoorbeeld hoe flauw was de invulling van de rol van Nick Fury op het einde. Ik blijf deze Spiderman-serie films met Tom Holland vooral flauw vinden. Zoals in het vorige deel wordt Spiderman hier wat lullig neergezet om een komische toon te verkrijgen in het geheel. Voor mij werkt het helemaal averechts en zou ik de film zelfs willen bestraffen met een onvoldoende want zo groot is de ontgoocheling toch alweer hoe mijn favoriete held te kijk wordt gesteld. Maar kijk....gezien de knappe effecten, de verrassende wending in het verhaal en de mooie locaties zal ik niet zo negatief reageren en enigszins de bewuste aanpak rondom de nieuwe Spiderman maar aanvaarden. Eerlijk gezegd, ik heb me ook niet verveeld. 6/10

avatar van tattoobob
Beetje hetzelfde in een ander jasje.
Ik heb het idee dat spider-man steeds kinderachtiger word....zowel het script als de cast,dit was in het vorige deel ook al het geval natuurlijk maar hier lijkt het nog erger te zijn.Als je daar doorheen kijkt is het nog wel te doen en ach....over een aantal jaar hebben we weer een andere spider-man acteur etc.
En waar is Zendaya gebleven?

Jens van Eijk
Absoluut geen fan van de solo movies in de MCU. Films zijn vaak saai niet boeiend of langdradig, maar omdat het in de MCU zit en als je alles volledig wilt begrijpen als je de Avengers kijkt. Dan zul je wederom ook deze film gezien moeten hebben.

De film zelf is absoluut beter dan homecoming, maar hij komt bij lange na nog steeds niet in de buurt van hoe ik Spider-man graag zie. Tom Holland is één uitstekende Peter Parker maar niet een goede Spider-man na mijn mening. Het plot is op zich best verassend en zag ik niet aankomen, maar dan houd het eigenlijk ook wel op bijzonder was de film absoluut niet.

Net zoals de voorgaande film is de film enorm childish, en had ik soms oprecht het gevoel dat ik naar Bob de bouwer aan het kijken was. Soms is de humor echt prima maar vaak werkt die ook totaal niet. De romance tussen Peter en MJ slaat hier ook hopeloos de plank mis, het moet blijkbaar een ongemakkelijke chemie voorstellen maar het lijkt eerder geforceerd. Zendaya ben ik dan ook eigenlijk geen fan van. Ik vind haar een matige actrice en ook totaal niet bij de rol van MJ passen. Jake Gyllenhaal was me een aangename verassing maar ook hij heeft in betere films geacteerd en gespeeld.

Zelf ben ik wel echt meer fan van de wat meer donkere Spider-man zoals in de Sam Raimi trilogy. Daar stond ook een betere cast, en was het ook een stuk volwassener met sterke villains op Spider-man 3 na dan. Waarbij Andrew Garfield in de The Amazing Spider-man serie, absoluut de beste acteur is van de 3 was hij wel de minste Peter Parker. Maar toch vond ik zijn films interessant en een stuk beter dan de MCU Spider-man. Ook de romance tussen hem en Emma Stone (Gwen Stacey) was ijzersterk, je zou het zelfs best een hoogtepunt van de films kunnen noemen. Eindstand oprecht best jammer dat die serie uiteindelijk is geflopt vond Garfield echt een leuke Spider-man.

Ik was waarschijnlijk een van de weinige die blij was dat Spider-man uit de MCU was. Ik hoopte dat Sony weer opnieuw een eigen Spider-verse zou creëren, aangezien de beste Spider-man villains nog steeds onder contract bij Sony zijn. Waaronder de Green Goblin die ik graag goed uitgewerkt zou terug willen zien, en natuurlijk Venom en Carnage. Helaas mede door heel wat rumoer op het internet zijn Disney en Sony tot een deal gekomen, en zit Spider-man nog steeds in de MCU voor een aantal films.

avatar van MindlessAssassin
Wederom weer een erg kinderachtige Spider man film. Hij is wel beter dan zijn voorganger maar dat wilt niet veel zeggen. Jake Gyllenhaal was wel een aangename verrassing, maar hij wist verder ook geen indruk achter te laten. Hij speelde zijn rol als Mysterio absoluut prima maar vond het hele concept met die drones nog al over de top. De twist was wel verassend moet ik toegeven maar daar houd het dan ook bij op.

avatar van cantforgetyou
Zeer vermakelijke film. Wat speelt dat joch toch gewoon leuk. Geen kapsones, gewoon een beetje een 'nerd' die toevallig Spider-Man is. Het mooie van dit verhaal is dat Peter Parker gewoon een puber is die verliefd wordt en toevallig ook een Superhero is. Hij vindt het moeilijk om die balans te vinden. Leuk gedaan. Mooie special effects. Leuke locaties, veel steden ben ik zelf ook geweest, dus geeft wat van herkenning. Nederland wordt wel héél overdreven Hollands neergezet, maar toch wel grappig.
Ben benieuwd naar deel 3. Als die komt?

Ik was niet onder de indruk terwijl spiderman mijn favoriete personage is in het marvel universum.
Voor kinderen misschien wel leuk.

t is steeds meer een tiener film geworden ik blijf toch de spiderman films met toby maguire t beste vinden

avatar van vcrrr
Kudo’s voor de special effects en de humor maar de 1-op1 illusies tussen Spidey en Mysterio slaan als een slappe lul op een drumstel.. Geen topfilm helaas.

avatar van missl
Parker is een stuk minder druk dan in de andere films, er gaat veel kapot. Best vermakelijk allemaal maar niet heel bijzonder. Jake heeft de leukste rol.

avatar van Terminator05
De minste spider-man voor mij, zelfs nog minder dan het vorige deel ... en nog minder dan the amazing spider-man ... ik had deze in de bios gezien en de special effects wisten me ook niet te bekoren ... spiderman is niet meer wat ie ooit was geweest ...

Een van de mindere films uit de reeks.
De speciale effecten zijn wel goed, vooral de scènes in Venetië en Londen zijn indrukwekkend.
Maar het verhaal is simpel, ik moet mijn mederecensenten bijtreden, het begint steeds meer op een jeugdfilm te lijken.
Vooral het romantische aspect in de film is een kalverliefde, bovendien saai !!
Ik hoop dat men zich bij een volgende film wat herpakt en terug de meer volwassen toer opgaat, anders kan men hem maar beter te koop stellen in de jeugdafdelingen.

avatar van 3 2 1 cut
Nou dacht ik toch echt even dat ik naar Chevy Chase’s European Vacation (1985) zat te kijken . Wat een slechte Marvel was dit ! Eentje om in het toilet te dumpen, doortrekken en even flink de luchtverfrisser het werk laten doen. Tsjonge !

avatar van Achilles
Enkele weken geleden op de Marvel Avengers expres gestapt en zojuist bij dit station uitgestapt. Het was een memorabele reis met de guardians voor mij als de leukste tussenstops. Ik heb mijn tijd hier graag in geïnvesteerd.

Iemand tips voor een nieuwe journey?

avatar van filmfan0511
Mhm, bwah ja, Spider Man is altijd wel leuk. En Tom Holland is gewoon een erg leuke en geschikte acteur voor het personage, dus er valt niet echt iets te klagen. Ik heb de meeste Marvel delen wel gezien, maar het blijft wel een zwakte (allicht voor sommige een sterkte?) dat er wordt vanuit gegaan dat men als kijker up to date is met de hele MCU. Al die verwijzingen, het doet me weinig. Wat is er tegenwoordig mis met gewoon een lekker losstaand verhaal. Plus, na Endgame vorig jaar gezien te hebben, is dit wel maar een erg low-stake verhaal dat in feite als een verplicht nummertje aanvoelt. Ik heb het vermoeden dat de MCU wel degelijk z'n hoogtepunt voorbij is. Maar bon, de acteurs zijn wel leuk, en er zitten zelfs een heel aantal grappige en toffe bijpersonages in, het verhaal en de vijand zijn pure ruk, maar humor en actie en visuele effecten zitten dan wel weer snor. Voor een vermakelijke zit met toffe actie-scènes zit je hier wel gewoon goed, en ik neem aan dat weinigen deze film kijken voor iets anders.

avatar van filmfan0511
Achilles schreef:

Iemand tips voor een nieuwe journey?

Moeilijk te zeggen natuurlijk. Als je Guardians of the Galaxy leuk vond, zijn de Star Wars films natuurlijk een absolute aanrader, maar die heb je waarschijnlijk al wel eens gezien.

avatar van rep_robert
Zojuist voor de tweede keer gezien en Far From Home blijft gewoon de ideale afsluiter van phase 3 na de zwaarmoedig en heftige Endgame.
De film is lekker luchtig en de coming of age elementjes zijn altijd al dingen geweest die mij ontzettend hebben getrokken aan de superheld Spider-Man. Wat mij betreft maken ze nog een kleinschalige film die enkel om Peter Parker en zijn perikelen op de high school draaien. Tom Holland is sinds Civil War ontzettend in zijn rol gegroeid. Waar ik het eerst een irritant typetje vond, is hij nu veel menselijker.
De eerste helft van de film kabbelt de film lekker door, zit er veel humor in de film en krijgen we op de roadtrip ook meer van Parker zijn klasgenootjes mee. De tweede helft draait het meer om Mysterio en werkt de film daadwerkelijk ergens naartoe. De structuur van de film kan ik daarom erg waarderen. Na de twist, die ik echt geniaal vond in dat café wordt het duidelijker waar de film naartoe gaat en gaat Jon Watts lekker los. Eigenlijk wordt er gigantisch gespot met de ridicule MCU plotjes over buitenaards gepeupel. Echt heerlijk! Gyllenhaal blijft een geweldig acteur.
Ik heb weinig op- en aanmerkingen bij Far From Home. Spidey films doen het zelden echt slecht bij mij en Far From Home staat wel hoog in mijn lijst van favoriete films met our friendly neighbourhoud Spider-Man.

4,0* blijven staan

avatar van TornadoEF5
Toch een van de mindere Marvel's. Haalt nipt 3.0* maar het is te zwak, te stereotiep en te kinds. Homecoming was beter. Toch een tegenvaller eigenlijk

avatar van Jeilloc
Jammer dat Spidey gedegradeerd wordt tot schoothondje van Nick Fury.

En trouwens, Jeroen van Koningsbrugge? Really?

Jammer van deze sci-fi troep. Vond Homecoming een stuk toffer.