Spider-Man: Homecoming (2017)

3,34

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Watts
met Tom Holland, Robert Downey Jr. en Michael Keaton

Peter Parker keert na zijn eerste superheldengevecht als Spider-Man terug naar zijn normale leven in Queens. Hij hoopt snel bij The Avengers gevraagd te worden door Tony Stark, maar het telefoontje blijft uit. Peter wordt ongeduldig, denkt dat hij zichzelf als held moet bewijzen aan Tony Stark en gaat vervolgens zelf op zoek naar onrecht. Tijdens deze zoektocht komt hij al snel bij een mysterieuze wapenhandel van ene Adrian Toomes.

• vanaf 15 november te huur
  • vanaf 15 november te koop op blu-ray
162 BERICHTEN 39 MENINGEN
avatar van MRDammann
Een nieuwe reboot, nieuwe kansen. Nadat drie jaar geleden men niet zo tevreden was over The Amazing Spider-Man is er besloten om de reeks nieuw leven in te blazen. Grootste verschil: deze keer is Spider-Man onderdeel of gaat onderdeel uitmaken van The Avengers.

Maar wat is dit een heerlijke superhelden film. Eén van de leukste en beste sinds tijden. Ik weet nog niet op welke plaats ik hem op de ranglijst zet maar vast en zeker ergens bij de top 5. Zoals al vaker gezegd werd is dit de beste Spider-Man film. De film is fris, grappig, actievol, maar bovenal een film met een hart.

De film is meer een tienerkomedie dan een actiefilm. Het leek op een gegeven moment zelf wel even op een favoriete 80's comedy van mij. Niet gek, want het heeft een leuke verwijzing naar die film. Acteurs doen het ook leuk. Downey Jr. kan eigenlijk alleen maar rollen spelen die in de lijn liggen van Tony Stark, maar als die deze rol speelt is het toch wel genieten. Michael Keaton is ook genieten. Hoe leuk is het dat hij na Birdman allemaal toffe rollen krijgt. Tom Holland is een heerlijke Spider-Man. Erg grappig en gevat.

De film heeft een erg positieve vibe en is het prototype van hoe ik een superheldenfilm wil zien. Dan maakt het mij niet helemaal uit dat het personage van Peter Parker wat veranderd is. Hij is minder nerdier dan in voorgaande films. Ook andere karakters zijn anders. Dat maakt mij niets uit, vooral als de film verder zo tof is.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spider-Man en Tony Stark, het enige waarvan ik die combinatie kende was Protect Ya Neck, al rapte Iron Man zelf dan niet die tekst over onze spinnenman. Enfin, eenmaal over het punt heen dat dit gewoon een Avenger-film is en niet Spider-Man helemaal los van de rest (waar ik veel van kan vinden, maar nu even niet) met zijn eigen universum, kon ik best genieten van deze telg.

Fris is wel het beste woord. Een reboot met een veel jongere Parker en May dan ik ken van andere films en series. Leuk verhaaltje waar niks bijzonders in is, wat kleinere actiescènes waar niet de hele wereld er aangaat (de schurk wil enkel wapens stelen en doorverkopen) maar het werkt bovenwel heel goed. Een film zonder dadendrang, wat heerlijk.

Enorm fijn gespeeld ook. Holland is uitstekend. Ik was even bang dat hij net zo'n vervelende vent werd als Garfield, maar niets van dat alles. Keaton (leuk om Batman voor zo'n Marvel-film in te huren) straalt enorm veel uit en is de beste schurk in tijden, het is geweldig om te zien hoe geïnspireerd Downey Jr. nog is na al die jaren (vergelijk dat met wat Jack Sparrow is geworden) en eigenlijk straalt alles en iedereen plezier uit. Verder is de actie mooi ingetogen maar ook lekker overzichtelijk geschoten.

Nee, dit is gewoon een prima stuk popcornvermaak. Niet zo goed als de eerste twee films van Raimi (die ik blijkbaar beide op een relatief lage 3,5* heb staan, tijd voor herziening) die veel meer nog dan deze Spidey gaan om de persoon achter de superheld. Die uitdieping mis ik hier wel en lijkt ook niet echt het doel van de film. Het komt zijdelings aan bod, maar uiteindelijk dient deze film vooral als simpel maar wel goed gemaakt vermaak en niet als diepgaande drama. Maar zeker 3,5*.

avatar van Kondoro0614

Erg veel positiviteit hier Voordat ik deze ga kijken ga ik eerst even de andere 5 films kijken van Spider-man, althans opnieuw bekijken, zin in!

Als fan van Spider-man als sinds de tv show van de jaren '90, vind ik dit geen geweldige film. in mijn ogen wordt Spider-man echt als een klein kind (12/13) neergezet, terwijl Spider-man een adolescent personage is. De actie scenes zijn goed, alleen sommige op een rare manier gefilmd waardoor het irritant is. Soms vind ik de humor net iets over de top en had de film van mij een wat serieuzere inslag kunnen hebben. Ben daarin wel teleurgesteld als ik deze film leg naast de eerdere Spider-man films en de TV-show.

Als onderdeel van het huidige Marvel universum in the Avengers reeks is het een film die er prachtig tussen past. Zelfde humor, zelfde stijl en bekende gezichten die een cammo maken. Het is daarmee een film die wel in de huidige lijn past van de Marvel films en een film waard om te zien als je de andere films in deze reeks ook goed vond.

Maar van mij krijgt deze toch 2 sterren, omdat het voor mij veel te ver staat van de echte Spider-man en ik het jammer vindt dat ze van zo'n goede superheld een side-kickachtig figuurtje hebben gemaakt. De tweede film zal wel uitwijzen of ze hem ook echt serieus gaan laten mee tellen.

avatar van Onslaught
Rvdz schreef:
Tof! Zeker niet de beste MCU-film (voor mij persoonlijk wel de beste Spider-Man film, maar ik mag zowel de Maguire als de Garfield films niet echt, dus dat is niet heel moeilijk), maar wel weer erg vermakelijk. Holland is uitstekend, Keaton is een prima schurk - al is hij op de fenomenale confrontatie in de auto na nergens echt indrukwekkend - en ook de rest van de is naar behoren. Het plot stelt niet veel voor en kent wel een paar plotgaten, maar door het fijne tienerfilm-sfeertje wat over de film heen hangt maakt dat ook niet zo veel uit. Voeg daar een paar fijne cameo's (Pepper!) en verwijzingen aan toe en je hebt een waardige nieuwe Spider-Man reboot te pakken.

Ik vind het ook de beste spider-man film tot nu toe. Welke MCU-flm vind je de beste?

avatar van predator
Best een leuke film, maar Spiderman is nu wel een bijfiguur geworden. De overige personages, behalve Keaton, waren ook niet erg sterk. Miste een Emma Stone.

avatar van Rvdz
geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Onslaught schreef:

Avengers en Guardians of the Galaxy staan allebei in m'n top tien

avatar van cantforgetyou
Wat een super frisse verassing. Ik ben of was de MARVEL helden films een beetje beu. Maar nu ben ik toch weer erg verrast. Wat een geweldige goede Spiderman film. Echt goed gedaan. De jongen speelt echt goed. De 'nerds' zijn mooi op elkaar ingespeeld. Doordat het allemaal wat 'kleiner' en 'onschuldiger' wordt gebracht, is de uitwerking juist 'groots'. En langzaam aan wordt het tempo opgevoerd. En wordt je meegenomen in een zeer spectaculaire actiefilm. En haalt Spiderman het niveau van bijvoorbeeld Ironman. Knap gedaan en allemaal erg origineel. Ik dacht na 5 spiderman films dat dit niks zou worden. Ik denk nu dat het de leukste film is van de hele reeks.

avatar van Phantasm
Deze viel me toch wat tegen, al heb ik deze gezien in 3-D IMAX. Zijn voorgangers waren toch stukken beter.

avatar van Zwolle84
Dat viel nog reuze mee, ondanks Keaton! Vooral qua dorky humor raakt hij de juiste Spidey-snaar. De actie is wel echt té over the top, op het irritante af. Holland zelf brengt het er een stuk beter van af dan verwacht.

avatar van JacoBaco
Niet mijn favoriete Spider-Man. Deze zit ergens in het midden denk ik. De meeste acties komen nogal random over en dan kan ik denken dat zoiets erbij hoort. Spider-Man wil criminelen uitschakelen, dus logisch toch? Maar na 8x weet ik het wel. Dan mag/moet er ook wel wat anders komen. Maar de film blijft te erg in die random acties hangen.

Tom Holland is in het begin verschrikkelijk irritant, maar het wordt gelukkig beter en beter. En hij is een 15 jarige Spider-Man, dus ik zal geen commentaar leveren op zijn pubergedrag. Maar het verhaal... Tijdens deze zoektocht (naar onrecht) komt hij al snel bij een mysterieuze wapenhandel van ene Adrian Toomes. En dat is het verhaal. Meer dan dat is het ook echt niet. En dan ook nog 1 cliché plottwist.

De film is wel verdomd goed gemaakt. Alles ziet er geweldig uit. Maar de score viel wat tegen. De soundtrack daarentegen is wel tof! The Ramones zijn natuurlijk altijd fijn om te horen! De humor is bij vlagen super grappig. Toch had er ook wel ietsje meer drama in gemogen. Ik miste wel wat emotie.

Samen met Captain America 1, Iron man 2 en The Avengers 2 zijn deze 4 de minste van alle Marvel films tot nu toe. (sinds Iron Man 1 uiteraard)

avatar van sandokan-veld
Toch niet echt wat ik ervan verwacht had, helaas. De keuze van Marvel om Spidey in deze revamp te laten optreden als meer kleinschalige superheld is op zichzelf een goed idee, omdat het past bij het oorspronkelijke karakter ('Friendly neighborhood Spiderman'). Bovendien is het een fijne afwisseling van de wat hyperactieve globetrotterij van de laatste MCU-films.

Maar laat dan niet Robert Downey, Jr. zo overbodig in de film ronddwalen. Goed, een lijntje tussen Parker en The Avengers is logisch, maar dat high-tech pakje inclusief intelligente computerstem vloekt nogal met de knusse sfeer die de film probeert te creëren, en voelt bovendien aan als een zwakke kopie van de Iron Man-films.

Nog veel belangrijker: als je geen internationale intrige of bedreigingen van de planeet tot je beschikking hebt, ben je grotendeels afhankelijk van de kracht van je karakters, en hun onderlinge spanningen. Juist hierin schiet de film tekort, naar mijn mening.

De schurken zijn op zich prima, maar doordat er veel tijd wordt verspild met een onsamenhangende reeks scenes die weinig met het hoofdplot van doen hebben, wordt de dreiging pas veel te laat in de film voelbaar (en dan nog zat ik niet echt op het puntje van mijn stoel, als ik eerlijk mag zijn).

Meest irritante afleiding vormt de high school-posse van Parker. Zelden zo'n lamlendig groepje afgekeurde Glee-karakters bij elkaar gepropt gezien in één film. Behalve het plot vooruit slepen en wat broodnodige diversiteit toevoegen aan de zoveelste superheldenfilm met een blanke man in de hoofdrol, snap ik niet echt wat hun doel was. Spanning of intrige voegen ze nauwelijks toe, en voor de flauwe humor hoefden ze het voor mij ook niet te doen.

Ook Aunt May lijkt wat doelloos door haar scenes te zwerven, maar in ieder geval is Tomei's heruitvinding van het karakter als hipster-MILF wel charmant en effectief. Hilarisch is verder de cameo van Captain America, volgens mij de enige keer in deze film dat ik hardop moest schaterlachen (blijf zitten tot na de aftiteling!)

Zo zijn er nog best wat meer lichtpuntjes, maar al met al vond ik het als totaalproduct toch wat magertjes. Op naar Thor: Ragnarok dan maar weer.

avatar van John Milton
Ik wilde hem graag goed vinden, en verwachtte hem goed te vinden.

Maar het lukte niet helemaal. Tom Holland doet het prima, en de terugkeer naar het karakter van Spider-Man is verfrissend. Je ziet dat Peter Parker er lol in heeft, de jonge hond aan het werk, zijn roeping met veel plezier en enthousiasme vervullend. Ook Keaton is goed gecast.

Maar toch kwam ik er niet in, en kon het me allemaal niet veel schelen. Marvel moeheid, misschien. Eigenlijk heb ik niet veel zin er diep over na te gaan denken. Het was hem gewoon niet helemaal voor mij.

Dan blijft er een dik zesje over, dat na een nachtje slapen nét afgerond wordt naar boven.
Jammer dat er niet meer inzat.

avatar van soom
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb een zwak voor Marisa Tomei, sinds ik haar in Untamed Heart zag. Wat mij betreft de ultiem beste romantische film ooit.
Of 'ie nu wel of niet in mijn lijst staat.
Dat gevoel duikt elke keer weer op wanneer ik haar zie. Ze is niet de beste, niet eens de leukste (nee, echt niet) actrice, maar ze houdt de titel voor favoriete actrice, in mijn nummer 1 film al jaren op rij vast.
Ik geloof niet, dat, hoeveel films ik ook nog mag zien, dat ooit gaat veranderen. Tot zover het oeverloze gebazel over tante May.

Ik zag echt niet aankomen dat Liz de dochter was van Adrian. Daar ging ik, met mijn toch wel jarenlange, filmervaren leven toch wel effe zwaar onderuit. Ik ben benieuwd of dit ergens in de strips terug te vinden is. Maar ik voelde me wel weer een nieuweling, sjonge jonge.

Leuke Peter, maar toch haalt Tom niet het niveau van een Andrew of Tobey. Hoe enthousiast hij ook door het beeld heen rent, ik vind iedereen eromheen (Liz, Ned, Tony) interessanter. Tom probeert iets teveel een kunstje te laten zien, terwijl hij zich beter iets natuurlijker kan presenteren. Maar ik ben wel benieuwd naar meer.

avatar van Kondoro0614

IH88 schreef:
“Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?’

Genoten van deze nieuwe Spiderman film. Tom Holland is perfect gecast als Peter Parker en draagt deze grote blockbuster moeiteloos op zijn schouders. Peter Parker is hier ook echt nog een jochie die naast de crime-fighter uithangen ook gewoon naar school gaat en meisjesproblemen heeft. Andere grote pluspunten zijn acteurs als Keaton (als the Vulture), Tomei, Zendaya, Downey Jr en Favreau, de actiescènes en de muziek.

RDJ heeft geen al te grote rol en de cameo van Paltrow is eigenlijk zijn leukste scene. Keaton is de beste superhelden bad guy in lange tijd en de special effects (met de nachtelijke beelden van New York) zijn voortreffelijk. Minpunten zijn de humor, sommige corny dialogen, de jongere acteurs (buiten Holland en Zendaya) en hun mager uitgewerkte personages. Zendaya is leuk en gaat in de volgende films een geweldige miss MJ Watson neerzetten, maar de andere jonge acteurs voegen weinig toe of zijn irritant. Vooral Batalon als Ned maakt weinig indruk en zijn humoristisch bedoelde scènes waren pijnlijk ongrappig. Maar hopelijk zijn dat zaken die aangepast worden in de volgende films. Want deze Spidey film smaakt naar meer.

Leuke mening. Valt me op dat je alle spider-man films een 7 hebt gegeven, haha .

avatar van IH88
Ja klopt. Maar een 3,5 ster loopt bij mij van 6.5 t/m 7.4. Is dus nog best een groot gat in beoordeling tussen bijvoorbeeld Homecoming en Spider-man 3 .

avatar van Noodless
Spiderman is mijn favoriete held in de comics, maar op één of andere manier zegt mij deze film niet veel.
Gezien de trailer en de hoofdacteur weet de film mij nog niet te bekoren om naar de bioscoop te gaan. En vooral de interpretatie naar flauwe kul dreigt hier naar boven te komen. Eigenlijk vrees ik een flauwe Spiderman. Is dit terecht of onterecht? Kan mij hier iemand overtuigen om hem toch te gaan bekijken?

avatar van Ajax&Litmanen1
Noodless schreef:
Kan mij hier iemand overtuigen om hem toch te gaan bekijken?

Spider-Man: Homecoming (2017)

+ bekijk het gemiddelde cijfer.

Dan weet je dat je gewoon een goede film gaat zien.

avatar van Zwolle84
Het is ook een wat flauwe Spider-Man, maar vooral in de eerste helft wel vermakelijk. Wel een stuk minder dan de vorige twee series though.

Slechtste Spider-Man film. Flauwe humor, veels te bombastisch over de top spektakel. Het interesseerde me allemaal niet zoveel. De toegevoegde waarde van Iron Man is ook nihil. Michael Keaton is daarentegen wel een pluspunt als schurk. Ik heb deze film in 2D gezien. Ik vond de special effects er net zo slecht uitzien als de poster. Laat ze daar bij Marvel even advies inwinnen bij Nolan over hoe je een mooie superheldenfilm maakt.

Jkjesse22 schreef:

Nou, liever niet. Alleen Batman: Begins is echt daadwerkelijk goed. TDK is maar een matige film. En TDKR is dan wel weer oké gelukkig.

En vind jij films zoals Iron Man 1, Captain America: The Winter Soldier en The Avengers 1 dan echt zo slecht?

Schiet me nu weer te binnen maar ik heb me ook enorm lopen ergeren aan het feit dat de sixpack van Tom Holland te pas en te onpas in beeld wordt gebracht. Peter Parker heeft geen sixpack.

avatar van Jokkie
Vond hem iets te flauw en te kinderachtig. De 'bad' guy was ook inspiratieloos. Sorry maar dit kan lang niet tippen aan spider-man 1 en 2

avatar van thunderball
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze gisteren in Antwerpen in 2D gaan zien.

Na alle lofbetuigingen die ik afgelopen week onder ogen kreeg, viel deze mij toch behoorlijk tegen.
Wat een flauwe, kinderachtige superheldenfilm was dit, zeg!

Misschien ben ik als bijna 50-jarige niet perse behorend tot de doelgroep, hoewel ik er toch van uit mag gaan, dat een superheldenfilm feitelijk voor alle leeftijden is bedoeld, maar wat ik hier te zien kreeg, was toch voornamelijk een flauwe tienerfilm, met de daar bijbehorende melige tienerhumor en clichés.

Film begon erg rommelig en het duurde voor mij een hele tijd voordat het ietwat begon te boeien.

Hoofdrolspeler Holland deed het niet onaardig, maar verbleekte voor mij toch bij zijn twee markante voorgangers, wat mij betreft had Garfield er eerst nog wel een paar meer mogen maken.

Ook viel het op dat de gehele film, in vergelijking met vorige films, erg kleinschalig over kwam, incl. het plot van de schurk, die overigens wel erg goed werd neer gezet door Keaton.
Bij die kleinschaligheid paste dan vervolgens weer niet dat nu plotselinge supersonische en geavanceerde Spider-man pak, waarvan ik mij afvraag of dat überhaupt zowel in de strips ooit was?

Voor de rest weinig spanning, weinig indrukwekkende special effects: het slingeren door drukke straten van Spidey in de films van Raimi en Webb oogde toch stukken gaver dan wat ik hier te zien kreeg.

Eén moment in de film is echter wel de moeite waard: wanneer we samen met Peter ontdekken wie de vader van het meisje blijkt te zijn en het daarop volgende moment in de auto, wanneer Keatons karakter door begint te krijgen wie Peter in werkelijkheid is.
Dan is er even een gevoel van echte spanning en dreiging te bespeuren. Helaas is het daarna weer het gebruikelijke eindgevecht zonder al te veel variatie op gelijksoortige confrontaties in andere films.

Nee, dit was het ook niet voor mij. Blijkbaar liggen Marvel films mij niet echt.
Alle hoop is nu gevestigd op die andere grote blockbuster: ...die met de apen.

Wel blijven zitten tot na de aftiteling, want de beste humor van de hele film zit op het eind! Hilarisch!

Een vier, ofwel 2 sterren.

avatar van wwelover
Een jaar geleden had ik niet verwacht dat ik deze film zo goed zou vinden. Vond hem toch heel erg vermakelijk. Goede humor, fijne actie en visueel sterk. Ik had vooraf mijn twijfels over Tom Holland, omdat ik hem in de interviews soms iets too much vind. Maar het past bij de rol. Het is niet de geeky Peter Parker van Tobey Maguire, maar alsnog erg goed. En Keaton als badguy is heel fijn. Misschien een beetje voorspelbaar, maar hoort er beetje bij. Iron Man is niet heel veel aanwezig, maar vind zijn aanwezigheid wel sterk en Jon Favreau als oppas is ook geslaagd. Het is uiteindelijk gewoon een lekkere vlotte en aantrekkelijke film.

avatar van Zwolle84
Wat ziet iedereen toch in Keaton? Slechte acteur, slechte rol. Straalt helemaal niks uit.

avatar van AHWA
In die scene in de auto vond ik hem toch wel erg goed, hoor.

avatar van JacoBaco
Ik heb sowieso een zwak voor Keaton vanwege Batman, maar daarna ben ik hem ook wel vergeten. Totdat ik hem weer sterk vond in Birdman. En in Spider-Man vind ik hem ook sterk. Met name de scène in de auto inderdaad. Dat is zijn hoogtepunt in deze film. Maar die vent heeft dus toch wel charisma en acteert goed. Dus ja, dat is wat ik in hem zie.

avatar van Zwolle84
In Birdman vond ik hem ook al slecht. Tenenkrommend staaltje overacting.

avatar van JacoBaco
Ja, in dat geval zal het nooit goed komen tussen jou en Keaton. Dus voor jou ook de slechtste Batman acteur?