Stripes (1981)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Ivan Reitman
met Bill Murray, Harold Ramis en Warren Oates

De dwarse taxichauffeur John Wingeren (Murray) en de leraar Engels Russell Ziskey (Ramis) besluiten uit lamlendigheid het leger in te gaan. Tijdens de keiharde trainingen van sergeant Hulka (Oates) krijgen ze hier echter snel spijt van. En ze maken het zichzelf helemaal niet makkelijk als ze in Europa twee vrouwen besluiten mee te nemen op een tochtje in de EM50, een volledig bewapend en uiterst geheim voertuig van het leger dat ze eigenlijk moeten bewaken.

avatar van Beertje45
Timothyvdmeer schreef:

dan moet je Sgt Bilko ook maar eens bekijken.
Met Steve Martin? Is niet echt een akteur die ik graag aan het werk zie, maar gezien het genre vind ik het misschien wel een kijkbeurt waard. Wordt vervolgd

avatar van tommykonijn
Gisteravond weer gezien. Murray is grappig, maar Candy blijft voor mij de held van deze film.

avatar van martijn011
Ik had hier stiekem toch wat meer van verwacht. Ik kan vooral Bill Murray altijd erg waarderen, in sommige opzichten kan ik hem vergelijken met Rowan Atkinson. Zo zijn beiden een meester in de mimiek en schiet ik soms al in de lach als ik hun hoofden zie.
Veel woorden hebben ze in ieder geval niet nodig om grappig te zijn. Ook het feit dat het leger ditmaal het decor was voor de film kon me vooraf wel bekoren.

Toch viel het me enigzins tegen. Ik kon de humor er niet altijd van inzien want sommige grappen waren wel heel erg flauw.
Gelukkig zit er ook genoeg in om toch nog een redelijk avondje te hebben, maar dat dit geen hoogstaande komedie is mag duidelijk zijn.
Kleine onvoldoende dan maar.

avatar van MovieMind
In zijn tijd een aardige komedie, maar zoals zo vaak blijft er na verloop van tijd niet veel van over.
Nu is het vooral flauw (eigenlijk nergens meer grappig), en het bekijken haast niet meer waardig.

avatar van baspls
" I've always been kind of a pacifist. When I was a kid, my father told me, "Never hit anyone in anger, unless you're absolutely sure you can get away with it." I don't know what kind of soldier I'm gonna make, but I want you guys to know that if we ever get into really heavy combat... I'll be right behind you guys. Every step of the way."

Leuke comedy met o.a. Bill Murray en Harold Ramis en geregisseerd door Ivan Reitman. Toch totaal anders dan Ghostbusters.

Stripes gaat over John en Russel die uit verveling het leger in gaan. De basis training valt echter zwaar tegen en de twee raken nog eens in de problemen. Het feestje begint pas echt als hun peloton word uitgekozen voor een speciale opdracht in Europa...

Het verhaal is misschien wat chaotisch naar het einde en niet alle grappen zijn even leuk maar ik vond dit toch weer een erg sterke komedie. Ik vind überhaupt 80s comedy veel leuker dan die verschrikkelijk goedkope comedy-films die je tegenwoordig zo vaak ziet. Bill Murray is hier zoals gewoonlijk hilarisch en wijlen Harold Ramis vond ik ook zeer sterke momenten hebben. Verder waren John Candy en Warren Oates ook erg grappig. En dan heb je verder nog een aantal goede acteerprestaties, Sean Young o.a.

Muziek van Elmer Bernstein, die óók aan Ghostbusters mee werkte, is geweldig. Lekker typische leger muziek.

Al met al een erg vermakelijke 80s film.

avatar van missl
Filmpje waar je niet teveel van moet verwachten maar kijkt wel lekker weg en is vermakelijk. Duurde alleen wel 2uur, dus anders dan de speeltijd hier.

avatar van Vinokourov
Mêh, lamme komedie met Bill Murray. Ik vind hem hier niet zo top, maar dat ligt meer aan het schijtlollige verhaal waarbij hij samen met een kameraad het leger ingaat. Dit levert veel puberale onderbroekenlol en opmerkelijk veel bloot op. Het slot met de eindbattle tegen de communisten was een lichtpuntje in de verder heel matige film.

avatar van Lord Flashheart
In de herziening.

Stripes is weer zo'n typische vroege Murray, waar hij meer irritant en luidruchtig is, dan grappig. Pas in de tweede helft van de jaren '80 ging hij de droogkomische types spelen waar hij nu bekend om staat. Niettemin blijft hij één van mijn favoriete acteurs en daarom wilde ik deze film nog een kans geven.

Helaas bleek mijn herinnering juist: Stripes is vooral een langdradige en flauwe film, die pas in het laatste half uur echt op gang komt (de scènes in het Oostblok). Het hielp ook niet dat ik de extended cut heb gekeken, waardoor het een bijna 2 uur lange zit werd - toch iets teveel voor een komedie.

Positieve puntjes zijn een aantal leuke (bij)rollen, met John Candy die het meest in het oog springt. Wijlen Harold Ramis is een leuke sidekick en verder zijn er een aantal vroege rolletjes van o.a. Judge Reinhold en Bill Paxton. De dames mochten er ook wezen en vooral Sean Young is een prettige verschijning.

Geen topper dus; de 2,5* blijven staan.

avatar van IH88
“Soldier, I've noticed that you're always last.”
“I'm pacing myself, Sergeant.”

Prima komedie met sterke rollen van Bill Murray en Harold Ramis. Stripes moet een beetje op gang komen, maar zodra Murray en Ramis het leger ingaan wordt het beter en valt er genoeg te lachen. Vooral John Candy die met vier dames aan het modder worstelen is, en het laatste gedeelte in Tsjecho-Slowakije is erg geslaagd. Er is veel geïmproviseerd en de acteurs waren vaak dronken tijdens het filmen van hun scènes. En dat is te zien, want het plezier spat ervan af. Alles wordt ondersteund door de aanstekelijke muziek van Bernstein en leuke bijrollen van onder andere Oates, Young en Larroquette.

avatar van Grindhouse62
Ik heerlijk en veel gelachen bij deze film. Dit is voor mij echt komedie,Geslaagd.

Ik heb het geprobeerd in de juiste tijdsgeest te plaatsen... desondanks vind ik het maar moeilijk te bekijken. Nergens grappig en het verhaal slaat helemaal al nergens op...

avatar van Grindhouse62
Grindhouse62 schreef:
Heb deze heerlijke soldatenkomedie voor het eerst en het laatst gezien in 1981 in de bioscoop. Vanavond, 38 jaar later herzien op Netflix en wat heb ik weer genoten.

avatar van rep_robert
De tweede samenwerking op het witte doek tussen Murray en Reitman en het is wel een oké film geworden. Daarnaast is Ramis ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de film (script) en speelt hij een hoofdrol. Later kennen we dit trio natuurlijk vooral van de Ghostbusters films.

Stripes vind ik persoonlijk wat onevenwichtig. Er zitten teveel elementen in de film die op zichzelf eigenlijk al wel speelfilmwaardig zou zijn. Hierbij vond ik persoonlijk het eerste dikke uur het leukst. Het miserabele leventje van de twee komische acteurs in NY was al grappig genoeg om er meer van te maken. Daarna volgt een soort van Police Academy achtig uur op het militaire kamp waar het zooitje ongeregeld opgeleid wordt voor het leger. Erg veel overdreven typetjes waar je van moet houden, maar het past perfect in het tijdsbeeld. Logica moet je verder later varen. Murray is verder weer typisch zichzelf. Schreeuwerig, soms ontuistaanbaar, maar tegelijkertijd ook weer charmant.
Het was leuk geweest als ze het hierbij zouden laten, want ik ben i.t.t. anderen niet zo te spreken over het laatste half uur in Europa. Er gebeurt simpelweg te veel, het busje vond ik maar lame en het hele communistengebeuren wordt er ook in een vloek en een zucht doorheen gejaagd. Dit had ook minimaal een uur moeten duren om het nog enigszins meeslepend te maken, maar dat was de film niet ten goede gekomen. Daarom had dit ook beter een aparte film (bv een vervolgdeel) kunnen zijn.
Persoonlijk kon ik er weinig mee en had de film op dit punt haar kruid verschoten.

avatar van Vdk_Movie
Heerlijk zo'n typische jare 80 comedy