Stripes (1981)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Ivan Reitman
met Bill Murray, Harold Ramis en Warren Oates

De dwarse taxichauffeur John Wingeren (Murray) en de leraar Engels Russell Ziskey (Ramis) besluiten uit lamlendigheid het leger in te gaan. Tijdens de keiharde trainingen van sergeant Hulka (Oates) krijgen ze hier echter snel spijt van. En ze maken het zichzelf helemaal niet makkelijk als ze in Europa twee vrouwen besluiten mee te nemen op een tochtje in de EM50, een volledig bewapend en uiterst geheim voertuig van het leger dat ze eigenlijk moeten bewaken.

avatar van AmazingPP
Ik weet nog dat ik deze in de bioscoop zag (dat moet rond 1814 zijn geweest) en ik weet nog dat ik werkelijk in een deuk heb gelegen. Murray en Candy zijn hier toch absoluut op hun best en Reitman heeft er een vreselijk leuke film van gemaakt. Een beetje Private Benjamin, maar dan anders. 3,5 *

avatar van pink_roosje
een van mijn lievelings scenes zit in deze film: boemchakalaka.
het eerste gedeelte van de film falt ook wel mee maar het laatste gedeelte, ik ben gewoon gestopt met dat te kijken zo slecht vind ik het. wel jammer want anders had deze film van mij een veel hogere stem gekregen 3*

avatar van raymon
top 3,5*** Bill Murry is geweldig!

avatar van selientje
lijkt me weer zo'n film met van die platte humor

avatar van davidov
Aaah deze film zocht ik al zo ontiegelijk lang, weet dat ik de stukjes bij de grens als kind geweldig vond. Vond....want de film viel nu vies tegen

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Murray werkt na Meatballs wederom samen met Reitman in een redelijk grappige comedy die tegen het eind wat begint te ontsporen. Niet altijd en overal even sterk maar nog steeds goed.

avatar van tommykonijn
Bill Murray ken ik niet zo heel erg goed, ik heb wel een paar films met hem gezien, niet extreem veel maar deze was in ieder geval erg grappig, inderdaad een soort Police Academy alleen dan beter (zoals D-ark al zei). Ook de bijrollen van o.a. Sean Young en John Candy waren erg leuk, met name de laatste. Al een oude film maar toch zeer vermakelijk in het genre komedie, als zo elke komedie was dan vond ik het wel prima. Tuurlijk niet een of andere uitschieter maar toch heel erg grappige film, zeker geslaagd voor de Zaterdagavond.

avatar van biosmovie
Bill Murray is altijd wel grappig, in Groundhog Day bijvoorbeeld. Maar ook hier kon ik bewijs uit halen dat hij komisch talent heeft.
3,5**

avatar van !!!!*Lucky
Lang geleden een keer gezien. Vond het volgens mij maar een matige komedie. Zal hem snel is een keer herzien, tot dan is me cijfer: 2.5*

avatar van Spetie
Aardige film over het wel en wee van twee vrienden, die na de zoveelste tegenslag het leger ingaan. Dit leidt tot de nodige lachwekkende situaties, waarbij de sergeant op een gegeven moment zelfs uit zijn toren geblazen wordt. Hoewel de film vanaf het begin heel voorspelbaar is, doet dat bij deze film weinig aan de pret af, omdat er een hoop geslaagde grappen in zitten. Murray en Oakes zijn goed op dreef en worden daarbij goed terzijde gestaan door John Candy, die een erg leuke bijrol heeft. Vooral de scène van Candy, die het niet kan winnen van vier modder worstelende dames, mag er zijn. Leuk vermaak dus!

Iemand de extended version (18 minuten meer!) gezien?

avatar van FrisoBoei
Murray is altijd wel sterk eigenlijk. En John Candy kan ik ook vaak waarderen.

Toch wel een typische 80s film. En op de een of andere manier kijken die altijd wel goed weg en zit er een goed gevoel in.

avatar van geejeetje
Sentiment uit de jaren '80, die ik niet bewust heb meegemaakt!

De combinatie van de droge Murray, samen met Candy vond ik ijzersterk. Het allermooiste is natuurlijk de schitterende bus, vol met allerlei supersonisch oorlogstuig!

avatar van boemboem27
vanavond weer eens gekeken.
is en blijft een lekker wegkijkend filmpje.
inderdaad echt eighties maar dat mag de pret niet drukken
goede rollen van oa Murray en John Candy.
toch echt weer ruim anderhalf uur lol

avatar van Insignificance
Don't order the Schnitzel, they're using Schnauzer.

Jeugdsentiment. Heeft logischerwijs wel wat aan kracht ingeboet, maar nog altijd genoeg guilty pleasure. En natuurlijk de onverschillige kop van Bill Murray. Bewapend met een gouden mimiek, de man kan een grijns op je gezicht toveren door niks meer dan zijn mondhoek te bewegen. De scene waarin hij en zijn eenheid kennis maakt met drill instructor Hulka is wat dat betreft tekenend.

Verder dan eens flauw, dan eens sterk. Naast het duo Murray-Ramis vintage typetjes waarvan Candy het meest schijnt. Ook Oates (Sergeant Hulka) en Larroquette (Captain Stillman) raken de juiste snaar. Wash off the soap. That's right. Wash it off. Alhoewel het slot natuurlijk way over the top is, is die Winnebago Tank wel eentje die blijft hangen. Al met al nog altijd innemend, al ben ik bevooroordeeld.

Dit was destijds een grote hit maar ik vond het maar shit. Kon er nauwelijks om lachen en het verhaal is zeer flauw.

avatar van vrossi
dan ligt het aan jou, een hit is de shit vooral in die tijd geweldige film..

avatar van goongumpa
lollige anarchistische privates in practice komedie. Gaat iets te lang door, maar ja.... dat hoort d'r misschien wel bij. Hard-core 80s, met een geweldige Bill Murray. Enneuh... Sean Young in (of uit) legeruniform is .

Was overigens oorspronkelijk bedoeld als 'Cheech and Chong Join the Army', totdat Murray en Ramis het script herschreven.

avatar van Picker
Flauwe film, hier en daar wel grappig maar niet meer dan dat.

avatar van MizKriz
Werkelijk een leuk vermaak,
als je een zondag middags niks te doen hebt, helpt deze film je dag wel te verbeteren.
John Candy en Bill Murray zijn echt bangelijk in deze film, zoals gezegt een beetje zoals Private Benjamin, maar dan op een komische wijze.

avatar van Thampon
Gedateerd maar blijft wel leuk

avatar van hatebreeder
Deze film was destijds top!

4 sterren

avatar van Beertje45
Dit vind ik de beste van Bill Murray tot op heden, alhoewel ik de komedie's die ik met Murray heb gezien op 1 hand kan tellen. Zo'n legerkomedie, of hoe noem je zoiets, vind ik altijd wel leuk. Toffe cast met voornamelijk Warren Oates die prachtig de rol van drilsergeant neerzet.

avatar van nightbreed
Volgens mij vond ik deze vroeger een stuk leuker.

avatar van mikey
Geen J80 pareltje.

Saai geregisseerde film met her en der een enorme fout. Zoals 2 vechtende mannen vanuit 1 camerastandpunt zonder tas en in de andere met tas. Het dieptepunt is wel een betoog van Murray over racisme: we zijn immers allemaal uit ons moederland gekickt naar USA. Dat lijkt me een onverteerbare verklaring voor de Afrikaanse medemens. Laat staan de oorspronkelijke bevolking.

Op de Ox na was iedereen eigenlijk een verschrikking. Zijn worstelscene was een pareltje.. Maar ik denk dat het beter zou zijn geweest wanneer Landis hem had gemaakt.

avatar van 93.9
Gisteren op Veronica.
Vreselijk die reclameblokken tussen door. Nu helemaal omdat je uit die 80's bubble getrokken wordt en weer in het heden geplaatst wordt. Film moet vooral van die 80's beleving hebben.
Verder tamelijk middelmatig deze film.

Aardige film waarin twee vrienden hun saaie baantje opgeven om in het leger te gaan. Zeker wel leuk om te kijken en de humor is grotendeels ook aan de cast te wijten. Het verloop van het verhaal doet soms wat chaotisch aan en de film had wel een stukje korter gemogen.

avatar van thunderball
Deze afgelopen week weer eens bekeken op TV. Was zeker 25 jaar geleden dat ik deze nog eens zag.

Erg geinige comedy met heel veel melige grappen en absurde gebeutenissen, met een nog jonge Murray zeer goed opdreef in een van zijn eerste hoofdrollen.
Hij krijgt fantastisch tegenspel en voorzetten van een hilarische John Candy en zuurpruim Oats als de drill sergeant. Sean Young is uiteraard zoals gewoonlijk een plaatje en voor mij een +.

Alleen -en zo was ook mijn herinnering- het slotgedeelte is stukken minder met heel dat gedoe met die camper en het over de grens gaan in Tsjechoslowakije.

Desalnietemin valt er veel te lachen.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Timothyvdmeer
Beertje45 schreef:

dan moet je Sgt Bilko ook maar eens bekijken.

Eindelijk een keer op TV