Stripes (1981)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Ivan Reitman
met Bill Murray, Harold Ramis en Warren Oates

De dwarse taxichauffeur John Wingeren (Murray) en de leraar Engels Russell Ziskey (Ramis) besluiten uit lamlendigheid het leger in te gaan. Tijdens de keiharde trainingen van sergeant Hulka (Oates) krijgen ze hier echter snel spijt van. En ze maken het zichzelf helemaal niet makkelijk als ze in Europa twee vrouwen besluiten mee te nemen op een tochtje in de EM50, een volledig bewapend en uiterst geheim voertuig van het leger dat ze eigenlijk moeten bewaken.

Een van mijn favorieten uit mijn jeugd. Voorzichtigheidshalve geef ik 'm vooralsnog 3,5*.

avatar van jester
Vooral het eerste stuk (trainingskamp) vond ik erg leuk. Aan het einde (invasie) zakt ie een beetje in.

leuke film met zeker komische stukken er in

avatar van petey
Pas weer gezien, vond het toch minder dan de eerste keer dat ik hem zag.

Mik
kappeuter schreef:

Dit heb ik nu ook exact hetzelfde. Ben bang dat het na het kijken zometeen toch een 3 wordt hoor, zo is het altijd met die jeugdfavo's ... Misschien maar niet kijken haha

Mza
Ik vind Bill Muray in het begin van zijn cariere toch wat minder grappig dan later. Dit is daar zo'n voorbeeld van, soms grappig maar meestal niet. De rest van de cast hetzelfde verhaal. Later hebben ze het allemaal veel beter gedaan zoals in bijvoorbeeld Ghostbusters.

Leuke poster

een ontzettend leuke komedie met een meesterlijke Murray. 4*

weet iemand wanneer de regio2 dvd uitkomt ?

avatar van Purmerend
Ik weet niet hoe vaak ik hem gezien heb: vrij vaak. Hij blijft heel aardig. 3,5*

Zeg Streeter, ik weet dat je Murray ontmoet hebt, maar vind je al zijn films écht zo goed?

3 sterren, in mijn jeugd vaak gezien maar denk dat ik er nu weinig aan zal vinden. John Candy is weer leuk in deze film!

avatar van J.Bell
Ha, deze heb ik ook nog op video liggen, een leuke film voor als je echt niks beters te doen hebt.

Ik heb er altijd plezier aan beleefd, dus ik geef hem ***

avatar van RRT
RRT
Jeugdsentiment. Vond 'm toen wel leuk. Leuke Bill Murray.

its my life
erg grappig
die gast die geen hersen heeft heeft wat weg van Busch
heeft weg van polic acdamy maar veel beter
4.0

avatar van SuperSideSwipe
Ben geen fan van Oorlog films, (zoals langzamerhand al bekend begint te worden). Maar voor deze dolkomische poging ga ik wel graag zitten. Deze is dan natuurlijk ook niet serieus bedoeld.

Murray is weer in topform samen met de helaas te vroeg overleden topper "John Candy".

Ik heb deze film al meerdere keren gezien en nog steeds vind ik 'm erg leuk. Films met dit soort script kunnen twee kanten op gaan, of de film word erg kinderachtig door slecht akteerwerk zodat de humor niet over komt of er word alles uitgehaald wat er in zit. Dit laatste vind ik het geval met Stripes. Zelden heb ik Bill Murray leuker zien akteren als hier. 4 stars voor Stripes.

avatar van D-ark
2,5 voor stripes waarom?
Het is een van de leukste oorlogs komdies ever.
En Murray en Candy zijn echt in topvorm

Toen ik Stripes voor de eerste keer in de bioscoop zag vond ik hem als jongetje echt geweldig.

Bill Murray en John Candy zijn goed op dreef in deze komedie.

Kort terug nogmaals op tv gezien in een van de vele herhalingen,Stripes is te vaak op TV geweest nu.

En toen vielen een aantal wel heel flauwe grappen op.

3,5* ( alleen al voor het sentiment)

Spies Like Us en Strips lijken toch veel op elkaar, of zie ik het verkeerd.

avatar van Rianneke_Dan
Vond deze vroeger helemaal geweldig, maar nu word deze toch wel wat minder.
Maar sommige scene's zijn echt melig.
toch wel 3 *, en ik wel kijken als hij op tv komt.

avatar van Turkeyloverz
Leuk om een keer gezien te hebben. FIlm is niet grappig te noemen, maar het verveelde niet.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Net als de rest van de komedies van Reitman was ook Stripes over het algemeen gezien best aardig, maar verre van bijzonder. De film leunt veel teveel op Murray, die voor al de grappen moet zorgen, maar waarvan er maar bar weinig aanslaan.

Daarnaast zijn de meeste overige personages ook niet leuk en is de humor in de film grotendeels bijzonder voorspelbaar en kinderachtig en komt van tijd tot tijd ook erg slecht over. John Larroquette was wat mij betreft het enige échte lichtpuntje, zijn rol was erg amusant.

Hele krappe 2,5.

avatar van streeter
Wouter schreef:

Nee, hij heeft genoeg slechte films gemaakt.

Turkeyloverz schreef:
FIlm is niet grappig te noemen, maar het verveelde niet.

Mee eens. Al was de stormbaan (en de training erna) wel echt leuk. Maar daar hield het echte grappige ook wel op. 2*

avatar van krang74
Klassieker uit m'n jonge jaren. Ik heb hem toen erg vaak gekeken, wat aangeeft dat ik het in die tijd een goede film vond...

kArIzMa_TuRk
Murray heeft het weer eens goed gedaan, een paar momenten waren heel leuk.. film krijgt een verdiende 3½* van mij. ik vind Williams en Murray goeie Komedie acteurs, ze zijn in mijn ogen even goed, vroeger had ik ze vaak doorelkaar gehaald wat ook bij deze film gebeurde..

Schuco
Echt een vermakelijke film, lekker nuchter om naar te kijken.

avatar van P8rb
redelijke comedy

avatar van Quentin
Ik dacht altijd dat die scènes in Tsjechoslowakije veel langer duurde .