Pocahontas (1995)

Animatie / Familie
81 minuten / 84 minuten (10th Anniversary edition)

geregisseerd door Mike Gabriel en Eric Goldberg
met de stemmen van Irene Bedard, Mel Gibson en Linda Hunt

Pocahontas, een Indiaans meisje, woont samen met haar volk in het latere Amerika. Op een dag komt er een Engels schip dat goud komt zoeken. Pocahontas en haar stam houden zich verborgen, maar Pocahontas wordt toch gezien. Ze maakt kennis met een blanke man (John Smith) terwijl haar stam een hekel aan vreemden heeft. Er bloeit een vriendschap op. Wanneer ze samen gezien worden is dit het begin van diverse problemen.

Bird_Mad_Girl
Echt 1 van de leukste Disney films ^^

Echt een heel mooie Disney film!
Ik ben het absoluut niet eens met Onderhond.
Als je zulke films niet leuk vindt, kijk ze dan ook niet.
Ik vind hem super mooi! en vooral de liefde die er is.
Aan de ene kant wel jammer dat er geen happy end is..
Had dat wel graag wllen zien.
De liedjes zijn ook zeker mooi!

Echt een super film!

alleen hadden ze deel 2 niet of anders moeten maken.

avatar van TheLionKingFan
Standaard Disney. Niet zo goed als Mulan.
Verder ben ik het eens met Melissa1995.
Deel 2 hadden ze niet moeten maken.

aylilaatje
Review van Ayla,7 jaar en zusje van TheLionKingFan.

Hele mooie film.
Het leukste vond ik toen Pocahontas John Smith tegenkwam.
Superleuk!
Mijn favoriete personage is Niko het wasbeertje.

avatar van SnakeDoc
Afgelopen week ook Hercules gezien. Dan vind ik dit toch stukken leuker. Misschien even iets te kort allemaal, maar wel een mooi verhaal met redelijke liedjes.

Vond overigens het hondje, het wasbeertje en de kolibri wel ontzettend grappig!

***

avatar van El_Cascador
Deze prent is absoluut 1 van de toppers uit de geweldige Disney-periode van de jaren '90. Het verhaal over de ontwikkelingen tussen de indianen en de kolonisten (en natuurlijk in het bijzonder tussen Pocahontas en John Smith zelf) is op maat gesneden van zowel kinderen als volwassenen. Zo is er zowel plaats voor humor, zoals de capriolen van het hondje Percy en het wasbeertje Miko, maar evenzeer ligt de aandacht op meer 'gewichtige' thema's zoals rassenhaat.

Qua cast mag de film bovendien rekenen op de stemmen van enkele sterren, zoals Mel Gibson en Christian Bale. De show wordt echter vooral gestolen door de prachtige stem van Judy Kuhn, die de zangstukken van Pocahontas voor haar rekening neemt. Een knappe bijrol als slechterik Ratcliffe is weggelegd voor ervaren rot David Ogden Stiers, die ook al meewerkte aan Beauty and the Beast als de eigenzinnige klok Pendule.

Het echte toppunt van deze animatiefilm is echter de muziek: de prachtige soundtrack door Disney's huiscomponist Alan Menken won maar liefst 2 Oscars. Eentje voor beste muziek en eentje voor beste origineel nummer ('Colors of the Wind').

Deze betoverende film verdient dus dik 4 sterren!

avatar van ExToR
Waarom krijgt deze film eigenlijk zo een laag cijfer? Het is een van de betere disneyfilms en is niet zo standaard (of zelfs dramatisch slecht) als de tegenwoordige disneyfilms als hannah montana..

movie-edje
Pocahontas!

Is een klassieker die vele harten van mensen heeft gestolen.

De film sleep je mee , met het verhaal over een Indiaans meisje, die meer van de wereld en de mensheid wilt zien.

De betoverende muziek, en de prachtige plaatjes , betoverd je kijkbeeld!

avatar van Sergio Leone
Na een jaar of 10 eens herzien, deze klassieker.

Het verhaaltje is uiteraard voorspelbaar, maar door de jaren heen wist ik niet echt meer wat er zou gebeuren. Uiteraard kwam elke scène wel terug.
Waar ik nu wel wat op lette, en wat eigenlijk gewoon ook opviel, was het zweverige dat de film had. De bladeren die waaiden enzo. Dat deed me wel héél erg aan Avatar denken (wat dus uiteraard niet echt origineel gezien is van Cameron..)

In mijn herinnering was John Smith veel cooler. Nu vind ik hem eigenlijk de softie van het hele gebeuren. Komt misschien door de stem van Mel Gibson. Ik vond die serieus tegenvallen.
Gelukkig was Pocahontas wél uitstekend gestemcast, net als Redcliffe en Thomas (die uiterlijk erg hard leek op z'n stemvertolker, Christian Bale).

De tekeningen en animatie zijn niet zo hoogstaand als die van The Lion King, en ook de (gezongen) liedjes waren wat minder (al is The Sound Of The Wind wel de moeite).
Ook een paar leuk gedane scènes uiteraard, zoals die waarin John Smith en Pocahontas elkaar ontmoeten en het begin van de climax.

avatar van Mrs.Congeniality
Deze film bekleed wat mij betreft (samen met beauty and the beast) plek nummer 1 van de mooiste disney classic. Ondanks dat het een animatiefilm is, komt het heel erg overeen met de indiase cultuur. Het vereren van bomen, planten, dieren, de medicijnman en het respect hebben voor hun omgeving zijn allemaal dingen die terug komen in de film. Prachtige animatie , personages en met de bijbehorende sfeer maakt het tot een topfilm

Als kind deze gezien, en het enige wat ik me nog kon herinneren is dat bekende liedje(Sound of the Wind) wat Pocahontas zingt. Ik vind het erg jammer dat deze film zo kort is, want ik 'mistte' gewoon iets in de film. De karakters vond ik wel leuk, en dan vooral het wasbeertje en de hond. John Smith vond ik niet zo bijzonder. Het verhaal is wel dunnetjes, maar goed te doen.

avatar van Emma'
Ik vraag me wel af hoe deze film aan zo'n laag gemiddelde komt. De eerste reacties die ik lees zijn allemaal positief, en ookal is het een tekenfilm, deze is absoluut niet slecht toch?

Niet eens zo slecht voor een geflopte A-Film (zoek google Lion King - Pocahontas).

Heb me wel vermaakt!

Vast zo slecht eindoordeel vanwege de niet-standaard-Disney-einde.

avatar van Gang_Star
Een prachtig, kleurvol disney klassieker. De film is leuk, heeft een ietwat romantisch verhaal, wat misschien tot een wat minder hoge score zorgt, maar is constant juist erg grappig. De rol van meeko en dat hondje is perfect, waarbij ik voornamelijk bij meeko vaak in een deuk lag. Voor mij één van de leukste disneyklassiekers.

avatar van Fran
Op zich vond ik het wel een goede animatie maar toch viel het een klein beetje tegen. Ik had de natuur en dergelijke veel mooier verwacht. In "The Lion King" kwam de prachtige natuur van Afrika veel sterker over dan de natuur in deze film.

Wat ik wel een mooi moment vond was toen Pocahontas en John elkaar ontmoetten bij de waterval. Dat was heel mooi gedaan met die stilte tussen de twee mensen in die prachtige omgeving.

Ik moet wel zeggen dat ik Miko, het wasbeertje, echt ontzettend aandoenelijk vond. Eigenlijk vind ik dat wel het leukste bijkarakter van alle Disneyfilms. Maar toch, over het algemeen gezien, puur qua animaties vind ik deze Disney film wel één van de mindere.

waarom scoort deze film zo slecht in vredesnaam?

dit is 1 van de echte disneyklassiekers, en hoort toch echt wel minimaal 3 sterren te scoren..
is het vanwege het feit dat er een vervolg op is gemaakt?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch een mindere Disney. Met Little Mermaid werd Broadway in de Disneyklassiekers gestoken. Bij de animatie en het verhaal werd daar ook rekening mee gehouden. Prachtige choreografieën, leuke liedjes en boeiende scènes. Little Mermaid en later ook Beauty & The Beast waren daar ideale films voor. Maar Disney maakte de fout om nu bij elke Disney zo van die liedjes in te voeren. Maar de kwaliteit van die liedjes zijn niet altijd even sterk, of er werd weinig mee gedaan. Pocahontas is daar weer zo'n voorbeeld van. Slecht getekend, mindere liedjes en geen sfeer. Ik wil een avonturenfilm en de dansende zeelui hebben weinig charmant. Begrijpelijk dat deze nogal laag scoort. Ik mis de humor, de clichés (sidekicks, bad guy, liedjes,...) maken dit tot een minder interessante film uit de reeks.

avatar van Thorongil
Leuke film, er mee opgegroeit. Mooie animatie, romatiek is ook wel goed uitgewerkt. Pocahontas is een lekker stuk. Wel wat politiek correct soms.

avatar van Spetie
Weer een Disney, waar ik niet zo heel erg van onder de indruk ben. Na het geweldige The Lion King is dit allemaal toch een heel stuk minder.

Er wordt altijd wel gezongen in de Disneys, maar hier maken ze het wel heel bont. Op een gegeven moment had ik het idee dat er elke vijf minuten wel een nummer voorbij kwam. Daarnaast zijn alle liedjes ook nog matig tot zwak. Alleen "Colors of the Wind" is echt de moeite waard.

Het verhaaltje is ook niet zo bijster sterk. Dat maakt op zich nog niet eens uit, want dan kan er nogeen boeiende film ontstaan,(The New World) maar hier wordt er te weinig mee gedaan. Daarnaast ben ik niet ondersteboven van de animatie. Het oogt slordig en soms ook echt niet mooi. Een positief punt is het wasbeertje, dat voor een aantal grappige momenten zorgt. De badguy is dan weer uitermate slecht neergezet.

Kortom geen al te beste Disney. Weinig humor, veels te veel liedjes en in zijn geheel gewoonweg niet goed genoeg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Saai en vervelend.

Deze Disney stond me al bij als matig, maar na herziening blijft er helemaal niks over. Op zich is het een mooi verhaal (Avatar haalde hier duidelijk de inspiratie uit...en deed dat wel met succes), maar de uitwerking is bij deze Pocahontas zo vreselijk saai. Dat komt omdat alles middelmatig uitgewerkt is. Grafisch vind ik de film vrij leeg. Weinig details (Pocahontas zelf vind ik erg karig en lelijk getekend) en sfeer. Daarnaast zijn alle hoofdrolspelers dodelijk saai. Pocahontas is een suffe muts, John Smith een kleurloze persoonlijkheid en dan zwijgen we nog maar over de clichematige, vervelende schurk die niet stoer en niet interessant was. Daarbij mist de film gewoon humor. Eigenlijk totaal afwezig. Of ieder geval geslaagde humor.

De paar kleine plusjes zijn de wasbeer en de hond die ik wel grappig vond, plus het mooie nummer ''Colours of the wind'' dat wel weer leuk was om weer eens te horen. Ik begin me overigens wel aardig te storen aan het feit dat deze generatie Disneyfilms bijna allemaal verkapte musicals zijn. Ik zou graag tussen de muziek door ook nog wel eens een verhaal willen krijgen met normale dialogen.

1,5* (was 2,5*)

avatar van baspls
Net als The Lionking, Alladin/i], [i]The Beaty and the Beast en The Hungback of the Notre-dame is Pocahontas een van de vreselijke slecht gemaakte computeranimatie tekenfilms uit de jaren '90. The Lionking en Pocahontas in het bijzonder omdat deze in Zuid-Korea gemaakt zijn. De tekenstijl is een mix tussen Amerikaans-realisme en Japans-licht manga. Hoewel ik uit jeugdsentiment Pocahontas niet zo verschrikkelijk vind. De liedjes zijn gruwelijk en wat de animatie betreft. maar het verhaal is mooi en het idee erachter ook. Lang geleden dat ik hem gezien heb maar weet het nog goed genoeg.

avatar van Iron Maiden
hoe kom jij er bij dat ze in Zuid-Korea zijn gemaakt?

Iron Maiden schreef:
hoe kom jij er bij dat ze in Zuid-Korea zijn gemaakt?

Dat is algemeen wel bekent. Pocahontas (1995) - Full cast and crew - imdb.com Check maar eens "Animation Department". Was ook in een documentaire over goedkope arbeidskrachten. Het inbitweenen en Animeren van scénes zijn grootendeels door Koreaanen gedaan. De Supervisie was nog steeds door Amerikaanse animators.

avatar van Decec
Ik wil graag zien, maar helaas geen Nederlandse ondertiteld... Waardeloos

Decec schreef:
Ik wil graag zien, maar helaas geen Nederlandse ondertiteld... Waardeloos

Je kan hem ook in het Nederlands vinden. Ik heb de VHS uit 1996 in het Nederlands en een Blue-Ray uit 2012 in het Engels.

avatar van Decec
baspls schreef:

Wacht wel op wanneer tv komt met Nederlands ondertiteld.
Engels, ben niet zo goed in, slechthorend.
Blue-Ray, duur:
bol.com | Pocahontas (Blu-ray) | Dvd

Decec schreef:

Wacht wel op wanneer tv komt met Nederlands ondertiteld.
Engels, ben niet zo goed in, slechthorend.
Blue-Ray, duur:
bol.com | Pocahontas (Blu-ray) | Dvd

Is ook wel te pindakazen hoor

avatar van mjk87
Midden jaren 90 moest The Lion King het tussendoortje worden bij Disney, deze Pocahontas het nieuwe succesvolle epos. Maar waar je wel de contouren daarvan kan zien komt de film nooit helemaal los. Waar The Lion King vanaf seconde één erin knalde blijft dii allemaal boven de oppervlakte borrelen.

Het verhaal zelf is best interessant, alleen jammer dat de uitwerking zo matig is. Hoe vaak zagen Smith en Pocahontas elkaar nu werkelijk? Dan al hartstochtelijk verliefd? Neem daarbij mee dat werkelijk iedereen ongelooflijk vlak of saai is -ook door het stemmenwerk-, de schurk niet dreigend, de conflicten worden nooit uitgevochten en alles verloopt zo soepel en gladjes dat je nergens ook maar iets voelt of dat het ook maar één seconde oprecht of überhaupt geloofwaardig wordt. Daarnaast konden ze elkaar wel bijzonder snel verstaan, en nee: dat luisteren naar je hart vind ik een erg makkelijke en goedkope oplossing daarvoor.

De liedjes zijn dan wel aardig (al snap ik de Oscar voor Colors of the Wind niet echt) en de animatie van achtergronden is mooi en wat abstracter. De verdere tekenstijl kon me totaal niet boeien. Verder snel vergeten. 1,5*.

avatar van baspls
"If we do, we shall be sure to give them a proper English greeting."

Nadat ik hem gister weer gezien had is dit toch wel een goede film.
Qua animatie stelt het over het algemeen niets voor. Er zijn echter een paar scènes die ik erg goed geanimeerd vond. De animatie tijdens een lied en in sommige scènes leek een beetje op een soort bewegende potloodschets en dit deed me erg denken aan Watership Down waar ook dit soort stukjes inzitten. Ook vond ik de scène dat je de gezichten van Radcliffe en de soldaten in een waterval ziet best wel goed geanimeerd. Hoofdpersonen als Pocahontas, John Smith, Radcliffe, Een paar soldaten en Pocahonta's vader waren wel erg goed getekend maar andere figuren waren soms belabberd geanimeerd. De achtergronden waren dan wel weer erg goed.

De cgi-effecten, die voor onder andere grootmoeder wilg zijn gebruikt, vond ik erg slecht en kan ik missen als kiespijn.

Ook is het best wel irritant dat er erg veel liedjes in zaten. Deze liedjes zijn echter niet erg slecht (tot mijn verbazing) en de score van Alan Menken was erg goed.

Het verhaal vond ik soms eigenlijk best wel serieus en aardig non-Disney. Ik vond het een erg goed verhaal.

Vermakelijke film.

avatar van alexspyforever
Ik vind het heel moeilijk om deze te beoordelen. Het verhaal is verschrikkelijk cliché en de romantiek komt wat mij betreft nogal geforceerd over. Het helpt natuurlijk ook niet als je weet dat Pocahontas en John Smith elkaar wellicht in het echt nooit hebben ontmoet laat staan een romance hebben gehad. Dat gezegd zijnde is de muziek in deze film prachtig. Ik denk dat "Like the Wind" terecht een van de beste Disney-songs is. Werkelijk in elke taal klinkt het prachtig. Ook de natuurgetrouwe weergave van de fauna heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Pocahontas is ondanks het cliché-verhaal een goedhartig figuur die al mijn sympathie verdient? Het is zeker een tekenfilm het herbekijken waard als is het enkel voor de mooie beelden en prachtige muziek.