Pocahontas (1995)

Animatie / Familie
81 minuten / 84 minuten (10th Anniversary edition)

geregisseerd door Mike Gabriel en Eric Goldberg
met de stemmen van Irene Bedard, Mel Gibson en Linda Hunt

Pocahontas, een Indiaans meisje, woont samen met haar volk in het latere Amerika. Op een dag komt er een Engels schip dat goud komt zoeken. Pocahontas en haar stam houden zich verborgen, maar Pocahontas wordt toch gezien. Ze maakt kennis met een blanke man (John Smith) terwijl haar stam een hekel aan vreemden heeft. Er bloeit een vriendschap op. Wanneer ze samen gezien worden is dit het begin van diverse problemen.

Op DVD aangeschaft, en pas anderhalve week later de moeite genomen om hem te bekijken. En voor het eerst in jaren heb ik er met een kritische, en nogal teleurgestelde manier naar gekeken.

Mijn eerste herinnering aan Pocahontas was dat Carlo en Irene de film aankondigde bij Telekids, en de eerste scène die daar te zien was, was de scène die we nu ook op de poster van de film zien. Vanaf dat moment is Pocahontas altijd een erg vermakelijke film geweest, die ik veel gezien heb, maar die me naarmate ik ouder werd minder kon boeien in vergelijking met mijn verslaving aan alle andere Disney-classics.
Maar dat kwam niet door de barslechte animatie. Het was een doorn in mijn oog. Hoe kon een film die omringt werd door het perfect geanimeerde 'The Lion King' en het prima geanimeerde 'The Hunchback of Notre Dame', zó veel zwakke momenten hebben? Misschien was het omdat de DVD-uitgave die ik heb geen gerestaureerde versie is, maar dat mocht bij 'The Hunchback' ook niet baten. Nee, Pocahontas is veelal barslecht geanimeerd. Smith is ronduit lelijk, met onnatuurlijke gelaatstrekken en een hoofd dat een kind van drie nog beter kan tekenen. Alleen in de veraf-shots was hij nog van enige kwaliteit, maar dan werd hij ook omringd door de prachtige achtergronden die me geen enkele scène teleurstelde. En zelfs hoofdrolspeelster Pocahontas was in veel scènes gewoon lelijk gemaakt.
Opzich was het een verademing om een zee te zien die aan 'Pinocchio' deed denken, en om een bos te zien die veel op 'Sleeping Beauty' leek, maar omdat deze per scène verschilt, lijkt het alsof de makers slechts bij een beperkt aantal scènes hun volledige best hebben gedaan. De scène waarin we vanuit de zee inzoomen op het door Indianen bevolkte gebied is prachtig, evenals de scène dat Pocahontas de oorlog probeert te voorkomen, en als je dat ziet dan vraag je je af waarom sommige shots (let op: alleen maar met mensen in beeld) gewoon afzichtelijk zijn.
Het verhaal aan de andere kant was dan wel weer goed. Het nogal serieuze verhaal krijgt een vrolijkere tint, en daar dragen vooral Miko en Persy aan bij. De dramatische scène waarin Pocahontas en John zoenen en Thomas en Kokoum toekijken is écht steengoed, en hoewel de scène waarin Pocahontas' vader tot inkeer komt nogal typisch Disney is, is het prima te slikken.

Al met al zit ik met een verschillend gevoel over de film. Het verhaal is goed. Op niveau van Disney in de jaren '90. Maar de animatie heeft gewoon mankementen die niet hadden gehoeven. Aan de andere kant: dat heeft mijn kijkplezier vroeger nooit verpest, dat was gewoon mijn interesse in het verhaal. En de prachtige muziek was ook weer een dik pluspunt. Dus dan kom je met een grote min en twee kleine plusjes, op een gewone

3.0

kArIzMa_TuRk
ik weet niet waarom, maar vroeger was ik hier gek op.

Zalige film voor gewoon op één van u luie dage te bekijken...

avatar van melanie178
Ik ben best wel een "disney-fan" maar vond deze film uitermate teleurstellend.
Ik heb deze film 2 dagen geleden voor het eerst gezien en dat kwam eigenlijk doordat ik vanaf het begin van de release al zoiets had "volgens mij is dit niks"

Uiteindelijk dan toch gezien en ik kan niet anders zeggen dan dat de film me echt teleur heeft gesteld. De stem van Pocahontas vond ik niet leuk, liedjes spraken me niet aan...vond de hele strekking van de film erg serieus, zeker voor een kinderfilm.
2 *

Ben fan van alle disney klassiekers

avatar van madonnagirl3
Ik heb deze film een keer gezien als klein kind....
En toen vond ik der geen bal aan LOL

En nog steeds niet
Dus een 1.0 LOL

1 van de 3 disney's die ik anno 2007
nog leuk vind

GOEDE FILM !!!
GOEDE 2'5 PUNTER!!!

avatar van Zeeleeuw
Vind vooral het verhaal en de muziek steengoed.
Je haalt er echt wel wat wijsheid uit...

leuke film. vermakelijk, mooie muziek. ik word hem nooit snel beu.
ook prachtig beeld. 3*-3,5*

Ik snap niet waarom de film zo'n lage waardering heeft, ik vind hem juist prachtig Anders dan andere animatie disney films, 4 sterren

avatar van Cheryl_14
GEWELDIGE FILM!!!!

DIE MUZIEK!!!!! En hoe het getekend is! En al die emotie!
Deze film, heb ik zeker 45 keer gezien. Echt gewoon, prachtig!

Dit is de meest bekeken film van mij.

avatar van sangha
voor kleine kinderen is dit waarschijnlijk niet echt leuk. onbegrijpelijk misschien ook. maar ik vond deze film wel echt mooi. en het einde was perfect. stiekem zat ik al te hopen op zo'n einde, eindelijk eens wat anders van Disney.
de liedjes vond ik niet zo geweldig, op the Colours of the Wind na.
de animatie was ook niet echt geweldig, de gezichten zijn veel te vierkant.
al met al een redelijk goede Disney film.

avatar van Kisje
kArIzMa_TuRk schreef:
ik weet niet waarom, maar vroeger was ik hier gek op.

Haha, ik weet niet hoe jij als kind was, maar ik was gek op (bijna) alle Disney-films. Buiten Doornroosje dan, vond ik te eng

avatar van bugno
Toevallig gegekeken,eerste stukje gemist,maar toch leuke film,niet meer dan dat.Wel knap dat iemand deze film liefst 45 maal heeft gezien,chapo,2*

avatar van zwartexlola
'k heb deze film in Engelse versie, zonder ondertiteling,
en ik denk dat deze beter is.
Het liedje savages vind 'k trouwens zalig.

film_kaza
film_kaza schreef:
niet een van mijn favorieten maar ik vond het wel een leuke. had wel homur en drama.

3,5.

Wat een rare berichten schreef ik eerst.
In ieder geval herkeek ik de film laatst en vond hem erg goed vergeleken met toen ik nog een kind was.
Dat kwam omdat ik een grote fantasy had. Ik dacht dat bij een tekenfilm iemand iets tekende, en met een magische machine het liet bewegen en het zijn eigen verhaal liet beleven ofzo.
Nu weet ik wel beter en weet dat de moeite gewaardeerd moet worden. Tenzij het slecht getekend is. Maar Pocahontas is net als bijna elke Disney tekenfilm (DTF) getekend. Mooi, alleen een stilstaant plaatje is niet altijd evenmooi en de schaduwen verschijnen en verdwijnen. Hier was het wel beter dat Kleine Zeemermin kwa schaduwen.

Na-tekenen is voor mij een hobby geworden en ook daarom heb ik meer respect voor tekenfilms dan als voorheen. Waar ik bij Pocahontas niet echt tevreden mee ben is haar gezicht. Soms kun je haar neus duidelijk zien en schaduwen op haar hoofd. Maar soms lijk het gezicht op een plastic pop en zie je geen neus, maar gewoon 2 gaatjes in het gezicht.

Genoeg over "tekenstijl", nu over op de rest van de film.
Vroeger wist ik natuurlijk niks van geschiedenis. Ik wist niks van de waarheid achter indianen, engelsen, vreemdelingenhaat en liefde vond ik maar eng.
Dat is allemaal verleden tijd ik heb geschiedenis gehad en snap nu ineens de film. De onderwerpen vreemdelingehaat, liefde en hebzucht komen aan bod. De engelsen luisteren naar de "paarse man" (weet zijn naam niet) die smacht naar goud en intreseert zich niet in levens van de indianen. Dat laatste geld ook voor de rest die het gewend zijn om ze te doden of hun levenstijl te veranderen.
Dat begrijp ik nu allemaal.

John Smith was in het begin ook zo'n amerikaan totdat Pocahontas haar "kleuren van de wind" liedje zong. Dat liedje vond ik niet echt zo mooi kwa zang, instumenten of melodie, maar de tekst was hetgeen waar ik aandacht voor had. Ik vind dat soort dingen erg mooi.

Liefde heb ik meer intressen in gekregen en vond het verhaal tussen Pocahontas en John Smith dus ontroerend. Het zuigde bijna een traan uit me maar ik wist het in te houden. De film wist mij dus bijna aan het huilen te krijgen.

Muziek ben ik niet erg onder de indruk van. Het heeft net als de andere DTF grappige liedjes (het Graven liedje) en mooi bedoelde nummers (Kleuren van de wind). Somige liedjes waren sirieus en andere waren vrolijker. Maar het leukste lied vond ik zelf het lied aan het begin van de film dat de scheepsmannen zingen.
De rest van de liedjes waren ok behalve Pocahontas eerste lied. Dat vond ik meer een irritant nummer.

Waar ik nu het meest benieuwd naar ben is het ware verhaal van Pocahontas. Volgens mij:
- Ging ze mee met John maar John stierf aan de kogel.
- Ze trouwde met een ander die erg rijk was, niet veel later stierf ze zelf ook.

In ieder geval ben ik erg blij deze weer gezien te hebben.

4* sterren. Een 2,85? Ondergewaardeerd!

avatar van Nighthaven
Ik vind alle disney films goed.
Ik heb dan ook heel veel tekenfilms nog gewoon op video staan.
En ik heb ze dan ook allemaal meer dan 35 keer gezien ofzo.

Pocahontas doet echt niet onder voor de andere disney films.
Is misschien niet de beste tekenfilm maar toch een goeie.

avatar van Disney_Cutie
sangha schreef:
de liedjes vond ik niet zo geweldig, op the Colours of the Wind na.
de animatie was ook niet echt geweldig, de gezichten zijn veel te vierkant.
al met al een redelijk goede Disney film.

De film mag dan wel voor kleine kinderen minder te begrijpen zijn; maar het is dan ook niet alleen gericht op kleine kinderen, het moet ook nog leuk blijven voor de ouders want Disneyfilms zijn familie- / gezins-films. En ik weet bijna zeker dat de kleine kinderen ook zonder de moraal enz. van de films, de Disneyfilms toch heel leuk vinden. (en niet alleen kleine kinderen hè Ess, haha )

Als kind vond ik dit, net zo als bijna alle disney films een geweldige film!Eeen mooi eind!
*4,0

Roseicollis
heb deze film destijds gemist
en om er nu 30 euro verbetalen gaat me wat tever

maar als ik het goed begrijp
is hier GEEN happy end of wat..................

avatar van Kevin.92
Zeker wel mijn favo. tekenfilm.. 5*

avatar van menie
Een hele leuke Film Voral voor de Kinderen! laat ze deze film zien ze kuinnen der veel van leren!

Zo..........................dus
Lion King moest het voorgerechtje zijn

en deze film het HOOFDGERECHT

avatar van tommykonijn
Een Matige Film teminste niet wat ik elke keer zie van Disney, Hij was wel Leuk en aardig maar ik heb vele betere gezien dit was voor mij een doodgewone wegkijkfilm wat ik ook helemal niet erg vind want ik houd best van dat soort Films maar ik vond hem niet Geweldig van Dinsey werkjes.

***

Vandernagel
Een geromantiseerd niemendalletje die leuk is voor de kleinere onder ons. Oppervlakkig, niet komisch, erg lelijk getekend en niet echt met een verhaal. Een saaie avontuur die (historisch) onrealistisch is en met niet bijpassende muziek. Eén van de mindere van Disney. Een nipte:

2,5 sterren

avatar van Iron Maiden
Wat is dit nou weer hier?
deze film is prachtig getekend, uitstekende muziek van alan menkin en in het nederlands zijn de stemmen zó goed!
het verhaal is verreweg perfect en ook voor volwassenen heel aangrijpend. in iedergeval word deze film zoals vele andere ( dumb & dumber, above the law ) ondergewaardeerd.

avatar van anni3se
helemaal met je eens Iron Maiden!
vind de stemmen in het Engels ook wel mooi

Vandernagel schreef:

2,5 sterren

het heeft anders wel 2 oscars gewoon hoor
het blijft één van de beste disney verhalen en films

avatar van kimberlyVD
Heb nooit echt van deze film gehouden, ook niet als kind... Misschien dat ik hem nog eens opnieuw moet bekijken en dat ik er dan anders over denk... Nu krijgt hij een 2

avatar van Ajax&Litmanen1
Film die er mooi uitzag, goede muziek kende maar mij als verhaal niet kon boeien. Nogal saai en ook miste ik de typische Disney humor van oa een echt leuke side-kick.