Pocahontas II: Journey to a New World (1998)

Alternatieve titel: Pocahontas II: Reis naar een Nieuwe Wereld

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Tom Ellery en Bradley Raymond
met de stemmen van Irene Bedard, Jim Cummings en Donal Gibson

Pocahontas slaat een nieuwe weg in als ze aan boord gaat van een groot schip en naar Engeland zeilt. Begeleid door de charmante John Rolfe, haar uit de kluiten gewassen lijfwacht Uti en de verstekelingen Meeko, Percy en Flit begint Pocahontas aan een belangrijke vredesmissie. In de woelige winkelstraten van Londen wacht haar niet alleen een nieuwe verrassende wereld, maar tevens nieuwe streken van de sluwe Ratcliffe.

The One Ring schreef:
Vreselijk vervolg is dit. Sterker nog, het maakt het eerste deel nutteloos. Ze komt er op het einde achter dat ze niet van John Smith houdt, maar van iemand anders. En dat na alles in deel 1. Triest.

jaa echt he! Deze zondag d8 ik lekker pocahontas deel1 en 2 kijken. Deel 1 heb ik al zo vaak gezien ik vind die verhaallijn zo mooi en ik was altijd al benieuwd naar deel 2.
Nou viel dat mij even tegen, ik hoopte echt op een mooie romance tussen john smith en poca.
Inneens willen ze elkaar niet meer John Smith laat haar gemakkelijk gaan en poca is zomaar over hem heen.
dat maakt deel 1 zeker nutteloos ze hadden dan beter deel 2 kunnen weg laten!!!
Want nu voelt het verpest.....echt zonde man....whahahaha ik ben een echte disney fan:P
Maar deze film was echt te makkelijk zo werkt dat niet met echte liefde echt gaar

avatar van Movie9471
Van alle Disney Classic vervolgen, vind ik dit de allerergste.
Nou hebben ze zich in deel 1 niet aan het originele verhaal gehouden, maar dan moeten ze zeker niet proberen dat in deel 2 wel te doen.

Misschien beantwoord dit ook een paar vragen, want in de biografie van Pocahontas is ze wel bekend met John Smith maar heeft verder geen liefdesrelatie met hem. Ze werd gegijzeld door kolonisten en die brachten haar naar Engeland. In haar verblijf daar trouwde ze met John Rolfe.

Als Disney het nou echt nodig vond nog iets van het originele verhaal in de film te stoppen hadden ze dat of in deel 1 al moeten doen, of ze hadden John Smith in het begin van het 2e deel ook echt dood moeten laten gaan, zodat er plaats is voor een niet irritante liefde. Zelf had ik voor het eerste gekozen, maar het allerbeste zou natuurlijk zijn als er nooit een deel 2 was gekomen.

Om de negatieve sfeer er even in te houden moet ik ook zeggen dat de animaties er werklijkwaar niet uitzagen. Het was zeer slecht getekend en uitermate irritant voor het oog.

0,5* omdat het niet lager kan

avatar van ExToR
ik weet sowieso al dat ik deze film niet ga kijken, wil deel 1 niet ruineren

jullie zeggen zo en zo dat hij slecht is omdat Pocahontas niet meer verliefd is op Johnn Smith maar heb je wel geluisterd naar haar uitleg waarom ze niet meer van hem hou, hij wou uitvaren naar andere werelddelen en zij hoorde thuis bij haar volk en John Rolfe was het met haar eens daarom wou ze verder met hem en IK versta haar ze moet haar volk niet achterlaten voor een man die mensen zoals zij normaal vermoord. Dus mooi verhaal zelfs beter dan de eerste omdat ze hier eindelijk kiest voor de juiste man. Dus de hoogste score krijgt hij van mij

avatar van bjerik76
jammer dat deze alleen op blue ray uitgebracht word

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Vervolgfilms van Disney zijn niet altijd even geslaagd en daar is deze toch een duidelijk voorbeeld van. De animaie viel mij serieus tegen! Pocahontas oogde niet hetzelfde als in de eerste film, net als grootmoeder wilg. Aangezien Pocahontas het hoofdpersonage is hadden ze daar toch meer werk van kunnen maken!
Als 12-jarige vond ik de eerste Pocahontas film helemaal geweldig! Prille tiener, helemaal weg van de verboden romance en vond het helemaal niet zo leuk dat we geen happy end kregen. Dat verwacht je gewoon niet van een Disney film! Uiteraard heb ik later op internet wel wat dingen gelezen over Pocahontas en wist ik dus dat ze in het echte leven met John Rolfe was getrouwd. Maar aangezien de liefde tussen Pocahontas en John Smith in de eerste film echt als episch werd weergegeven, vond ik niet dat ze hier ineens met een nieuwe liefde voor Pocahontas op de proppen moesten komen. Ik had veel liever gezien dat John Smith na zijn herstel in Londen was teruggekeerd naar Pocahontas. Dat is misschien niet historisch correct, maar ik denk dat menig fan van de eerste film liever een reünie tussen Pocahontas en John Smith had gezien dan de flauwe romance die in deze Journey to a New World aan ons werd voorgeschoteld!

avatar van Sergio Leone
Matig.

Veel Disney-vervolgen heb ik nog niet gezien en dat is maar goed ook. Vroeger vond ik deze sequel leuk (behalve dan het einde, waarin Pocahontas 'de verkeerde' kiest), maar nu moet mijn score het toch vooral hebben van nostalgie.
Want uiteindelijk heeft dit vervolg amper iets te bieden. Het verhaal is van enige charme gespeend, bevat amper humor en de personages zijn onsympathiek. De keuze om Ratcliffe opnieuw als slechterik te gebruiken zorgt er voor dat verrassingen uitblijven.

Animatiegewijs is het eveneens bedenkelijk. De personages zien er nog wel goed, maar de locaties zijn niet altijd even mooi geanimeerd en vooral Londen had méér mogen zijn, zeker gezien het feit dat Disney er in The Hunchback of Notre Dame wél in slaagt om Parijs betoverend te maken.
De liederen kunnen af en toe vermaken, maar zijn geen concurrenten voor die uit het origineel.

avatar van mjk87
Bijzonder slecht. Meest positieve punt is eigenlijk nog dat de hele locatie ergens anders is (met de grappige titel The New World) en dat dit geen herhaling van zetten is. Maar daar houdt het wel bij op. Het is allemaal erg braafjes, nergens spannend, je wordt als kijker neergezet als dom doordat John Smith zo lang een geheimzinnig iemand blijft, de liedjes zijn inspiratieloos, de humor flauw, die drie beestjes overbodig en de moraal wordt er wel bijzonder letterlijk ingeramd. Verder is de animatie ook erg simpel en niet echt heel vloeiend, en die CGI-scheppen zelfs lelijk te noemen. Alleen een enkele maal dat wordt gewerkt met focus in diepte is best heel aardig en zie je niet vaak in animatie. De film kijkt ten slotte nog enigszins weg door de korte speelduur, maar zelfs dan gaat het soms al vervelen. 1,0*.

avatar van TheLionKingFan
I'll put on some tea!

Pocahontas 2 is een prima vervolg op het origineel. De tekenstijl is in orde en alle oude karakters komen terug, met wat leuke, nieuwe karakters.

De animatie is erg mooi. Ik vind hem niet onderdoen voor sommige Disney classics. Oké, niet alles is even goed getekend maar vooral voor een Disney-sequel ziet het er goed uit.

Het verhaal gaat over Pocahontas die een deal moet sluiten met de Engelse koning. Bij haar reis ontmoet ze John Rolfe, die het contact tussen Engeland en het land van Pocahontas moet verbeteren.

Veel mensen worden vast boos omdat deel 1 over de liede tussen Pocahontas en John Smith gaat, en nu gaat ze voor John Rolfe. Maar zo ging het echte verhaal van Pocahontas ook. Nog een pluspunt: het heeft op historische feiten gelet. Iets wat Mulan 2 bijvoorbeeld niet deed.

Dus al met al:

Deze film is een prima vervolg op het origineel. Vind je deel 1 leuk, dan vind je deze vast ook erg goed.

avatar van -happy
Jammer dat ik niet lager dan een halve ster kan geven...

avatar van Ste*
Alleen door de korte lengte besloot ik deze te gaan kijken, en omdat ik eigenlijk weleens benieuwd was naar een (ongetwijfeld) slechte direct-to-video Disney.

En slecht was het inderdaad. Heb niet eens zin om er veel woorden aan vuil te maken. De animatie en tekenstijl zijn heel erg pover (des te verrassender is het als er hier en daar ineens een best mooi shot voorbij komt). Af en toe ook belachelijk lelijke computeranimatie van de schepen trouwens.

Het verhaal is denk ik nog het zwakst van allemaal. Eigenlijk slaat het nergens op, en is het slechts een kapstok voor wat obligatie liedjes en gebeurtenissen. Pocahontas voor het eerst in de stad - met uiteraard bijbehorend liedje - Pocahontas wordt gekleed - ook een scene die ik vantevoren al voorspeld had - en meer en meer fratsen van de diertjes die in deel 1 eigenlijk al niet te harden waren. Had ik bij Pocahontas 1 nog niet geschreven, maar zijn wat mij betreft zowat de stomste sidekicks van alle Disneys.

Ook belachelijk dat ze ineens alle interesse in John Smith verloren heeft en ze er net zo makkelijk met een andere gast vandoor gaat. Maakt het einde van deel 1 nogal betekenisloos.

avatar van LNDS
Als Disney fan was dit toch wel een beetje een tegenvaller. Zoals anderen ook al aangeven vind ik het ook jammer dat er niet verder ingegaan is op de liefde tussen John Smith en Pocahontas. Ook vind ik het echt een van de slechtst getekende films door Disney. Het lijkt net of het door de makers van Beugelbekkie (Braceface) getekend is ofzo. Jammer jammer, want Pocahontas 1 is zo'n geweldige film.