Mune, le Gardien de la Lune (2014)

Alternatieve titels: Mune | Mune - Bewaker van de Maan

Frankrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Alexandre Heboyan en Benoît Philippon
met de stemmen van Omar Sy, Izïa Higelin en Michael Gregorio

Wat zou er gebeuren als de zon op een dag niet opkomt? Of als de maan ervandoor gaat en er ’s nachts geen licht meer schijnt aan de pikdonkere hemel? Mune, de beschermer van de maan, probeert om de wereld te redden en de kwade krachten te verslaan die de zon willen stelen. Hij mag dan wel stilletjes praten en erg voorzichtig zijn, maar de liefde voor de maan en de vrouw van zijn dromen maken van hem een onverschrokken held.

avatar van Freud
Sympathieke kinderfilm die het moet hebben van de mooie en fantasievolle setting maar jammer genoeg faalt in de afwerking. Het verhaaltje zelf is eenvoudig en doet niet zo ter zake, maar de achtergrond vond ik fascinerend en vooral de mythologische achtergrond en de manier waarop de maan en zon worden voortgetrokken erg sterk. De film mist een beetje de juiste humor (de lieve demon was wel leuk, maar wat te weinig) en ook de computeranimatie is net een tikje te zwak om echt te overtuigen. Karakterdesign en landschappen zijn op zich goed (met de nodige Ghibli-inspiratie), maar in het vertalen naar de computer is er een lelijke plastic-look overgeslopen die de film veel kwaad doet. Gelukkig valt dat in de cinema, met 3D bril op de snoet en behoorlijk vloeiende bewegingen, minder op dan op stills of in de trailer, maar echt goed is het allemaal niet. Toch vond ik het een behoorlijk goeie film, als ik kinderen had zou ik er met hen naar gaan kijken.

avatar van bl8
bl8
Mooi geanimeerde animatiefilm , originele insteek maar toch voelt het over de lijn wat standaard aan. Echt spannend of dynamisch wordt het nooit. Humor is wat mager en dat tilt toch een tekenfilm naar een hoger niveau. Geen slechte film, geen echt goede ook niet. Wellicht hebben kinderen er meer aan.

J.Verschoor
Mislukte animatiefilm, waarbij de verschillende tekenstijlen het verhaal behoorlijk in de weg zitten.