Niko - Lentäjän Poika (2008)

Alternatieve titels: Niko & the Way to the Stars | The Flight Before Christmas | Niko en de Vliegende Brigade

Finland / Denemarken / Duitsland / Ierland
Animatie / Familie

geregisseerd door Michael Hegner en Kari Juusonen
met de stemmen van Tommi Korpela, Juha Veijonen en Vesa Vierikko

Een klein rendierjongetje, genaamd Niko, droomt ervan om net zo te vliegen als zijn vader die hij nog nooit ontmoet heeft. Ondanks dat hij last heeft van hoogtevrees en duizeligheid, gaat hij er toch op uit om vlieglessen te krijgen van Julius, een Finse vliegende eekhoorn.

avatar van kanjertje
Hele leuke aangename kerst animatie film.

avatar van RodneyS
Inderdaad erg leuke animatie film!, Zeker een tip om te kijken met de kerst!

avatar van mandy7
mijn neefjes en nichtje (5,7 en 10 jaar) vonden hem geweldig!

Hmm.. ik vond de film een beetje saai, de kids (5 en 8 jaar) vonden de film 'wel leuk'. Ze waren niet dol-enthousiast.

SanneW
Ik vond het echt een leuke film! Vooral dat het Vlaams was, maar vooral Spex was mijn favoriet!

Vond alleen die rendieren er maar lelijk uitzien.

avatar van Kleintje Bier
Ik vond het een topper, helemaal leuk !!! Deze animatie is van grote klasse.

avatar van Rianneke_Dan
Vond het wel een klein beetje tegenvallen. Ik denk toch dat deze film beter geschikt is voor de allerkleinste onder ons. Verhaal is wel heel lief, en het ziet er ook erg schattig uit allemaal. Maar toch vond ik de karakters niet zo leuk en de humor ook niet. Het is erg oppervlakkig en daardoor had ik ook moeite om de film geconcentreerd te blijven kijken. Maar ik moet wel toegeven dat ik door de beelden en de sfeer wel een kerstgevoel kreeg, ook al is het pas Maart

Dus voor mij redelijk kijkbaar, maar ik denk dat Niko veel leuker is voor de wat jongere kinderen.

Hoewel het een kinderfilm is vond ik hem zelfs leuk, had hem met me verloofde en de 2 kids gezien! Wow, wat een prachtige, goede muziek zeg (moeten ze een Oscar voor hebben) erg mooi getekend, mooie animatie! Dit mag wel de beste tekenfilm van het jaar worden van 2009

Erg mooi goed verhaal, Urbanus is ook zo leuk hoe die praat

avatar van m1701
Leuke kinderfilm, maar voor de rest niet bijzonder.
Verhaal was grappig. Alleen vond ik de animatie niet zo heel mooi.
Voor kinderen is deze film (denk ik) veel leuker dan voor volwassenen.

avatar van Mavoe
Gisteren bekeken. Leuke kerstanimatie voor de wat jongere kinderen, maar voor mezelf vond ik hem toch wat te saai. Het verhaaltje was steeds hetzelfde iedere keer weer wegrennen voor de wolven.

Ohja, bijna vergeten te schrijven. Irriteerde me heel erg aan de stem van die ?eekhoorn? Vond die stem totaal niet bij het beesie passen. Dacht eerst dat ik eraan moest wennen, maar aan het eind van de film vond ik het nog steeds niks!

avatar van wendyvortex
Eén van onze kids zat deze te kijken en eigenlijk was ik gewoon muziek aan het luisteren, maar raakte toch hevig geinteresseerd.
Verhaaltje is natuurlijk de nodige kerst-Bambi-toestanden, maar met de nodige humor.
Mooie animatie ook (in de stijl van Ice Age) waar ook de nodige invloeden vandaan zijn gehaald.
Nooit eerder van deze film gehoord met zowaar een mooie Vlaamse nasynchronisatie.
Het zal aan die wat weeeige kerst liggen misschien, maar ik vond hem erg leuk.

avatar van kobe bryant fan
Gezellig kerstfilmpje (in animatie )
Met leuke stemmen nogal een saai verhaal de animatie was redelijk ,maar het plot was vreselijk dus een kleine 2.5*

Lars Film
Simpel verhaal maar gered door de mooie animatie en de goeie BE/NL casting. 1,0*

avatar van TimZor
Vannochtend gezien en ik vondt hem toch wel erg leuk hoor. Misschein komt dat ook wel dat het nu bijna kerst is maar van mij mag hij zeker een voldoende krijgen. Ik vondt Notemans (Julius) een van de leukste van de hele film btw.

avatar van TheLionKingFan
Een beetje eng voor de kleine maar toch prima vermaak

joyce.bb
oppervlakkig en overgoten met een uber braaf cliche van als je in jezelf gelooft kan je heel veel..en toch behandelt de film wel een hedendaags thema...

Alleenstaande moeder (ja jongen,je vader was er alleen met kerst,en niemand heeft m gezien behalve ik,..en hij nam me mee voor een leuk """ritje""") ....voedt kind op.

kind wordt nieuwsgierig,rebelleert tegen de moeder,gaat op stap om vader te vinden.
wordt in eerste instantie geholpen doort adoptievader urbanus ...,tot die t op zn heupen krijgt omdat hij zn vaderrol in rook op ziet gaan--en m van zn idee af probeert te houden...

UIteindelijk blijkt de echte vader een onverantwoordelijke losbol te zijn .Niko: "" kent er iemand een meisje in de vallei"" ?..."" ja jongen,we kennen zoveel meisjes,welke bedoel je?+ gegiechel en gelach ""en er komt ook gewoon de rendieren pub in de film...waar de mannen ziiten,en er een vrouw voor vermaak zorgt ..)

De vader die eerst in de ontkenningsfase zit en dan toch schoorvoetend accepteert dat hij een zoon heeft,maar die toch echt niet braaf met vrouw en zoon in de vallei wil wonen....uiteindelijk accepteert iedereen alles van elkaar en is iedereen blij. niko kan vliegen,de vader blijft lol maken in de rendierenpub,de moeder en niko en adoptievader urbanus wonen weer braaf in de vallei...

de wolven (dreiging van verkeerde vrienden...is nergens echt eng.want ja, niko is een verstandig jongetje...

en waar dan opeens die poedel Verbaan vandaan komt?...ik kon er wel om lachen...

Dick2008
Misschien dat de doelgroep weer meer voor kinderen is, maar ik vind het een prachtige film om te zien. Leuke maar ook mooi getekende film met een aardig verhaaltje. Plezierige speelduur, er wordt wat in gezongen maar niet zoals vaker, dat zo'n film weer wordt onderbroken door een liedje. Het Vlaams gesproken vind ik ook wel wat hebben.

Zowel de rendieren als ook de wolven zijn leuk gedaan. Erg grote ogen allemaal, maar de wolven juist niet. Klopt natuurlijk niet ..... o grootmoeder wat heeft u een grote ogen. Maar er klopt wel meer niet in de film, zoals met de wat domme wolf en de poedel die verdwaald is. Amusante film om vaker te zien, daarom ruime 4.0, kleine 5.0

avatar van The Goss
Niet onaardig filmpje. Mijn kinderen vonden het in ieder geval leuk en daar gaat het met dit soort films om.

avatar van Spetie
Best een leuke animatiefilm, deze Niko.

Het verhaaltje mag dan duidelijk op kinderen gericht zijn, maar voor de volwassen mens is er ook nog wel voldoende te genieten. Vooral de animatie mag er zijn. De personages zijn erg gedetailleerd getekend, met vooral mooie wolven. Ook de omgeving valt op een positieve manier op, waarbij vooral de mooie kleuren bij zonsopkomst en ondergang opvallen.

De stemmen waren ook best aardig. Vooral Urbanus als de grappige eekhoorn en Cees Geel als wolvenleider deden het erg goed. Dat het verhaaltje dan verder niet zo heel veel voorstelt, maakt hier niet zo heel veel uit.

Een prima filmpje in ieder geval, om rond deze kerstperiode te bekijken.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke vermakelijke animatie film die door zijn niet al te lange speeltijd met gemak weg kijkt.
Het verhaal rondom de zoektocht van Niko is erg leuk om te volgen en verveeld eigenlijk ook geen moment, prima film voor de kerstdagen!

avatar van Norma
Nee, dit was het echt niet voor mij. Ik vind kerstfilms vaak wel leuk, maar deze Niko vond ik verschrikkelijk. De kleuren spatten van het scherm, maar ik vond het allemaal behoorlijk vlak en sfeerloos overkomen. Het verhaaltje is erg eenvoudig, grappig wordt het nergens en een roze poedel met de stem van Verbaan vind ik griezeliger dan de roedel wolven die voor de spanning moeten zorgen.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Inhoudelijk ook maar net deze film. 80 minuten.... best wel een hele zit. Nogal wisselvallig, op sommige momenten langdradig, op andere momenten juist weer erg grappig.
De animatie is zonder meer mooi, maar bovenal ook gewoon leuk om naar te kijken. De stemmen zijn ook goed en daardoor is de film vermakelijker dan hij in wezen misschien is. Want het verhaal stelt echt niet veel voor. De grote ogen zijn een blikvanger. Niko als sneeuwpop en dat je alleen zijn ogen ziet, hebben ze bijvoorbeeld heel leuk gedaan. De poedel (met de stem van Georgia Verbaan) en de wolf Specs (met de stem van Chris Zegers) zijn de meest amusante momenten. Wilma de nerts voegt weinig toe aan het verhaal, dat een variant is op Rudolph, the rednosed reindeer. Op de dvd staat ook nog een kijkje achter de schermen met de stemacteurs.
In het begin wordt de tijd genomen voor alles. Zodra de poedel en de wolven vaker te zien zijn wordt de film ook leuker. Maar zwakt tegen het einde weer af en is men weer te lang van stof met die rendieren. Toch wordt de film wel leuk afgesloten. Maar het had allemaal wat korter gemogen. 3.0/4.0

avatar van kalehein
Spetie schreef:
... Ook de omgeving valt op een positieve manier op, waarbij vooral de mooie kleuren bij zonsopkomst en ondergang opvallen....

Dit ja! Animaties zijn inderdaad prachtig!

Niko en de vliegende Brigade is verder een nogal simplistisch verhaal (maar ach wat wil je voor een Kerstfilm) van een jong rendiertje dat door de verhalen van zijn moeder denkt dat zijn vader één van de kerstslee trekkers is.
Mijn dochter van 4,5 vind 'n prachtig en dat is voor mij voldoende.

Zo'n film behoeft verder ook weinig uitleg en dient gewoon uitgezit te worden tot het eind.
Van weinig toegevoegde waarde vind ik zelf Essie (de roze poedel) en Wilma de nerts/wezel??. Beiden doemen plots op in het verhaal zonder verdere uitleg en kabbelen ineens mee met het verhaal. Al legt Essie wel uit dat zij het ene moment aan het skiën is met haar baasjes en dan opeens alleen in de bossen ronddoolt. Wilma heeft haar rol omdat ze de weg weet naar het kerstkasteel.
Kortom: verhaal is niet heel diepgaand, gaat nogal hak op de tak, maar maakt het er allemaal niet minder om. Het is een kerstfilm, goed te doen voor de kinderen tot een jaar op 10. De ouders die ietsje meer diepgang willen, raad ik dan toch aan om Bad Santa te kijken