Mulan (1998)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Tony Bancroft en Barry Cook
met de stemmen van Ming-Na Wen, B.D. Wong en Eddie Murphy

Een Chinees meisje krijgt te horen dat haar verzwakte vader het leger in moet om een oorlog te vechten. Aangezien ze weet dat hij dit nooit zal overleven vermomt ze zich als een jongen om zo zijn plaats in te nemen. Haar voorvaderen hebben haar echter door en sturen een klein draakje (Mushu) om haar te helpen.

avatar van Donkerwoud
Aardig artikel over hoe belangrijk deze Disney-verfilming was voor de Aziatische gemeenschap in de Verenigde Staten:

Donkerwoud schreef:

Niet zo heel veel blijkbaar, als je het artikel er op naleest.

Maar lijkt me meer een bliksemafleider voor #milkteaalliance

avatar van Donkerwoud
Hahahaha.

avatar van Lebarron
Een Disney-animatie gebaseerd op een Chinese legende over een stoere vrouwelijke heldin die China gered heeft van de Hunnen. Het is qua graphics niet erg hoogstaand zeker in vergelijking met The Lion King. Helaas ontbraken de afschuwelijke liedjes ook in deze film niet. Desondanks was de film toch best vermakelijk en in vergelijking met de recente live-action remake is deze versie gewoon briljant. Mulan is hier een gewoon meisje die slaagt in haar missie dankzij de hulp van haar paard, een krekel en een draakje Mushu. Ik lees hier dat men niet te spreken is over Eddie Murphy die Mushu deed, ik heb enkel de Nederlandse versie gezien op een zondagochtend op Disney XD waar Carlo Boszhardt de stem deed en die was af en toe best geestig. De stem van Mulan werd door Linda Wagenmakers gedaan. Nogmaals het is niet briljant maar de film had zo zijn momenten.

avatar van cucciolo
Lebarron schreef:
Helaas ontbraken de afschuwelijke liedjes ook in deze film niet.
Vind de muziek juist één van de pluspunten. Een verademing vergeleken met dat gejengel in vele eerdere Disney films.

cucciolo schreef:

Ik ben gewoon niet zo van de musicals maar ik geef toe dat het liedje Wees een man, de afgelopen dagen wel in mijn hoofd zat nadat ik en mijn stiefdochter hem onlangs herbekeken hebben. Misschien dat de liedjes in Engels beter zijn en ik die versie maar eens moet bekijken?

avatar van cucciolo
Lebarron schreef:
Ah, ik was er niet vanuit gegaan dat je niet de originele versie had bekeken

cucciolo schreef:
Ah, ik was er niet vanuit gegaan dat je niet de originele versie had bekeken

Nooit van gekomen omdat de Nederlandstalige versie bij ons thuis een speciale betekenis heeft. Was de eerste film die ik met mijn destijds 8 jarige stiefdochtertje bekeek. Toch maar eens doen dan, maar ik vrees dat ik wat betreft de liedjes niet ineens 180 graden draai.

avatar van Boneka
Heerlijke spannende Disneyfilm die zijn tijd ver vooruit was. Anno 2020 moest dream maar derden nieuwe Mulan gemaakt worden en dus was ik verplicht deze oude 22 jarige uit 1998 eerst maar eens te bekijken. Hij bevalt me prima! Goed mooi verhaal leuke grapjes en personages. Het draakje gespeeld door Eddie Murphy en de kleine krekel doen het goed en zijn gewoon grappig. We zien denk ik ook de meeste lijken in een Disneyfilm zij het subtiel in beeld gebracht. Ook de transformatie naar man vond ik leuk gemaakt tot het mislukte spugen toe. Natuurlijk er zit een Amerikaans sausje erover heen maar dát heeft me niet gestoord. Wat de Chinezen er zelf van vonden? De traditionele Chinezen zullen deze film maar niks vinden behalve de Hongkongers die sowieso veel geëmancipeerde zijn.

Nee Mulan heeft me buitengewoon verrast als een van de betere Disneys met prima songs afwisselend en niet teveel zodat het verhaal alle ruimte kreeg!