Mulan (1998)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Tony Bancroft en Barry Cook
met de stemmen van Ming-Na Wen, B.D. Wong en Eddie Murphy

Een Chinees meisje krijgt te horen dat haar verzwakte vader het leger in moet om een oorlog te vechten. Aangezien ze weet dat hij dit nooit zal overleven vermomt ze zich als een jongen om zo zijn plaats in te nemen. Haar voorvaderen hebben haar echter door en sturen een klein draakje (Mushu) om haar te helpen.

avatar van Jordy
Het verhaal is erg braaf, en de kwaliteit van de animatie wisselvallig (mooie oorlogsscenes, maar de personages vond ik aanzienlijk minder mooi). Murphy maakt als stem van het draakje echter een heleboel goed, ik lag geregeld compleet in een deuk. 3 sterren.

Echt alleen murphy is leuk voor de rest vond ik er niks aan.

Ach ja. Dreamworks heeft al bewezen de animatie niet alleen minstens net zo mooi als Disney te kunnnen maken (zoniet mooier), maar ze maken het nog veel geschikter voor volwassenen.

Een onwijs leuke film ik heb hem in de bios gezien

avatar van Goodfella
Die grootse aanval in de sneeuw was fantastisch, maar verder vond ik het maar zo-zo. Een typische strijd tussen goed en kwaad, vervelende liedjes... Allemaal wel 's vaker gezien. 2,5 *

chica
ontzettend leuke film. Inderdaad wel het geijkte verhaal, maar te gekke grappen.

avatar van V
V
Ik vind Mulan misschien wel de beste film die Disney ooit gemaakt heeft! Leuke grappen (vooral van het draakje), mooi verhaal, lekkere muziek, etc. etc. Vooral de scene waarin het hele volk buigt voor Mulan vond ik indrukwekkend.

avatar van Naomi Watts
Mulan zeker 1 van de beste tekenfilms ooit gemaakt. En dan de song 'reflection' die lekker sfeervol is en prima in de film past. 4*

Heb je de versie met Christina Aguilera gehoort? Die is echt prachtig.

Was Mulan niet eerder uit?!

Vreemd lag al een hele lange tijd in onze videotheek, binnenkort komt deel twee -of is al uit- ook uit.

Hmm, vreemd.

avatar van Naomi Watts
Disneyclassicfan schreef:

Heb je de versie met Christina Aguilera gehoort? Die is echt prachtig.

Inderdaad maar dat ligt meer aan de artiest dan het nummer Dit betekende niet voor niks haar doorbraak, ze zong de noot die bijna niemand kon zingen. Had iemand anders het ingezongen dan was het niet zoveel geworden vrees ik.

Justice4All schreef:

Was Mulan niet eerder uit?!

Hmm, vreemd.

Mulan komt van 1998 en nu komt hij eindelijk op DVD uit, net zoals zovele Disney's. En deel 2 is gewoon video en DVD première

avatar van The One Ring
Leuke Disney-film, die er mooi uitziet.
3 sterren

neo (crew)
Op zich zijn de actiescenes enorm goed en spectaculair, wat ook van Goldsmith's werk gezegd mag worden. Helaas zijn de songs standaard (wat wil je zonder Ashman) en Eddie Murphy nergens grappig. Leuk vermaak is alsnog wel gelukkig 3 sterren

leuke film die je wel 100 keer kan kijken. ik ken hem in middels al uit mijn hoofd en dan word ie nog leuker door al die grappige uitspraken zoals: aah ik heb een deuk in me ego (mushu)enz enz.
ik heb het ook als toneelstuk gespeelt.
errug leuk!

Ik vindt hem heel mooi!!!vooral de scéne dat ze dat liedje zingt Who I Am Inside!De grappigste scéne vind ik dat ze naar de koppelaarster gaat.

Deze film is heel erg mooi. Er zit liefde, geweld en humor in. Ik geef hem nu 4 sterren misschien later wel 4 en een halve ster.

avatar van FillumGek
Leuke disney, maar ik vond de filmmuziek echt heel erg goed. Verder de nodige dosis humor en een leuk verhaal. 3.5*

avatar van Regan_Robbie24
wel een mooie tekenfilm, het is gelukkig niet zoals Sleeping Beauty en Sneeuwwitje, zovan prinses valt in slaap en prins kust wakker, das weer leuk aan den deze film!

avatar van Purmerend
De stem Mushu wordt heel leuk gedaan door Eddie Murphy. En verder komt heel China aan bod met o.a. de muur, vuurwerk, rijst, waaiers, draken, thee, vechtkunst en de gong. En op het laast hoorde ik Mushu nog iets over loempia's zeggen. Voor een standaard Disney film 3*

avatar van donnie darko
Naomi Watts schreef:

vinden jullie christina echt een goeie artieste. Oke, ze kan mss wel goed zingen, maar het blijft een megaslet die gewoon dankzij haar (lelijke) lijf zoveel succes heeft. Het is gewoon een goedkope slet.

avatar van Pieter Montana
Ik moet hierin Angrod Pallanén gelijkgeven.Erg ondergewaardeerd.

Zeker één van de beste Disneyfilms.Een verhaal over moed en vriendschap.Dat werkt altijd!Maar als Disney dan ook nog eens verbluffende animatie over het gehele China overbrengt,een hemelse soundtrack die terugroept naar de oude Disneyliedjes en de nodige dosis humor van het kleine draakje Mushu toevoegt kan hij niet meer mislukken.

avatar van soom
Geweldige tekenfilm. Mulan is zeker weten een erg leuke film. Maar voor mij is het geen jeugdsentiment. de Kleine Zeemeermin en Belle en het Beest wel. Ik keek die alletwee graag, dan fantaseerde ik dat ik Belle was... of Ariel. Hoewel ik me met Mulan beter kan identificeren, want ik ben ook uit Azie afkomstig

Het is onmogelijk om Mulan als "jeugdsentiment" te hebben én op MM te zitten. Dus om het daar op af te rekenen..

Maar het is idd een geweldige, leuke tekenfilm.

avatar van soom
Angrod_Pallanén schreef:

Maar het is idd een geweldige, leuke tekenfilm.

Ik snap dit niet echt, wil je me dit uitleggen. Alsjeblieft? Wat ik namelijk bedoelde, was dat deze film niet echt jeugdsentiment was, zoals wel de kleine zeemeermin en belle en het beest. Maar dat ik me wel beter kan indenken wat Mulan drijft.

hij bedoelt wellicht dat de site zo jong is dat de meeste gebruikers in 1998 al wat ouder waren.

leuke film, vooral eddie murphy was goed, maar toch wel aardige feelgood film. niet te veel bombast maar toch goed gedaan 3,5

Vond de muziek, bijvoorbeeld de eerste 2 songs in de film gruwelijk slecht en eentoning. Het verhaal kon me echter wel boeien. 3,5 sterren.

Halve ster hoger omdat de muziek de film nog mooier maakt, en de hele film gewoon prachtige beelden levert. Het moment dat heel China buigt voor Mulan is walgelijk en zorgt ervoor dat het geen *5 word.

De tekenfilm is wel mooi (vooral zoals eerder vermeld de grote aanval in de sneeuw.) Ik vond de personages zeker niet slecht getekend. Ik heb em ondertussen ook al verschillende keren gezien en hij blijft nog altijd even leuk.

3.5 sterren

Ik vond het een goede film. Mooie muziek en mooi getekend. Ik heb hem inmiddels al een paar keer gezien en zoals enzyme zei, hij blijft leuk