Pocahontas (1995)

Animatie / Familie
81 minuten / 84 minuten (10th Anniversary edition)

geregisseerd door Mike Gabriel en Eric Goldberg
met de stemmen van Irene Bedard, Mel Gibson en Linda Hunt

Pocahontas, een Indiaans meisje, woont samen met haar volk in het latere Amerika. Op een dag komt er een Engels schip dat goud komt zoeken. Pocahontas en haar stam houden zich verborgen, maar Pocahontas wordt toch gezien. Ze maakt kennis met een blanke man (John Smith) terwijl haar stam een hekel aan vreemden heeft. Er bloeit een vriendschap op. Wanneer ze samen gezien worden is dit het begin van diverse problemen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Eén van de minste Disney's van de afgelopen jaren. Flauw verhaaltje, matige liedjes: 2 sterren.

Het is niet een hele leuke film maar ik vind de beestjes wel leuk. (wasbeer en de kolibrie)

Ik vind dit toch een hele goeie disneyfilm. Mooie muziek en mooi getekend ! Ik snap niet wat hier zo 'minder' aan is.

Ik vond dit juist weer een hele goeie Disney, wat realistischer, de beesten konden bijv niet praten en het verhaal is realistischer. Mooie muziek ook. Vervolg verpest het jammer genoeg weer iets. 3.5*

Ben hier heeel lang geleden in de bios heen geweest. Vond hem toen heel erg leuk . Hou het mar op 3*

avatar van Sjan
Dit vond ik een van de stomste Disneyfilms. Vroeger en nu ook nog, 2.5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hier begon het ernstig mis tegaan met Disney. De liedjes zijn matig, de sfeertekening zwak en het script vond ik niet boeiend. Hoewel ik een goede disney best kan waarderen, is deze film volgens mij echt alleen voor meisjes van 6.
Een van de dingen die de film wat mij betreft juist de das omdoet is het realisme. Realisme en animatie gaan zelden fatsoenlijk samen. Irrealisme is juist een uiting van creativiteit in dit genre.

hijs geweldig!

chica
Hij is vierkant

damon
het begin is vreemd, maar gaandeweg stijgt het niveau
vond het zeer vermakelijk. een wat volwassene disney film ivm de andere 4*

avatar van Purmerend
Mooie film.

avatar van Phoenix
Bah, deze tekenstijl begint me steeds meer te irriteren. Zal wel door Finding Nemo komen...

De liedjes waren trouwes ook verschrikkelijk en de diertjes (die normaal voor een komische noot zorgen) waren gewoon NIET grappig.

2* voor de moeite

damon
over 10 jaar zal je je ook ergeren aan finding nemo hoor, als je tenminste jouw criteria's gebruikt

avatar van Phoenix
Was ook niet serieus bedoeld hoor...

neo (crew)
Om oude herinneringen op te halen gister nog maar eens gezien.Wie herinnert het zich nou niet dat je in 1995 de cd met prachtige muziek van Alan Menken heb grijs gedraaid? Nou ik wel verhoogd naar 3 sterren

gizzmo86 schreef:

Hihi, ja, de kolibrie en wasbeer zijn geweldig. Tog vond ik de liedjes uit pocahontas heeel er mooi, er zijn mensen die er blijkbaar anders over denken. Ik begrijp jullie niet, maar kom. Ik vind het echt een schitterende film en geniet er nu nog steeds van.. xxx

Pocahontas ik heb er 2 nachten geleden naar gekeken ik lag in men bed en zette dan maar een filmpje op: eigenlijk iedereeen denkt dan het DISNEY is dus stom maar DISNEY ik vind daar alle films wel van ok ik vind de film best wel nice
er zit heel wat in bv liefde , haat , oorlog en doe maar verder DISNEY films is voor je iets duidelijk te maken en niet gewoon voor te kijken
en natuurlijk de sound in DISNEY is altijd opperbest. Geef het maar een 4.5

zip
chica schreef:

Hij is vierkant

de tekeningen zijn inderdaad heel erg vierkant, en daardoor ook minder geloofwaardig (niet dat dat zoveel uitmaakt voor een Disneyfilm). Maar wie kan er zo een traditioneel, verscheurend liefdesverheel weerstaan? Ik niet, ik heb tranen met tuiten gehuild, zoals bij een melige week-end film. Over de liedjes kan ik me niet uitspreken omdat die verrekte nederlandse gedubte versie van de liedjes pure nostalgie is uit mijn kindertijd en ik ze nog af en toe heel luid zing onder de douche.
Er zijn betere disneyfilms, vooral kwa beeld (the lionking, De aristokatten, assepoester) maar ik denk dat het mooie verhaal je gewoon meesleept. 3* daarvoor

Vierkant? Kom op hey. boeiend. dat is gewoon de stijl. Ik vond pocahontas gewoon een lekker wij@# klaar uit.

Waar ik niemand over hoor, en wat voor mij de enige stoorfactor was: HET EINDE. GEEN HAPPY END. VERDOM@#$. Een dag uitzieken denk ik: lekker Disney'tje er bij. Nou ben ik mooi slecht van afgekomen. Tarzan ging er ten minste met de chick vandoor. (Toch?)

Overall vond ik hem gewoon stoer. Kleine 3,5* (7-) ?

avatar van SzJoowNiejCah
JUIST, daar stoorde ik mij eigenlijk ook heel erg aan. De film opzich was wel vet mooi, verhaal opzich ook wel, maar 't end huh..

Enige excuus die ik hiervoor zou kunnen verzinnen is dat 't verhaal gebaseerd is op 'n waargebeurd verhaal, maar voor meisjes van 6 bijv. is dit niet echt 'n meesterlijk end ofz.

Blijft bij mij dan toch hangen op 'n 2,5, ti'z niej aars

dit vind ik echt geen leuke film, ook niet voor kinderen want toen ik hem voor de eerste keer zag vond ik er echt niks aan. En toen ik nog een klein kind was zag ik bijna elke tekenfilm graag: 1*

prisje
hoi deze veel vind ik voor een kind moeilijk te begrijpe maar veder is hij mooi getekend en wel mooie muziek zit er in

avatar van Wolverine
prisje schreef:

ga jij is rap je bed in!

MWX
een van de allerslechtste Disney tekenfilms allertijden.

Airbus
Ik weet het nog goed, ik was een jaar of 5/6 en ging met mijn vrienedinnetje uit de straat naar Pocahontas met dr verjaardag. Na The Lion King had ik grote verwachtingen van de film, tevergeefs. Ik vond er als kind al helemala niks aan. Nu kan ik die mening wat meer ondersteunen:
saai verhaal, gebeurt te weinig. te moeilijk om te begrijpen voor kinderen van de leeftijd 5-6-7 jaar...absoluut niet interessant gemaakt en de muziek en de personages lijken op niks..terwijl ik de liedjes van The Lion King nog steeds met plezier zing
zeer zwakke film van Disney , 1,5 ster

Helemaal gelijk. De liedjes zijn veel te droevig en het verhaal is gewoon niet pakkend genoeg, ookal is het opzichzelf een hele mooie film. Maar voor mij was het destijds een nieuwe leuke film, nu is het een film die ik alleen wil hebben als disney fan, jammer....2 voor het verhaal

neo (crew)
Disneyclassicfan schreef:

De liedjes zijn veel te droevig

En dat vond ik juist het sterke ervan, alhoewel dingen als Colors of the Wind en wat compagnie liederen alles behalve droevig zijn. Maar goed we kennen allemaal het Hunchback verhaal, waar Menken nog een (heerlijk) stapje verder ging

Ik vind het een slecht idee om zo'n verhaal om te zetten in een animatiefilm voor de kinderen die het moeilijk te begrijpen vinden en hij is ook nog eens slecht getekent en dat voor 55 miljoen ... het was vast een start-up voor jonge beginnende tekenaars... oudoe joris

Ik vind het een hele mooie film.
Toen ik 5 jaar oud was had ik hat ik het voor het eerst gezien en ik vond het de aller mooiste film die ik ooit gezien heb !!!! Nu nog steeds is het 1 van mijn mooiste films!!!!!
Het is wel droevig maar het zijn prachtige songs en de personages zijn zo echt .Je leefd echt met ze mee en dat vind ik het mooiste ervan.En iedereen die dat niet vind is niet goed snik want het is een prachtige film !!! Waarom hebben ze dan oscars met die film gewonnen ?Voor mij is het een dikke 5 !!!

avatar van SmuttWars
Eigenlijk moest ze gesext worden door die blanke toch?